^FVVAN HIER EN GUNDER BETAAL PER GIRO a'/S DIAGNOSE "De gebeurtenissen in Indonesië volgen el kander met steeds groter onbegrijpelijkheid op. Zo zoetjes aan vraag ik niemand meer of hij er iets van snapt. Want elk postief antwoord is morgen alweer omver geworpen. Dit is toch wel chaos, nietwaar? Of is er toch wel lijn in een bepaalde richting. En zo ja, waar?" v. RAALTEN Om in Uw eigen woorden te spreken: "Als ik nu een positief antwoord geef, is het morgen alweer omver geworpen". Ik vraag me alleen af: waarom willen we zo graag in de Indonesische toekomst zien, terwijl we onze eigen toekomst niet eens kennen? Wie wint de machtsstrijd in het Westen: De Gaulle of Johnson? Krijgen wij scherpe in flatie of niet? Zal Rusland aan "onze" zijde staan tegenover China of niet? enz. enz. Aangezien ook zulke problemen in de toe komst de ontwikkelingen in Indonesië be- invloeden, lijkt het me om technische rede nen alleen al ondoenlijk om "lijn" te ont dekken. Het verschil tussen mij en veel van mijn tegenstanders ligt alleen in de "diagnose" van diverse verschijnselen. Velen zien In donesië als een ziekelijke en zowat sterven de patient, die alleen nog maar met een westerse dokter er bovenop kan komen. Ik zie de huidige gebeurtenissen alleen als "het baren van het Indonesië van morgen". Het is een moeilijke en misschien langdu rige geboorte, maar ik vind dat de moeder gezond en sterk is. En ik heb veel vertrou wen in het kind van morgen. Dat is alles. T.R. INDONESIë IN TONG TONG "Van het begin af heeft Tong Tong zijn aandacht verdeeld tussen twee interessen: In- dië en Indonesië. Als Indonesië zo'n moeilijk verteerbaar terrein is, waarom beperken we ons niet tot Indië, waar we nog steeds niet genoeg van weten en wat ons altijd interes seert? En waarom besteedt Tong Tong nog steeds geen aandacht aan Nederland?" M. VAN LEEUWEN 1. Onze kolommen staan nog steeds wa genwijd open voor copy over Nederland, maar het gekke is dat op dit gebied geen copy binnenkomt behalve vaak critische. Is Nederland voor ons misschien té zeer "be keken" om er nog over te schrijven? Dat is dan een grote vergissing. Maar laat ons wederom de koe bij de horens vatten: schrijft U zelf eens over Nederland. Wat U wilt. Wij plaatsen. 2. Indië en Indonesië, ons leven in Indo nesië en de betekenis van Indonesië voor ons leven, zijn twee veel hechter verbonden waarden dan velen van ons zich realiseren. Hoe dieper wij in onze historie terugblikken, hoe scherper wij ons leven analyseren, hoe sterker automatisch ons verlangen wordt om Indonesië beter te beschouwen. Aan de andere kant: alles wat wij onderzoeken in Indonesië, intensiveert automatisch ons In disch zelfonderzoek. Het is wonderlijk (of juist niet wonderlijk?) maar b.v. ook bij To toks bestaat geen van Indonesië losmake- lijke Indische gedachte en omgekeerd. Ons denken is eigenlijk nog steeds typisch een denken als "burger van Indonesië", en in b.v. Indonesische politiek zijn de mees ten onzer veel geboeider geinteresseerd dan in de Nederlandse politiek, waarin de doorsnee Indischman zich nog steeds voelt als een kat in een vreemd pakhuis. Men kan hiertegen protesteren, men kan erover twisten, maar een feit blijft het. Ik heb b.v. gemerkt dat twee plotseling weer opge doemde namen: Sultan Hamengkoe Boewo- no en generaal Soeryadarma, veel meer boeien en verleiden tot discussies dan wel ke nederlandse partijvoorzitter of generaal ook. Denk niet dat de redactie Tong Tong lei den kan over de lezerskring heen (hoe mooi of verstandig sommige ideeën ook mochten zijn), maar dat de redactie alleen volgt wat in zijn lezerskring leeft - en laat mij U zeggen dat dit volgen vaak pijn geeft in vele onzekerheden en irritaties, maar het kan niet anders. Het wegnemen van Indo nesië uit ons blad zou het werkterrein van onze geest halveren. En zou onze lezers kring halveren..:en dat betekent: mampoes! T.R. DE CENTAUR EN DE MEERMIN "Na lang beraad zeg ik toch mijn abon nement op. Tong Tong is n.m.m. tóch een Indo-blad en gedoemd vroeger of later te ver dwijnen..." W. WOLTERS Het is een oud argument, dat o.m. "be handeld" is met tegenvragen als: "Ik ben zelf een oude Indo en gedoemd vroeger of later te sterven. Zullen we maar pil nummer elf nemen?" Of met ponering van een ne venbeeld: "Ik geef nooit aan bedelaars; ze lijden alleen maar langer". Of: "Aange zien ruim tevoren vaststond dat Indo's vroe ger of later zouden sterven, is het werk van Couperus, Frederik van Eeden, Jan Toorop, du Perron, Maria Dermoüt wegge gooid geweest? Is het redelijk en verstandig om Tong Tong voortijdig de nek om te draaien?" Enz. enz. Maar dit is overhaast en feilbaar argu menteren. W. noemt zelf de beperktheid van zijn argumenten met zijn "n.m.m.", wel ke mening dus voor eigen rekening alleen is. Of Tong Tong wérkelijk een Indo-blad is (al ontken ik het, ik kan me vergissen) zal pas na heel lange tijd, na zorgvuldige bestudering van vele facetten over vele jaren kunnen worden vastgesteld. Ook dit doet niet ter zake. Wat wél ter zake doet (en W. is welkom om hier als nog op te reageren, ook als niet-abonnee - want het is een bijzonder belangrijke vraag!) is dit: "Is er een Indo-blad denkbaar, dat zowel voor de majoriteit van de Indo's als voor massa's toeschouwers boeiend, nuttig en vormend is?" 1. Als het antwoord "ja" is, waarom wordt dan niet al lang en energiek de bestaans- kans voor zo'n blad verzekerd? 2. Als het antwoord "neen" is, zijn dan DUS de gedachten en meningen van Indo's onbelangrijk, inferieur aan andere gedach ten en meningen (b.v. in Telegraaf, NRC, Panorama, De Lach, De Gids, enz.) en is DUS de Indo tóch inferieur? 3. Als inferioriteit inderdaad aangetoond zou kunnen worden, is dan vernietiging van elke Indo-activiteit de enige logische op lossing? In al zijn eenvoud snijdt de korte opmer king van W. een probleem aan van diepe inhoud, waarop serieuze antwoorden moge lijk zijn op sociologisch, ethnografisch, psy chologisch, historisch en cultureel terrein. Waarop antwoorden te verwachten zouden zijn van 200.000 Indo's en 100.000 Totoks en misschien wel van een millioen Hollan ders, die Indië nooit zagen. Deze antwoorden zullen vermoedelijk wel nooit komen. Zelfs niet op de beperkte terreinen van sociologe, ethnografie, psy chologie. De Indo bestaat na vierhonderd jaren nog steeds alleen maar "per korte de finitie": persoon van gemengde Europese en Indonesische bloede...en blijft even on persoonlijk en onbekend als de zeemeer min (half vrouw, half vis) of de Centaur (half man, half paard), een soort barbaarse, le gendarische nonsensicaliteit, circus-beziens waardigheid. Die al vierhonderd jaren leeft, NU leeft, en na honderden jaren nog steeds leeft, maar altijd in die curieuze half ster vende status tussen liervogel (uitstervend) en dodo (uitgestorven) in en nochtans met "krankzinnige" onverwoestbaarheid van de coelacanth, die wonderlijke "levende my the" uit de Indische Oceanen die na 70 millioen jaren nóg leeft. En 70 millioen jaren ook met de halve bruikbaarheid van de Centaur, b.v. de menshelft als klerk of de paardhelft als fabrieksarbeider, maar altijd met een genegeerde totaliteit. Dat is een wonder. En wonderen zijn het onderzoeken waard. Voor zulk een onder zoek zou een specifiek Indo-blad onschat bare diensten kunnen bewijzen. Het zou problemen presenteren, duizendmaal inte ressanter dan alle kruiswoordpuzzel-blaad jes bij mekaar. Maar nochtans: de laatste Lees verder volgende pagina voor 30 mei a.s. abonnementsgeld 2e kwartaal 1966 EN BESPAAR 75 cent INCASSOKOSTEN Wie zich 75 cent incassokosten wil besparen wordt verzocht het abonne- mentsgeld ad f 3,75 over het tweede kwartaal 1966 vóór 30 MEI a.s. over te maken op girorekening 6685 of postwissel t.n.v. Tong Tong N.V. WILT U BIJ UW BETALING VERMELDEN: 1. Abonnementsgeld tweede kwartaal 1966. 2. Naam, straatnaam, huis je nummer en woonplaats. I! ADMINISTRATIE

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1966 | | pagina 3