APART AAN THELMA JA! DE AUBERGINE, DE LOMBOK EN DE KIP 8 Het meisje uit Indië o 0 O DOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO Waarom zult U in onze kindskinderen uitsterven? Waarom geloven wij toch maar elke keer weer in dit volslagen onware praatje? Want al zeggen vijftig millioen mensen het, daarom is het nog niet wéar! Lees éénmaal een studie in biologie en er felijkheidsleer, één keer maar, één nacht, en U weet dat het wonder van de zich voortplantende genen en chromosomen ge- geslachten en geslachten en geslachten en geslachten overleeft. Dat dit "onvermoord- baar" is. Wie zegt dat in een kaleidoscoop één beeld maar éénmaal verschijnt en volgens becijfering van mathematici na 367.522.184. 098 draaingen pas weer terugkomt? Een kind draait drie keren en 'rang" springt precies datzelfde beeld weer terug. Bepa len wij met onze gesteldheid de gedaante van volgende generaties? Wie heeft onze gedaante bepaald? Cijfer terug de oma's en opa's en hun oma's en opa's, onderzoek welke genen bewaard zijn gebleven en na vele hergroeperingen tenslotte Tjalie Robin son hebben gemaakt. Of Thelma de Jongh. Of Bob Vervloet. Ik (en niemand anders) kan ontkomen aan zijn "vóórconstructie" tientallen generaties terug. NU AL leven de boer in Groningen, de spijtoptant uit Modjokerto, de Amsterdammer en de bin nengesmokkelde verstekeling, uit wier hu welijken en de huwelijken daarna het meis je geboren zal worden dat "ten voeten uit" geboren zal worden als een tweede Thelma. Wat rekenen wij dan toch met peuterige rekensommetjes van onontwikkelde hei kneuters, terwijl de Wet sinds Mendel be kend is, en veel, veel langer voordien, toen het woord "toeroenan" ontstond? Ik ben Indo omdat ergens in een grijs verleden "gekke mensen" in deze richting O Reeds stromen de briefkaarten met q 0 "Het Meisje uit Indië, JA!" bij ons 0 O binnen. Maar nog niet genoeg om er O 0 onze drukker mee te overtuigen dat q O hij het wagen kan (zie vorige Tong O O Tong pagina 13). o 0 En ook al is er b.v. zo'n briefkaart 0 O bij als: "Ja natuurlijk! Voor mij vijf O 0 stuks!" (waar we reuze om gelach- q O en hebben, want er mag nog niet be- 0 O steld worden), voor de drukker, o 0 wiens dompet het eerst wordt ge- 0 0 bentoet, moet er werkelijk een vette 0 O map reacties zijn. Ook zij dus, van o O wie wij zeker weten dat ze later 0 0 kopen zullen, verzoeken wij dringend O O om ons te schrijven. 0 0 Mana bisaaaa! We hebben DUI- 0 O ZENDEN lezeressen?! Er moeten o toch "HALF-DUIZENDEN" zéker bin- 0 Q nenkomen?! Mevrouwen (en mene- O C Q O ren) jang terhormat, helpt dit unieke o 0 "visitekaartje" van Het Meisje uit 0 O Indië aan Nederland te presenteren. O O Schrijf!! 0 O NU I O 0000000000000000000000000008 dachten. Een boer in Hollr.nd, een koopman in Engeland, een pengoeloe in Wlingi, een visser in Palembang. Hun kinderen gingen reizen, soms de halve aardbol om. En daar ontstaat een mensje dat Tjalie heet. En dat gaat men mij nu verwijten! Dat wil men mij afnemen! The cannibals! Want alleen kannibalen denken dat ze een mens kunnen opruimen of overnemen door hem op te eten (weg te assimileren). Eens zal een ontwikkelder Nederland zich de oren van het hoofd schamen om deze stupiditeit! Blijf altijd horen de stem des bloeds, de klop des harten, en Gods trage vinger wijzing in de Tijd en U kunt NOOIT meer twijfelen. T.R. Vervolg van pag. 12 leven gebracht worden van vier eeuwen Indisch leven, waarvan wij allen diep in ons hart voelen dat zij "érgens voor ge weest is". Welke waarde heeft het opsom men van onze fouten, onze misslagen, zelfs onze erfelijke gebreken? Welke zin heeft het om te zeggen dat "onze baby" van ons weggenomen zal worden, dat het een inferieure baby zal zijn, dat het tóch ster ven zal? Zelfs misdadige vrouwen ',n ge vangenissen, als zij baren moeten, hebben het kind in hun schoot lief, zullen het nooit voortijdig willen doden. En zullen het zelfs het leven geven en gunnen als zijzelf ster ven moeten. Ergens in de toekomst, omdat immers' "voor alles ene bestemde tijd is", zal het Indische denken en voelen tot leven komen. Wij, Tong Tong, dragen alleen maar. En zolang dat duurt zullen wij ons met hand en tand verdedigen, onmeetbare hoop hebben op Het Nieuwe Leven. Daarom deert alles wat mij, ons, wordt aangedaan al lang niet meer. Er is alleen maar één gedachte: leef, leef, leef! Het doe er wat mij betreft niets toe of ik schrijver ben of journalist, Nederlands of Indonesisch staatsburger, welk geloof ik heb, arm of rijk ben, brave ziel of zondaar. Want in de kwaliteit waarom het gaat ben ik "pulserend hart" zonder meer, en spelen vlees en beenderen een onverschillige rol. En de pulsering van dit hart gaat: tong tong, tong-tong! Het is niet kapot te maken door mensen. Zet het, als in het befaamde verhaal van Edgar Allen Poe, uitgesneden uit een lichaam "op sterk water", het bïijft kloppen. Zet het in een nieuw lichaam, het zal het nieuwe lichaam doen leven. Maak Tong Tong vandaag kapot, morgen leeft het in een ander blad. Sla Tjalie dood en een andere Indischman zal de pulsering over nemen. Want het "tong-tong" is de eeuwige roep van de allene mens in een onbegrepen wereld: blijft bijeen, hoedt elkander, dan zullen wij "eeuwig speelgoed zijn van God". En dat is goed. T.R. Er waren eens een aubergine, een lombok en een kip... Zo zouden wij een modern keukensprookje kunnen laten beginnen. Maar aan sprookjes hebben we in de keu ken niet veel. Man en kinderen rekenen op een voedzame hap, die lekker smaakt en dus wordt er van U verwacht dat U niet staat te dromen. Toveren, ja, dat mag U wel. Toveren met de soetil dan wel te verstaan. En dit keer zijn de aubergine, de lombok en de kip slachtoffer van onze toverkunsten. Van augustus tot november is het immers aubergine-tijd, in september zijn de lomboks "betaalbaar" en met al dat dure vlees tegenwoordig is een diepvries kip een welkome en goedkope afwisseling. Hoewel de aubergine niet erg veel voe dingswaarde heeft - deze mooie paarse vruchtgroente bestaat voor 93% uit water - zijn er andere voordelen: hij is licht ver teerbaar en kan op een koele plaats tot een week bewaard worden. Het volgende gerecht is waarschijnlijk van Chinese oor sprong: AUBERGINES met GARNALENSAUS U heeft nodig: 3 a 4 geschilde en in blokjes gesneden aubergines, 3 eetlepels gepelde garnalen, 1 eetlepel soja (of ketjap), wat olie, twee knoflookpitjes en Vé-tsin. De blokjes aubergine gedurende ongeveer 1 minuut in de hete olie bakken. De gar nalen en de soja toevoegen en het geheel nog 1 minuut laten bakken. Tenslotte 4 kopjes water en een theelepel Vé-tsin erbij doen en alles een klein half uur laten sto ven. Wie van de MYANA-lezeressen weet nog meer toepassingen van de aubergine? Hier in Nederland schijnt deze vrucht in ver houding nog maar heel weinig door de huisvrouw te worden gebruikt. Maar wij weten zeker: de lezeressen van MYANA zullen wel een smakelijke aubergine-recep ten-collectie weten samen te stellen. Stuur Uw recept (hoe eenvoudig ook!) in naar: MYANA, Prins Mauritslaan 36, Den Haag. We gaan verder met de kip er ue lombok. Die zijn in het volgende gerecnt van CHRIS (juist ja: ook ménnen hebben belangstelling voor de MYANA-rubriek!) gecombineerd. Pas op, het heet (en het is ook heet): AJAM SETAN U heeft nodig: 1 (diepvries)kip, 10 lomboks (pitloos), 4 lepels fijngesneden uien, 4 teentjes knof look, 1 lepel mosterd, 1 theelepel zout, 2 lepels ketjap, 2 lepels water, 1 kopje gesmolten boter. De lombok en de knoflook samen fijnstam pen en vermengen met de mosterd, de ketjap, het water en de boter. De kip met zout inwrijven en roosteren. Tijdens het panggangen steeds wat van het sausje over de kip heengieten. Eventueel kan de kip aan stukken worden gesneden, in het sausje worden gewenteld en vervolgens in olie of boter gebakken. Houdt U van extra- heet laat de saus dan 1 2 uur intrekken voordot U de kip gaat braden. SELAMAT MAKAN! 13

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1966 | | pagina 13