DE WAJANG PURWA door R. L. MELLEMA, lit. ind. drs. VOOR ALLE LEZERS Langs Tijgerpaden door Lex Denninghoff Stelling In het repertoire van de wajang purwa kan men beginnen een drietal groepen verhalen of "lakons" te onderscheiden. Er is a. een kleine groep oud-inheemse verhalen, b. een groep van ongeveer gelijke omvang, waar van de verhalen ontleend zijn aan de stof van het Ramayana en tenslotte c. de grote massa verhalen, die gebaseerd zijn op het epos Mahabharata. Het zijn enkele figuren uit deze laatste groep verhalen, die bij de bevolking grote vermaardheid hebben ge kregen en deze te leren kennen, is in de eerste plaats noodzakelijk om de wajang te kunnen waarderen. Het rijk of de kraton, die de meest cen trale plaats inneemt in de wajangverhalen, is het rijk Astinapura (Ngastina)1). Op ze kere tijd werden hier een tweetal prinsen geboren, waarvan het ongeluk wilde, dat de oudste van hen, Destarata, die dus vol gens Indische opvatting het recht had later op de troon te zitten, blind was. Daar blind heid als een ernstig beletsel werd be schouwd voor de uitoefening van zijn vor stelijke taak, werd overeengekomen, dat zijn jongere broer, Pandu, in zijn plaats de regering zou uitoefenen. De blinde ko ning Destarata werd door een wonderlijke speling van het lot gezegend met honderd zoons, onder wie Sujudana, de oudste het meest op de voorgrond treedt. Zij zijn be kend als de Kurawa's. Koning Pandu had vijf zoons, bekend als de Pandawa's, die in alle opzichten superieur waren aan de honderd Kurawa's. Het zijn vooral deze Pandawa's, die als vertegenwoordigers van de deugd en het goede beginsel, een Sinds jaar en dag vragen lezers of wij eens wat meer vertellen willen in Tong Tong van dat wereldbeken de Javaanse cutuuraspect, de wa jang. Niet alleen heeft men voor Hol landse en Indische) kennissen vaak met de mond vol tanden gestaan als het gesprek op de wajang kwam, maar men voelt dat men een sleutel mist tot de ziel van het Indonesische volk en een grotere sleutel tot een beter begrip van zijn eigen leven in dat verre wonderlijke land, waar men zoveel geluk gekend heeft. R. L. Mellema nu, zal in Tong Tong een groot aantal perspectieven van de wajang gaan beschrijven. En U zult merken: hij kan vlot, onderhou dend en amusant vertellen, zodat U haast spelenderwijs de kennis deel achtig wordt, die U zo zeer begeert. In dit eerste artikel nemen wij U gewoon mee naar een wajang-voor- stelling en leggen wij uit welke dra ma's zich daar ontwikkelen. purwa oud hoofdrol spelen in het overgrote deel van de wajanglakons. Juist toen deze prinsen ongeveer de volwassen leeftijd hadden be reikt, kwam Pandu te sterven. Sujudana nam nu als oudste zoon van de blinde koning Destarata, aan wie rechtens de heerschappij toekwam, de regering op zich over Astinapura. Maar de Pandawa's meenden hierin niet te moeten berusten, daar zij als zoons van de koning, die werkelijk had geregeerd, aanspraak maakten op de helft van het rijk, zoals destijds door Pandu was bedongen. Dit is het conflict, dat de achtergrond vormt van de rivaliteit tussen de neven, en waar aan menig avontuurlijk verhaal zijn ontstaan te danken heeft. Dat het conflict uiteinde lijk zal resulteren in de grote familiestrijd, de Bratajuddha, wordt als iets onvermijde lijks aanvaard, doch de op deze strijd be trekking hebbende lakons worden op Java bijna nooit gespeeld, daar men het niet prettig vindt de zo vertrouwde helden, ook al behoren ze tot de tegenstanders van de Pandawa's, te zien sneuvelen. Nog dient te worden vermeld, dat de Pandawa's, die sinds hun meerderjarigheid resideren in Ngamarta, steeds in een met hen bevriend vorst, Batara Kresna van het rijk Dwarati, een kundig en welwillend raadsman bezit ten. De vijf Pandawa's en vorst Kresna willen we nu eerst leren kennen, om vervolgens bij wijze van voorbeeld hen te laten op treden in een van de talrijke verhalen met andere figuren, die we in de loop van dat verhaal successievelijk zullen ontmoeten. Dat dit alles in uiterst beknopte vorm moet geschieden, zal duidelijk zijn, wanneer we bedenken, dat elk verhaal, volledig ge speeld, tenminste een gehele nacht vergt. Van de vijf Pandawa's is Judhistira de oudste. Hij is bekend om zijn waarheids liefde en grote rechtvaardigheid. Hij is zeer bescheiden en uiterst eenvoudig gekleed: hij draagt geen armbanden en polsringen, evenmin een halssieraad. Het verlopen van de neus in een rechte lijn met het voor hoofd wijst op een edel en hoogstaand ka rakter. Op bescheidenheid wijst de gebo gen houding van het hoofd. Hoe meer het hoofd is opgeheven, des te brutaler type hebben we voor ons. Ook de opgerolde haarwrong geldt als bezadigder dan de meer zwierige supit-urang, die zijn broers plegen te dragen. Judhistira staat ver boven de gewone mens om populair te zijn: men heeft eerbied voor hem en waardeert hem om zijn rechtscha penheid. Heel anders is het gesteld met de vol gende twee broers: Bima en Ardjuna, on derling eveneens een tweetal contrasten. Bima, ook vaak Werkudara genoemd, heeft een athletische gestalte en zijn neus wijst er op, dat hij niet de innerlijke beschaving n) In de in Indonesië voorkomende eigen namen is de Indonesische spelling ge volgd. Lees verder volg. pag. In dit nummer, tij gerjagers, vrienden van de jacht, min naars van het avon tuur, zult U Uw "tij ger-vervolg" missen Dat doen wij met opzet. Want wij wil len van U weten: "Mist U het erg?" Dat lijdt bij lief hebbers van jacht verhalen en zeker bij vrienden van Lex Denninghoff Stelling zeker geen twijfel. Zeg het ons. Desnoods met één kort brief kaartje maar. Maar ook andere lezers wil len wij vragen: zeg het ons (dat U het niet mist). Met één briefkaartje maar. Want alleen door een regelmatig opinie onderzoek kunnen wij weten of onze copy- keuze boeiend blijft. Maar nu het belangrijkste. Mede op ver langen van Lex Denninghoff Stelling willen wij dit feuilleton vervroegd uitgeven in boekvorm, dus de complete "Langs Tijger paden" zodat de liefhebber niet nog maan den hoeft te wachten op het lot van De Zwerver, maar al met Kerstmis of uiterlijk met de boekenweek in maart het boek thuis kan hebben. Denk erom, dit is een opinie-onderzoek, géén voorbestelling. De definitieve verschij ning zal plaatshebben met normale inscha keling van de erkende boekhandel. VRAAG: WIE WIL STRAKS DIT BOEK KOPEN VOOR EEN GESCHATTE PRIJS VAN f 7,50? Velen van U zullen ook wel inzien, dat de verschijning van zo'n boek in dit geval niet beperkt blijft tot "een kostje voor lief hebbers". Het gaat óók om het mogelijk maken van de verschijning van een boek dat een typisch en uniek facet van het In dische Leven vastlegt; het heeft dus pres- tige-waarde, maar ook historische en eth- nografische waarde, waarvan men later het grote studie-nut steeds beter onderkennen zal. Als zodanig is dit boek de realisering van één van de vele "hogere taken" die Tong Tong zich stelt: ons Indische leven onwrikbaar vast te leggen voor de historie. Hoe energieker U mee doet, hoe méér boe ken U bestelt, ook als cadeau dus voor vrienden, hoe beter. Wij rekenen dringend op Uw belangstel ling en medewerking. Schrijf ons NU: Langs Tijgerpaden, JA! 9

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1966 | | pagina 9