MAGELHAES en het RIJK MAESA ik ik Het eskader waarmede Magelhaes uitvoer, bestond uit 5 schepen, waaronder de "Vittoria". De "Trinidad" was het vlaggeschip. De vloot was bemand met 265 matrozen en nog ongeveer datzelfde aantal krijgslieden en geleerden. Bij de expeditie had zich gevoegd een Italiaans edelman Antonio Pigafetta van Vicenza, die een belangrijk deel van het verslag over de reis schreef. Magelhaes' vriend en vertrouwde helper, de astroloog Faleiro, bleef achter, omdat zijn horoscoop hem een noodlottig einde van de tocht had voorspeld. Opgemerkt dient hier te worden, dat Magel haes zijn bemanning voor deze reis niet - zoals in die dagen te doen gebruikelijk was - samenstelde uit het bijeen geraapte uitschot van de havensteden. Hij koos zijn mannen met zorg uit en men vond onder hen verscheidene waardige beoefenaars van diverse wetenschappen. Juan Sebastian del Ciano heeft ons een vol ledig verslag van Magelhaes' reis gegeven. Met Karei V was Magelhaes overeenge komen dat een twintigste van de netto winst voor hem zou zijn en dat hij en zijn nakomelingen begiftigd zouden worden met de regeringsmacht over alle ontdekte lan den, onder de titel van Adelantados. In januari 1520 bereikte de vloot St. Julian, waar men overwinterde en een ernstige muiterij uitbrak, die echter spoedig onder drukt werd. Vanaf Rio de la Plata onderzocht Magel haes ijverig de kusten van Zuid-Amerika. Aanvankelijk vond hij niet veel, dat zijn theorie bevestigde. Wel deed hij een grote kennis op van land en volk. Maar op 21 oktober 1520 werd zijn ijverig naspeuren met succes bekroond. De vloot bevond zich op 5 mijlen van de kust, op 52 graden Zuiderbreedte. Men zag een voorgebergte, waarachter de kust een soort golf vormde. Magelhaes' intuitie zei- de hem, dat hij zijn doel bereikt had. Hij voer de golf binnen en na drie dagen wist hij, dat zijn intuitie hem niet bedrogen had. De bemanning van één zijner schepen deserteerde, maar de rest van de vloot zette de tocht door het gevonden kanaal voort naar het Westen. De doorgang naar de Pacific vergde ruim een maand. Op 27 november 1520 zagen de onderzoekers hun moeite beloond. De Pacific lag vóór hen. Magelhaes had gedacht, dat hij van hieruit in twee of drie weken de "Specerij-eilan den" zou kunnen bereiken. Maar daarin had hij zich vergist. De reis duurde drie maanden. En het was verre van een ple ziertochtje. Honger, dorst en scheurbuik teisterden de bemanning. Zodanig, dat zelfs ratten niet versmaad werden. Na de "Ongeluks-eilanden" (Des Ventura- das) omzeild te hebben, bereikte men op 6 maart 1521 de Ladrones. Hier deed men weinig aangename ervaringen met de be volking op. De naam "Ladrones" (Dieven), door Magelhaes aan deze eilanden gege ven, spreekt wel duidelijke taal. Wel echter vond men er voedsel. En dit kwam de uit geputte bemanning zeer te stade. Tien dagen later zette Magelhaes voet aan wal op Samar (na in het voorbijgaan Guam te hebben aangedaan). Samar was het eer ste eilandje van de Filippijnse Archipel, dat door Magelhaes bereikt werd. Vandaar ging hij verder naar Cebu, op welk eiland hij er in slaagde op zulk een goede voet met de bevolking te komen, dat velen zich tot het Christendom lieten bekeren. Zelfs de Koning en diens gemalin omhelsden het Christendom. Magelhaes stichtte op Cebu een factorij. Ook bouwde hij er een kerk, die er nu nog te vinden is. Zijn pogingen echter om de Koning van Cebu te bewegen, om samen met hem, Magelhaes, veroveringstochten tegen andere Filippijnse rijken te onder nemen, mislukten. Hij wekte door deze plannen het wantrouwen en de vijandschap van de Koning, die besloot zich van de lastige indringer te ontdoen. Met een leger van 6.000 man trok de Ko ning tegen Magelhaes op, die zich met 65 man op heroïsche wijze verdedigde, maar het onderspit dolf. Hij moest zich naar het strand terug trekken. Op het punt zich in te schepen, werd hij door een steen zeer ongelukkig getroffen. Hij werd bewusteloos en door een Filippino met een speerstoot gedood. Het was 27 april 1521 op het ei land Mactan. De Engelse historie beschrijft Magelhaes' dood enigszins anders. Hij zou op een ver overingstocht - ondernomen voor en in samenwerking met de Koning van Cebu - tegen het naburige rijk op het eiland Mac tan, door de troepen van de Koning van Mactan gedood zijn. Met hem sneuvelden één zijner kapiteins, de gezagvoerder van de "Vittoria", zes Spanjaarden en enkele Fransen. De overlevenden, waaronder twee van zijn admiraals, aangewezen om hem eventueel te vervangen, werden door de Koning van Cebu gevangen genomen en vermoord. Slechts enkele manschappen, die op de schepen waren achtergebleven, ontkwamen aan deze moordpartij. Zij bemanden twee schepen, de "Vittoria" en de "Trinidad" en keerden via Borneo naar Spanje terug. De "Trinidad" sloeg lek en werd achter gelaten. Slechts de "Vittoria" onder Juan Sebastian del Ciano, bereikte - na nog op de Kaap Verdische eilanden enige tijd door de Portugezen te zijn vastgehouden - het vaderland. Het restant der bemanning be droeg 18 man. Aldus het "officiële" verslag van Magel haes' reis, via een Westelijke doorgang naar Azië. Een reis, die voor eeuwig in de annalen der wereldgeschiedenis geboek staafd zal blijven, als voorbeeld van moed en uithoudingsvermogen. Een reis tevens, waardoor voor de eerste maal daadwerke lijk bewezen werd, dat de aarde een bol was. En dat men haar omzeilen kon. (wordt vervolgd) TONG TONG STAAT VOOR NIETS Welk boek U ook wilt hebben, als VERJAARSCADEAU of TER VERRIJKING VAN UW KENNIS U kunt het bij ons bestellen. Stort het vereiste bedrag op onze girorekening 6685, vermeldt van het verlangde boek de titel en de schrij ver, en wij zenden het U toe binnen de kortst mogelijke tijd. VOOR UW BOEKEN NAAR TONG TONG •gyfW» <c° rrmlZ Eén van de vijf sche pen, waarmede Magel haes zijn reis naar de Specerij-eilanden aan ving; tevens het enige schip dat in Spanje te rugkeerde, de "Vittoria". 7

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1966 | | pagina 7