Biirit Bibit fóiKt Bibit Bibit Bxitó Bütó (Bibit DE PASAR MALAM HET SCHILDERIJ HET BRIEVENHOEKJE 'C g aóSaaava Jongens, jongens, wat was me dat een drukte op de Pasar Malam! Eerlijk gezegd ben ik er nóg moe van. Jammer genoeg kon ik er alleen maar in de avond zijn, zodat ik geen van de Bibits heb ontmoet, terwijl er toch heel wat zijn geweest, heb ik ge hoord. De kinderen Zwartjes, de kinderen Verhulsdonk, Caroline Polling, Annetje van den Berg, nou ja, te veel om op te noemen. Erg leuk, hoor! Ik hoop echt dat jullie veel plezier gehad hebben. Zeg, ik krijg ineens een idee! Wat zou den jullie ervan vinden als alle Bibits die op de Pasar Malam zijn geweest daar eens een leuk opstelletje over schrijven? Je ver telt gewoon hoe je het hebt gevonden, wat je het leukst vond, wat je er hebt gemist, of je het eten lekker vond...je ziet, er is genoeg om over te schrijven. Het leukste opstel wordt geplaatst en krijgt een prijs, bestaande uit een boekenbon van f 5, Het is nu toch bijna vacantie, dus mis schien kun je er wel even tijd voor vinden. En voor de Bibits, die niet hebben kunnen De man en de fret Een man en een vrouw hadden een klein kindje in de wieg. Ze verwenden het, en deden hun best om het tegen het kleinste gevaar te beschermen. Als speelkameraad, en ook voor de veiligheid van hun spruit, kochten ze voor het kind een tamme fret, de albinovorm van een bunzing, die alleen In gevangen staat voorkomt en gebruikt wordt voor de vangst van wilde konijnen. Op een dag ging de vrouw naar het bad- komen, is het leuk om van een andere Bibit te horen hoe het is geweest. De opstellen moeten uiterlijk 20 juli a.s. worden opgestuurd naar TANTE MIEKE p/a Prins Mauritslaan 36, Den Haag. Jongelui, ik ben nog steeds een beetje moe van de Pasar Malam en laat dus graag Irma Maas aan het woord, die een tijdje terug dit verhaal instuurde: Meneer Hoogwoude was een rijk man. Hij bezat veel landerijen. Meneer Hoogwoude was een rijk man. Elk uur ging hij naar de spiegel om te zien of zijn haar goed zat. Op een keer gebeurde het. Hjj keek in de spiegel en dacht: "Weet je wat? Ik laat een schilderij van me maken". Zo gezegd, zo gedaan. De volgende dag ging hij al naar een schilder. De schilder stemde toe. Meneer Hoogwoude kon zijn portret over een week komen halen. De volgende week kwam hij bij de schilder. De artiest liet hem zjjn portret zien. "Hier hebt U het portret", zei de schilder. Maar meneer Hoogwoude vond dat hij er niet op leek. "Ja toch, mijnheer. De lijnen zijn goed", zei de artiest. "Neen en nog eens neen, en ik denk er niet huis en liet de kleine achter onder de hoede van haar man. Niet lang na haar vertrek ontving de man echter een boodschap van het Hof, om zich daar zo spoedig mogelijk te vervoegen. De man had geen keus. Hij liet het kind achter onder bewaking van de fret en haastte zich naar de Koning. Nauwelijks was de man verdwenen of een gifslang kronkelde zich uit zijn nest onder de drempel, om daarna recht op de wieg af te gaan. De trouwe fret liet het kind niet in de steek. Hij bond een gevecht aan met de slang en slaagde erin op de rug van de vijand te komen. Daar zette hij zijn tanden in de slangenek om niet meer los te laten. De slang kronkelde zich verwoed in dui- aan de prijs wat U me vroeg te betalen", zei meneer Hoogwoude woedend. En hij ging weg. Maar wat deed de slimme kunstenaar? Toen meneer Hoogwoude weg was, schilderde de slimme artiest een paar grote ezelsoren op het hoofd van het portret en zette het toen in zijn etalage. Mensen die voorbij kwamen wilden het graag zien. Wat een gedrang! Juist kwam meneer Hoogwoude langs. Toen hij de menigte voor het raam zag, werd hij wel erg nieuwsgierig. Toen hij eindelijk bij het raam stond, kookte hij van woede. Hij liep bü de schilder binnen, en toen hij binnen was zei hij: "Haal dat schilderij weg. Ik sta daar voor spot. Ik wil niet uitgelachen worden". "Maar mijnheer, U zei toch zelf dat het portret niet op U leek", antwoordde de artiest. Meneer Hoogwoude koos eieren voor zijn geld. Hij betaalde de prijs die de schilder gevraagd had. IRMA MAAS Ellen Beijer, jammer dat jullie niet naar de Pasar Malam in Den Haag konden komen, maar ik kan het me best voorstellen, hoor. Tenslotte was je begin juni al naar de Pasar Malam in Utrecht geweest. Stuur jij me een opstelletje in over die Pasar Malam? Nog wel gefeliciteerd met je ver jaardag de vorige maand. Leuk dat je je Tong Tong-hangertje kunt dragen, nu je een zilveren kettinkje hebt gekregen. Jan Pot, bedankt voor het raadsel dat je hebt bedacht. Het is erg leuk en zal in één van de volgende nummers worden geplaatst. zenden bochten, maar kwam niet los en was pas overwonnen kort voordat de man van de Koning terugkwam. Vrolijk rende de fret zijn baas tegemoet. Vanuit de deur keek de man op de met bloed bevlekte fret neer. Hij vermoedde het ergste en trok direct een verkeerde con clusie: "Wat heb je gedaan, verraderlijk beest!" En met een enkele slag van zijn stok velde hij de fret. Wanhopig rende hij de kamer in om te zien hoe het kind het maakte, maar daar trof hij het vredig slapend aan, terwijl vóór het bed de dode slang lag. Te laat besefte hij, wat hij had gedaan, en zijn hart was zwaar van verdriet. Zijn tranen konden de trouwe fret echter niet meer tot leven brengen. Als loon volgt te dikwijls een onbarm hartig slaan, En tranen maken het slaan nooit meer ongedaan Toen de oude man zijn verhaal had be ëindigd, dacht de jonge Koning een ogen blik na. Toen zei hij: "ledereen die een stok in zijn hand heeft, zou door deze fabel gewaarschuwd moeten zijn. Opvliegendheid is een slechte raads man". "Dat is zeer waar, machtige koning", zei de oude man. "Vrees echter, is nog erger. Zij heeft grote ogen, maar deze ogen zijn Wind. Dat blijkt uit de fabel van de leeuw eTi zijn raadsman". "En wat is dat dan voor een fabel?" vroeg de jonge koning. De oude man boog en begon zijn verhaal. A 16

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1966 | | pagina 16