je-lah- je-rot DE OPSTAND VAN AZIE DRUK ie 2e 3e 4e Wie in bibliotheken over kolonialisme en Aziatische studies rondneust, ontdekt soms tussen de grote erkende authoriteiten een vrij onbekend boekje, dat bij oppervlakkige doorsnuffeling opeens zó interessant blijkt, dat je het mee naar huis neemt om het grondig door te lezen. Zo'n boek is "De Opstand van Azië" (The Revolt of Asia) van de hand van Upton Close (pseudoniem van Josef Washington Hall, een Amerikaans journalist en "lecturer" aan de Universiteit van Washington). Het boek werd geschreven in 1927 en genoot (zoals U straks wel begrijpen zult) weinig belangstelling, voor zover het zelfs niet uitdrukkelijk geweerd werd in de ko loniale gebieden. De schrijver is nu geheel vergeten; in naslagliteratuur is zijn naam niet meer te vinden. Nochtans heeft hij in 1927 aan de hand van een aantal zorgvul dig verzamelde (en ook voor ons algemeen bekende) feiten een prognose gemaakt van Azië's directe toekomst, die - althans tot nog toe - op verbijsterende wijze is gereali seerd. Maar laten wij eerst Upton Close aan het woord in een aantal alinea's uit zijn boek "Heel Azië is in opstand gekomen tegen de overheersende Blanke. De opstand heeft drie facetten: zij is gericht tegen het gere geerd worden door Blanken, tegen het op gedrongen krijgen van hun westerse cul tuur en religie, en - diepst van alles - tegen hun arrogante vooropstelling van sociale superioriteit. "De helft van de wereld, geleidelijk tot onderwerping gebracht door de andere helft gedurende 400 jaren, is ontwaakt in schaamte en is opgestaan om zijn Lot in eigen handen te nemen". (Bedenk bij het lezen van deze alinea's vootdurend dat deze woorden gesproken werden in 1927 - toen wij in Indië over het algemeen nog geen flauw benul hadden van de nieuwe tijd die komen zou!). "De eerste oorzaak van de ondergang van de Blanke in Azië is zijn filantropische drang om te onderwijzen en op te heffen, zelfs waar hij tyranniseerde en uitbuitte. De tweede is de steeds toenemende ge nadeloze wedijver tussen Westerse volken (zij leidde uiteindelijk tot de botsing in de Tweede Wereldoorlog tussen de "koloniale hebbers" en "niet-hebbers": Duitsland, Ita lië, Japan, zoals wij NU weten - Red. TT). "In de tweede helft van de 19de eeuw was in contacten met het Westen een nieu we intellectuele klasse ontstaan. Deze klas se kwam het eerst tot het inzicht dat men het Westen kon verslaan met zijn eigen wapens. Maar voorshands was het Westen nog té machtig om succes te kunnen ver wachten. Toen kwam de Wereldoorlog (de eerste - Red-TT.), die twee nieuwe ontwikkelingen bracht van doorslaggevend belang: 1. de Westerse machten werden aanzienlijk ver zwakt, 2. Rusland werd uitgestoten uit de "familie van Westerse naties" en wendde zich voor nieuwe verbondenheid met zijn volle inzet tot Azië. "Ongetwijfeld is dit laatste feit het verst reikende gevolg geweest van de wereld oorlog. Door het "terugwerpen" van Rus land in Azië werd de oude machtsbalans tussen rassen en continenten volslagen verstoord en is het einde aangebroken van de "Wereld van de Blanke Man". (Merkwaardig genoeg werd na de Twee de wereldoorlog deze "fout" herhaald met China. Ook hier was het de bedoeling om (evenals met Rusland) de macht te breken door isolatie - en het omgekeerde gebeur de! - Red-TT.). "Sinds de (Eerste) Wereldoorlog is bij de Aziaat de behaaglijke overtuiging ge groeid dat de Blanke verslaanbaar is. En Azië zal niet rusten voor het uiteindelijk het volledige meesterschap in eigen huis verworven heeft, zowel in woord als in daad het respect van de hele wereld ge wonnen zal hebben voor haar cultuur, en in de weegschaal van menselijke waarden een evenwicht van volledige gelijkwaardig heid zal hebben verworven met de meest arrogante Westerling die ooit zijn trots en zelfrespect krenkte". (Elders in zijn boek betoogt Upton Close dat het "beter af zijn mét de Westerling" géén argument is, omdat het "baas in eigen huis zijn" automatisch inhoudt dat men het liever beroerd heeft zónder dan goed mét een vreemde onder zijn dak - Red.). Na dit overzicht van de actuele verhou dingen (Close verwerpt herhaaldelijk uit drukkelijk dat hij voorspeller is; hij geeft alleen een verslag van de werkelijkheid, zegt hij), trekt hij enkele conclusies t.a.v. de nabije toekomst: "Azië's verrijzenis op het wereldtoneel zal met zich meebrengen dat "het middel punt van de wereld" verschoven zal worden van het Atlantische bekken naar het Paci- fic-bekken. Het betekent dat Amerika, Chi na en Rusland de belangrijkste posities zullen innemen, waar zij door hun grootte, hun rijkdommen en de mentaliteit van hun volken reeds zijn toegerust. Het betekent dat Amerika Groot Brittannië zal opvolgen als woordvoerder voor de Westerse be schaving en als stoottroep van de blanke volken in hun frontale verzet tegen het ontwaakte Azië. Het betekent het einde van het koloniale tijdperk en de intrede van een nieuw tijdperk waarin elk volk volledige controle zal hebben in zijn eigen huishou ding en een volle mede-aansprakelijkheid in alle aangelegenheden van de mensheid. "Dat wil zeggen: óf dit óf een volslagen bankroet van de beschaving, een diepste verarming zowel materieel als cultureel van het menselijke ras door het onvermogen van de ene helft om de andere helft te respecteren en plaats in te ruimen voor haar natuurlijke wensen..." Nogmaals: pas als we bedenken dat dit gezegd werd in 1927, toen Groot Brittannië óp het toppunt van zijn macht stond, Ame rika slechts "toeschouwer zonder invloed in Azië", en Rusland en China "één onred- bare chaos" leken, en we kijken NU om ons heen, staan we verbaasd hoe deze Upton Close met de feiten die hem toen ten dienste stonden (en die wijzelf ook dagelijks uit de kranten vernamen) een an der arrangement kon opbouwen, dat hem in staat stelde verder te kijken dan zijn beroemdste tijdgenoten. Wie het boek leest, merkt dat Upton Close zich eigenlijk weinig bedient van feitenmateriaal; hij heeft als het ware een "psychologisch" inzicht gevormd uit tien tallen gesprekken van man tot man met de bekendste figuren uit zijn tijd. Hij heeft de Aziaten met wie hij sprak altijd stukken beter aangevoeld dan andere blanken. Het merkwaardige doet zich dus voor dat hij b.v. de Tweede Wereldoorlog niet heeft "zien aankomen" noch zelfs met de mete- orieke rijzing en fatale machtsontplooiing van Japan. Maar nogmaals: daarom voorspelt Upton Close ook niet; hij neemt alleen hoofd stromingen waar en let niet op eventuele kolken. Hij is ineens doorgedrongen tot de natuur der volken. Curieus is ook dat hij niet (zoals wij nog steeds) de kernoorzaak van de grote conflicten zoekt in de botsing tussen Communisme en Democratie, noch redding verwacht van een aantal modifica ties op b.v. economisch terrein. Zijn eind oordeel is: "Laat leven en leef.Het is óf dit óf het Einde". De omkering dus van ons bekende: "Leef en laat Leven", want Lees verder pag. 20, kolom 1 is Tong Tong's beste bestseller. J HUMOR UIT HET OUDE INDIë: DE ALLERBESTE VERHALEN EN MOP- PEN UIT ZES JAARGANGEN TONG !TONG. NU DIRECT BESTELLEN! Prijs: f 2,95 f 0,30 porto f 3,25 Boekhandel Tong Tong, Prins Mauritsl. 36, Den Haag tel. 0 70-542.542 Giro 6685 7

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1966 | | pagina 7