SERIMPI STUDENT De muziekcultuur van de gamelan van eeu wen her is in mij bewaard gebleven en heeft uiting in mijn lichaam gevonden in de vorm van de Serimpi danskunst. Reeds als klein kind van 6 en 7 jaren trokken de gamelantonen mij naar de kampong, om daar stil en vol aandacht te zitten luisteren, gezeten tussen mijn speelgenootjes. In mijn kinderlijfje voelde ik 't ritme aanzwellen tot een spontane beweging. Als een herin nering? Een re-incarnatie van een oude cultuur? Naarmate ik ouder werd vervolmaakten zich deze bewegingen in een complete dans. Toen ik de leeftijd van 18 jaren be reikt had, las ik "De Indonesische Dans kunst" van Prof. Krom. Ik ontdekte, dat ik reeds vele bewegingen me eigen had ge maakt, nog voordat ik ze zag in Prof. Krom's boek; ik was trots en dankbaar tegelijk. Een eeuwenoude cultuur had zich vanzelf van mijn lichaam meester gemaakt. Daarom was 't ook helemaal geen toeval, dat ik kennis maakte met de neef van de toenmalige Sultan van Djocjakarta. Hij was gelogeerd bij de eveneens zeer bekende arts op Peneleh Soerabaja, dr. Soedjono. Hij bood mij aan de juiste beginselen te leren van de Serimpi dans met gamelan. Hij verzocht mij alles wat ik mezelf had aangeleerd zonder muziek voor te dansen. Hij was verbaasd en verrukt tegelijk, dat een "Europees" meisje deze Javaanse dans zo diep kon aanvoelen. De verdere lessen onder zijn leiding verliepen vlot en verfijn den alleen alles, wat ik zelf al innerlijk ge voeld had en in dansbewegingen had om gezet. Toen mij dan ook de eer te beurt viel aan een uitvoering mede te werken, (van de zeer bekende Moeder v. d. Steen, vertolk ster van de Indo in Indische toneelstukken, Dezer dagen kwam een jongedame op Tong Tong om mr. Charley Robinson te spreken. Het bleek een Australisch studente te zijn, die voor haar eindstudie een thesis wenste te schrijven over "Intellectual Acti vity and Leisure in Djakarta in the Thirties" (Intellectuele activiteit en ontspanning in Djakarta in'de 30'er jaren"). De studente heette Heather Sutherland, een bedeesd ernstig meisje, thans op weg naar Amerika om van daar hopelijk nog Djakarta aan te doen en dan terug te keren naar Sydney. Ik was uiteraard verbaasd dat een Australische zulk een studie ge kozen had. En ook dat ze hier bij Tong Tong informaties kwam inwinnen. Want ik heb hier nog nooit één Indische student gezien voor welke interesse in het oude Indië ook. Al spoedig bleek dat in Australië vrij druk gestudeerd wordt in allerlei aspecten van het oude en het nieuwe Indonesië. Tenslotte is Indonesië Australië's Grote Buur en van die buurman wil men graag meer weten. Eigenlijk meer door een toeval had Heather kennis gemaakt met werk van de Pudjangga Baru-groep De Nieuwe Bard van vóór de oorlog), had er de ont- zoals "de dochters van de Resident"), waar ik een solo-serimpi moest dansen, beleefde ik mijn grootste triomf, toen de toenmalige Regent van Grissee mij bij zich riep en toen hij mij van dichtbij zag, uitriep: "Ik dacht werkelijk, dat U een Javaanse was!" Dat was 't grootste compliment, dat ik ooit ontving. Ik vertelde U toch reeds dat ik een Javaanse grootmoeder had... en wie weet, welke volkeren nog meer hun cultu ren in mijn wezen hebben geplant! ledereen kan leren van de gamelan te houden of de Serimpi dans te leren dan sen, maar bij mij was 't anders. Ik kende en herkende 't ritme intuïtief en de bewe gingen werden allengs geboren uit "herin nering". Ik heb dus niets geleerd, 't was eenvoudig daar; en werd wakker bij 't ho ren van de gamelan. Gamelan en Serimpi zijn voor mij onver brekelijk één; gamelan muziek wekt in stinctmatige dansbewegingen bij me op. Mensen denken dat alles te leren is, God stuurt. RITA SCHENKHUIZEN wakende geest van het nieuwe Indonesië in geproefd en had meteen het besluit ge nomen om daarover een thesis te schrijven. We hebben uren gezellig zitten bomen over het amusementsleven in het oude Be- tawie: de groei van de Indonesische "Drei Groschen Oper", de Stamboel, tot de Bang- sawan, de bekendste figuren, de sfeer in die bamboe theaters, de sfeer in de oude Indische bioscopen, het volksuitgaansleven op Senen, Kramat en Glodok, het Chinese toneel en de Chinese muziekorkesten, het Bataviase toneel, het leven in de kampongs, enz. enz. enz. Haar pen vlóóg over het papier. Het was alsof er een wonderwereld voor haar open ging, van twee beschavin gen die gezellig en boeiend in elkaar ver smolten waren, vol van verrassende as pecten en rijk geschakeerde vitaliteit. Op zulke momenten ben je werkelijk trots eens Anak Betawie te zijn geweest. En voel je je gelukkig dat iemand er nog wat over schrijven wil, al is het "maar" een meisje uit het verre Australië. Want wij, wij vergeten! Wij zijn niet meer koloniaal. Wij zijn helemaal Europeaan en werken voor de Toekomst, waar een onbezorgd AOW ons wachtO o o, soms kan je zó verdrietig zijn over zóveel blindheid... T.R. Ghanda Soewasti SALAH WESEL In onze "Waroeng en OBUZ"-aankondiging in het nummer van 15 september hebben wij een storende fout gemaakt, die door een attente Viosser werd gecorrigeerd. We ver telden namelijk dat de tweedehandse boe kenzaak OBUZ in Betawie onder beheer was van de heren Van Waardenburg en Rieber. Rieber was goed, maar die andere heer heette Van Zoelen! Maar waar hebben we dan die naam Van Waardenburg vandaan?van Luyks mis schien WELKOM Twee Indische dames, vrolijk uit, stap pen op de tram en staan aan de lus naast een knap Hollands heer, hoogblond, Delfts blauwe ogen; kennelijk nooit weggeweest. Ene dame tegen de andere in Javaans (want zoveel van die gekke blanda's ver staan ook Maleis): "Wah, londo iki koh aju temen! Kepingin tah amboeng!" (gieche len) (Deze blanke meneer ziet er erg lief uit. Ik zou hem wel een zoen willen geven!) Londo: "Nou, gaat Uw gang hoor!" Houdt met ondeugende schittering in de ogen zijn wang voor. Dames: "Adoeh! Adoeh! Uitstappen! Uit stappen!" Rita snijdt hier een nog niet behandeld onderwerp in Tong Tong aan, nl. de AANGE BOREN aanleg (en soms onweerstaanbaar verlangen) om bij het vernemen van gamelan- muziek de geëigende Javaanse dansfiguren te maken. Als Indo's ongedwongen en gezellig bijeen zitten in intieme kring wil het wel eens gebeuren dat bij het plotseling vernemen van gamelanmuziek iemand begint te dansen, graag gevolgd door meer. Toeschouwers staan dan verbaasd over de gratie en perfectie der bewegingen, terwijl de danseur (danseuse) toch nimmer les gehad heeft. In een oud Indisch tijdschrift vonden we bijgaande afbeelding van een Indisch meisje (Ghanda Soewasti, haar echte naam weten wij niet) dat in Parijs triomfen heeft gevierd en we maken ons sterk dat als men zich hier ooit over zijn valse schaamte heen zou krijgen, een stad als Den Haag een Serimpi-dansschool zou kunnen hebben van hoge kwaliteit. Maar soedah: de verlegenheid om te "tandakken" (zoals minder ontwikkelde Europeanen dit dansen vaak spottend noemen) zit er bij de Ma's nog té diep in. Bij de dochters ook, maar ik geloof dat de Indische meisjes van drie generaties verder nog komen tot de stichting van een Haagse Krido Bekso Wiromo! 5

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1966 | | pagina 5