Poekoel Teroes! Poekoel Teroes! i u ANAK KOMPENIE WSübl ...is het motto van onze "Delfts"-blauwe Tong Tong tegel. Een motto, dat reeds door een groot aantal Tong Tong abonnees ter harte is genomen en in de praktijk gebracht. In de afgelopen maanden hebben nl. vele tegels hun weg gevonden naar evenzovele abonnees, als dank voor het feit dat zij ons een nieuwe abonnee bezorgden. Doet U mee? Voor iedere jaarabonnee, die U aanbrengt geeft Tong Tong U deze 15x15 cm. tegel cadeau, als decoratie aan de muur of als onderlegger op tafel. Kijkt U eens in Uw kennissenkring rjnd. Wie heeft, elke keer belangstelling voor Uw Tong Tong, die bij U op tafel ligt, maar is zelf nog geen abonnee? Juist, die wil zelf wel een abonnement nemen. Vooral als U vertelt, dat Tong Tong door al die gontjen- gers "over de kop" kan gaan, want wie kan er nu van de lucht leven ?1 Na-itoel Of Tante Noes, die gek is op Tong Tong, maar een te klein pensioen heeft om het abonnementsgeld zelf te betalen. Weet U wat? Geeft U haar eens een jaarabonne ment cadeau. Wij sturen zo iemand een mooie geschenkkaart, waarmee wordt aan gekondigd, dat hij of zij het abonnement van U cadeau heeft gekregen. En krijgt of het nu een nieuw of een cadeau-abon nement betreft, een mooie Tong Tong tegel cadeau en de nieuwe abonnee 'n verzilverd of verguld Tong Tong speldje naar keuze. Doet U mee? Natuurlijk! Want dat gebeurt niet vaak, dat U met maar f 15,zóveel tegelijk kunt doen: een cadeau géven, een cadeau krijgen èn Tong Tong in stand hou den en vooruit helpenl Vooruit, poekoel te roes dus. Wij zijn U eeuwig dankbaar. NIEUWE ABONNEE CADEAU-ABONNEMENT Hierbij geef Ik op als nieuwe abonnee: Stuur een laar lang Tong Tong naar: Naam: Adres: Woonpl.: HET ABONNEMENT GAAT IN OP Stuur het verzilverd verguld*) Tong Tong speldje en het laatste nummer van Tong Tong. Het abonnement wordt door de nieuwe abon nee zelf betaald. Het abonnement is bedoeld als (verjaars)-ge- schenk, stuur dus de geschenkkaart vóór (datum). Stuur de tegel, die Ik hiermee heb verdiend, na ontvangst van het abonnementsgeld ad f 15, naar: Naam: Adres: Woonpl.: (Handtekening) Doorhalen wat niet van toepassing is. Betreffende hokje aankruisen. Verv. van pag. 5 de Waruga inderdaad wel eens een doods kop aan. Maar dan niet in gestyleerde vorm. Dit behoeft m.i. volstrekt niet te wijzen op het huldigen van koppensnellers- ritualen. Het kan zeer wel - zoals ook in de moderne kunst - een symbool van de dood zelf zijn. Een gesymboliseerde zon treft men aan op heel veel Waruga-daken. Soms in de vorm van een rond en bolvormig hoofd, soms als relief. De zon heeft dan steeds onge veer dezelfde "uitdrukking" die men ook in het oude rijk der Inca's aan de symboli sche uitbeelding van dit hemelteken gaf. Een typisch tevreden uitdrukking (zoals van een kind dat lacht in de slaap) maar wree- de tevens, een beetje geheimzinnig, met een lachje zoals van de Mona-Lisa. Een heel merkwaardige figuur, op de oudste Waruga's voorkomende, is die van een man, gekleed in een lange jas, die tot even boven de knieën reikt en versierd met grote ronde knopen. De jas staat van be neden wijd uit. Zeer typisch het costuum door mannen van stand gedragen in de 15e, 16e en 17e eeuw. Deze figuur is ook zeer duidelijk voorzien van slobkousen en schoenen zoals men ze in die tijd droeg. Bij een Waruga te Ma-umbi vindt men vier van deze figuren, die tegen elkander ge leund, naar de vier windstreken uitkijken. Is dit het graf van een hoofdman geweest, van een leider die overal toezicht op moest houden? Een Waruga te Sawangan draagt op het deksel een heel merkwaardige heraldische figuur. Duidelijk kan men er ook nu nog een wapenschild in herkennen, gesteund door twee heraldische dieren en bekroond door een helm met pluim. Een andere Waruga, eveneens te Sawan gan, heeft een deksel in de vorm van een zetel. De leuningen worden gevormd door twee mannenfiguren met een baret op. De rugleuning vertoont het zonne-symbool. Dezelfde zetel-vorm vinden wij terug bij een Waruga te Likupang. De rugleuning is versierd met een bladeren-motief (een lau werkrans, laurier-bladeren?). De armleunin gen bestaan weer uit twee (ditmaal gehurk te) mannen-figuren. Te Sawangan vindt men een stier als beeld op een deksel van een der Waruga's. Het is de Anoang (wilde rund, o.a. inheems in Z. Amerika). De urn van een Waruga te Airmadidi draagt relief-versiering. Een uitzondering. Het relief stelt twee mannen voor, waarvan één opmerkelijk Europese gelaatstrekken heeft. De figuren zijn overigens naakt tot op het middel. Uit de broek, die zij aan hebben, zou men wel een kniebroek kun nen herkennen, zoals de zeelieden die om streeks de 15e en 16e eeuw droegen als werkbroek. Bijzonder fraai, maar ook heel merkwaar dig, is weer het beeldhouwwerk van een der Waruga's te Sawangan. Men ziet een mannenfiguur met een baret op en ge kleed in een lange mantel. Een kostuum door edellieden en voorname handelaren, geleerden enz. gedragen in 15e en 16e eeuw. Het gelaat van de man is volkomen Europees en heeft een lange kin of punt baard. Men zou er een Spaans edelman of rechter uit de latere middeleeuwen in kun nen zien. Sommige Waruga's - men vindt er ook weer één van te Sawangan - dragen het beeld van een vrouw, met een kind tussen de benen. Het hoofd van het kind is naar beneden gericht. Volgens ouden van dagen zou hier een vrouw begraven zijn, die in het kraambed overleed. Hieruit zou dan blijken, dat ook vrouwen in Warugapotten werden bijgezet. Een andere Waruga - ook te Sawangan, waar ben blijkbaar een voorliefde had voor "betekenisvolle" versieringen - draagt als versiering een duidelijk phallische voorstel ling. Is hier sprake van de uitbeelding van iemands bijozndere karaktertrekken tijdens diens leven? Of heeft de aan phallische voorstellingen gebonden (oude of nieuwe re) mystiek zich in de Warugacultuur doen gelden? De meeste Waruga-daken zijn voorzien van beeldhouwwerk in de vorm van span ten. Is hier sprake van dakspanten of moet men denken aan de ribben van een schip? Opmerkelijk is, dat op geen enkele oude Waruga een naamsaanduiding voorkomt. Toch hebben deze Waruga-bouwers onge twijfeld kunnen lezen en schrijven. Het fraaie beeldhouwwerk wijst op een gevor derde cultuur. Maar bovendien draagt het dak van de Waruga te Ma-Umbi - even eens versierd met een mannenfiguur in de bekende lange jas - zeer duidelijk de let ters "M.M." en het Latijnse cijfer "I". Naar de overlevering wil, zou hier sprake zijn van de eerste Waruga in de Minahassa vervaar digd. "M.M. I." zou dan willen zeggen: "Memento Mori 1." Van deze Waruga is overigens nog slechts het dak over. De urn met het lijk zijn verdwenen. Tot zover het relaas over de uiterlijke verschijningsvormen der Waruga's. Thans het een en ander over de z.g. "Hocker-bestattung". Bij deze vorm van lijkbezorging, wordt het stoffelijke over schot in hurkende (zittende) houding, met de knieën tegen de borst gebonden - be graven. Zoals reeds eerder gemeld, was de vorm van bijzetting der overlevenden in de oud heid op veie plaatsen van de wereld be kend. En ook in de Indonesische Archipel vinden wij haar terug, o.a. in overig Sula wesi (Celebes), Sumba en elders. Volgens Riedel heeft men in de Minahassa tot 1819 de Hockerbestattung gevolgd. Eerst de grote pokken-epidemie maakte hieraan een einde. (wordt vervolgd) THANS WEER VERKRIJGBAAR: (2e druk) door Lin Scholte Het levensechte verhaal van Djemini, een soldatenkind, een „anak kolong", in de tangsi geboren en opgegroeid. Prijs: f 2,95 0,30 porto f 3,25 6

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1966 | | pagina 6