BOLLAND ro s0™ 6 703 INTERFOOD PRODUKTEN ^<^r® y Siropen Capsico Keuken-Tamarinde Tamarindol (Jam) Fabriek te BEESD (Gld) Tel. (0 3458) 5 80 Vervolg van pag. 2 lijkt het soms zo. Hij moet alleen maar denken aan vele vragen van zijn kinderen en b.v. vragen van zijn vrouw over de motor van zijn auto. Of zijn eigen vragen aan zijn vrouw als b.v.: "Kan je dit te wijde vest niet even innemen?" of: "Zeg even gauw hoe goede rawon gemaakt wordt". "Veelbelezen" zijn is vaak niet eens de oplossing. Toen we Mellema vroe gen: "Wat is Islaam?" antwoordde hij met een serie studies! Veel mensen willen (kunnen) niet ver genoeg of zelfstandig denken. Het is eigenlijk een "school-instelling"; de meester brengt problemen tot een ba sische formule en leert het trucje van de oplossing. Na schooi studeren massa s mensen nooit meer, maar worden wel ouder en leren meer levensproblemen kennen. Nu is er geen meester meer, die als een soort goochelaar even vlug het geheim van de basis-formule geeft (of kan geven). En is de man die "veel praat", litjin. 2 2 4. Vele vragen van eenvoudige mensen vragen het antwoord op: 2 karbou wen 2 dromen 4 wat? Wel, wat is hiervoor het snelle antwoord? Denk zelf na en kijk dan in kolom 3! T.R. FRAGMENT "Even dit briefkaartje om je te laten weten dat ik pas vannacht plotseling inzag dat de rubriek Van Hier en Gunder slechts een FRAGMENT is van de massa's conflicten ron dom de Tong Tong-GEDACHTE in heel Ne derland en overal in de wereld waar botsingen en misverstanden zijn tussen Europees en niet- Europees. Wat Tjalie ondervindt, ondervinden ontelbaar velen. Alleen staat het bij ons zwart op wit en in brede openbaarheid. Tjalie staat VRIJWILLIG schijf. Of vergis ik me?" A. KOETS Vrijwillig? H'm...Onontkoombaar, jal U heeft me in elk geval aan het denken ge bracht. T.R. NIEUWE KOERS "De nieuwe koers van Tong Tong (o.a. Islaam, Wajang, Ronggowarsito) slaat me met stomheid, verheugt mij enorm, maar maakt mij tevens bezorgd. Dat Tong Tong op den duur steeds dieper problemen gaat doorvor sen is iets, waar we niet aan ontkomen. Maar aan de andere kant: hoeveel kunnen en willen nog mee? Vermoedelijk zijn we op een gevorkte weg aangekomen: links leidend naar ondergang door gezapigheid en "slijtage" (zelfs de mooiste heimwee-stoj wordt saai!), rechts naar zoveel nieuwe ontdekkingsterrei nen van onze Indische gedachtenwereld, dat velen de schrik om het hart slaan. Je gaat rechts. Bravo! Maar ga langzaam, langzaam!" R. P. v. d. ELST Neen, er zijn veel meer mogelijkheden. Het totaal van maatschappelijke en gees telijke terreinen in Europa is een rimboe, waarin wij als tropisphe rimboelopers zwer vend ons pad vervolgden, omdat immers de bestaande geplaveide wegen "saai" zijn. En onze kleine groep zó zouden verkavelen, dat we onszelf niet meer konden zijn. Wie wil allemaal langs de socialistische, de ka tholieke, de gereformeerde, de conservatie ve, de culturele weg leiden? Trouw achter lijstaanvoerders, met dogmatieke of princi piële veroordeling van Indischgasten op andere geplaveide wegen? Er zou niets meer van ons overblijven! Dus is het woeste terrein voor ons. Met periodieke oversteekjes over geplaveide wegen, die automatisch scheldpartijen en botsingen veroorzaken. We laten óók een kras woord horen of delen een tik uit terug, en zijn dan weer in het kreupelhout ver dwenen! Nochtans is ons zwerfterrein on noemelijk veel interessanter en waardevol ler. We gaan soms langzaam door doornig hout of rawa's, soms verrukkelijk snel langs open vlakten. Of het einde vroeger of later komt? Dat doet het toch voor élke tocht? Maar het gaan van onze eigen weg is óns geluk. T.R. DE ZEIS Tong Tong is véél te goedhartig tegenover de Indonesiër en de afschuwelijke wantoe standen van vandaag. Daarom moeten veel Indische mensen niets van Tong Tong hebben. Bent U de gruweldaden vergeten aan massa's Indische families begaan?" S. Tong Tong is ze niet vergeten. En Tjalie is ze niet vergeten. Ook de Robinsons hebben hun offers gebracht. Maar ik kan ook niet vergeten wat mijn moedervolk ge leden heeft. Ik heb door kampongs gepa trouilleerd met de tommygun en nameloze angst gezien in Indonesische kinderogen, moeders verlamd van angst op hun bale- bale zien zitten, maar toch onbevreesd de soldaat in de ogen zien blikken, die doden moest. Moest? Wés het per sé nodig om een groep ex-tawanans Andjing Nica (met de bloedtong) te dopen? Was het wapenen voor zelfverweer niet genoeg? Was Wes terling de enige? Geloof me, als U niet alleen Depok gezien hebt na de massa moord, maar ook de Dood in kampongs van Tangerang tot Tjirandjang tot Wlingi tot Blitar, dan verdwijnt elke partijdigheid. Je bidt alleen dat die "koorts en misdadige waanzin des oorlogs" nooit meer woeden zal. Ik behoor tot de families, die Holland se, Indo en Indonesische offers gebracht heeft. Indo's zijn tragische mensen omdat zij de Zeis hebben zien maaien in het bloed van Vader én Moeder. Wat moet ik haten? T.R a GRAMOFOONPLATEN VOORDEEL TROEVEN 9,90. I.Tielman Brothers 4. 2. Bing Crosby 3. Andy Williams Hawaii 4. 10-Gouden Country Hits 5. Rudy v. Daim (Ind. songs) 6. Skeeter Davis (Western) 7. Hank Snow (Western) 8. Chet Atkins (Guitaar) 9. 10 Klassieken op 1 L.P. o.a. Serenade v. Toselli 10. 60 - Kinderliedjes op 1 L.P. I p JJn Stationsweg 143 tlginiO en 77, Den Haag, We noemen er 10, we hebben 1000 ver schillende soorten. Bij 3 platen verzend- kosten vrij, binnen Nederland. Stationsweg 143, uitsluitend voor bestellin- gen per post. Tel. 070- 60 17 03. EN TOEN ZEI MEPRO. Gastvrouw: "Mevrouw van Suchteren, mag ik U even voorstellen? Dit is mijnheer Broek - van Suchteren". Mepro v. Suchteren: "liih Persies mijn man, maar met sonder broek!" (Die mepro'tjes waren heus meer schalks dan dom!) EN TOEN ZEI MEPRO. "En mevrouw Jansse, waar gaat U naar toe'straks in Holland?" "Mijn man hij seh ik moet eers in Artis blijpe tot eers hesien sijn Pa, en dan hij kom hale mij..." (En toch was Kees zo slecht niet, hoor. Want hij en Mina zijn nog steeds erg ge lukkig getrouwd!). Antwoord op 2 2 4. Het antwoord kan zijn: 2 karbouwen 2 dromen 4 verschijnselen, maar men ontdekt dan tot zijn schrik dat in de vier verschijnselen zowel karbouw als droom volkomen verdwenen zijn. Litjin! Het alle daagse antwoord is: 2 karbouwen 2 dromen 4 "ben-je-besingsongd?". Dan kan je vragen: maar waarom gaat Tjalie dan op zoveel vragen in? Veel vra gen betekent: dieper denken. Dat is toe- juichenswaard. Dus antwoord ik zoveel mo gelijk. En al is de reactie van 9 op de 10 "Tjalie is litjin", de ene die er wél mee opschiet, is winstl T.R. Tamarinde Gingerol (gember) Rozen Vanille Pistache Soesoeh Afrikaanse Sambal (gezuiverd produkt) 15

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1966 | | pagina 15