BETER DAN EEN SPROOKJE v_. „Schoon ver van U zal ik steeds aan U denken" Dat zegt het sentimentele krontjonglied en laat mij U zeggen dat er haast geen dag voorbij gaat of ik denk aan de kleine Indo-gemeenschap van De Soos" in Californië, die zo dapper teroes poekoelt over een breed front en (ook déér) onder veel geroddel van nietsdoeners. In het laatste Soosblad, dat zelfbewust "De Indo" heet, vond ik het verslag van het jongste feest van "De Soos" dat hieronder volgt: Sinds Duvivier's meesterlijke verfilming van f "La belle et la béte" kan ik mij geen in beeld gebracht sprookje herinneren, dat me niet heeft doen wensen, dat de producers onze goede oude droomboeken voortaan maar met rust zouden laten. Een Judy Garland kan dan legendarisch worden door de "Wizard of Oz", Walt Disney schatrijk door zijn versies van diverse sprookjes, het aanschouwen van al die spektakels staat gelijk aan het verorberen van 6 chocolate sundeas achter elkaar: je wordt er héél wee en héél zat van. Er was een vaag vermoeden dat Guido Schenkhuizen met "Sneeuwwitje" iets an ders voor had. We vroegen niet wat, we vroegen niet hoe, hadden alleen groot res pect voor zijn "slavendrijverij". 6 Maanden lang werd er practisch iedere zondag ergens gerepeteerd. En gerepeteerd en gerepeteerd. Naar goede spelers ge zocht, nieuwe spelers, de juiste personen. De musical-comedy geschreven en geregis seerd door Guido Schenkhuizen is ten slotte meer dan een verrassing geworden: een overtuigend bewijs dat alles kan met wat doorzetting onder een goede (en stren ge) leiding. Guido heeft het stof van de sprookjesboe ken weggeveegd, de mierzoete Disney-de- coraties en de glamor-schittering van het filmsprookje in een hoek gegooid. Werkend met het materiaal waarover hij als amateur beschikken kon, heeft hij ons een van hu mor tintelende, 100% originele show ge geven die het publiek jiet licht vergeten zal. Frisse, goed geschreven teksten, ge sproken of gezongen op welgekozen opera en musicalfragmenten. De grote vondst in het stuk was wel het uitbeelden van 7 nationaliteiten door de 7 dwergen, waarbij elke nationaliteit de ge legenheid kreeg zijn aard te tonen in zijn genegenheid voor de levende en wanhoop bij de dode sneeuwwitje. De amoureuze Fransman, de ijskoude Brit, de bazige Rus, de schallende Duitser, de nogal vage maar toch zwierige Mexicaan, de opdringerige Italiaan en lest best de timide, onvergelijk bare Indo, die bewust en onbewust een tikkeltje van alle karakteristieken vertegen woordigde. Een van de kostelijkste scenes was onge twijfeld die, waarin de dwergen en bloc en in grote droefheid neerzijgen om de leven loze Sneeuwwitje en tegelijk in babyloni- sche droefheids-betuigingen uitbarsten. Bo ven alle gejammer klonk het droeve "adoe- adoe-adoe-adoe" van de Indo-dwerg (Roy Steevensz) diep pathetisch! Marijke Steevensz had zich als co-writer een beeld van een valse stiefmoederrol op het lijf geschreven. Beurtelings haar venij nigheden zingend en snerpend speelde ze de hele toonladder van vrouwelijke ondeug den: jaloers, listig, ijdel, onberekenbaar, geraffineerd. En af en toe was ze heerlijk Indisch, waarvoor ze een extra pluimpje verdient. Het is gewoon ondenkbaar wie de rol anders had kunnen spelen! Curly Rijnders als Sneeuwwitje was lieflijk en rein en laten we hopen voor de moraal, onaantastbaar. Ontegenzeggelijk ook sexy en goed geïnformeerd ("mijn moeder zei: je moet een Fransman nooit vertrouwen!") en vrouwelijk zorgzaam ("Boys, you forgot to brush your teeth!"). Plaatsruimte laat langer uitwijden over de show niet toe, gelukkig aan een kant, want ik weet niet waar ik zou moeten ophouden met mijn lof. Ik wou niet vergeten Jeffrey Mattray als de kleinhartige jager (en later Engelsman), de "kleine" Koning van Ben Freeth en Jur. v. d. Woude die eerst de Duitse dwerg speelde en later de Prins (zui ver co-incidentie die rolwiseling!) Genoemd moeten worden de meisjes Wal ler die voor een goedingepaste break zorg den door lieflijke, vloeiende elfendans. Rita Schenkhuizen was een perfecte ceremonie meesteres en voor haar leiding bij elfen- dans en daarna de Griekse dans niets dan lof. De Indo-dans uitgevoerd door drie paren in jas-toetoep, sarongkabaja was elegant, se reen en voor vele ouderen in de zaal even een stille, dierbare herinnering. De finale was knal, daverend, jong, waarbij de hele hofhouding inhaakte in een feestdans Roy Steevensz en Vic Ripasca zorgden voor sprekende, hoogst originele decors, de inpassing van sound en muziek door Ernst Benjamins, het licht door John Win- tersberger ging foutloos. Nogmaals! ik heb zelden een professional uitvoering gezien die me zo geboeid, zo ge amuseerd heeft als Guido's "Sneeuwwitje". Jur is een rasechte Totok, met een Indisch meisje getrouwd, die zich echter in deze Indo kring beweegt als een vis in het water. Door zijn hele gedrag een hormataan de talloze totoks in ons verleden die zich in lndié onder Indo's en Indonesiërs gedroegen als een broe der. Nooit schoolmeesteren, nooit "opheffen", maar meedoen- Red. TT. Niet om de perfectie alleen, maar om de coördinatie van doorzettingsvermogen, goodwill en de capaciteiten van een groep je leden waarop de Soos met recht trots kan zijn. Heeft U misschien "Sneeuwwitje" op 30 juli gemist, laten we hopen dat er gauw een reprise zal komen die U wél kunt zien om te verifiëren dat dit niet "zomaar een aardig stukje" is van LILIAN DUCELLE He Soosblad, moet U weten, wordt ge drukt op een eigen persje (wij kunnen alles zélf) en helemaal (en goed) gevuld door de leden zelf met ernstige en amusante lec tuur. Drukker/redacteur René Creutzburg. Een neven-activiteit van De Soos is de Indo Enterprises Inc., die probeert met de centen van een aantal aandeelhouders een actie-terrein te ontplooien. Dat valt niet mee als je eigenlijk nooit zelfstandig ge financierd hebt, en bovendien zijn de tijden voor investeringen bar slecht in Amerika (denk aan de twee duikelingen van de stockmarketl), maar men zet door met de koppigheid van een terrier. Good, good! Ik hoor hier (en ook in Amerika) veel galmen over "Vooruit kijken! Vooruit kij ken!" Maar er gebeurt niets... De Soos kijkt niet alleen, maar doet ook vooruit. Zo'n kerel als Hado Benjamins maakt zelf filmpjes. Men zet shows zelf op, niet na maak, maar origineel en "avant garde". Hier is het Guido Schenkhuyzen die baan brekend werk doet en Marijke Steevensz die zijn rechterhand is. Ook hebben ze een eigen sportclub (on der leiding van Rudy Cohen) die ook al interstedelijke wedstrijden georganiseerd heeft. Het is allemaal trainen, werken, produ ceren! En wie weet hoe enorm de afstanden in Californië zijn, hoe vele eigenlijk erg aan "late jobs" en "double jobs" vast zit ten en tóch tijd maken, neemt zijn petje af voor deze jonge garde. En bij alles wordt bewust en met trots teruggekeken op wat voorouders deden, op wat door Indië en Indonesië aan cultuur waarden werd en wordt voortgebracht, dat als zuurdeesem werkt voor nieuwe ideeën. Er zijn mensen, die de nabije toekomst donker inzien voor Amerika (ikzelf ben ook zo'n optimist niet), maar als er zo'n stout moedige kring bestaan kan, die durft "ber- diri di kaki sendiri", dan ben ik niet bang. Ook in slechte tijden zal deze groep over eind staan. Selamat djalan, Soos! T.R. "LE GARDE MEURT... Lien: "Zó lang heb ik al niet van ze gehoord! Hoe gaat het met Eddy?" Narda: "Masa weet je niet! Al doood! Al laaaaaaang!" Lien: "Adoeh! En Wim?" Narda: "Wim is nog niet dood". Lien: "Adoeh te erg! Masa de mensen is alleen maar twee soorten, njang dood en njang nog niet dood...!" 7

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1966 | | pagina 7