ETEN?
DRINKEN?
8
boekenmarkt waar bekende Indische 8
auteurs eigen werk signeren
modeshow
muziekconcours
oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo
9
8 Voor het eerst op de PASAR MALAM o
9
o o
8 HOUTRUST: 22 t/m 25 juni a.s. g
o o
9 o
Dit is geen probleem! Dat kunt U
volop, want er is weer van alles:
bami kwa, saté, loempia, gado-gado.
goelé kambing, bami goreng, petjel,
nasi rames, soto, martabak en de
meest ondenkbare hoeveelheid snoe
perijen en overheerlijke dranken, en
nog véél meer op de PASAR MALAM
TONG TONG.
Tjendol? Kopi toebroek? Té-ès? Bier?
Stroop? Limonade? Es-lilin? Es
Shanghai? Tjendol Tapé
Wat U maar wilt. En alles op de
PASAR MALAM TONG TONG
22 t/m 25 juni
Houtrust Den Haag
Vervolg van pag. 3
gen vóór de tijd" is natuurlijk een kinder
achtig standpunt.
Maar zo is ook al het meten met wat nu
en morgen en overmorgen in Indonesië ge
beurt, onrijp, omdat elke nieuwe dag de
vorige dag tegenspreekt en ons alleen
maar "roewet" maakt, terwijl de werke
lijk rustiger en dieper denkende Indisch
man probeert veel verder vooruit te den
ken. En dan andere waarden vinden moet
dan de generaal van nu en de minister van
gisteren.
Over het algemeen: al is de Indischman
t.a.v. wat in Indonesië gebeurt zwijgzaam
en teruggetrokken, hij vindt méér dan de
oppervlakkige toeschouwer denkt. T.R.
DOOR DIK EN DUN
"...want ik ben er zeker van dat genoeg
lezers je bijspringen als je geattaqueerd wordt.
Maar waarom plaats je die brieven óók niet
regelmatig? Zoals b.v. in "Time" vóór en te
gen netjes tegen elkaar worden uitgespeeld?"
D. SIMONS
"Laat je niets wijs maken, old man. Voor
ons (mijn vrouw en mij en mijn vrienden)
blijf je Tjalie nr. Satoe! Zojuist TT No. 18
gelezen. Je schrijft fijn! Je denkt lekker gezond
en opbouwend. Voor ons behoef je nooit
anders te schrijven. Blijf jezelf, ouwe reus
We zijn maar gewone totoks, die 25 jaar in
de Oost hebben gezeten - misschien zijn we niet
Hollands genoeg - kan ons niks verbliksemen
All the best of luck toegewenst door ons.
HENK DOLMAN
Wedden dat je al vergeten bent wie Henk
Dolman is?
De brief van Dolman ontving ik samen
met die van Simons; daarom druk ik ze
samen af. En beiden weten dat ik veel
zulke brieven krijg in elke "ure des ge-
vaars", echt of vermeend. En, Henk, alleen
je handschrift al zal ik om die reden uit
duizenden kunnen herkennen!
Tong Tong heeft helaas geen plaats ge
noeg om zulke brieven regelmatig te plaat
sen. Ook wénsen de meesten het niet.
Ook vallen deze brieven vaak buiten de
argumentaties, verdedigen dus zelden een
gelijk van Tjalie tegenover een aanklacht
van ongelijk. En dat doet me goed, ook
al stemt het me in zekere zin soms droevig.
Want dit soort mensen, werkelijk waar,
sterft snel uit. Ik bedoel de Vrienden door
O O
8000000000000000000000000000000000000000000000000000000000
Dik en Dun. En hiermee gaat een mooi
brok Indisch karakter verloren.
Het schijnt dat vele Indischgasten in de
laatste tijd "redelijker", "gematigder", "be
dachtzamer" worden, eerder geneigd om
toch maar in eerlijke berekening het goed
en het slecht zorgvuldiger tegen elkaar af
te wegen. Is men kouder geworden? Bere-
kenender? Voorzichtiger?
In de brief van Dolman staat een kern
achtig woord: bliksemen. En dit woord te
kent de geest van deze Vrienden door
Dik en Dun eigenlijk het best: hoe blikse
mend konden zij voor een sobat in de bres
springen; "Blijf afl Hij is mijn vriend!"
Nietwaar? We hebben ze allemaal wel ge
kend, zowel onder Indo's als Totoks, onder
zeer kleine en zeer grote Boengs, onder
schooljongens en zelfs boefjes van de
straat (ze zijn o.m. getekend in De Kip, de
Hond en de Muis, en in Areola, in Tjies
en Tjoek). Du Perron was zo, en Otto
Knaap en "Ouwe Jan" Fabricius, ja en zelfs
de kleine, vriendelijke, geduldige "Paatje
Verboom" kon zich vaak ontpoppen als een
ridderlijk en absoluut onbevreesd verdedi
ger van een vriend.
Ja, dit waren (en zijn) onredelijke men
sen. Die het per sé vertikken om te reke
nen en af te wegen. Een plusje links en
een minnetje rechts, en weer een plusje
links en weer een minnetje rechts, bedacht
zaam, "onpartijdig" en strikt eerlijk...maar
die niet beseffen dat met elk minnetje maar
ook elk plusje een stukje MENS wordt
afgehakt tot er op het laatst alleen een
zielig brokje "nét-ermee-door" overblijft of
helemaal niets. Geen schaterende lach,
geen schitterend oog, geen onvervaarde
moed, alleen maar beulswerk: hangen óf
wurgen. Hoeveel nuttige, hoeveel mooie en
zeker ook slechte maar schilderachtige en
boeiende mensen zijn hiermee om zeep ge-
brachtl In Tong Tong hebben we eens een
verhaal van Ouwe Jan Fabricius geplaatst,
beschrijvende zijn bezoek aan een Jan
een Hollands fuselier, die wegens een ern
stig militair vergrijp ter dood veroordeeld
was. Jan zocht de andere Jan op kort voor
het doodvonnis voltrokken werd, een be
langrijk burger meneer bij een waardeloos
en schuldig koloniaal...en was in zijn laat
ste uur een kameraad voor hem. Geen ge
redeneer of de straf verdiend was of niet
of te zwaar. Want dat is irrelevant in de
confrontatie van Mens tot Mens. Zijn niet
alle mensen feilbaar en openlijk of verbor
gen strafbaar? En komt niet verdiende straf
na elke zonde? Aan deze wetmatigheid
worde niet getornd. Maar er is nog zoiets
als een Christelijke genade en ook een
Moslems erbarmen: de historie zit vol
voorbeelden van mensen die om geloofsre
denen over de barrières van recht en straf
zijn gestapt. En nóg voller van mensen die
"zelfs zonder geloof" bliksemend overeind
zijn gevaren om néast een vriend te staan
als ieder ander er tegenover stond. God
bless them all...want de rechtvaardige bur
ger zegent ze niet!
Mijn beste en scherpste les kreeg ik op
dit terrein op mijn 18de jaar van mijn Soen-
danese Tante Sannie, toen het gesprek
kwam op een gemeenschappelijke kennis,
die gestolen had en daarmee een grote
vriendenkring "maloe" had gemaakt. Al de
Lees verder oag. 8, kolom 2