E. J. MONTFOORT ZOON DE PERS OP HET STOEPJE VAN HOREN ZEGGEN J. B. G. VERBURGT Neen, dierbare puzzelaars, U zult in dit nummer geen puzzel meer aan treffen. De nuzzel- rubriek is opgehe ven. Het "waarom" kunt U gewaar worden op pagina 3 van dit blad. Het spijt de puzzelredactie het meest voor hen, die reeds boven op onze puz zelladder staan. Zij missen de kans om hun abonnement terug te winnen. Maar ja, Tong Tong heeft redactionele ruimte nodig. Komt het niet uit de lengte, dan moet het uit de breedte komen. Ongetwijfeld kun nen ook de puzzelaars hiervoor begrip op brengen. Als winnaar kwam, na de oplossingen van de puzzels 39 en 40 van 30 augustus 1966, Tong Tong nr. 4, 11e jaarg., uit de bus: Mevr. P. HOFHUIS-LE COTEY, Eikenlaan 5A in Bussum. Proficiat, Mevrouw! Het tientje is bij ver schijning van dit nummer aan U overge maakt. Wie de winnaar zal zijn na oplossing van de puzzels uit Tong Tong nr. 5 zal in Tong Tong nr. 7 worden bekend gemaakt. Tot ziens (wie weet?) PUZZELREDACTIE Vervolg van pag. 7 het rijk "Bolang-Mongondouw"), waren -zo als reeds verhaald - zonder veel moeite verslagen. Voorzoverre zij niet gedood wa ren, trokken deze autochtonen naar het Zuiden en vestigden zij zich ten Zuiden van de Kali Poyen (thans: Kali Poigar). Later werd ook deze streek bij de Mina- hassa gevoegd, tijdens een veroverings tocht onder een der nazaten van Turang- walelaki. De overigen, het kleinste deel, gaf zich over. En na enige tijd in slavernij te zijn gehouden (wij zouden tegenwoordig waarschijnlijk spreken van "internering", of "krijgsgevangenschap") werd hun vergund zich als vrije mensen in een landstreek in het Noord-Westen der Minahassa te vesti gen. Zij worden thans mede gerekend tot de Minahassers (alhoewel zij volgens Minahas- sische begrippen niet behoren tot de "ech te" stammen), maar behielden, evenals die van Bentenan en Panasahan hun eigen taal. De taal der Bantiks is verwant aan die der Mongondouwers. Die der laatste twee bevolkingsgroepen (Bentenan, Pana sahan enz.) aan het dialect der Sangirezen en Talauers. De Hoofden der Bantiks, oor spronkelijke officieren van Magelhaes, zijn wel "echte" Minahassers. Nog zeer lang hebben - zij het ook onder gronds - relaties bestaan tussen de in het Noord-Westen der Minahassa wonende Bantiks en hun stamgenoten, die naar het Zuiden verjaagd waren. Zelfs schijnen zij nog geruime tijd in het geheim belasting te hebben opgebracht aan de Vorst van deze Zuidelijke Bantiks, de Mongondouwers. (wordt vervolgd) Vervolg van pag. 4 nagara. (Hoe welvarender het volk wordt, hoe armer de regering). 1a) 6. Sawah seru padjegé sagunung, kabèh bumi kawengku sang Nata. (De sawah ter grootte van een roe heeft een belasting als een berg); de hele aarde wordt onder ge zag gebracht).2) 7. Ora suwé sirna, kagentènan santana sa- djroning negara. (Dan duurt het echter niet lang meer of alle gebied wordt weer ei gen). 3) 8. Ukuman Ratu tan adil. wong apik pada kepentjil. (Er wordt niet langer rechtvaar dig geregeerd; de goede mens wordt uitge sloten). 9. Wong agung kesinggung, wong ala ke- pudja. (De hogere mens heeft geen waarde meer; de slechten worden verheven). 10. Manungsa seneng menjalah, lali hukum agama. (De mens bedrijft veel zonden; de Geboden worden vergeten). 11. Wong tjilik pada meringis, gara-gara Petruk dadi ratu. (De eenvoudige mens ver kommert; evenals in de chaos bij de wajang wordt Petroek koning). 12. Wong dongkol okal-okol, dadiné tiwas mendongkol. (Gepensioneerden moeten maar zien dat zij rond komen, en leven in ergernis). 13. Akèh udan salah mangsa, akèh wong pada kaliren. (Het regent veel, maar buiten het regenseizoen; er zijn hongersnoden). 14. Akèh barang mlebu luang, akèh wong Brian London in een intervieuw vóór zijn wedstrijd tegen Muhamad Ali: "Waarom zou ik Cassius Clay haten? De pers pro beert je altijd op te jutten voor een gevecht. Ze verdraaien je woorden en die van je opponent om je op te hitsen..." John Lennon (van de Beatles): "Ik heb gezegd: de Beatles zijn populairder dan Jezus "and that is a pity" (dat is droevig), maar dat laatste heeft de pers weggela ten" Gevolg: laster! Eens was "zwart op wit" een waarmerk van betrouwbaarheid en echtheid; nu haalt men meer en meer z'n schouders op om wat in de krant staat. Is het levenseinde van de Koningin der Aarde nabij? Een sigarenaansteker is de dure gezel schapsjuffrouw van het voor-alle-zekerheid doosje goedkope lucifers. Een telefoon is een ding waarmee je een ander gemakkelijk bij de staart dénkt te hebben, maar waarmee vele anderen U tanggoeng ONgemakkelijk bij de boentoet hebben. pada wuda. (Vele bezittingen worden in de kuil geworpen (weggegooid); velen gaan naakt).4) 15. Sing weruh kebubuhan, sing ora weruh ketutuh. (Het zijn zij die dat weten, die de verantwoordelijkheid dragen; zij die het niet weten krijgen er de schuld van). 16. Dagangan saja laris, bandané saja li- dis. (Koopwaar raakt uitverkocht; nochtans raakt het geld verloren). 17. Sing édan bisa dandan, sing waras nge- mut deridji. (De dwazen kunnen zich kle den; de gezonden van geest moeten op een houtje bijten).5) 18. Bandjur muntjul kuluk pandan bedil buntu, tanpa banda nantang perang. (Men draagt hoofddeksels van pandanblad; vuur wapens hebben geen munitie; hoewel men de middelen er niet voor heeft worden oorlogen verklaard). Notities: Daar de voorspelling loopt van 1850 tot "het einde der dagen", zal met deze eerste twee verzen de intrede van het imperiale tijdperk bedoeld worden over de gehele wereld. Overal neemt het eigen cul tuurleven een eind; de blanke overheerst. "Bulé" is niet zo maar wit; "albino" zegt het duidelijker: een volledig ontbreken van pigment volledig ontbreken van licha melijke en geestelijke kenmerken van ge kleurde volken. 1a) Zo heeft b.v. de Nederl. regering een tekort van 1'/2 miljard en moet lenen van zijn welvarende burgerij. 2) "wengku" lijst: de hele wereld wordt "in lijstjes gezet" verdeeld gekar teerd (van Engeland rose; van Frankrijk groen; van Nederland oranje - denk aan onze oude wereldkaarten). 3) "santana" "eigen". Voorzien wordt dus dat het imperialisme niet van blijvende aard zal zijn. 4) gedacht moet worden aan de afvalkuil bij elk kamponghuis. Wie na het materieel arme Azië bezocht te hebben weer in Eu ropa en Amerika terugkomt, staat ontsteld over wat hier als waardeloos wordt weg gegooid. 5) "ngemut" eigenlijk duimzuigen zichzelf met niets zoet houden. (wordt vervolgd) Geheel onverwacht is te Inglewood, Californië, op 18 september 1966 van ons heengegaan FIET DE ZWART - THIEL in de leeftijd van 53 jaar. Uit aller naam: En Ringelink-de Zwart Dubbeldamseweg 300 Dordrecht. (voorheen begrafenisondern. te Djakarta) thans bedrijfsleider: Begrafenis ondernem. Ahornstraat 51 's-G raven ha g e [Tel.' 332288 16

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1966 | | pagina 16