LIES van HEK Vervolg van pag 7 één ding op aarde: welstand. Vroeger of later MOETEN dus de onontwikkelde vol ken even ver gekomen zijn als wij, Ameri kanen. Alle huidige controversen zijn een gevolg van relatieve achterstand en niets anders!"). De man die zijn hele leven in India had doorgebracht (en uitgenodigd wordt om zijn kennis van het Wijze Oos ten), nam elke gelegenheid te baat om te tonen hoe stelselmatige yoga-oefening hem behoed had voor een dikke buik en een onderkin. (Ik beheers mijn ademhaling volkomen. Is het jullie niet opgevallen dat ik zelfs inadem als ik spreek .terwijl gewone mensen alleen maar uitademen als zij spreken?") en maakte onbegrijpelijkhe den duidelijk met Indiase spreekwoorden in Bengali of Hindustani, elk gebrabbel op volgend met een onzekere vertaling. De onderwijsman verdedigde nieuwe ideeën op het gebied van didactiek en meende dat alle tekorten van gezin en maatschappij cureerbaar waren met goed onderwijs, dat op dezelfde voet toegepast in Azië ook daar móest voeren tot verlichting. En ik zal hoogstwaarschijnlijk alleen maar ge- tongtongd hebben Nóg een avond? Ach nee. Al was het alleen om die combinatie van strawberry shortcake en bourbon-on-the-rocks, die m'n maag slecht bekwam... En ik denk aan zoveel discussies in Holland (met Indischgasten, socialisten, let terkundigen, zakenlieden, enz. enz.) en aan de discussies van hen onderling, waarbij ik alleen toeluisteraar was. Wat zijn we allen toch schrikbarend diep verankerd ge raakt in de denkdwang van ons maatschap pelijk kader (al willen we het nooit toege ven)! Door onze scherpgerichte studie voor een scherpgerichte baan, door onze scherpgerichte discussies met geloofs-, partij- of kunstgenoten, hebben wij allemaal een zeker expertschap verworven dat ons veel applaus bezorgd soms, maar waardoor we onze werkelijke vrije geest voor verre weg het grootste deel hebben "opgesou peerd" en met het restantje niet in staat zijn andere experts te volgen en zelfs niet in staat om de vrije mogelijkheden van de vrije geest nog te onderzoeken. Is dit wat het Bijbelverhaal van de Toren van Babel ons leert? Dat het ontwikkelen van expert-kwaliteiten in de diverse bouw vakken uiteindelijk eigen "codes" en denk systemen veroorzaakten, waardoor we el kander niet meer verstaan konden? En de Toren van Babel mislukken móest? En ben ikzelf de gevaarlijkste expert omdat ik im mers het vaakst wordt aangevallen en ver oordeeld? En is dit het lot van elke be schaving, als zij rijker en rijker en rijker wordt? Ik vraag, jij vraagt, hij (zij) vraagt, wij vragen, U (Gij) vraagt, ze (zij) vragen... kijk, het oude rijtje op de lei van de lagere school in Magelang. Maar het andere rijtje komt er niet meer naast: ik antwoord, jij antwoordt (met dété), enz. enz., want op onze vragen komt geen antwoord, alleen een wedervraag, waarop ook wij het ant woord niet weten. Er Is maar één einde: doorgaan met het circus tot de tent omwaait. Ja toch? Het duurt vast nog léfaééang! T.R. Zondag 8 mei is plotseling overleden één van de "vrouwen van het eerste uur" van Tong Tong, Lies van Hek. Van de eerste dag af, toen we op de grond zaten te vou wen en te plakken, toen we startten met een schuld i.pl.v. met een beginkapitaaltje, toen we op de fiets of in de tram onze pakken kranten sjouwden door regen en hagel en sneeuw, toen zette Lies van Hek onze primitieve administratie op: vodjes papier in schoenendozen, maar accuraat en consciëntieus beheerd. Ze "verdiende" evenmin als de anderen bij het blad iets. Transportgeld en wat "troost voor de moeite", op geen stukken na wat ze eigenlijk voor al haar inspan ning en opoffering had horen te hebben. Haar leven was eigenlijk voortdurend ver vuld van zorgen en verdriet, maar niemand kon het aan haar merken: zó opgeruimd en vrolijk en geanimeerd deed ze altijd haar werk. Droomde ze dat Tong Tong nog eens rijk zou worden, eens brede en volle medewer king in de hele gerepatrieerdengroep zou krijgen? We geloven van niet. Daarvoor stond ze té vierkant met haar beide benen op nuchtere grond. Wat Lies boeide was het pionierswerk, het alleen staan tegen over massa's, het wél kunnen als iedereen zei: het kan niet. Zorgen? Tegenslagen? Moeilijkheden? Haar privé leven was er zó mee gevuld dat ze die van Tong Tong er best bij nam. Niet elk mens is voor geluk en succes geboren. En wie voor tegen spoed geboren is, kan vluchten of capitule ren, óf er front tegen maken en plezier vinden in het gevecht zelf, ook al is het zonder eind. Als er maar een brok indivi dualiteit, een brok oorspronkelijkheid en karakter in zat. Lies "lustte" de rampen van Tong Tongl Toen echter in later jaren efficiency ge bood dat het werk steeds meer gemecha niseerd ging worden, raakte de privé uit daging voor Lies van Hek meer en meer verloren. De ouwe "rimboe" die ons kan toor was, maakte plaats voor een gemoto riseerde arbeidsfabriek, oude en wrakke tafels en stoelen maakten plaats voor net te bureaux, onze "dapoer" met een samen raapsel van allemaal tweedehands materi aal verdween. En daarmee het karakter van menselijkheid en dierbaarheid. Een aantal reorganisaties was voor Lies niet accep tabel meer. Ze besloot heen te gaan, ook al omdat vele moeilijkheden thuis haar meer en meer in beslag namen. Ook phy- siek was ze erg achteruit gegaan; het "sukkelen" werd erger. De laatste jaren ging ze eigenlijk voortdurend het hospitaal in en uit. We waren er al zó aan gewend geraakt dat we op het laatst alleen maar vroegen: "Wanneer wordt ze weer beter?" Want ze werd altijd beter, hoe erg ze er telkens ook aan toe was. En nu dus het bericht dat ze plotseling "weggenomen" is, zoals dat heet, het ein de als een genade. Wie van Lies van Hek de levensbalans opmaakt, ziet wat haar te kort is gedaan, welke schier eindeloze reeks van tegenslagen, ongelukken en rampen haar deel is geweest, en wie daar naast haar opgewektheid, moed, verge vensgezindheid en onvervaardheid kent, kan alleen maar geschokt en verslagen zijn om hetgeen de Schepper de mens óók ge ven kan in dit leven op aarde naast het veelbegeerde en "logische": wie goed doet, goed ontmoet. Het wonderlijke: zelfs na haar dood blijft Lies van Hek geven: de herinnering aan moed, karaktervastheid en nimmer rusten de hulpvaardigheid; een behoedende en glimlachende schim aan onze zijde in don kere tijden: poekoel teroes! Een klein, teruggeschoven en geteisterd vrouwtje, maar wat een immens groot hart! Tong Tong zal het niet vergeten. T.R. (Dit bericht werd op verzoek van nabe staanden enige tijd aangehouden - Red. TT) Vervolg van pag. 4 vroegere vreugdevolle herinneringen die we aan de betrokkene hadden, waren blijk baar vals geweest - laten we eerlijk zijn... zei ik. En meteen had ik een klets op mijn gezicht te pakken, die klonk als een klok. "Mag niet segge jijl Lillik jij!" zei ze, niet eens met fonkelende ogen of op een an dere manier woedend, maar gewoon "rechtzettend". De dievegge ontpopte'zich in de bezettingstijd als een beschermengel voor vele gezinnen in nood. Haar ondeugd kwam toen goed van pas. "Stelen is slecht", zei men, "maar stelen van de vijand is altijd goed!" En toch is er sinds dien van haar door velen alleen maar ge sproken met het welbekende "roeigebaar" en soms toch ook wel met de treurige zalf-lik: "Jammer, ja?" Toen ik in Indonesië terugkwam heb ik Tante Sannie opgezocht in kampong Tji- waringin Tengah in Bogor. Oom Wim was toen al lang dood. In deze tijd van nood en gebrek, hoe zou Tante Sannie er aan toe zijn? Frêle en zwak? Kwijnend? Ze was helemaal wit nu, maar nog steeds even rechtop en sterk. Ze omarmde me sprake loos en huilde tranen met tuiten. Sapper loot, wat een stevige omarming! Met zulke armen zou ze wéér uithalen voor een "bla zer" (zoals ze zelf vroeger altijd zei), en ik hoop dat ze het nog vaak doen zal... want wat is een wereld met boekhouders rechtschapenheid toch een dode wereld als er niet voortdurend het vrolijk klappen in klonk van Vrienden door Dik en Dun! Ik hoop dat ze alelmaal even oud als Tante Sannie mogen worden. T.R. 8

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1966 | | pagina 8