México t Como no hay dos! Precies zo en toch er vèr naast Telkens als ik over Mexico schrijf heb ik de vrees (en soms de overtuiging) er toch nét naast te zijn of soms vér naast. En niet omdat ik onwaarheden zeg, maar omdat deze waarheden in Mexico in een ander patroon liggen dan bij ons, met een heel andere achtergrond. Hetzelfde heb ik vaak met Hollanders en Amerikanen, die nooit Indonesië zagen. Je merkt b.v. dat Amerikanen denken dat een tani een farmer is, wat TECHNISCH ook zo is, maar pas als je dan aan het discussiëren raakt over "waarom de tani dan niet net zo doet als de farmer in Amerika", merk je dat je de desa er niet buiten kan laten, en de desagemeenschap en de religie als ruggegraat van de desa-gemeenschap, enz. enz. Zodat het sprookje: "zet één tani op een tractor en laat hem alle sawahs bewerken - en die anderen moeten dan maar knopen maken of zo" geen werkelijkheid kan worden zonder de volksaard te vermoorden. Zo gaan wij naar Mexico toe met óns "etenspatroon" in ons hoofd, dat we daar automatisch voortzetten, en je leert dus een aantal vertalingen uit het hoofd: ontbijt desayuno, lunch almuerzo, middageten comida en eventueel souper cena. Je maag knort overigens op de van ouds gewende tijden en op die tijden ga je ook ergens wat eten. Maar dan merk je toch wel dat gedurende die uren de restaurants soms leeg zijn of bepaalde gerechten op het menu nog niet klaar of zo. Ook merk je dat veel mensen 's avonds erg laat (ron dom 10 uur) hun grote maaltijd gebruiken en zo. Veel later leer je pas dat de Mexi caan nog een heel apart soort maaltijd heeft, de merienda, die ergens tussen de lunch en het avondeten in hangt en uit de verte te vergelijken zou zijn met de Engelse "tea". En zo ongeveer valt tussen 5 en 7. Deze merienda biedt eigenlijk alleen een collectie "hartige hapjes" en nooit een zware maaltijd. Bij de merienda worden b.v. altijd "vulselspijzen" gegeten, dus ta- males, in maiskolfblad gestoofde maisdeeg- koeken met een vulling van vlees, vis, gar naal, altijd gekruid met uien en sambal (hier zijn enorm veel variëteiten van mogelijk) en enchiladas, dat zijn opgerolde tortilla-pan nekoeken met een vulling; of losse tortilla's die men dopen kan in de een of andere saus. Ook hiermee zijn massa's variëteiten mogelijk. Dit soort hartige hapjes van de merienda heten antojitos. Behalve de tamales en enchiladas behoren nog andere speciale hartige hapjes tot de antojitos, b.v. de "chile con queso", of letterlijk: lombok met kaas. Waarbij repen grote geroosterde lom bok met blokjes kaas gesmolten worden en vergezeld van een smakelijke bonenbréi. Hier merkt U al hoe moeilijk het wordt de Mexicaan te volgen. Hollanders eten kaas uitsluitend "onbewerkt" op brood (of met mosterd bij de borrel) maar doen ver der nooit iets met kaas (wat van een uit gesproken kaas-volk toch eigenlijk verwon derlijk is). Zoals Zwitsers en Fransen met hun fondu's doen of Italianen en Spanjaar den met kaas in vele gerechten, doen Hol landers nooit. We vinden het vaak zelfs "vies". Voorts klinkt het woord "bonenbréi" ver re van smakelijk, omdat wij van bohen al- leen maar de dikke of dunne bonensoep kennen. Ook de Amerikaan. Maar wat de Mexicaan met bonen doen kan, is werke lijk ongelooflijk. Die bonenbreien hebben de meest uiteenlopende smaken en zijn somstijds rechtuit "hemels". De Amerikaan snapt dat niet van de Mexicaan en noemt hem daarom spottend minachtend "beanie". Een volslagen misplaatste denigrerende term, die alleen maar de domheid van de gebruiker van dat woord aan de kaak stelt. Maar goed, kijken we nog eens rond on der die tacos, tostadas, enchiladas, burri- tos, tamales, die de Mexicanen maken, dan denken we gauw uitgepraat te zijn. Want een enchilada is een enchilada en daar houdt het gerecht mee op...ja, in Amerika, waar de enchiladas evenals de hamburgers en hotdogs het product zijn van massafa- bricage. Maar in Mexico kan je in één straat bij tien verschillende verkopers en chilada eten en tienmaal wat anders proe ven. Dat kennen wij wel uit Indonesië, waar geen twee gadogado- of sotoverkopers de zelfde smaak hebben. En we kunnen vanuit onze Indische erva ring ook begrijpen dat er dure en goedkope enchiladas zijn, maar dat soms een spot- Op deze piek in Mexico's hoofdstad zag ik in een kwadraat niet groter dan een voetbalveld drie ar chitecturen broederlijk bijeen. Het witte gebouw op de voorgrond modern "colonial style", de kerk toren rechts 3 eeuwen oud en achter de bogen (onzichtbaar) werden de fundamenten blootgelegd van Indiaanse pyramiden, 1000 jaar oud. goedkope enchilada deksels veel lekkerder kan zijn dan een dure. En daarom is eten op straat in Mexico Avontuur, Speurtocht, Jacht naar het Bijzondere - net zoals het dat was in Indonesië. En waar blijf ik dan met al mijn definities, die precies goed zijn en nochtans mijlen ver ernaast?... Het wordt de lezer dus ook duidelijk dat er speciaal voor de merienda met al zijn variaties van antojitos aparte restauran tjes zijn, die uitsluitend en alleen deze ma- kanans verkopen. Daar moet je dus nooit binnengaan als je aan een ontbijt denkt of een lunch, maar deze dingen leer je alleen "al doende". Tot de antojitos behoort ook de chivichangas, die je een geroosterde kaas-boterham zou kunnen noemen, en dan komt dit soort gerecht in mijn geheugen Lees verder volg. pag. De linker kerk is toch ook specifiek (modern) Mexico. Mexico-City heeft tientallen gebouwen van een wonderlijke, gedurfde architectuur, die nochtans harmonieus contrasteren met dat andere specifieke Mexico: het barok gevelbeeldhouwwerk zoals dat in vele kerken is te zien. 5

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1966 | | pagina 5