Ook voor wat betreft de mate van "inner lijke beschaving" (beleefdheid, zelfopoffe ring, waarachtige vroomheid, respect voor de ouderdom en bij de jeugd voor de ouders) heeft de Indische Nederlander je gens zijn Europese volksgenoot niet altijd een hoge dunk. Menige Indische Nederlander heeft zijn Nederlandse vriend of collega met diens hele gezin aan zijn open (rijst)tafel laten aanzitten - zelden ontvangt hij een weder- uitnodiging. Het Nederlandse eten vindt hij smake loos, waterig en eentonig, het Nederlandse land en het klimaat in drie woorden "bar en boos". Op hun beurt hebben de pur-sang Neder landers ook kritiek op de gerepatrieerden, die zij luiheid, onzakelijkheid en heetgeba kerdheid verwijten. Zij zouden aan groeps vorming doen, aan chauvinisme en zouden een wankele culturele basis hebben. Dan weer zijn ze te Indonesisch en dan weer te Europees. En wat schelden aangaat - hier zijn de Indische Nederlanders ook niet brandschoon. WERKGEVERS KLEURENBLIND Nu blijken die wederzijdse kritieken op de keper beschouwd sterk overtrokken te zijn. De laag-bij-de-grondse scheldwoorden als 'nikker', 'zwartlap' en 'pchinees' laten we hier in het midden, tegen banale domheden strijden immers zelfs goden te vergeefs. Is de Nederlander ongastvrij en zit hij op zijn centjes? Wat miljarden hebben wij reeds uitgegeven aan onderontwikkelings gebieden en particuliere steunverleningen aan buitenlandse noodlijdenden? Op die fabuleuze bedragen hebben de Ne derlanders dan toch niet gezeten. Spaarzin, zuinigheid en economische verantwoorde lijkheid is weer wat anders dan 'gierigheid". Is de Indische Nederlander lui? Laten we hier te rade gaan bij de Nederlandse werk gever, die van vlijt en vakmanschap kan meepraten en juist déarom bij het werven van werkkrachten "kleurenblind" is. Over zijn in Indonesië geboren werknemers is hij over het algemeen uitstekend te spre ken. Zij geven wel blijk van ongezonde haast, maar dat is wat anders dan luiheid.2) Ons onderzoek heeft zelfs uitgewezen, dat menige Nederlandse werkgever een stille voorkeur heeft voor Indisch-Nederlandse werkkrachten, omdat die een grote accura tesse paren aan bescheidenheid en aan weinig pretenties. Wanneer zij aan de ar beid zijn getogen, blijven zij constant door- 2) Aan deze "luiheid" maakt ELKE uit Azië teruggekeerde Europeaan zich schuldig, ook de blanke. Men kan dit alleen begrijpen ah men weet wat tjintjayis: het leven gemoe delijker en filosofischer nemenzich niet laten opjagen. Maar als er gewerkt wordt, werkt de "Aziatische Europeaanverd... goed. Dat be wijst de enorme vlucht die het Europese be- drijfs- en cultuurleven in korte tijd in Azië heejt kunnen nemen. Efficiency en betrouw baarheid zijn bij de tropeneuropeaan opval lender eigenschappen dan "werken als een paard"Want een MENS is geen paard. 3J Kliekvorming is géén eigenschap van de Indische groep speciaal. Hollanders in Indië hebben ook vaak samengehokt. Hollanders in werken tot de laatste minuut van de werk dag. Feit is echter wel, dat Indische Neder landers van bescheiden milieus graag sa menhokken en weinig moeite doen in de Hollandse kringen op te gaan.3) Hieraan zijn medeschuldig de talloze belangenver enigingen, die echter op hun beurt hun bestaansgrond toeschrijven aan een ver meende onsympathieke en zelfs "vijandige" houding bij de hiergeborenen. KRITIEK VERSTOMD Het is echter even merkwaardig als ver heugend dat die wederzijdse kritiek gaan deweg aan het verminderen is en op veel plaatsen, Den Haag als eerste te noemen, zo goed als geheel is verstomd. Dit is niet zozeer een teken van verhoogde tolerantie tussen de betrokken volksgroepen alswel van een naar elkander toegroeien, bij bei der besef dat in al die kritieken een grond van waarheid schuilt. Deze studie heeft ons geleid naar een straat in een Limburgs dorp, waar de be huizing van drie Indisch-Nederlandse gezin nen een acculturatie (versmelting van twee verschillende beschavingen) heeft veroor zaakt die sensationeel mag worden ge noemd. De drie gerepatrieerde gezinnen hadden Nederland nooit eerder gezien, de Limbur ger buurtgenoten nooit met Indische Neder landers gesproken. Nu moesten zij het maar met elkaar weten te vinden. De gerepatri eerden brachten hun eigen denk- en werk wijze mee onder het motto "haast je lang zaam". Hun tuintjes voor en achter lieten zij braak staan. Van het geld dat zij ver dienden kochten zij luxe artikelen en een economische besteding der inkomsten was oceanen ver te zoeken. Eender als in In donesië namen zij na gedane arbeid en op zon- en feestdagen hun gemak door in py jama's rond te lopen, ook buitenshuis. De Indische jongelui sloegen er op los, vechten lag hen nader dan praten.4). Dat was een on-Europese manier van doen en van laten. On-Europees was echter ook hun gastvrijheid. Wie bij hen binnen kwam werd te eten gevraagd en de tafel was goed. rijst met pittige toebehoren. Ook in ander opzicht blonken de Indische Ne derlanders uit, in muziek en zang. Zelfs de kleuters wisten smeltende liederen te tokkelen uit gitaar en ukelele. Verder waren ze beleefd, op het onderdanige af, noem den hun buurlui "mevrouw" en "meneer", hetgeen ook gold voor de kinderen die met twee woorden spraken. Californië NU hokken ook bij elkaar (in Los Angeles zijn niet minder dan TWAALF se parate clubjes!). Wie antropologie en socio logie studeert, leert het complex van ware oorzaken begrijpen. In Den Haag is overigens het gebrek aan sociale activiteit van "de grootste Indische groep ter wereld" opvallend. Men heeft geen Indische representanten in de gemeenteraad (geen politieke interessen)geen behoorlijke vertegenwoordiging in sociale, re ligieuze en culturele stadsactiviteiten. Zoals veel Hagenaars zelf zeggen: "Men zit, bridget, tjeplekt en kletst maar". Gelukkig dat andere Indische Hagenaars driedubbel actief zijn. 4Hit vechten heeft een andere oorzaak dan Een en ander sprong natuurlijk in het oog en viel bij de Limburgse buurtgenoten niet altijd in goede aarde. Allengs echter kwam er toenadering. Over en weer. Men paste zich aan elkander aan. De pyama's werden weggeborgen tot het bedtijd was. In navolging der autoch tone buurtgenoten werden de tuintjes be plant en verzorgd. Het geld werd beter besteed, want door zuinigheid en vlijt wis ten de Nederlanders met hetzelfde loon zich een bromfiets en zelfs een auto te kopen, de gerepatrieerden willen niet ach ter blijven. Geslagen werd er ook niet meer, ook al omdat de Indische vechtersbaasjes aan de lijve ondervonden, dat de Nederlandse leef tijdgenoten hard terug konden slaan. Van de andere kant vonden de Nederlan ders dat de beleefdheid der Indischen toch wel aardig en netjes in de oren klonk, en "innerlijk beschaafd". Men beproefde de rijsttafel en kreeg er de smaak van te pakken. Nu eet de hele straat geregeld rijst. En worden er meer gitaren gekocht dan ooit te voren, want de jongens gingen bij elkaar in de leer. We zijn nu twaalf jaar verder en de verbroedering heeft zich reeds uitgestrekt tot twee hu welijksbootjes. Het is een klein voorbeeldje van hetgeen in Nederland in groter en breder verband algemeen verschijnsel is geworden. "NIEUW, VERS RAS" Enerzijds heeft de noodzaak van volle dige integratie de Indische Nederlanders opengesteld voor Nederlandse waarden en leefgewoonten. Van de andere kant hebben de eigenschappen en verworvenheden der Indische Nederlanders bij hun autochtone medeburgers gehoor gevonden. Ondanks het conglomeraat van rassen bestaat er in Nederland geen rassenpro bleem. Engelsen, Amerikanen en Westduit sers hebben er hun bewondering en ook verwondering over uitgesproken. Legio zijn de moderne denkers, die de ver re toekomst van de wereld in het teken zien van totale vernietiging of (als enig alternatief) van totale versmelting der ras sen, anders gaat de mens ten onder in moordende twisten, in verweking en histo rische vermoeidheid. Zo ergens, dan bijt Nederland hier het spits af en is hier het voorbeeld te vinden van de raciale wereld van het verschiet, van de enig veilige weg naar een nieuw, veerkrachtig en verjongd mensdom...5). de al te gemakkelijk aangenomen "Oosterse opvliegendheid"Criminaliteit in de Indische gemeenschap is opvallend laag. Zoals een dame ons onlangs schreef: "Messentrekken en vergiftigen doen ze hier veel meer dan wij ooit in Indië!" s) De schrijver ziet hier een ZEER BELANG RIJKE factor van de "bloedinbreng" in sta tische volken. Een Hollander zei me eens: "Holland lijkt één groot Spakenburg!" Na werking van schoolliedjes misschien(Van vreemde smetten vrij-hij!") De eerste objec tieve academische studie van de Indischman in Holland zal beslist door een BUITENLAN DER geschreven worden!

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1966 | | pagina 5