Soos en Samenleving inTempoDoeloe 8 8 8 8 oooooooooooooooooooooooooooc WIRTSCHAFTSWUNDER o 8 o 8 o 8 o 8 o O oooooooooooooooooooooooooooo ANAK KOMPENIE IEDER EEN EIGEN AUTO O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O door HEIN BUITENWEG De verzending van dit fraaie boek werk is begonnen. Verzeker U van een exemplaar door nu meteen te bestellen. O Dit boek bevat weer een groot Q aantal kostelijke, vaak zeer zeldzame Q O foto's. Het handelt over de belang- O O rijke plaats, die de sociëteit en soos- q Q jes eenmaal innamen in het gezellig- 0 heidsleven in het voormalige Indië. O O O groot formaat 100 grotendeels O O full-page foto's luxe band met stof- O omslaq. 9 O O O Prijs f 22,50, samen met de twee O O andere boeken f 57,50. o O BESTELBON g Q Stuur mij van Hein Buitenweg: O O Soos en Samenleving 22,50 f q ...Wat wij in ons hart si. 17,50 fO O ...De laatste tempo doeloe 27,50 fq O 3 delen samen f 57,50. Q J=J Betaling per giro/bank/postwlssel O X In termijnen van f 10,per maand/ineens O O Naam: g Q Adres: q O Woonplaats: O O O O (Handtekening) O O O O O THANS WEER VERKRIJGBAAR: (2e druk) door Lin Scholte Het levensechte verhaal van üjemini, een soldatenkind, een „anak kolong", in de tangsi geboren en opgegroeid. Prijs: f 2,95 -f 0,30 porto f 3,25 Het ontzaglijke herstel van (West-) Duits land na de vernietiging van de tweede we reldoorlog heeft jaren lang ieders verbeel ding geboeid. In 1947 zat men nog op puinhopen. In 1957 zaten de vacantiehotels in Italië, Frankrijk, Spanje en de Canari- sche Eilanden al stikvol rijke Duitse tou- risten. "Das Wirtschaftswunder" is nog steeds voor massa's studenten in de eco nomie een bron van begeesterende studie. Maar langzamerhand is het optimisme toch minder juichend geworden. Wie er nu precies rijk geworden zijn, weet de door snee burger niet, al kunnen nu ook bouw vakarbeiders en bakkersknechten zich dure buitenlandse reizen veroorloven. Zeker was dat toch telkens weer ergens een kleine ondernemer, een bescheiden zaak, over de kop ging. Hoeveel? Het Statistisch Bureau te Wiesbaden heeft dezer dagen enkele cijfers laten zien: in de afgelopen zeven jaren is het aantal zelfstandigen in West-Duitsland (boeren, fabrikanten, kooplieden, beoefenaars van vrije beroepen) met niet minder dan 200.000 afgenomen. Daartegenover is het aantal werkenden in loondienst met 2,3 miljoen toegenomen! Om een parallel te gebruiken. Eén Massa Sponsbrood Fabrikant maakt honderd klei ne bakkers dood. "So what!" roept menig een uit, "als je maar behoorlijk verdient en (door het lopen in diverse fondsen) minder zorgen hebt!" Helaas echter snijdt dit mes naar twee kanten schadelijk. 1. Veel kleine verdieners maken veel kleine belastingbetalers. Om de Rijkslasten te helpen torsen zullen dus de Dinosauren steeds meer belasting moe ten betalen. 2. Waar ligt de grens tussen "steeds meer" en "te veel"? Wederom wij zen nuchtere cijfers uit dat onder de aller rijksten de "lol er meer en meer af gaat" om zoveel te verdienen, omdat de lasten reeds te veel gestegen zijn en in b.v. fa milie-ondernemingen zoonlief er geen spat voor voelt op zich zo "krankzinnig" als Pa in te spannen voor zó weinig genoegdoe ning? Nou goed, dan zoonlief maar niet. Maak de pp dan maar directeur, die destijds toch ook een eigen bakkerszaakje had. Nu krijgt hij de kans van zijn leven! Maar wederom laat zich een onaange naam feit voelen: die jonge ondernemer van destijds is in jaren "meeloperschap" minder fris, vindingrijk, energiek, geworden. Hij deugt niet meer voor de top-job. Eén ding schijnt wel duidelijk geworden te zijn: in loondienst nemen durf, fantasie, vechtlust, originaliteit af. Ook schijnt De Dinosaur zelf te lijden aan een soort ver kalking, stroefheid, orthodoxie, waarin het jonge genie niet meer past. En aangezien ook aan deze top de competitie woedt in volle kracht, gaan déar langzamerhand de talenten mankeren, die deze competitie kunnen volhouden. De dood van de kleine ondernemer sloopt de maatschappij. Ach, we bekommeren er ons weinig om. We hebben pensioen plus opslagen, we hebben betaald ziekteverlof en betaald va- cantieverlof, we lopen in een hele reeks veilige wetten mee. Zo lang de pret duurt ...maar hoe lang duurt de pret nog? T.R. "Nu zijn we onafhankelijk en vrij! Voor waarts naar een eigen welvaart, waarbij iedere burger een eigen auto zal hebben..." is sinds het einde van het imperialistische tijdperk (althans politiek, althans ideolo gisch) de leus geweest van menige jonge staat. Een leus die het overigens niet lang heeft volgehouden. Veel jonge volken zijn nu al blij als ze voor ieder éénmaal per dag één maaltijd hebben... De auto als hoogste welvaartsrichtpunt, die droom is intussen wel verkeken voor de jongste volken in de welvaartsrace. Al leen de oude volken maken nog een goede kans. In Nederland is het autobilisme enorm toegenomen evenals in heel West Europa. En in de V.S. is men er al bijna. Hier heb ben ze al een auto op elke 2y2 man. Nog maar een klein zetje en we zijn er! Is Amerika dus gelukkig? Neen. Er is namelijk "iets niet in orde" met dit welvaartscriterium. We weten allemaal dat auto's lang niet zo oerdegelijk meer zijn als vijftig jaren terug. Bovendien hebben de openbare onthulingen van Richard Na der t.a.v. de onbetrouwbaarheid van vele auto's ons blinde vertrouwen bepaald geen goed gedaan. Maar het ergste is: wijzelf deugen niet voor de auto. Ongevallenstatistieken dui den onloochenbaar aan dat verreweg het grootste aantal auto-ongelukken wordt ver oorzaakt door menselijke gebreken: onop lettendheid, sufheid, slaperigheid, dronken schap, bazigheid, roekeloosheid, kregelig heid, enz. enz. enz. Verder door doodgewone "domheid" t.a. v. motoren. Allerlei kleine gebreken nemen wij niet tijdig waar en we slopen onze wa gen "waar we zelf bij zijn". We onder houden ons stalen monster lang niet zoals het behoort. We rijden slecht: accelereren onverstandig, nemen bochten verkeerd, remmen verkeerd, enz. enz. Verder worden we door autoreparateurs lelijk bedot en we zeggen nog dankjewel ook en betalen vette rekeningen. Amerika verslijt per jaar niet minder dan zes millioen auto's en wie het voorrecht heeft gehad naar de omsmelterijen van b.v. Bethlemem Steel en U.S. Stee! te kijken en de ontzaglijke bergen autowrak ken gezien heeft die dagelijks worden ver werkt, krijgt tegen wil en dank een sober der kijk op onze juichende civilisatie. Ber gen autowrakken. Letterlijk bergen! Zo groot als Haagse flatgebouwen! Die sneller aangroeien dan zij door reuzenkranen weg gevreten" worden. En dan zijn er nog de ontelbare autokerkhoven en de "ontelbaar der" auto's, die zo maar ergens langs de weg in de steek gelaten worden: het kreng wil niet meer. Saluut! Eén les leert men hier toch wel: de Lees verder pag. 21 4

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1966 | | pagina 4