KW III - FUIF IN DEN HAAG BEGINT AL 26 NOVEMBER Oude Boeken Uit Zoeken Voor onze geannonceerde uitver koop van oude boeken gedurende de WAROENG WEEK TONG TONG (van 28 nov. t/m 3 dec.) bestaat verrassend grote belangstelling. Op verzoek van onze vele buiten-Haagse abonnees zullen wij ALLEEN VOOR DEZE OU DE boeken, de Waroeng Week TWEE DAGEN EERDER laten plaats vinden, nl. op 26 november. "Mensen-van-buten" kunnen nl. niet in de werkweek overkomen, maar wel een weekend vrijmaken. Nu zijn de "kansen gelijk". Deze verkoop begint 26 nov. om elf uur 's morgens tot 's middags 5, en is zondag open van eveneens 11-17 uur. Voorbestellingen of reserveringen worden NIET geaccepteerd. De lijst van alles wat verkrijgbaar is, is te lang om te publiceren. U vindt er de "waanzinnigste" en zeldzaamste boe ken, NIET ALLES! Reken- en taal boekjes van oude lagere scholen b.v. voor een dubbeltje, maar ook werken die honderden guldens kosten. NIET overzichtelijk geordend. VRAAG NIETS. U moet net als op de "die- venpasser" SCHARRELEN. Wij heb ben betoel geen tijd voor méér ser vice. Kom in elk geval KIJKEN! Snacks en Koffie zijn verkrijgbaar. Dik vierhonderd KWIII'ers waren op 15 oktober in het Kurhaus in Scheveningen bij elkaar voor hun jaarlijkse rallye en al wa ren er dan ook "cracks" bij van ver in de zeventig, breng zoveel KWIII'ers bij elkaar en het wordt gewoon een bruisende jaarfuif als "toen froeher" op Salemba, weetjenog? Toen na de borrel en de uitbundige we derontmoeting - de snelle blik. wat is hij oud geworden - en ik dan? - en tóch: de KWIII gaat nóóit verloren! - om acht uur het bal geopend werd door DE Grote Atoer- der Herman Sonntag met aan zijn arm "de vrouw van de baas" Mevr. Vooren (die toch wel ergens thuis een verborgen flesje met levens-elixer moet hebben!), kwamen de benen van de vloer. Eerst (natuurlijk!) voor de polonaise en daarna voor de dans aan één ruk tot één uur. Drommels, worden we dan nooit oud genoeg? Zoals vroeger is en blijft er altijd een klokje van huistoe, dat eeuwig te vroeg komt! De dansmuziek werd niet verzorgd, maar opgefonteind door Brown's Sugar Babies, met nog steeds evenveel dash and rhytme als vijfendertig jaar geleden (35?! Hoe be- stéat het!), er waren intermezzo's die klon ken als een klok en vooral de Wimie's met hun Maleise en Ambonese liedjes waren een knal-succes (Totok-keroks, mind you, maar Indonesische liedjes! En óf ze assi mileren hier!). Er waren massa's prijzen beschikbaar gesteld voor de tombola en Herman Sonntag ontpopte zich als een 1ste klas Raden Lelang. Wie geen prijzen won, heeft zich vast voorgenomen het volgend jaar in de roos te schieten. En wie wél wat won, komt volgend jaar óók. Dus wordt het ook in 1967 weer een explosieve fuif! Wed den?! Oeah, jammer ikke isternietmetchem, maar tanggoeng ben ik er volgend jaar wél bij! T.R. TROPEN Elke ochtend helder en vol van schoongebade luchten die trillen door het komen van de zon, om zich geheel en weerloos te geven en te laten vullen met hitte en stof tot loomheid toe, maar zich 's nachts weder strekt opgeroepen tot het feest der sterren en langs mij ruisend gaat. AMI EMANUEL Een klein maar voortreffelijk gedichtje dat wij helaas te lang hebben laten liggen! Ami, onze driedubbel stevige handdruk! Vervolg van pag. 6 mij dan los en zeide: Reciteer!, waarop ik Ik behoor niet tot de reciteerders. Toen greep hij mij weer vast en drukte mij ten tweede male neer, zodat ik het nauwelijks uit kon houden, liet mij dan los en zeide: Reciteer!, waarop ik zeide: Ik behoor niet tot de reciteerders. Hij (de profeet) zeide: Toen greep hij mij weer vast en drukte mij ten derde male neer, liet mij dan los en zeide: "Reciteer in de^ naam van uw Heer, die geschapen heeft, geschapen heeft de mens uit een klonter, Reciteer! en uw Heer is de eerbiedwaardigste, die onderwezen heeft met het schrijfriet, de mens heeft onderwezen dat wat hij niet weet". Toen keerde de Godsgezant hiermee terug, ter wijl zijn hart bonsde en trad binnen bij Khadidjah, de dochter van Khuwailid, zeg gende: wikkel mij in, wikkel mij in. Toen rolden zij hem in een deken, totdat de angst uit hem was weggetrokken en dan sprak hij tot Khadidjah, verslag doende van het gebeurde: Ik ben bang voor mijzelf. Toen zeide Khadidjah: Neen, bij Allah, dat niet; nooit zal Allah jou in moeilijkheden brengen, jij bent immers degene die de familie bijeen houdt, jij draagt de lasten der zwakken en weet, wat er nog ontbreekt, te verdienen, jij weet je gasten te ontvan gen en verleent hulp bij daadwerkelijke tegenslag". Tot zover het bij de arabische schrijver Al-Bukhari te vinden verslag, waaruit blijkt, dat Mohammad de hem opgelegde taak te zwaar achtte, maar steun vond bij Khadid jah. Een volgende openbaring, opgenomen in de Heilige Qor'aan als Sura 93 onder de titel: Ad-Duha, Het morgenlicht, maakte Mohammad duidelijk, dat er voor hem van een terug geen sprake meer kon zijn. Dit was het begin van de 13 jaar, waarin Mo hammad zich heeft ingezet voor hetgeen hij zag als het heil en het welzijn van zijn Mekkaase stamgenoten. Van tijd tot tijd, met onregelmatige, soms lange tussenpo zen, werd zijn prediking ondersteund door een openbaring. Door zijn eerste volgelin gen werde deze als openbaring gesproken woorden reeds dadelijk zo belangrijk ge acht, dat ze letterlijk zijn gememoriseerd of door hen die konden schrijven, opgete kend op materiaal, dat maar toevallig be schikbaar was: hout, papyrus, schouder bladen van een kameel of wat ook maar. Het eerste wat Mohammad van zijn toe hoorders vroeg was geloof in de Enige God, de Schepper van hemel en aarde. Heeft hij dat geloof, dan is het verder zijn taak naar waarheid te zoeken en daarbij zal hij grote steun kunnen vinden in de openbaring, door de Profeet ontvangen en doorgegeven en neergelegd in de Heilige Qor'aan. Immers ziet de Islaam de mens als een zoeker naar waarheid, niet als een bezitter van de waarheid. Zegt niet de Qor'aan: "De Waarheid is van uw Heer, daarom laat hem die wil, geloven en laat hem die niet wil, niet geloven". Ook wees hij op de verantwoording die de mens heeft voor zijn handelingen in dit leven, dat slechts een voorbereiding is voor het leven in de "Andere Wereld", een leven op hoger bewustzijnsniveau. Aanvankelijk kon de meerderheid van de Quraishieten hem niet volgen. Men vond het maar vreemd wat die man hen vertelde. Veel spot was zijn deel, later begon men in hem een gevaar te zien, omdat hij de bestaande gewoonten ondermijnde en maakte men het hen die in Mohammad ge loofden soms zeer lastig. Toch namen zijn aanhangers toe. Bijzonder verheugd was hij over de bekering van Umar, de zoon van Khattaab, in het zesde jaar van de open baring, die hem lang vijandig gezind was geweest. Dezelfde Umar zou later als Umar de Grote de geschiedenis ingaan: hij wordt nog steeds beschouwd als een der grootste leiders van de Islaam door hetgeen hij deed gedurende zijn Khalifaat van 634 tot 644 AD. Toen desondanks de oppositie in Mekka gevaarlijke afmetingen begon aan te nemen, adviseerde Mohammad aan vele vrienden tijdelijk uit te wijken naar Abes- sinië of naar Medina. Toen hij na een twaalf jarige werkzaamheid in Mekka nog steeds werd tegengewerkt, besloot Moham mad de handen van zijn stamgenoten af te trekken en hen aan hun lot over te laten, te meer, nadat uit Medina steeds dringen der oproepen kwamen van zijn vrienden aldaar om zich bij hen te voegen. Het was op de 16e van de maand Tammuz van het jaar 933 van de griekse jaartelling der Se- leuciden, overeenkomende met 16 Juli van het jaar 622 A.D. dat de profeet het be sluit nam de bloedband met zijn stam te verbreken en zich bij zijn vrienden in Me dina te voegen. Voortaan zou voor hem en voor zijn vrienden de band van het geloof sterker zijn dan de band van het bloed. De dag van deze stap, die in het arabisch "hidjrah" heet, is de eerste dag geworden van de nieuwe islamietische jaartelling. (wordt vervolgd met 1Mb) 7

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1966 | | pagina 7