NOG EENS PASAR DJOHAR SEMARANG DE WALI BORDUUR- WEDSTRIJD Bij 't lezen over Pasar Djohar, in de Tong Tong van 15 jan. 1966 kwamen ook bij mij allerlei herinneringen boven. Degenen die mij persoonlijk kennen weten, dat ook ik tot de V(f)reed(t)samen behoor. En bij 't opsommen van die zaligheden, zo wel zoete als zoute, heeft meneer of me vrouw Schardijn, de meest typische lekker nijen, speciaal alleen verkrijgbaar in Sema- rang en omgeving vergeten op te noemen. Ten eerste een heel erg hartige (assine) de Blenjik. Blenjik, dat zijn kleine balletjes van gezouten, heel fijne ikan terie. Je gooit ze in een geklutst eitje en dan droog go- reng, met warme rijst (liefst rode van beras toeton) lekkere sambel rawit-trassi en dan beuken! zou Tjalie zeggen. Dan een soort zoet cake-je of kantkoek, Gandjel ril (betekent: dwarsliggers van de spoorrails) in licht of donkerbruin. Nergens op Java (of een van de andere eilanden) ben ik deze twee specifieke Se- marangse lekkernijen tegen gekomen. En nu gaan we het achterpoortje van Pasar Djohar uit, ik bedoel het weggetje achter de P.D. naar de Klentèng. (Chinese tempel) Op 't erf, rondom de klentèng, staan tal Lang geleden woonde er eens een oude vrouw heel alleen aan de rand van het bos. Zij was erg vroom en stond alom bekend om haar kruiden. Velen wendden zich tot haar, om genezing en om raad, en werden allen geholpen. Reeds bij haar leven werd ze dan ook als een wali heilige) be schouwd. Op een dag klopte het oude vrouwtje bij een rijke weduwe aan. Om de menslievend heid van deze vrouw te toetsen, vroeg het oudje om wat eten en drinken. "Wat denk je wel?" zei de rijke weduwe, "Het is hier geen warong. Scheer je weg". Het oude vrouwtje wendde zich af en ging heen. Verderop kwam ze aan het huis van een andere weduwe. Deze was eerder arm dan rijk, maar haalde het oudje toch naar binnen toen ook haar om eten en drin ken werd gevraagd. Aangezien het al laat in de avond was, nodigde zij tevens het vrouwtje uit de nacht bij haar door te bren gen. Vroeg in de morgen stond het oude vrouwtje op om verder te trekken. Na het kopje toebroek bij het afscheid, sprak zij tot haar gastvrouw als volgt: "Kind, je hebt me hartelijk ontvangen en gastvrijheid ge schonken. Blijf deze deugd behouden. Het eerste werk dat je doet zal gezegend zijn. Zeven dagen lang zul je werken zonder moe te worden, en de grondstoffen komen van zelf. Je zult er rijk door worden". De gastvrouw dacht over haar woorden niet verder na en ging verder met haar dagelijkse werk. En zie, eenmaal aan het tenoenen weven), bleef zij doorwerken, dag en nacht. Zij werd niet moe en hield pas op na een week. Toen ze de stapels textiel zag, herinnerde ze zich de woorden van het oude vrouwtje. Dankbaar vertelde zij haar buren wat haar overkomen was. Het verhaal ging van mond tot mond. Men kwam van tenten en tentjes, allemaal lekker eten, Ho Tja tenten en alleen daar eet je de meest lekkere Chinese hapjes. Echt toelèn a la chinoise. Mi kotjok b.v. nergens (be halve misschien alleen in China-Kanton zelf) zo lekker als daar. Kleine portie 15 cent per mangkok; 25 cent 'n grotere kom met meer tiek-té (dat is een zalig ietsje van kaki babi zonder botjes of beentjes) babi ketjap, maar met ketjap tjina inplaats van onze gewone ketjap. Dan was er ook een tentje van speciaal sop of semoor boeloes, schildpadsoep of se- moor op z'n chinees klaargemaakt. Als je daar een boeloes gerechtje eet, moet je alleen maar lekkerhonger of lekkertrek heb ben en vooral niet erbij denken of piekeren. Wie van U heeft wel eens 'n boeloes-kwe- kerij of fokkerij gezien? Niet erg smakelijk! Ik heb ze wel een paar maal gezien, maar heb mijn tripjes naar de boeloes-tent bij de klentèng er toch niet om gelaten. Voor deze lekkernijen werden alleen land- en rivier schildpadden gebruikt. Bij de bolang-baling tent, kocht je de bo- lang-baling heet-warm, zo uit de reuze wa djan geschept. van heinde en ver om haar textiel te kopen, en binnen korte tijd was ze rijk. Het verhaal kwam ook de rijke weduwe ter ore. Deze kon zich wel om de oren slaan dat ze zo stom was geweest om het oude vrouwtje de deur te weigeren. Was ze destijds een beetje vriendelijker geweest, dan zou haar het geluk van die ander te beurt zijn gevallen. Op een dag zag de rijke weduwe het vrouwtje weer voorbijgaan. Ze rende de straat op, greep het vrouwtje bij de arm. "Moedertje, kom met me mee naar huis. Ik heb je de vorige keer erg onheus behan deld. Ik heb er reuze spijt van. Ik was toen in een kwaaie bui. Doe mij het genoegen om nu mijn gast te zijn, toe dan, moedertje". Het vrouwtje ging mee naar binnen en werd op alle mogelijke manieren vertroeteld Ze kreeg zoveel te eten en te drinken dat ze er verlegen van werd, en toen ze wilde vertrekken mocht ze niet weg. Ze zou en moest overnachten. De volgende dag stond ze vroeg op om verder te trekken. Bij het laatste kopje toebroek kwam de aap uit de mouw: "Moe dertje, zegen mij nu zoals U de andere gezegend hebt". "Zeker", zei het vrouwtje, "Het eerste werk dat je doet duurt zeven dagen. Je zult niet moe worden en de grondstoffen komen van zelf. Dat is toch wat je verlangt, is het niet?" "Ja moedertje, dat is het. Wel be dankt", zei de rijke weduwe. Direct na het vertrek van het oudje wilde ze met het weven beginnen, maar om rus tiger te kunnen werken besloot ze eerst een kleine boodschap te doen. En ziet, aange zien dit haar eerste werk was, duurde het zeven dagen achter elkaar. Zo werd haar ongastvrijheid door het oude vrouwtje ge straft. H. Daar achter de Pasar Djohar had je ook de echte kampong tjina met hele smalle steeg jes waar de lotenghuizen als het ware naar elkaar toe bogen. Het krioelde er van mooie, dikke Chinese kleutertjes. De hele smalle steegjes heten dan ook Gang Tjilik, Gang Tjepit, Gang Lombok en je kon er alleen te voet of per fiets doorheen gaan. Daar kon je Bak Pao en Bak Moi kopen, de lekkerste van de allemaalste, van heel Java. In Gang Tjilik b.v. was een Chinees droog- gebak winkeltje, waar je droog gebak, zo als kattetongen, sprits en kleine dunne zandkoekjes kon kopen met een specifiek Chinees smaakje eraan. Knoflook en reuzel smaakje! Hardstikke lekker, eerlijk waar! En dan tenslotte de befaamde, echte loem pia Semarang! Wie dat geproefd heeft weet, dat alle andere loempia's genaamd Loempia Semarang, heel slechte surrogaten zijn! Naar mijn mening is alleen Semarang "Je Eldorado" wat betreft Inlandse en Chinese snoep en lekkernijen, en in veel uitgebrei der verscheidenheid ook. Eet ze! PIM Hoe gaat het met de Kembang Sepatoe, dames? Valt het borduren U mee of tegen? Voor die genen, die het bericht in MYANA de vorige keer niet gelezen hebben: de voorplaat van het vorige Tong Tong nummer was een door Rogier ontworpen borduurpatroon van een Kembang Sepatoe, hierboven verkleind weergegeven. Het kleurenschema vindt U op pag. 13 van dat nummer. Extra overdrukken kunt U bestellen door het zen den van f 0,50 aan postzegels. De Kembang Sepatoe zelf kunt U borduren op een kussen, een theemuts, een cocktailschortje, enfin, wèt Uw fantasie U maar ingeeft. Op veler verzoek is de uiterste datum van inzending ver lengd tot 14 juni a.s. Eerste prijs: f 50,tweede prijs: 25,plus een 4-tal boekenbonnen. Uitslag op de Pasar Malam. Bij voldoende inzendingen zal een tentoonstelling worden ingericht. Jury bestaat uit: Mevr. Nieuywenhuis-van Bommel, borduurster, Mevr. N. Leyder Havenstroom, medewerkster TT. De Heer L. MacLennan, tekenleraar. Wilt U nog meedoen? Het kan, U heeft nog een maand de tijd. Overdrukken op ware grootte, zo lang de voorraad strekt! 74477447V747V** 777777447747 74**» 774447444v7747 77777VVV44V7477 *W3!35S««25! 7777777774444» 15

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1966 | | pagina 15