BOLLAND ro s0™ 6 703
INTERFOOD PRODUKTEN
^<^r® y
Siropen
Capsico
Keuken-Tamarinde
Tamarindol (Jam)
Fabriek te BEESD (Gld) Tel. (0 3458) 5 80
Vervolg van pag. 2
lijkt het soms zo. Hij moet alleen maar
denken aan vele vragen van zijn kinderen
en b.v. vragen van zijn vrouw over de
motor van zijn auto. Of zijn eigen vragen
aan zijn vrouw als b.v.: "Kan je dit te
wijde vest niet even innemen?" of: "Zeg
even gauw hoe goede rawon gemaakt
wordt". "Veelbelezen" zijn is vaak niet
eens de oplossing. Toen we Mellema vroe
gen: "Wat is Islaam?" antwoordde hij met
een serie studies! Veel mensen willen
(kunnen) niet ver genoeg of zelfstandig
denken.
Het is eigenlijk een "school-instelling";
de meester brengt problemen tot een ba
sische formule en leert het trucje van de
oplossing. Na schooi studeren massa s
mensen nooit meer, maar worden wel ouder
en leren meer levensproblemen kennen. Nu
is er geen meester meer, die als een soort
goochelaar even vlug het geheim van de
basis-formule geeft (of kan geven). En is
de man die "veel praat", litjin.
2 2 4. Vele vragen van eenvoudige
mensen vragen het antwoord op: 2 karbou
wen 2 dromen 4 wat? Wel, wat is
hiervoor het snelle antwoord? Denk zelf
na en kijk dan in kolom 3! T.R.
FRAGMENT
"Even dit briefkaartje om je te laten weten
dat ik pas vannacht plotseling inzag dat de
rubriek Van Hier en Gunder slechts een
FRAGMENT is van de massa's conflicten ron
dom de Tong Tong-GEDACHTE in heel Ne
derland en overal in de wereld waar botsingen
en misverstanden zijn tussen Europees en niet-
Europees. Wat Tjalie ondervindt, ondervinden
ontelbaar velen. Alleen staat het bij ons zwart
op wit en in brede openbaarheid. Tjalie staat
VRIJWILLIG schijf. Of vergis ik me?"
A. KOETS
Vrijwillig? H'm...Onontkoombaar, jal U
heeft me in elk geval aan het denken ge
bracht. T.R.
NIEUWE KOERS
"De nieuwe koers van Tong Tong (o.a.
Islaam, Wajang, Ronggowarsito) slaat me met
stomheid, verheugt mij enorm, maar maakt
mij tevens bezorgd. Dat Tong Tong op den
duur steeds dieper problemen gaat doorvor
sen is iets, waar we niet aan ontkomen.
Maar aan de andere kant: hoeveel kunnen en
willen nog mee? Vermoedelijk zijn we op
een gevorkte weg aangekomen: links leidend
naar ondergang door gezapigheid en "slijtage"
(zelfs de mooiste heimwee-stoj wordt saai!),
rechts naar zoveel nieuwe ontdekkingsterrei
nen van onze Indische gedachtenwereld, dat
velen de schrik om het hart slaan. Je gaat
rechts. Bravo! Maar ga langzaam, langzaam!"
R. P. v. d. ELST
Neen, er zijn veel meer mogelijkheden.
Het totaal van maatschappelijke en gees
telijke terreinen in Europa is een rimboe,
waarin wij als tropisphe rimboelopers zwer
vend ons pad vervolgden, omdat immers de
bestaande geplaveide wegen "saai" zijn. En
onze kleine groep zó zouden verkavelen,
dat we onszelf niet meer konden zijn. Wie
wil allemaal langs de socialistische, de ka
tholieke, de gereformeerde, de conservatie
ve, de culturele weg leiden? Trouw achter
lijstaanvoerders, met dogmatieke of princi
piële veroordeling van Indischgasten op
andere geplaveide wegen? Er zou niets
meer van ons overblijven!
Dus is het woeste terrein voor ons. Met
periodieke oversteekjes over geplaveide
wegen, die automatisch scheldpartijen en
botsingen veroorzaken. We laten óók een
kras woord horen of delen een tik uit terug,
en zijn dan weer in het kreupelhout ver
dwenen! Nochtans is ons zwerfterrein on
noemelijk veel interessanter en waardevol
ler. We gaan soms langzaam door doornig
hout of rawa's, soms verrukkelijk snel langs
open vlakten. Of het einde vroeger of later
komt? Dat doet het toch voor élke tocht?
Maar het gaan van onze eigen weg is óns
geluk. T.R.
DE ZEIS
Tong Tong is véél te goedhartig tegenover
de Indonesiër en de afschuwelijke wantoe
standen van vandaag. Daarom moeten veel
Indische mensen niets van Tong Tong hebben.
Bent U de gruweldaden vergeten aan massa's
Indische families begaan?" S.
Tong Tong is ze niet vergeten. En Tjalie
is ze niet vergeten. Ook de Robinsons
hebben hun offers gebracht. Maar ik kan
ook niet vergeten wat mijn moedervolk ge
leden heeft. Ik heb door kampongs gepa
trouilleerd met de tommygun en nameloze
angst gezien in Indonesische kinderogen,
moeders verlamd van angst op hun bale-
bale zien zitten, maar toch onbevreesd de
soldaat in de ogen zien blikken, die doden
moest. Moest? Wés het per sé nodig om
een groep ex-tawanans Andjing Nica (met
de bloedtong) te dopen? Was het wapenen
voor zelfverweer niet genoeg? Was Wes
terling de enige? Geloof me, als U niet
alleen Depok gezien hebt na de massa
moord, maar ook de Dood in kampongs
van Tangerang tot Tjirandjang tot Wlingi
tot Blitar, dan verdwijnt elke partijdigheid.
Je bidt alleen dat die "koorts en misdadige
waanzin des oorlogs" nooit meer woeden
zal. Ik behoor tot de families, die Holland
se, Indo en Indonesische offers gebracht
heeft. Indo's zijn tragische mensen omdat
zij de Zeis hebben zien maaien in het bloed
van Vader én Moeder. Wat moet ik haten?
T.R
a GRAMOFOONPLATEN VOORDEEL
TROEVEN 9,90.
I.Tielman Brothers
4. 2. Bing Crosby
3. Andy Williams Hawaii
4. 10-Gouden Country Hits
5. Rudy v. Daim (Ind. songs)
6. Skeeter Davis (Western)
7. Hank Snow (Western)
8. Chet Atkins (Guitaar)
9. 10 Klassieken op 1 L.P.
o.a. Serenade v. Toselli
10. 60 - Kinderliedjes
op 1 L.P. I
p JJn Stationsweg 143
tlginiO en 77, Den Haag,
We noemen er 10, we hebben 1000 ver
schillende soorten. Bij 3 platen verzend-
kosten vrij, binnen Nederland.
Stationsweg 143, uitsluitend voor bestellin-
gen per post. Tel. 070- 60 17 03.
EN TOEN ZEI MEPRO.
Gastvrouw: "Mevrouw van Suchteren,
mag ik U even voorstellen? Dit is mijnheer
Broek - van Suchteren".
Mepro v. Suchteren: "liih Persies mijn
man, maar met sonder broek!"
(Die mepro'tjes waren heus meer schalks
dan dom!)
EN TOEN ZEI MEPRO.
"En mevrouw Jansse, waar gaat U naar
toe'straks in Holland?"
"Mijn man hij seh ik moet eers in Artis
blijpe tot eers hesien sijn Pa, en dan hij
kom hale mij..."
(En toch was Kees zo slecht niet, hoor.
Want hij en Mina zijn nog steeds erg ge
lukkig getrouwd!).
Antwoord op 2 2 4.
Het antwoord kan zijn: 2 karbouwen
2 dromen 4 verschijnselen, maar men
ontdekt dan tot zijn schrik dat in de vier
verschijnselen zowel karbouw als droom
volkomen verdwenen zijn. Litjin! Het alle
daagse antwoord is: 2 karbouwen 2
dromen 4 "ben-je-besingsongd?".
Dan kan je vragen: maar waarom gaat
Tjalie dan op zoveel vragen in? Veel vra
gen betekent: dieper denken. Dat is toe-
juichenswaard. Dus antwoord ik zoveel mo
gelijk. En al is de reactie van 9 op de 10
"Tjalie is litjin", de ene die er wél mee
opschiet, is winstl T.R.
Tamarinde
Gingerol (gember)
Rozen
Vanille
Pistache
Soesoeh
Afrikaanse Sambal
(gezuiverd produkt)
15