AN ACT OF GOD "...lk geniet altijd van boeken en bladen van en over Tjalie Robinson en ik heb hem zelf ontmoet ongeveer een jaar terug. Hij is ook een zoon van een oud-Steurtje en kent onze streken van voren naar achteren, pokok- nja van alle kanten. Maar toen we bij elkaar zaten te babbelen kwam er bericht. Een steur tje verongelukt en opgenomen, hoe kostennja in hospitaal. Zat hij met grote ogen te kijken toen wij onze zakken allemaal leegschraapten om 't geld bij elkaar te krijgen. Want jongen- nja al Hollands denken, dus een dubbeltje honderd keren draaien voordat hij dat af staat, maar op dat moment zijn laatste 25.000 ook door ons gekefju voor hospitaalkosten en hij door maar zijn hoofd krabben..." Uit een brief van Steurtje John Saimima in Indonesië aan Steurtje Maas in Holland ge-kef ju nieuw-Steurs (Steurtjestaai ver nieuwt zich steeds). Betekent: iemand tot geven bewegen. Mogelijk afgeleid van "give you"BOS Bond Oud Steurtjes. Ja, ik herinner me die vergadering met het hoofdbestuur van de BOS-Indonesië nog als de dag van gisteren. Als vertegen woordiger van het hoofdbestuur van de BOS-Nederland hoopte ik een methode te vinden om de Indonesische BOS te helpen. "Zou ik jullie boeken kunnen zien?" Zegt voorzitter Bram Bernard (die intussen Mr. geworden is, selamat Bram!): "We houden geen boeken bij". Zo, daar zit je met je goeie Hollandse gedrag. Hoe moet je nou balansen en begrotingen maken? En een hulp-systeem ontwerpen! Maar aangezien allemaal kijken alsof het de gewoonste zaak van de wereld is dat twee weeshuizen worden beheerd zonder zelfs een schrift en een potloodje, kijk ik ook maar gewoon en vraag: "Hoeveel zijn de geschatte maan delijkse inkomsten?" "O, dat weet ik pre cies", zegt Bram, "dertigduizend pop!" "Zo, en wat zijn de uitgaven?" "Vier ton". "Per jaar?" "Nee, ook pèL maand", ledereen gaat gewoon door met sjekkies roken, maar ik kon toch niet nalaten m'n hoofd te krabben. "Maar hoe komen jullie er dan?" Wijst Bram naar boven: "An act of God", zegt hij. "Een maandelijkse act of God?" vraag ik. "Ja". Hoofdbestuur BOS-Nederland uitgepraat. Er wordt over allerlei andere zaken ge babbeld. 'Weet je dat X in het hospitaal ligt?" zegt Bram opeens. Niemand weet het. Bram vertelt mij eerst de voorgeschie denis. Van een Steurtje dat zijn vrouw en twee zoons onverzorgd achtergelaten heeft. Het moedige vrouwtje (een Eurasisch meis je van Singapore) klaagt niet, maar wor stelt zich er dapper door. Maar onophou delijke tegenslagen richten haar geestelijk en physiek ten gronde. Op een dag komt ze toch bij Bram. Of deze helpen kan. Bram informeert niet veel. "Hoeveel?" "Vijf mille". "Ik zal zien", zegt Bram en gaat naar z'n vrouw Tine in de achtergalerij. "Hoeveel heb je nog in huis?" "Vijf mille". "Geef op", zegt Bram, "deze vrouw moet NU geholpen worden". "Maar het is ons laatste blandjageld", zegt Tine nog. Het geld wordt gegeven. De vrouw gaat weg. Geen schuldbekentenis of afbetalingsrege ling. Weg. Bram gaat nu toch wel een beetje pieke rend op zijn platje zitten. Binnen in het huis piekert Tine veel meer. Een auto stopt voor het huis. Een kerel springt eruit, Steurtje, echte avonturier en meester-tjatoeter. "Hallo! Ik heb al lang niets van me laten horen en jullie zullen wel zorgen hebben met de BOS. Ik wil een beetje schade inhalen". Hij haalt een pak ket bankjes van duizend uit zijn achterzak en begint biljetten af te pellen: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7... Dan piekert hij even, neemt er twee terug en geeft vijf lapjes aan Bram. "Dat is heus alles wat ik missen kan. Saluut!" Hij springt weer in z'n auto en rijdt weg. "Heb je ooit zoiets?" vraagt Bram de vergadering. Waarom precies vijf? Hij had er al zeven in z'n handen!" De vergadering knikt. Dat is inderdaad bijzonder. "An act of God", zegt Bram plechtig. Maar goed, die vrouw van zo pas had tweelingzonen. Prachtjongens. Eén van hen wordt door een militaire truck overreden. Betjarijders, ander publiek schiet toe, wil de chauffeur lynchen. Dan komt een stem onder uit de auto: "Help mij eerst. Ik leef nog". Men vergeet alle emoties en begint gezamenlijk de enorme truck op te tillen. Bij gebrek aan een kriek gaat dit moeilijk. De jongen onder de auto geeft geen kik. Zijn been blijkt afschuwelijk gekwetst te zijn: op diverse plaatsen gebroken; het bot steekt er uit. Men vervoert hem naar het hospitaal. Nou wordt het lastig. Wie be taalt de opnamekosten? Men delibereert; het hospitaalpersoneel overweegt. De gewonde ligt in de zon. Er staat een Indo-meneer bij de poort. "Laat die jongen niet zo liggen. Hoeveel is er nodig?" "Twintig mille". "Hier zijn twintig mille". De jongen wordt naar binnen ge bracht; de meneer verdwijnt. "Another act of God". Helaas blijken de kwetsuren van dien aard te zijn dat een langdurige specialis tische behandeling nodig is. Maar wie moet dat betalen? Bram haalt z'n schouders op en kijkt gelaten de wereld in. Dan haalt één van de bestuursleden een bankje van 5000 uit z'n zak en legt het op tafel. En van een ander komt weer vijf en van een ander tien...(We hadden net te voren steen en been geklaagd over de dure en onzekere tijden, mind you)...en ik leg er ook maar wat bij. ledereen kijkt heel gewoon (de bandieten! intussen lach ten ze zich rot om mijl). "Hoeveel kost de hele behandeling?" vraagt er een. "Tachtig mille", zegt Bram opgewekt, "ik heb hier - even natellen - veertig. Dus we zijn op de helft. De rest komt ook wel!" Hij steekt het geld nonchalant in z'n broekzak en de vergadering gaat verder. An act of God. Ik heb NOOIT MEER naar boeken ge vraagd. Nergens! En gegeven waar ik kon, zo lang ik in Indonesië was. Maar John, je moet niet zo lachen, hoor. Want hier in Holland moet ik afrekenen. Op zijn minst voor de Belastingdienst, want die telt m'n reisrekening na. Zoveel is ge dekt door quitanties? De rest niet? Dat is dus inkomen meneer, en daar wordt U voor belast. En dat doet pijn, njoo! Maar ook dat is "an act of God". Want Zijn wegen zijn inderdaad onnaspeurlijk. In Indonesië heb ik niet alleen corrup tie leren kennen, maar ook grootmoedig heid en hulpvaardigheid tot vér voorbij ab surde grenzen. De westerse economen za gen juist dat Indonesië op die manier al in 1955 bankroet had moeten gaan, in 1957, in 1960, in 1963, in 1966...ga maar door met rekenen en voorspellen! Maar zolang er zulke acts of God opgebracht kunnen worden, wie kan er nog koel meten en veroordelen? Welke economische voorspel ling klopt nog? Ik ben ettelijke malen in beide weeshui zen geweest en heb gezien hoe zorgzaam en geheel in de geest van Pa voor die kinderen gezorgd wordt. Hoe handig er wordt gewerkt met de kisten kleren uit Hol land. Hoe er altijd weer een Steurtje on danks drukke werkzaamheden even komt binnenvallen in het weeshuis in Djatinegara of Depok. Is er genoeg rijst? Is er genoeg tempeh? En als er niet genoeg is, dan maakt hij de "act of God" van het moment. En dag in dag uit hebben vele tientallen kinderen driemaal per dag te eten - in dat land van "hongersnood en corruptie". En uit de verte doen wij flink en schelden naar hartelust op de dieven en corrupte- lingen, maar DOEN niets. En daér zijn er nog banjak, banjak sekali, die zich van hun menselijke plichten bewust zijn en zich desnoods het eten uit de eigen mond spa ren, maar hen helpen die geen ouders of geen vrienden hebben. Is het nobel? Is het braaf? Nee, het is gewoon "an act of God". T.R. «muilminimiiiiiiiiiiiiiiimuiuimm verkrijgbaar bij TONG TONG BESTELT het eerste goede boek over Soekarno van de schrijver Bernhard Dahm (Zie voor de bespreking van dit werk, 1 "Soekarno en de Strijd om Indonesië's 1 Onafhankelijkheid", onder het hoofdstuk Tong Tong Boekenclub, pagina 10 van dit 1 nummer). I mi "Zelfinkeer en Verbijstering" door Ortega y Gasset prijs porto f 6,90 0,60 7,50 3

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1966 | | pagina 3