Poekoel Teroes!
Poekoel Te roes?
...is het motto van onze "Delfts"-blauwe
Tong Tong tegel. Een motto, dat reeds door
een groot aantal Tong Tong abonnees ter
harte is genomen en in de praktijk gebracht.
In de afgelopen maanden hebben nl. vele
tegels hun weg gevonden naar evenzovele
abonnees, als dank voor het feit dat zij
ons een nieuwe abonnee bezorgden. Doet
U mee? Voor iedere jaarabonnee, die U
aanbrengt geeft Tong Tong U deze 15 x 15
cm. tegel cadeau, als decoratie aan de
muur of als onderlegger op tafel.
Kijkt U eens in Uw kennissenkring rtnd.
Wie heeft, elke keer belangstelling voor Uw
Tong Tong, die bij U op tafel ligt, maar is
zelf nog geen abonnee? Juist, die wil zelf
wel een abonnement nemen. Vooral als U
vertelt, dat Tong Tong door al die gontjen-
gers "over de kop" kan gaan, want wie kan
er nu van de lucht leven Na-itoe!
Of Tante Noes, die gek is op Tong Tong,
maar een te klein pensioen heeft om het
abonnementsgeld zelf te betalen. Weet U
wat? Geeft U haar eens een jaarabonne
ment cadeau. Wij sturen zo iemand een
mooie geschenkkaart, waarmee wordt aan
gekondigd, dat hij of zij het abonnement
van U cadeau heeft gekregen. En krijgt
of het nu een nieuw of een cadeau-abon
nement betreft, een mooie Tong Tong tegel
cadeau en de nieuwe abonnee 'n verzilverd
of verguld Tong Tong speldje naar keuze.
Doet U mee? Natuurlijk! Want dat gebeurt
niet vaak, dat U met maar 15.zóveel
tegelijk kunt doen: een cadeau géven, een
cadeau krijgen èn Tong Tong in stand hou
den en vooruit helpen! Vooruit, poekoel te-
roes dus. Wij zijn U eeuwig dankbaar.
NIEUWE ABONNEE CADEAU-ABONNEMENT
n Hierbij geef ik op als nieuwe abonnee:
Stuur een jaar lang Tong Tong naar:
Naam:
Adres: Woonpl.:
HET ABONNEMENT GAAT IN OP 1 JANUARI 1966
Stuur het verzilverd verguld*) Tong Tong speld|e
en het laatste nummer van Tong Tong.
Het abonnement wordt door de nieuwe abon
nee zelf betaald.
Het abonnement is bedoeld als (verjaars)-ge-
sohenk, stuur dus de geschenkkaart vóór
(datum).
Stuur de tegel, die ik hiermee heb verdiend, na
ontvangst van het abonnementsgeld ad f 15,
naar:
Naam:
Adres: Woonpl.:
(Handtekening)
Doorhalen wat niet van toepassing is.
Betreffende hokje aankruisen.
Vervolg van pag. 5
Teneinde de indruk weg te nemen van "bar
baarsheid", welke de term "vuur en zon
aanbidders" impliceert diene het volgende:
De Parsees zijn monotheisten.
Hun leerstelling is vastgelegd in de "Zend
Avesta" een boek geschreven in twee reeds
uitgestorven Perzische talen. Alleen de
priesters schijnen deze twee talen machtig
te zijn. De Parsee - leek en tempelganger
kent ternauwernood de inhoud en de ge
beden in de Zend Avesta alhoewel zij wer
den gedrild in hun jeugd in het opzeggen
van vele passages van de Zend Avesta,
zoals vele Indonesiërs hele delen van de
Koran kunnen reciteren, zonder er een fluit
van te begrijpen. Het vuur en de "pure"
aarde zijn symbolen van deze enige God.
Het zuiverste vuur is de zon en dus het
beste symbool van hun God. Op de muren
van de Zoroaster vuurtempel zijn aandui
dingen, die aangeven in welke richting men
zijn gezicht moet wenden op een bepaald
uur van de dag voor het opzeggen van het
voor dat uur voorgeschreven gebed. Er zijn
24 gebeden en het uur wordt aangegeven
door een bel.
In de Zoroaster tempel brandt een eeuwig
vuur, dat bij de eerste consecratie van de
tempel werd aangestoken van 16 verschil
lende vuren, zoals het vuur van een lamp,
het vuur uit een keuken enz. Het vuur wordt
brandend gehouden zolang de tempel be
staat. De legende gaat, dat de-Parsees het
vuur meenamen uit Perzië, toen zij naar
India afreisden.
De heiligheid van het vuur is dan ook de
oorzaak, dat de Parsees hun lijken niet ver
branden zoals het gebruikelijk is in India.
Men mag het vuur niet "verontreinigen".
Evenzeer mag de pure aarde niet bedorven
worden door het begraven van dode licha
men. Bovendien moeten de aasgieren ge
voerd worden, dus bouwen de Parsees per
manente torens van steen, "towers of si
lence", waar de dode wordt neergelegd.
Men zegt, dat de aasgieren het klaarspelen
het geheel in twee minuten op te peuzelen
en de beenderen brandschoon achter te
laten. De beenderen worden dan via een in
genieus kanalen systeem afgevoerd naar
de zee.
Men kan over dit systeem denken wat men
wil, maar alle griezelemoties daargelaten,
kan men zich niet aan de indruk onttrekken,
dat dit een hygiënisch systeem is. Boven
dien neemt het geen kostbaar bouwland in
beslag voor het begraven. Natuurlijk zijn er
inconsequenties in de rechtvaardiging van
dit systeem op philosofisch of godsdienstig
terrein. Zoals bijvoorbeeld als men een do
de kip panggangt "bevuilt" men het vuur
ook en als men afval weggooit bevuilt men
de aarde. Maar is dit eigenlijk wel essen
tieel?
De culturele activiteiten van de Parsees
vertonen in de regel weinig wat specifiek
eigen is aan de Parsee. De Parsee bijvoor
beeld kent geen specifieke Parsee muziek.
Er zijn wel muziek beoefenaars, maar men
beweegt zich hier op klassiek Westers ter
rein. Er is bijvoorbeeld een zekere Metha
dirigent van een symphonisch orkest in
California. In de hele historie van de Par
sees is het bekend, dat ze tot nu toe maar
één beeldhouwer hebben voortgebracht en
typisch genoeg is diens werk geheel op
Europese smaak gericht. Men moet echter
ook bedenken, dat de Zoroaster godsdienst
geen beeldhouwwerken vergt of zelfs duldt.
Voorzover bekend, is er één Parsee schil
deres van Europese reputatie, maar alweer
vertoont het cultureel een affiniteit voor het
Westen. Literatuur, hoofdzakelijk geschre
ven in het Engels, draagt 'n documentair ka
rakter. De andere taal gebruikt in de schaar
se Parsee literatuur is Gujerati. Voorzover
kon worden nagegaan, werd geen poezie
door hen voortgebracht. Sommige romans
beschrijven wel het Parsee leven, maar het
is gewoonlijk meer bedoeld als kritiek op
sommige van de meer conservatieve le
vensgewoonten onder de Parsees.
Er zijn enkele Parsee filmsterren (India
maakt meer films dan Hollywood), maar
specifieke Parsee drama's werden nooit ver
filmd. Vele films worden gefinancierd door
de Parsees, maar hier is de interesse meer
commercieel dan cultureel.
Specifiek Parsee ballet is er niet, hoewel
er wel Parsee danseressen zijn. Deze leg
gen zich echter toe op klassiek Indiaas
ballet, wat wel degelijk de moeite van het
bijwonen waard is.
Een ander beeld vertoont echter het toneel.
Hier is de Parsee invloed niet alleen aan
zienlijk, maar het is specifiek Parsee. Het
heeft in 't algemeen een humoristisch ka
rakter en er zijn een aantal Parsee come-
djanten van betekenis.
Maar alles bij elkaar genomen kan men wel
zeggen, dat de kunstinvloed van de Parsee
meer in overeenstemming is met hun ge
ringe aantal. Dit betekent, dat de culturele
invloed van de Parsee verwaarloosbaar is
In tegenstelling hiermee heeft de Parsee
kookkunst wel de Indiase beinvloed. De In-
diers hebben wel wat van de Parsees over
genomen en omgekeerd. Wij hebben tij
dens het Parsee nieuwjaar een volledige
Parsee maaltijd verorberd, maar wij waren
er niet bepaald verrukt van Mogelijk was
het niet op de juiste wijze geprepareerd
Mogelijk kunnen wij in de toekomst wel wat
recepten publiceren van enkele Parsee
schotels.
Eigenlijk bleef de aanwezigheid van de Par
sees in India onbemerkt, totdat de Engelsen
kwamen. Waren de Parsees voor de komst
van de Brit kleine handelslieden en boeren,
die langzaam maar zeker meer en meer
Hindu en Gujerati gewoontes overnamen,
na de komst van het Engels beheer, kwa
men de Parsees tot zeer grote bloei. De
Engelsen zagen spoedig de waarde in van
hun eerlijkheid, werkzaamheid en hun
scherp verstand. De Parsees op hun beurt
werden loyale aanhangers van de Engelsen.
Zij namen veel van hun gewoonten over en
zorgden er voor, dat alle Parsees Engels
leerden spreken. Grote offers werden ge
bracht door de Parsees om hun kinderen
in Engeland op school te doen en hen terug
te krijgen als English gentlemen. Aangezien
alle propaganda ten spijt, de Engelsman nog
steeds wordt gezien als het meest bewon
derenswaardige voorbeeld, hebben de Par-
Lees verder pag. 19
6