DROGERIJEN VOOR DE VROUW KOKKIES Rijstwinkels: Hoe dikwijls heb ik als jong meisje gespot met de djamoes van mijn moeder. Ik vond die brouwsels maar middeleeuws en de waarde die zij hechtte, zoals zovele Indi sche mensen doen, aan het medicinaal ge bruik van planten en kruiden, ouderwets en aandoenlijk. Zo, in de trant van de beken de geneeskundige "school van Salerno", die eeuwen geleden zich al bezig hield met de fisiologie van planten en een gezegde had dat luidde: "Hoe zou de mens sterven bij wie salie in de tuin groeit" Maar nu is mijn oordeel hierover wel veranderd! De Indonesische eilanden zijn vele heil zame planten rijk, denkt U alleen maar aan koemis koetjing en temoe lawak of de lontar waarover Rumphius reeds schreef in zijn Kruydboek: "Als ymand gegeeten heeft van eenige schadelijke visschen, Crabben of Cambernoeiien(?), dan moet men een stuk van de groene tak dezes boom in 't water kneusen, het zap daaruitperssen, en 't zelve den patient te drinken geven, zoo zal hij geneezen, zo draa hij aan het bra ken raakt, 't Zelfde water helpt ook die- geene, die een Celebische Salamander met Lang gewacht en stil gezwegen, een verwacht en twee gekregen. Deze kindjes zijn intussen al wat ouder. Als mamma en pappa met vakantie gaan, komen zij natuurlijk bij... oma. En dan heeft deze haar handen meer dan vol, want 't gewone werk gaat ook door. Als ze op een dag een berg te strijken heeft, zet ze de twee met ieder een potlood en een stuk papier aan de tafel. "Tekenen maar, jon gens". Ze doen zo hun best. Kleine Maren laat haar tongetje gaan over de onderlip, van links naar rechts en terug. Jurriaan heeft een rood hoofd. Tong over de bovenliep. Op een rekje hangen vijf, zes, zeven schone over hemden en telkens komt er eentje bjj. Dan wordt ineens dit diepzinnige gesprekje ge voerd. Maren "Wat doet Oma nou?" Jurriaan "Ja?!" (Of 't het grootste raad sel van de wereld behelsd). Stilte. Dan Maren weer: "Wat doet Oma nou?" Jurriaan weet 't "Oma strijkt". Maren "Ja, oma strijkt. Allemaal luiers van opa". PLANTERSVROUW 14 zijn venijnige pis bespat heeft. De dunste vezelingen der wortel dezes booms met de wortel van Sonchus Amboinicus ge- kaauwt, en het zap ingezwolgen geneest den buikloop". In mijn vorig artikel heb ik het over spe cerijen gehad, ik zou nu enige bijzonder heden willen vertellen over geneeskundige kruiden en plantaardige vergiften. Wilt U meer over deze materie weten, aan het slot van mijn artikel geef ik een literatuuropga ve, waarvan vooral het aardige boekje van A. M. van Prooyen "Schetsen uit de ge schiedenis der drogerijen" werkelijk erg interessant is. Hij bespreekt hierin 30 ver schillende planten en drogerijen. Ook "Drugs from Plants", (van opium tot peni cilline) is bijzonder interessant, hoewel ik de chemische formules maar gelaten heb voor wat zij zijn. Dat is weggelegd voor meer begaafde lieden met scheikundige be langstelling. Men was in oude tijden reeds bekend met vergiftige plantaardige stoffen, zo werd de Aconitum (het is nu eenmaal gewoonte de latijnse benaming eerst te geven) of de Monnikskap of Stormhoed reeds door berg volken in India gebruikt om bij de wolven jacht de beesten te liquideren. Ook de oude Grieken gebruikten de Aconitum voor het vergiftigen van panters, door in Aconitum gedrenkt vlees. Volgens Plinius, (een be kende geleerde en botanicus, Rumphius heeft de erenaam Plinius Indicus gekregen) was de Monnikskap vooral gevaarlijk voor vrouwen, daarom heette zij ook wel The- lyphonon, Vrouwenmoord. Aconitum was een plezierige plant voor giftmengers. In het oude Rome was het een sport tegenstanders door vergift uit de weg te ruimen. Vele aanzienlijke personen hadden dan ook bij iedere feestmaaltijd een tegengift bij zich onder het motto "je kunt nooit weten" (feestelijk idee!) Dit tegengift was het zogenaamde Theriak, waarvan één der 36 bestanddelen opium was. Aristoteles heeft zich met Aconitum het leven benomen, Socrates werd met een variatie van deze plant ter dood gebracht. Aconitum schijnt nu nog als tuinplant nog bijzonder geliefd te zijn door zijn mooie blauwe bloemen, zonder dat iemand (hoop ik) op de gedachte zal komen met deze onschuldig uitziende Vrouwenmoord proe ven te nemen! Heel interessant zijn altijd de mythologi sche bijzonderheden over planten - de Grieken maken van alles een klassiek dra ma. Zo is volgens hen de monnikskap ont staan doordat Cerberus, de driekoppige hellehond en bewaker van de onderwereld, door Hercules naar boven werd gelokt en bij het zien van het daglicht zwadder uit spuwde. liniiiiuiiiiiimiHniiumiiiiiiiuiiiniiiuiiitiiiniiiniiiiuuiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiJintiiimiiuiiiiimufiiuimiiiniii n AWAS AWAS j TOEKANG TJOPET EN MALING j Ondanks inbraak in onze toko blijven wij U onze bekende service geven I I 1 Witte de Withstraat 128 Telefoon 89438 Slotermeerlaan 125 Telefoon 130362 AMSTERDAM - W. j 1 P.S. Wij verzenden rijsttafel artikelen over de gehele wereld. iiiiiniuiiiiiiiiiiiiuiuuiiuiiuiuiitii<iiitiiiiitiiiniiNiiiiiiiiiiHiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiji> Over de Papaver wordt verteld dat deze bloem gewijd is aan twee goden, vader en zoon en wel Hypnos, god der slaap en Morpheus, god der dromen. Wanneer U een afbeelding van hen tegenkomt hebben deze twee goden altijd een papaverkrans om hun hoofd. In de Griekse sagen wordt verder verteld dat Demeter, godin van landbouw en fruitoogst ,haar smart tracht te te vergeten (om de roof van haar doch ter Persepone) door het slaapverwekkend gebruik van opium. In 1805 heeft de duitse apotheker Sertürner uit opium morphine ontdekt, tot heil der mensheid. Een ander tuinplant die eeuwen als medi cijn gebruikt werd is de Helleborus (niger), nieskruid of Kerstroos Deze plant had een purgerende werking; zo is er een verhaal bekend dat tijdens de belegering van een stadje de handige aanvoerder van de bele geraars deze nieskruidwortel in het drink water deed zodat iederen van de stadswal len moest vluchten en de stad gemakkelijk genomen kon worden. Met het uitgraven van verschillende plan ten waren heel wat ceremonieën gemoeid. Er werden gebeden uitgesproken, terwijl bij het uitzaaien juist het tegenovergestelde gebeurde, vloeken en lasteren was niet van de lucht bij de bijgelovige omstanders. In Beieren schijnt dat gebruik nog te heersen bij het uitzaaien van lijnzaad, terwijl in som mige streken van Frankrijk bij het uitzaa ien van peterselie volgens van Prooijen iets dergelijks nu nog gebeurt. Bij noten en kastanjebomen sloeg men er letterlijk op los, men meende dat hierdoor de groei bevorderd werd! Uit Engeland stamt daar nog de uitdrukking van: An ass, a woman and a chestnut tree, the more they are beaten, the better they still be" (Een ezel, een vrouw en een kastanje boom, hoe meer zij geslagen worden des te beter zijn zij!) Een bepaald sinistere plant is de Atropa Mandragore, familie van de Belladonna. Deze plant met de koboldachtige wortel is bij ons bekend als de Alruin en wordt reeds in het oude testament genoemd (Ge nesis, 30 4-17) als een middel dat Rachel nam om kinderen te krijgen. In Kent (Enge land) was het een oud bijgeloof de wortel als een amulet bij zich te dragen (om de zelfde reden waarom in Djakarta vrouwen op het heilige kanon gaan zitten) en ook heerste dat gebruik in Turkije en Syrië. De wortel van de Mandragore mocht niet met Lees verder volg. pag

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1966 | | pagina 14