DE GEEST VAN GHANDI Minnie goes Englisch MUZIEK? BREAKFAST "Welk beschavingskenmerk schuilt er in het vermogen om in één nacht een krant te maken van 120 pagina's, als het merendeel van deze copy banaal of rechtuit gemeen is en nog geen twee kolom men het bewaren waard zijn?" MAHATMA GANDHI in een persinterview in 1926 Hier in Amerika zijn massa's kleine bla den al lang opgeslokt door grote bladen. Eén van Amerika's reuzen is de Los Ange les Times, die het bestaat om elke week met een zondageditie voor de dag te ko men van 350 pagina's a 6 kolommen (Tele- graafformaat). Die krant is dus dikker dan de meeste boeken, bevat in feite meer ge schreven stof dan een vol deel van een flinke encyclopaedie en weegt 2 kilo. Voor een kwartje. Als 's morgens vroeg de krantenbezorger de wijk door komt om links en rechts deze knotsen uit zijn auto te smijten, hoor je de doffe dreunen al van heel ver aankomen als springende kakaps in de nacht... Dit blad heeft een dagelijkse oplaag van 839.735 ex. 120 tot 200 pagina's) door de week en een Zondagoplaag van 1.165.396 ex. De Nummer Twee krant van Los Angeles is de Herald Examiner met een aantal pagina's en een oplaag zó ver beneden die van de L.A. Times, dat de uitgever deze cijfers niet eens op de front pagina durft te zetten, zó goed weet deze uitgever dat als hij dét doet de gemiddelde koper voor hetzelfde geld tóch de "dja- goer" kiest. Over de nóg kleinere of buurt- bladen zullen wij maar zwijgen; dat zijn zulke prietiels...men koopt die alleen voor plaatselijk nieuws en advertenties voor buurtzaken. Een "opinie" hebben die bla den "natuurlijk" niet. Maar aan een begrip van deze opinie komt de doorsnee lezer tóch niet, want met de beste wil van de wereld kan je van zo'n pakket nooit meen dan zes pagina's (36 kolom) lezen. En van die 36 kolommen blijft na schifting op duurzame leerzaam heid inderdaad vaak geen 2 kolom over zoals Gandhi zegt. M.a.w.: verreweg het grootste percentage is verspild. Kranten zijn in Amerika niet veel waard. Dat blijkt indirect uit het feit dat deze kranten meestal buiten winkels worden ge deponeerd, binnen gemakkelijk bereik van elke koper. Deze pikt een krant weg, doet een kwartje in een daartoe bestemd bakje, schuift het muntstuk onder de deur door of betaalt aan de toonbank. Maar verder kijkt niemand er naar om. M.a.w. men zou zó elke dag een krant kunnen wegpikken als men wou, zonder te betalen, maar schijnbaar gebeurt het niet (of zeer wei nig): ze zijn de moeite van het stelen niet waard. Méér nog: de volgende dag zijn onver kochte kranten "natuurlijk" volslagen waar deloos. De verkochte kranten worden af gerekend en de onverkochte gaan "plof" meteen de vuilnisbak in. Ik probeer me wel eens voor te stellen wat er over heel Amerika aan honderdduizenden winkels da gelijks de vuilnisbak ingaat. En hoe in alle gezinnen grote percentages krant na lezing van anderhalve pagina ongelezen achteloos worden weggeworpen. Ik denk aan de su permarkets en restaurants waar dagelijks onverkochte of ongebruikte restanten voed sel worden weggegooid. Voor hoeveel tien tallen millioenen? Dag in dag uit? En moet daarvoor een im- en export-balans met onontwikkelde volken "positief" gehouden worden? Ach, twist niet, de zaken kunnen natuur lijk altijd "redelijker" voorgesteld worden. Maar Gandhi dacht zo, toen hij de Britten bitter verweet dat zij India uitzogen in ruil voor een beloofde welvaart, die spilziek was en materialistisch. Gandhi was geen "domme, ontevreden, communistische In lander". Hij was de zoon van de Eerste Minister van een Maharadja, gepromoveerd in de rechten in Oxford en daarna welge steld advocaat in Zuid Afrika. Hij gaf AL LES op om "Swaraj" te propageren (zelf alles doen; niets meer buiten kopen) en een terugkeer tot oude Indiase cultuur waarden. Hij werd vermoord. En vergeten. Maar het Westen moet inzien dat er nog steeds duizenden Aziaten zijn, nu nog, én morgen én over honderd jaren, die net zo denken als Gandhi (op vele neven terreinen, vanuit diverse gezichtspunten) en die vaak alleen voor de schijn of onder dwang van de omstandigheden "communis tisch" of "democratisch" zijn, maar dat diep onderin elke geest in de nieuwe on afhankelijke staten in Azië het hartstoch telijke verlangen schuilt om niet alleen po litiek en economisch maar ook geestelijk volkomen vrij te zijn - en weer zich zelf zoals tientallen eeuwen vóór het imperia listische tijdperk. Wij proberen mensen als Gandhi aan te spreken op deze wijze: "Saudara Gandhi! Met Uw gaven van geest en Uw studieop leiding kunt U even gelukkig worden als Henry Ford of Onassis. U hoeft niet barre voets te gaan en in een lendedoek en met zo'n bespottelijk spinnewieltje; U kunt vil la's hebben in Acapulco en San Tropez, Cadillacs en jachten, doctoren om U heen die U een veilige en hoge ouderdom ver schaffen kunnen met massa's pret. Eén woord maar..." En dan horen we een vreemd antwoord van deze wijze "Socrates van India", die zo vaak is afgeschilderd als een Europea nen-hater: "Weet U, U Blanken bent eigenlijk bui tengewone mensen! U mist de geest van opoffering niet, het vermogen om lichame lijk comfort op te offeren. Kijk alleen maar naar jullie Noordpool-onderzoekers en Mount-Everest-beklimmers. Waarom bent U niet even bereid lichamelijk comfort op te offeren voor spirituele avonturen? Er is een verdrietig heimwee, een sterk verlangen, een geestelijke honger bij jullie blanken, vooral onder Amerikanen. Maar geen oefe ning. Waarom oefenen jullie niet?" U ziet: we praten langs elkaar heen, Oost en West, zo lang als we leven. Hoe willen we dan tot een politiek of econo misch accoord komen? T.R. IIUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII!IIIIIIIIIINIIIIIIIIIIIIIIIIIUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIiUI|l Voor elk wat wils. Oud en nieuw. Westers |j en Oosters. Krontjong- en Koboistijl. j§ Hoempapa en hula - hula. RIA VALK SHIRLEY THOM KELLING SANDRA j 1 Vele andere sterren kunt U horen en zien |j I op de 1 PASAR MALAM TONG TONG 1 22 t/m 25 juni HOUTRUST DEN HAAG A kippered herring seems to look at me, and while I drink my coffee, I can see the torture in his eye, and I just wish I ordered something else upon my dish. I close my eyes as I begin to prick and cut into it, but my throat feels thick. I never caused an animal such harm; for me this English breakfast has no charm. In front of me, wobbling his bulky leg, a stout man is waiting for his ham and egg. His wife swallows her grape-fruit and their son is whining "when the breakfast will be done". Porridge and scrambled eggs, or only juice, grilled meat, or sausages, I could not choose. At last I gambled - and got this fish with his reproaching eye upon my dish. Tijdens een reis door Engeland werd Minnie Hoogland - de Winter tot het bovenstaande gedicht geinspireerd. Wij hebben het in de Engelse taal afgedrukt, omdat deze taal, naar wij menen, genoegzaam gangbaar is onder onze abonnees. Vertaling zou namelijk aan de aantrekkelijkheid van het gedicht een hele boel afbreuk doen. Red. 9

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1966 | | pagina 9