-«S^WAN HIER EN GUNDER jos. van Arcken RANCUNE ...al moet ik toegeven dat deze artikelen en brieven leesbaar zijn. Want als er een Indisch type is dat geen enkele Totok en geen enkele weldenkende Indo lust, dan is bet toch het type van de ''rancuneuze Indo''. Die altijd denkt dat hij geslagen wordt, die ongevraagd en bij elke gelegenheid zijn gal uitspuwt over de Hollander, die overal wat achter zoekt. Als dat type er niet was zou de Indo als groep veel beter ingeburgerd raken in Neder land..." UIT EEN LANGE PRIVé BRIEF, DIE DUS ANONIEM BLIJFT. Ik geef toe dat dit type bestaat en laat verder buiten beschouwing of er motieven zijn voor constante wraakgevoelens of dat het gewone mensen betreft die door een sjagrijnige, bekrompen aard rancuneus zijn. Maar ik VERWERP de al te gemakkelijke indeling in rancuneuze en niet-rancuneuze typen (de laatste zijn dan "indolent"?). Wat de Hollander niet weet is dat zijn eigen maatschappij zo vol rancuneuze typen zit. Rancuneuze socialisten en rancuneuze conservatieven, rancuneuze anti-Moffen en anti-Semieten, rancuneuze Joden en rancu neuze katholieken en rancuneuze protes tanten, rancuneuze kleine boeren en ran cuneuze bourgeois. Het valt de doorsnee Hollander nauwelijks meer op, omdat de ve le rancunes al geheel geincorponeerd zijn in het maatschappelijke, politieke en publici- teitsleven. Men kent elkanders grieven door en door en het is een gewoonte geworden om er onaangedaan naar te zitten luisteren. Ze zijn een deel van het klimaat. Maar laat mij je vertellen dat dit een van de redenen is waarom zoveel Indisch- gasten (Indo's EN Totoks) zich vaak terug trekken in een volslagen isolement. Neem alle beschrijvingen in gedachten die je neer schreef over de rancuneuze Indo en denk dan aan diverse Hollandse rancuneuze ty pen die je kent en oordeel nu met de eer lijkheid die ik van je gewend ben: zit het je vaak ook niet "tot hier"? En om een uit drukking te gebruiken, die sommige men sen ook t.a.v. Tong Tong gebruiken, WALMT het je ook niet vaak tegen uit radio, TV, pers? Was het maar waar dat de Hollandse kastjesgeest iedere burger veilig wegborg in zijn kast; het conflict der kasten is "leven van alle dag" en IEDERE burger wordt er op de meest argeloze momenten (als hij lekker bij een kopje koffie het a- vondblad omslaat, in de tram of op een zonnig terrasje) vaak onaangenaam door overvallen: iemand moet z'n gal weer kwijt. Het is MIJN fout geweest dat ik me vaak door deze rancunes heb laten meeslepen in Tong Tong, soms menend dat een twist, een misverstand oplosbaar was. Het is NIET oplosbaar. Massa's mensen hebben hun rancune lief omdat ze niets anders (mooi ers) hebben om voor te leven. Ze zijn er gens mislukt, het leven is grauw, dus be stijgen ze als Sint Jorissen witte paarden om draken te doden. Wie weet krijg je dan nog bewondering, schouderklopjes...en men weet niet dat men alleen maar dieper weg zakt. Jij ziet het zo misschien niet, maar veel "normale" anti-Duitsers zien wij ook als rancuneus, want niet alleen komt er geen einde aan hun verhalen of is er een einde aan hun verhalen of is er een einde aan hun wrok (niet als bij de rancuneuze In do's), maar het einde is ondenkbaar. Het is namelijk niet voldoende dat Duitsland ver woest werd en een paar millioen burgers gedood, niet voldoende dat het Neurenberg- se proces de oorlogsmisdadigers strafte, eigenlijk is alleen volkomen uitroeiing van het hele volk de enige oplossing. En die komt nooit. Ook blijft veel haat "bereke nend" en er wordt dus geen gemeenschap pelijke actie gevoerd om tourisme uit Duits land tegen te gaan, om de voordelige han delsbalans met Duitsland overboord te goo ien, TV, muziek, literatuur uit Duitsland te weren, enz. enz. Er is geen meetbaarheid in rancune; het is "a state of mind". Natuurlijk zie jij het anders en natuurlijk bestaat er een andere bewijsvoering voor de anti-Duitsers; ik wil er dan ook nooit twist over maken, maar net dus als met de "rancuneuze Indo's" zit ergens toch wel een onuitwisbaarheid, waar men andere In do's niet voor aansprakelijk kan stellen. Ik ken letterlijk honderden Hollanders, die in het geheel niet, nérgens, rancuneus zijn, niet omdat er niet wat te schelden, te ver oordelen of te achtervolgen valt, maar om dat ze van nautre alleen geboeid zijn door mooie kanten van het leven. Zo zijn er ook massa's Indo's. En daarom beoordeel ik het totale Nederlandse volk nooit "afdingend" met "maar van de rancuneuze Hollanders moet ik niks hebben". Doe het dus ook niet t.a.v. Indo's. De wortel van alle rancune zit helaas veel dieper. Soms ben ik geneigd het te zien als "de andere kant" van de Christelijke beschaving: het kruishout, waaraan de Zoon des Mensen stierf. Want we maken letter lijk overal een kruis van met onze rancu nes en anti's. Er kan geen balk op gaan voor een mooie gedachte, of direct wordt er een dwarsbalk op gespijkerd van de anti gedachte, de rancune, de oppositie, enz. enz. Balk op, balk dwars: kruisl Balk op, balk dwars, kruis! En aan dit kruis sterft de niet-rancuneuze mens. Dit artikel, dat weet je, is met de beste bedoelingen en grootste eerlijkheid ge schreven. Niet om te veroordelen, hoog stens om te vergelijken. Maar wedden dat er ergens toch wel een lezer zit met een rood potloodje om zinnen uit hun verband te lichten, verdacht te maken en de hele brief te "schandaliseren"? En het is niet eens slecht of verkeerd meer; het is alleen maar normaal nou. "It is a normal state of mind'... T.R. "LE METIER TRISTE" "Je hebt gelijk, Tjalie, dat we in acht jaren met Tong Tong allemaal veel wijzer geworden moeten zijn. Ik zie inderdaad massa's zaken nu veel breder en rijper. Het is inderdaad waar dat het niet allemaal communisten waren in de 20-er jaren in Indonesië. Het is waar dat Indonesië "gered" zou zijn als wij "de baas gebleven waren". Een massa dingen in Azië en Europa zijn anders dan ik gedacht had, maar welke nieuwe namen we ook vinden, het is tóch allemaal: oneens met mekaar zijn en net zo lang twisten tot er oorlog van komt. Welke waarheden zijn waar en welke idealen zijn zuiver?" Ben ik heus wel wijzer gewor den? Mevr. E. WHITE Wijs zijn betekent niet de raadsels van het leven begrijpen en overal een oplossing voor vinden. Wijs zijn betekent: kunnen leven met onoplosbaarheden en niet eeu wig ruzie maken op laag niveau. Wij zijn allebei, mevrouw, maar betrekkelijk eenvou dige en weinig gestudeerde mensen. Men sen enorm veel knapper dan wij, en zeker ook veel wijzer, "redden de wereld" ook niet. Wat oorlog betreft: Henry Ford zei een halve eeuw geleden al: "Zeg mij wie er verdienen aan de oorlog en ik wijs U waar we oorlogen stopzetten kunnen!" We weten allemaal wie er aan oorlogen verdienen (herinnert U zich nog dat een halve eeuw geleden de O.W.-er (oorlogswinst-maker) een verfoeid mens was in de samenleving? En dat er hele boeken geschreven werden over "de échte oorzaken van de oorlog: de wapenfabrieken"? Maar is er wat aan te doen? We weten nu allemaal dat niet alleen wapenfabrieken, maar ook textielfabrieken, fabrieken van levensmiddelen, auto-fabrieken, maar ook kleine sjacheraartjes met schroot, stroo en "ouwe rommel" (aluminium, koper, enz. enz.) aan oorlogen goed verdienen. In de bezet tingstijd is in Holland door velen goejl ver diend. Tijdens de politionele acties zijn er genoeg bruine en blanke mensen rijk ge worden. Het is helaas op geen stukken na allemaal heroisme, vrijheidszin en offervaar digheid. Niet voor niets noemen Fransen de oorlog "Ie métier triste" (de verdrietige nering). Achter de zogenaamde vrijheids oorlogen van vandaag zien we duidelijk de "raksasa's" van olie, tungsten, koper, tin, uranium, het veroveren van markten om onze industrieprodukten aan te slijten. En we zien in dat oorlogen niet voort spruiten uit idealen of ideologieën, maar uit een kanker van millioenen menselijke har ten. Waar alleen genezing mogelijk is met instellingen als: niet boos zijn, niet wraak zuchtig zijn, niet hebzuchtig zijn, kunnen vergeten en vergeven, tevreden zijn met weinig, enz. enz. Kortom met wat geleerd wordt in alle religieën. Maar we DOEN het toch nooit? U niet en ik niet en onze buur man niet? De een meer dan de andere? Met andere woorden: "we geloven alleen maar in de kerk" en daarbuiten gaan we toch ons gang wel? Zolang wij zweren bij pensioen, een le vensverzekering en een ton op de bank (en ons hele leven vervuld is met een streven Lees verder volg. pag., kolom 1 Ruime sortering GOUDEN RINGEN bij. Laan van Meerdervoort 520 Den Haag - Telef. 33 64 41 3

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1966 | | pagina 3