Poekoel Teroes! Poekoel Te roes? ...is het motto van onze "Delfts"-blauwe Tong Tong tegel. Een motto, dat reeds door een groot aantal Tong Tong abonnees ter harte is genomen en in de praktijk gebracht. In de afgelopen maanden hebben nl. vele tegels hun weg gevonden naar evenzovele abonnees, als dank voor het feit dat zij ons een nieuwe abonnee bezorgden. Doet U mee? Voor iedere jaarabonnee, die U aanbrengt geeft Tong Tong U deze 15 x 15 cm. tegel cadeau, als decoratie aan de muur of als onderlegger op tafel. Kijkt U eens in Uw kennissenkring rtnd. Wie heeft, elke keer belangstelling voor Uw Tong Tong, die bij U op tafel ligt, maar is zelf nog geen abonnee? Juist, die wil zelf wel een abonnement nemen. Vooral als U vertelt, dat Tong Tong door al die gontjen- gers "over de kop" kan gaan, want wie kan er nu van de lucht leven Na-itoe! Of Tante Noes, die gek is op Tong Tong, maar een te klein pensioen heeft om het abonnementsgeld zelf te betalen. Weet U wat? Geeft U haar eens een jaarabonne ment cadeau. Wij sturen zo iemand een mooie geschenkkaart, waarmee wordt aan gekondigd, dat hij of zij het abonnement van U cadeau heeft gekregen. En krijgt of het nu een nieuw of een cadeau-abon nement betreft, een mooie Tong Tong tegel cadeau en de nieuwe abonnee 'n verzilverd of verguld Tong Tong speldje naar keuze. Doet U mee? Natuurlijk! Want dat gebeurt niet vaak, dat U met maar 15.zóveel tegelijk kunt doen: een cadeau géven, een cadeau krijgen èn Tong Tong in stand hou den en vooruit helpen! Vooruit, poekoel te- roes dus. Wij zijn U eeuwig dankbaar. NIEUWE ABONNEE CADEAU-ABONNEMENT n Hierbij geef ik op als nieuwe abonnee: Stuur een jaar lang Tong Tong naar: Naam: Adres: Woonpl.: HET ABONNEMENT GAAT IN OP 1 JANUARI 1966 Stuur het verzilverd verguld*) Tong Tong speld|e en het laatste nummer van Tong Tong. Het abonnement wordt door de nieuwe abon nee zelf betaald. Het abonnement is bedoeld als (verjaars)-ge- sohenk, stuur dus de geschenkkaart vóór (datum). Stuur de tegel, die ik hiermee heb verdiend, na ontvangst van het abonnementsgeld ad f 15, naar: Naam: Adres: Woonpl.: (Handtekening) Doorhalen wat niet van toepassing is. Betreffende hokje aankruisen. Vervolg van pag. 5 Teneinde de indruk weg te nemen van "bar baarsheid", welke de term "vuur en zon aanbidders" impliceert diene het volgende: De Parsees zijn monotheisten. Hun leerstelling is vastgelegd in de "Zend Avesta" een boek geschreven in twee reeds uitgestorven Perzische talen. Alleen de priesters schijnen deze twee talen machtig te zijn. De Parsee - leek en tempelganger kent ternauwernood de inhoud en de ge beden in de Zend Avesta alhoewel zij wer den gedrild in hun jeugd in het opzeggen van vele passages van de Zend Avesta, zoals vele Indonesiërs hele delen van de Koran kunnen reciteren, zonder er een fluit van te begrijpen. Het vuur en de "pure" aarde zijn symbolen van deze enige God. Het zuiverste vuur is de zon en dus het beste symbool van hun God. Op de muren van de Zoroaster vuurtempel zijn aandui dingen, die aangeven in welke richting men zijn gezicht moet wenden op een bepaald uur van de dag voor het opzeggen van het voor dat uur voorgeschreven gebed. Er zijn 24 gebeden en het uur wordt aangegeven door een bel. In de Zoroaster tempel brandt een eeuwig vuur, dat bij de eerste consecratie van de tempel werd aangestoken van 16 verschil lende vuren, zoals het vuur van een lamp, het vuur uit een keuken enz. Het vuur wordt brandend gehouden zolang de tempel be staat. De legende gaat, dat de-Parsees het vuur meenamen uit Perzië, toen zij naar India afreisden. De heiligheid van het vuur is dan ook de oorzaak, dat de Parsees hun lijken niet ver branden zoals het gebruikelijk is in India. Men mag het vuur niet "verontreinigen". Evenzeer mag de pure aarde niet bedorven worden door het begraven van dode licha men. Bovendien moeten de aasgieren ge voerd worden, dus bouwen de Parsees per manente torens van steen, "towers of si lence", waar de dode wordt neergelegd. Men zegt, dat de aasgieren het klaarspelen het geheel in twee minuten op te peuzelen en de beenderen brandschoon achter te laten. De beenderen worden dan via een in genieus kanalen systeem afgevoerd naar de zee. Men kan over dit systeem denken wat men wil, maar alle griezelemoties daargelaten, kan men zich niet aan de indruk onttrekken, dat dit een hygiënisch systeem is. Boven dien neemt het geen kostbaar bouwland in beslag voor het begraven. Natuurlijk zijn er inconsequenties in de rechtvaardiging van dit systeem op philosofisch of godsdienstig terrein. Zoals bijvoorbeeld als men een do de kip panggangt "bevuilt" men het vuur ook en als men afval weggooit bevuilt men de aarde. Maar is dit eigenlijk wel essen tieel? De culturele activiteiten van de Parsees vertonen in de regel weinig wat specifiek eigen is aan de Parsee. De Parsee bijvoor beeld kent geen specifieke Parsee muziek. Er zijn wel muziek beoefenaars, maar men beweegt zich hier op klassiek Westers ter rein. Er is bijvoorbeeld een zekere Metha dirigent van een symphonisch orkest in California. In de hele historie van de Par sees is het bekend, dat ze tot nu toe maar één beeldhouwer hebben voortgebracht en typisch genoeg is diens werk geheel op Europese smaak gericht. Men moet echter ook bedenken, dat de Zoroaster godsdienst geen beeldhouwwerken vergt of zelfs duldt. Voorzover bekend, is er één Parsee schil deres van Europese reputatie, maar alweer vertoont het cultureel een affiniteit voor het Westen. Literatuur, hoofdzakelijk geschre ven in het Engels, draagt 'n documentair ka rakter. De andere taal gebruikt in de schaar se Parsee literatuur is Gujerati. Voorzover kon worden nagegaan, werd geen poezie door hen voortgebracht. Sommige romans beschrijven wel het Parsee leven, maar het is gewoonlijk meer bedoeld als kritiek op sommige van de meer conservatieve le vensgewoonten onder de Parsees. Er zijn enkele Parsee filmsterren (India maakt meer films dan Hollywood), maar specifieke Parsee drama's werden nooit ver filmd. Vele films worden gefinancierd door de Parsees, maar hier is de interesse meer commercieel dan cultureel. Specifiek Parsee ballet is er niet, hoewel er wel Parsee danseressen zijn. Deze leg gen zich echter toe op klassiek Indiaas ballet, wat wel degelijk de moeite van het bijwonen waard is. Een ander beeld vertoont echter het toneel. Hier is de Parsee invloed niet alleen aan zienlijk, maar het is specifiek Parsee. Het heeft in 't algemeen een humoristisch ka rakter en er zijn een aantal Parsee come- djanten van betekenis. Maar alles bij elkaar genomen kan men wel zeggen, dat de kunstinvloed van de Parsee meer in overeenstemming is met hun ge ringe aantal. Dit betekent, dat de culturele invloed van de Parsee verwaarloosbaar is In tegenstelling hiermee heeft de Parsee kookkunst wel de Indiase beinvloed. De In- diers hebben wel wat van de Parsees over genomen en omgekeerd. Wij hebben tij dens het Parsee nieuwjaar een volledige Parsee maaltijd verorberd, maar wij waren er niet bepaald verrukt van Mogelijk was het niet op de juiste wijze geprepareerd Mogelijk kunnen wij in de toekomst wel wat recepten publiceren van enkele Parsee schotels. Eigenlijk bleef de aanwezigheid van de Par sees in India onbemerkt, totdat de Engelsen kwamen. Waren de Parsees voor de komst van de Brit kleine handelslieden en boeren, die langzaam maar zeker meer en meer Hindu en Gujerati gewoontes overnamen, na de komst van het Engels beheer, kwa men de Parsees tot zeer grote bloei. De Engelsen zagen spoedig de waarde in van hun eerlijkheid, werkzaamheid en hun scherp verstand. De Parsees op hun beurt werden loyale aanhangers van de Engelsen. Zij namen veel van hun gewoonten over en zorgden er voor, dat alle Parsees Engels leerden spreken. Grote offers werden ge bracht door de Parsees om hun kinderen in Engeland op school te doen en hen terug te krijgen als English gentlemen. Aangezien alle propaganda ten spijt, de Engelsman nog steeds wordt gezien als het meest bewon derenswaardige voorbeeld, hebben de Par- Lees verder pag. 19 6

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1966 | | pagina 6