VAN HIER EN GUNDER KOLONIAAL DRINKEN "In Elseviers Weekblad" van 18 dec. vond ik ondervolgend gedicht: TEMPO DOELOE Voor de jonge Indische Nederlander R. Mijn oudoom weet nog uit zijn jeugd hij woonde eerst bij Bandoeng, en ging later pas naar Buitenzorg dat op de tajel in de hal van elk hotel de kruik jenever stond, tot vrij gebruik door alle gasten, als water, gratis en voor niets. „Dat heejt bestaan. Daar hoor je zeker wel van op?" „Ja, Oom." „Ach jongetje, toen was nog niets voorgoed bedorven: Inlanders wisten hun plaats, je hoorde niets van onruststokers. De mensen waren aardig, hadden iets over voor elkaar. Er was nog echte hartelijkheid en liejde." GERARD KORNELIS VAN HET REVE Iets voor signalering in Tong Tong?" L. Het is geen gedicht. Heb tot driemaal toe geprobeerd Gerard's gedachten te onder zoeken; het werd driemaal een veel te lang artikel. Moh! Laat ons blij zijn dat de Tem po Doeloe's van E. Breton de Nijs en Hein Buitenweg bestaan. Zulk soort opinies over Indië zullen nog wel een halve eeuw blij ven bestaan, maar reageren wordt zó saai! Gerard zal later bijv. wel leren dat drankmisbruik of drankgebruik van de kolo niaal zelfs bij de felste Indonesische na tionalist niets uit te staan heeft met een verderfelijke koloniale geest. Hij zal ook wel leren (bij bezoeken aan b.v. de bar van Hotel Indonesia NU, en andere bars in hotels in Azië NU) dat er nog steeds evenveel zo niet meer door Europeanen in Azië gedronken wordt. En drinken dus niets speciaals heeft te maken met Tempo Doeloe of koloniale mentaliteit. Of wél? Ingerukt dan met de schone lei! Wat mij wel verbaast is dat in geen enkel Hollands literair werk, hoe klein ook, over Europees drankmisbruik geschreven is, ter wijl toch Rotterdam alleen méér drankomzet heeft dan heel Indië bij mekaar en drinken in Europa wél een "cultuurkenmerk" is. Misschien ook hindert het Gerard dat men daar in Indië zo schaamteloos vrijgevig was met drank, maar dat heeft te maken met een ander "cultuurkenmerk": ongelimiteerd gast vrij zijn. Met alles. Maar misschien zou Van het Reve, met zijn gedachten thuis i.pl.v. bij Tempo Doeloe, een gedicht of een essay kunnen schrijven over drankmisbruik in deze Christelijke be schaving en de teksten in Spreuken 31 van de Bijbel: "Het komt den Koningen niet toe, o Lemuel! het komt den koningen niet toe wijn te drinken, en den Prinsen sterken drank te begee- ren; opdat hij niet drinke, en de in zetting vergete, en de rechtzaak aller verdrukten verandere. Geeft sterken drank degene die verloren gaat, en wijn degenen die bitterlijk bedroefd van ziel zijn; dat hij drinke, en zijn armoede vergete, en aan zijne moeite niet meer gedenke". DIT is poezie. Van Tempo jang paling Doeloe. En geeft stof voor dieper, langer en verlossender denken dan bovenstaand rijmpje. Met complimenten aan de jonge Nederlander GT.R. WAT IS DE WERELD TOCH SLECHT! "Ik kreeg een "Telegraaj" in handen, die vol stond met rookbommen en provo's en re publikeinen en links georienteerden, enz. enz. Ik bedacht ineens dat als ik die krant hier zou vertalen men beslist zou denken dat het met het Oranjehuis in Nederland afgelopen is en het land op de rand van een revolutie zou staan. Hoe denkt men in Holland o.a. over de opstand van de Nagahs in India?" J. LOWEY BALL, India "Jammer dat ik alleen de foto's toegestuurd kreeg uit kranten over die relletjes bij het huwelijk van Prinses Beatrix en daarna. Niet de krantenberichten zelf. Maar die foto's waren al lelijk genoeg en ik liet ze maar niet aan amerikaanse kennissen zien. Wat een Beat niks en Heli's Angels heb je ook in Holland! En samen met studenten. Of WAREN het studenten Het zal wel niet zo erg zijn als het lijkt, maar dan vraag ik me wel af: zijn soortgelijke foto's uit Indonesia of India of Z. Amerika ook wel zo erg als het lijkt? Steeds meer begin ik nieuwsbladen te wan trouwen. Mijn zwaar geringeloorde Tong Tong blijft toch maar betrouwbaarder! L. VISSER U.S. Niets is ontnuchterender en leerzamer dan zijn moeder's pappot af en toe te verlaten en ook elders (langdurig) rond te kijken. Helaas heeft uiteindelijk moeder's pappot in de internationale politiek het laatste woord. En daardoor ontstaan oorlogen of vijandige daden, gebaseerd vaak op slechte voorlichting. En verder weet moeder's pap pot helaas nooit hoe we in het buitenland minder deugdzaam gezien worden als we zelf graag denken. Dit geldt voor alle moe derspappots. Zo'n eenvoudige bijbeltekst over de splinter en de balk, en hoe slecht kennen we haar! T.R. OPRUIMING "Nu in Indonesië de communisten zijn op geruimd (als het getal van 300.000 doden juist is, dan is het behoorlijk raak geweest!), wordt het misschien mogelijk om duidelijker in de toekomst te zien. Zijn er op dit gebied al aannemelijke verwachtingen uitgesproken, ongeacht van wie?" X. (Naam inzender verzwegen) 1. Heeft U bij Uzelf wel eens overdacht of 300.000 doden ook wel eens 300.000 martelaren zouden kunnen zijn? Of als zo danig aangemerkt kunnen worden door po litieke groeperingen? Na alie emoties rond de 10de maart hopen wij dat H.M. Koningin Juliana op 30 april a.s. een gelukkige, maar bovenal rus tige verjaardag zal kunnen vieren. Wij bieden Hare Majesteit voor deze dag, waarop ook H.K.H. Prinses Beatrix en Z.K.H. Prins Claus weer teruggekeerd zullen zijn van de huwelijksreis, onze welgemeende en eerbiedige gelukwensen aan. 2. Mensen zijn nog steeds geen muskie ten of vliegen die men opruimt met een bepaald succes. Wie zich met toekomst verwachtingen bezig wil houden, bedenke dit goed. Oorlogen zijn werkelijk wat anders dan "activiteit met de flitspuit". 3. Misschien ook daarom valt er in kran ten en tijdschriften zo weinig te lezen. Het léék eerst zo eenvoudig: eerst de commu nisten weg en dan is alles koek en ei. De meest zelfverzekerde journalisten zeggen nu ook geen boe of ba meer. Een revolutie is werkelijk véél meer dan "kipas sapoe". 4. Het is zeer verkeerd om te denken dat in Indonesië in "gerechtvaardigde boosheid" doelbewust zoveel mensen zijn gedood. Wie dat denkt, kent de Indonesiër (en De Mens) toch veel te slecht. Hier is evenals bij elke oorlog veel "uit de hand gelopen", waar intussen ook al veel spijt over is. Revolu ties en oorlogen zijn "koortsen van de mensheid". De Indonesiër weet dat en zwijgt dus ook over het wérkelijke doden cijfer (al wordt er door de buitenlandse pers nóg zo gretig naar geinformeerd). Een andere techniek wordt toegepast in Ame rika, waar elke avond tevreden het doden cijfer in Viet Nam wordt opgesomd "tot de laatste man". Vandaag 174, gisteren 311, eergisteren 237, enz. enz. enz. Liefst met opnamen van rijen gesneuvelde Viet Cong erbij...hoe onrijp en barbaars blijven wij door alle beschavingen heen! T.R. Lees verder volgende pagina 3

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1966 | | pagina 3