je-lah- je-rot BOEREN EN PROVO'S t Vergeet niet 4e druk Als je ria een lange afwezigheid in Holland terugkomt, valt je toch wel op hoeveel kennissen je vragen naar een oordeel over Boer Koekoek en de Provo's, of je alvast het eigen oordeel op je bord scheppen. Gek, andere politieke partijen worden niet ge noemd. Het schijnt vanzelfsprekend te zijn dat je tot één van de oudere partijen behoort en de voormalige scherpe opinies over de oude controversen worden niet meer gehoord. Nu heb ik ondervonden en vaak getuigd: in de loop der jaren ben ik zovaak ten onrechte in één van de politieke zuilen ge drukt, dat ik nu ook wel weet: komen er tien politieke partijen bij, dan komen er tien verdachtmakingen bij. Nu zijn er twee bij gekomen, elk woord dat ik spreek of schrijf zal haastig worden geinterpreteerd in de richting van een "tjap". Het geeste lijk klimaat in Holland is een afspiegeling van het natuurlijke klimaat. Die in rukwin den komt, zette zich schrap tegen rukwin den, doodgewoon om niet om te waaien. Zet hij zich schrap tegen de wind, dan heet dat "anti zijn", tuimel je tegen wil en dank met een onverwachte rukwind mee (ook al weer om niet te vallen), dan heet dat "pro" zijn. Terwijl je toch eigenlijk "niets doet"... Misschien is het wenselijk allerlei op komende opinies over ons een slag voor te zijn en een positiebepaling in het alge meen uit te spreken (alhoewel niemand dit natuurlijk hoeft te geloven). Eerst moet worden vastgesteld, dat wat Uw redacteur tot nog toe gehoord heeft over de Boerenpartij of de Provo's óf be wonderend of afwijzend is geweest zonder enige toelichting of bewijsvoering. Ook dit is eigenlijk "klimatologisch" in algemene zin: als je b.v. voor de PSP bent (of ver dacht wordt het te zijn) ben je automatisch "getjapt" zonder meer. Gedachtenwisseling is verder niet nodig. Wijzer wordt men niet. Tweedens: door afkomst of milieu heeft men vaak al een gedachtenvorming, die de opinies van vandaag beinvloedt "tegen wil en dank". Op mij b.v. maakt het neerzien of afgeven op "domme boeren" geen in druk. Deels omdat ik in mijn jonge jaren bij elk bezoek aan Nederland bij boeren ge zeten heb (familie in Boxtel, Otterloo en Kesteren), deels omdat ik door familiebe trekkingen van moederszijde in Indië vaak tussen boeren (tani's) verkeerd heb (Ngoe- djang, Leuwiliang, Salatiga, Batoedjadjar) en daaraan (naast natuurlijk ook onprettige) HEIN BUITENWEG schreef ook: Zwerftochten door Java Op Java staat een huis Java, droom en herinnering porto porto porto f 4,90 0,30 f 5,20 f 4,95 0,30 f 5,25 f 3,50 0,25 f 3,75 Te bestellen bij TONG TONG. Ver meldt op Uw giro voor welk boek het bedrag is bedoeld. vele prachtige en onvergeetlijke herinne ringen heb; én inzichten. De traditionele geringschatting van de boer door de ste deling bestaat bij mij niet. Verder is er een verschil in "smaak": het simpele landelijke heb ik altijd ver geprefereerd boven het gekunstelde stede lijke, het natuurlijke boven het culturele. Nog steeds ben ik dol op buiten zijn en houd van pijpekruid, paardebloemen, mar grieten en boterbloemen op grasbermen en in weilanden. Méér dan prachtige (en geld- opbrengende!) tulpenvelden en bloemkwe kerijen. Zou ik beide met elkaar moeten vergelijken naar waarde voor mij, dan ver kies ik het natuurlijke en landelijke, als een n.m.m. betrouwbaar, degelijk, oeroud en essentieel aspect van alles wat Hollands is. Ook al is dit "boers". Wat tenslotte de kwaliteit van boeren als leiders van volken betreft, kan ik on mogelijk zonder meer accepteren dat "zo'n stomme boer natuurlijk waardeloos" is, om dat elke studie van elke historie leert dat alle tijden door boeren opgeklommen zijn naar top-posities, omdat Holland zelf vaak boeren in het kabinet of andere topfuncties gehad heeft, en omdat tenslotte de twee machtigste figuren in de wereld van van daag, Lyndon B. Johnson en Mao Tse Tung, "uit de boerenklei getrokken zijn". Herhaal: dit legt voor mij niet vast dat élke boer goed moet zijn, maar wél dat niet elke boer automatisch verworpen moet wor den "omdat hij maar boer is". Men voere betere argumenten aan. Wat de Provo's betreft: het is onmoge lijk dit verschijnsel in Nederland lós te zien van soortgelijke verschijnselen overal in de wereld: van Amerika tot Indonesië, van Engeland tot Marokko tot Mexico tot Sov jet Rusland laat de jeugd tussen 16 en 26 zich gelden. Het is dus haast een universeel ver schijnsel te noemen, en zulke verschijnse len eisen onderzoek, niet botte verwerping. Ik heb studenten-"emoties" in Amerika, In donesië en Nederland aandachtig bekeken, ken vele studenten persoonlijk en kan dus niet meer zonder meer aannemen dat het "op een rel beluste beatniks" zijn zonder meer. Het is zeker waar dat er (ook bij de Boeren) kaf tussen het koren schuilt, maar over de hoeveelheid koren en kaf lopen de meningen ver uiteen. Ook zijn zij vaak gebaseerd op sentiment en niet op grondig, systematisch onderzoek. Vaak ver schillen deze meningen niet van de menin gen een jaar of twee terug over politieke groeperingen in Holland Al die socia listen - substitueer desgewenst WD-ers, Katholieken, PSP-ers, enz. - zijn waarde loos") en die van veertig jaar geleden in Indië: ("Al die nationalisten zijn commu nisten; basta!"). Al te gemakzuchtige acceptering van zul ke "publieke opinies" zijn de Indische groep in de loop der jaren zó slecht be komen, dat we er a. niet meer direct ge loof aan kunnen hechten, b. een voordeel opschorten tot later, ook al leidt dit nu tot onprettige verdachtmakingen. Drie fundamentele vragen acht ik nog onvoldoende beantwoord: A. Is bij resp. boeren en provo's alleen maar sprake van "orthodoxe kortzichtig heid" en "onvolwassen opstandigheid" of zoeken zij een vernieuwing van denkbeel den in een langzaam verkalkend bescha- vings (of maatschappelijk) patroon? B. Zijn hun basisideeën absoluut ver werpelijk of zijn zij "ombuigbaar", "aanpas baar" tot nuttige constructieve richtlijnen voor mens en maatschappij? C. Wat mankeert er aan ónze superiori teit als wij niet hebben kunnen voorkomen een algemeen cultuurpessimisme en een sterk inflatoire tendens van onze economie? Het in wezen on-revolutionaire Nederland maakt nu een versnelde evolutie (of een vertraagde revolutie) mee - men kan het interpreteren zoals men wil - maar als nuchterheid altijd de basis is geweest van onze on-revolutionaire volksaard, laat ons dan in deze kentering vooral nuchter blij ven; geen sentimenten laten werken, geen hetzes doen ontbranden. Ikzelf zie het streven van Boeren en Provo's als een verlangen tot "berdiri di- kaki sendiri" (om op eigen benen te staan), niet langer tevreden te zijn met het aan de leiband lopen der verzuilden, niet langer twisten in bestaande groeperingen om mo dificaties van oude stellingen, niet gelaten wachten "tot de tijd komt", maar snel door te stoten naar een zelfstandige opinie-vor ming en een zelfstandige positie in de al gemene leiding. Of het wat worden zal? Het is nog te vroeg om daarover te oordelen. Zolang onmacht nog niet duidelijk is aangetoond, is 't onverstandig om te kapittelen, verdacht te maken en te spotten. We zouden wel eens een veelbelovende kroonprins-baby met het waswater kunnen weggooien... EN VERGEET NOOIT: ook Tong Tong staat op eigen benen, weliswaar als een kleine, weerloze, veelbespotte en veelge- jaagde kantjil, MAAR OP EIGEN BENEN! T.R. is Tong Tong's beste bestseller. HUMOR UIT HET OUDE INDIë: DE ALLERBESTE VERHALEN EN MOP PEN UIT ZES JAARGANGEN TONG TONG. Prijs: f 2,95 f 0,30 porto f 3,25 Boekhandel Tong Tong, Prins Mauritsl. 36, Den Haag tel. 0 70-542.542 Giro 6685 3

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1966 | | pagina 3