GEINTREGEERD INDISCHE NEDERLANDERS ZIJN "INDISCH EUROPA" Uit: "De Gelderlander" van 16 sept. 1966. Ons land telt belangrijk meer dan een half miljoen "Indische Nederlanders die eens "de wrakstukken van een koloniaal rijk" zijn genoemd, maar nu een niet weg te denken deel uitmaken van het Nederlandse volk. De volksmond duidt hun aan met het woord "halfbloeden", wat natuurlijk niet juist is: welk mens kan vandaag nog "volbloed" heten? Noemen we hen "Indonesiërs", dan zijn we ook fout, want het zijn mensen van Nederlandse afkomst met een scheut Indo nesisch bloed in de aderen, maar die histo risch en staatsrechtelijk Nederlander zijn. Het is daarom juridisch waterdicht dat tien duizenden van deze in Indië geboren Ne derlanders in ons land toeven en hier staatsburgerlijke rechten genieten. Ze heb ben zich hier genesteld en zijn allen in het werkproces opgenomen. Moeten wij dat be treuren of mogen wij ons daarop juist ver heugen? En hoe denkt de Indische Neder lander over zijn Europese "vaderland dat hij niet eerder dan né de repatriëring heeft leren kennen? Hoe denkt hij over het Ne derlandse stamvolk? De antwoorden zijn interessant en hier en daar ook sensatio neel. "HOLLANDSE MIXTIEZEN" Toen onze stoere Indië-vaarders onder langs Kaap de Goede Hoop verder Oost waarts trokken en de Indonesische Archipel aandeden, stieten ze daar op bronzen vol ken die technisch en administratief onze minderen waren, maar cultureel en moreel onze meerderen. Wat zij bovendien in hoge mate bezaten en nog bezitten is het vrou welijk schoon. De verbintenissen tussen Hollandse Indië-vaarders en inheemse vrou wen leidde tot gemengde gezinslevens, die aanvankelijk een blik van afkeuring oog sten bij de bewindhebbers (die overigens blijkens de geschiedenis ook niet zó vies waren van Maleise schonen). Gaandeweg werden menghuwelijken alge meen geaccepteerd. Jan Pieterszoon Coen Vervolg van pag. 3 ook, zijn nutteloos en fout, omdat onze kennis van het Indonesische volk hopeloos inadequaat is. Het Franse spreekwoord zegt. "Tout savoir c'est tout pardonner". Wij hoeven het Indonesische volk niet te pardonneren, maar als wij het kennen, zal een wereld voor ons opengaan, groter dan wij ooit gekend hebben in gindse Gordel van Smaragd, en een ongekend geluk be leven omdat de volslagen nutteloze en waardeloze disputen van thans weggewor pen kunnen worden als oude vodden uit een inderdaad koloniale tijd (wat Indonesië betreft - niet wat ons betreft!). Ikzelf ben alleen maar half door studie tot mijn inzichten gekomen, méér door in- tuitief begrip omdat ik "toeroenan Kediri" ben. Begrijpt U dit? Wie beter begrijpen wil waarop ik alleen maar vaag zinspelen kan, moet het ant woord weten op bijvoorbeeld (want er zijn er veel meer!) zulke vragen als: "Waarom zijn de processen tegen o.m. Soebandrio e a. begonnen te middernacht?" Het gebeurt zó zelden dat een Nederlands dagblad aandacht wijdt aan de Indische groep als geheel (de grote bladen bewaren nog steeds een notoir stilzwijgen!), dat we bij gaand artikel uit "De Gelderlander van 16 september 1966 gaarne in extenso plaatsen, met dank aan het blad en aan Ir. R. R. Vierhout, die ons het artikel toezond. ging nog een stap verder. Hij namelijk begon de gemengde huwelijken tussen Hol landers en Indonesische vrouwen doelbe wust te stimuleren met het oogmerk een "sterke bezetting van loyale Hollandse mix- tiezen" te verkrijgen. Hij meende in dat nieuw-ontstane ras "het bindweefsel tussen het voortvarende westen en het ingetogen oosten" te hebben gevonden. Het hoeft geen betoog dat Coen die mixtiezen gaar ne zag als de pijlers van het Compagnies- gezag, als soldaten, onderofficieren en le den van het lager bureaupersoneel, ook als spionnen en tolken. De idealist Coen, die overigens niet erg populair was door zijn beruchte hongi- tochten en genadeloze onderwerpingsoor- logen, streefde naar de stichting van een "Holland in de Oost" en schreef in een brief aan de bewindhebbers in het vader land, dat hij de voorkeur gaf aan "zwarte Hollanders" boven "Blanke Inlanders". Het Hollandse hart was hem belangrijker dan de Hollandse huid. En zo kan een historicus en antropoloog als dr. J. Th. Koks in zijn studie Tropen- kolonisatie boekstaven, dat "aan Coen en aan hem alleen de stichting van een In- disch-Nederlands (gemengdbloedig) volk is te danken". (wat toch een "gekke" tijd is voor opzien barende processen!). "Wat zou Durnaïsme betekenen?" (een woord dat nogal eens in de Indonesische pers verschenen is en waar geen enkele buitenlandse correspondent iets van ge snapt heeft). "Waarom wordt onder Indonesische cul tuur-historici zo graag een vergelijkende studie gemaakt tussen Soekarno en Ker- tanegara?" (K. was de grote Javaanse "em- pirebuilder" In de 13de eeuw). "Waarom is een veelgehoorde groet in Indonesië: "Selamat berdjoang?"? (Berdjo- ang is strijden; iedereen wil toch vrede?) "Waarom houden Indonesiërs van de bui tengewesten zich zo opvallend teruggehou den t.a.v. alles wat op Java gebeurt?" Deze vragen zijn met geen enkele Wes terse benadering te beantwoorden, maar nochtans essentieel voor een juister begrip van Indonesië. Als U de antwoorden niet weet, treur niet. Een tijdje langer "sabar" en U weet het ook. Saluut! T.R. Dat volk is gekomen en hoewel we histo risch dieptepunten hebben gekend van mis kenning en zelfs periodieke rassendicrimi- natie en mextiezenjacht is dat volk nimmer ten onder gegaan. Rondom de eeuwwisseling werd aan hun Ne derlanderschap wetskracht verleend. Gelei delijk aan klom de mixties van tweede rangskader in de gouvernementele hiërar chie op tot prominent. Het illustere Konings plein te Batavia, omkranst met patriciërs huizen in regale bouwstijl herbergde al meer bronzen Nederlanders (leuk gevon den na al dat bruin of zwart!-Rea.TT) die de pelgrimstocht van "Hollandse mixties" naar het "gelijkberechtigde Nederlandse Staatsburgerschap" hebben volbracht. Toen het koloniale rijk instortte repatri eerden zij bij tienduizenden naar het Euro pese land van hun vaderen. Het is bijna geruisloos gegaan en er is nu sprake van een voorbeeldige assimilatie en integratie. In ons volk penetreert "gekleurd bloed". Duizenden Nederlandse kinderen, hier ge boren, zijn licht getint door honderden menghuwelijken. Wij tellen Indische Neder landers in de laagst geklasseerde betrek kingen, maar ook in de hoogste regionen.1) Ons papiergeld, de bankbiljetten van 10 tot en met 1000 gulden zijn ontworpen en ge tekend door een Indische Nederlander: Ep- po Doeve. Coen is niet geslaagd in de stichting van een permanent "Holland in de Oost", wel is er een "Indië in Europa" gekomen, en dat is Nederland, dat is Den Haag met zijn meer dan 60.000 "Indische" ingezetenen, met zijn 436 Indische pensions en restau rants, zijn dampende rijsttafels als tweede maar populaire hoofdschotel, met zijn knap pe bronzen jonge vrouwen en zijn "Indisch Haags" jargon. WEDERZIJDSE KRITIEK Het algemeen oordeel van de Indische Nederlanders over zijn Europese stamge noot valt erg mee, hoewel dat niet altijd positief van aard is. Hij vindt dat de "totok" (pur sang Hollander) nogal gierig en niet erg gastvrij is, en graag "op zijn centjes zit". Hij vindt ook, dat er in Nederland wel degelijk rassendiscriminatie bestaat en liefst van een verderfelijk soort, geen dis criminatie uit beginsel of angst voor "ge kleurde overspoeling", maar geniepig en achterbaks en wortelend in onbegrip jegens de gerepatrieerde en in de onwil om dat onbegrip weg te nemen. Dat onbegrip vertolkt zich in vooral door de onbezonnen Nederlandse jeugd gebezig de benamingen en scheldwoorden als "half bloeds", "nikker", "zwartlap" en ,,p chinees". Lees verder voig. pag. 1Een statistisch onderzoek zal leren dat er juist in de hogere regionen betrekkelijk veel meer Indo's zijn geïntegreerd dan de meesten wel denken. 4

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1966 | | pagina 4