Altijd maar praten over eten anak kompen II Het briefje over "Altijd maar eten" in de Rubriek Van Hier en Gunder (waarom Indische mensen altijd over eten praten), dat hij beantwoordde met een grapje van Max Mulders, heeft tot onze verbazing een stortvloed van brieven binnengebracht, waarin het praten over eten gloedvol werd verdedigd vanuit diverse standpunten. Een raadselachtig antwoord werd gege- Spanje weer wel. Een mens en een volk ven door C.A.R.: "Ja waarom, mijnheer, altijd maar eten; ik zal het U zeggen; het gros van ons Sin- jo's hebben getracht de Rood-Wit-Blauwe vlag hoog te houden, maar het waren niet wij, die deze vlag verspeelden. Daarom is het voor ons moeilijk terug te gaan, je kunt niet twee vlaggen dienen". Maar wie niet te gauw spotlacht en die per denkt en begrijpt wat "op 's herten gront leyt", die weet dat het een GOED antwoord is. Eten - dat beseffen massa's mensen niet goed - is CULTUUR. En wel een vorm van cultuur, die ook door de eenvoudigsten begrepen en gewaardeerd kan worden ALS ER MAAR KOOK-CULTUUR IS! Er is een oud Chinees spreekwoord dat zegt; "Voor de Regeerder is het volk de hemel; voor het volk is voedsel de hemel." De Chinese en de Franse keuken zijn de beroemdste ter aarde (wat niet zeggen wil dat andere keukens inferieur zijn, maar er zijn maar zeer weinig toppen). In Frank rijk zijn namen als Escoffier, Carême, Bril- lat-Savarin "klassieken". In China worden vijf sublieme scholen erkend: Shantung- Szechuan, Canton, Fukien en Honan. De standaards van deze scholen worden ook in het buitenland min of meer "geheiligd". De grootste Chinese kok van het Oostelijk halfrond is momenteel de Chinese "Chef" Peng Chang-Kwei van Taiwan. Van de ont wikkelingen in China zelf is weinig bekend. Peng Chang-Kwei is onder smulpapen in het Oosten even beroemd als nu Alexandre Dumaine in Europa. Ook Indonesië heeft een eigen cuisine, zij het (omdat Indonesië een land is van vele volken en vele culturen) een nog lang niet diep genoeg doorgronde en bekende cuisine. Maar zelfs de kleinste Boeng vergist zich niet bij de beoordeling van "Indisch eten" en weet zo vast als een huis dat de beste goedek en rawon van Midden Java komt, de beste gado-gado siram van Beta- wie, de beste klio en rendang van Padang, de beste paniki van Ambon en de lekkerste momasa bulu babi poetar (rijst gekookt in bamboe met varken aan het spit) van Menado...EN NU SCHEI IK UIT! Méér dan dat: de veelgeprezen rijsttafel is INDISCH en niet Indonesisch en niet "Dutch". Want Indonesië heeft wél een Javaanse, Soendanese, Padangse, Balische, enz. cui sine, maar het was de Portugese Indo (met zijn standplaatsen over heel Z.O.-Azië) die de vele cuisines samensmolt tot één rijst tafel, een traditie die door de Hollands- Indo huisvrouw EN DE CHINESE HUIS VROUW werd voortgezet en uitgebreid (hierdoor werd het o.m. mogelijk varkens vleesgerechten op te nemen). Maar "Dutch" is de rijsttafel per sé NIET. Ook is het helaas zo dat Nederland geen cuisine heeft. Dat is niet erg, ook Duitsland en Engeland brengen het niet ver, maar kunnen niet ALLES. Hollanders kunnen weer goed met geld omgaan en Indische mensen niet! Maar goed; dat maakt dat Indischgasten nooit uitgepraat raken over eten. Men kan niets afweten van historie, schilderkunst, politiek, literatuur, economie (al dénkt men vaak van wel), maar in het praten over koken en eten beleeft men een paradijs van cultuur! Want er is maar één goede boerekoolpot, maar er zijn twaalf soorten lotèk mogelijk (pardon, als ik een te laag getal noem). Basis-elementen van Cuisine zijn: avontuur, fantasie, variëteit, durf, geest. De Hollandse kaas is perfect, maar de Franse kaas is "cuisine", want wist U dat er ruim vierhonderdtachtig soorten kaas in Frankrijk bestaan? Wat een Chinees met b.v. babi en bèbèk kan doen, daar bestaan geen grenzen voor. Antieke methoden en moderne materialen maken b,v. de moderne Hunan Ham: verwijder al het vet van een zoete ham en bereid de ham dan met ho ning, kaneel, residu van rijstwijn. Wikel hem in cellophaan en bak hem 5'/2 uur in een blok modder..Kata-nja je ferheet onderhang van de wereld... En natuurlijk kan men zeggen: geef mij maar een "plakkie-gewoon", maar dit is geen cuisine... De Indischman weet wat cuisine is. Tot vaak de simpelste Indo toe (vanaf de hoog ste Gouverneur). C.A.R. voornoemd haalde terecht de krijgsgevangenkampen aan, waar eenvoudige "Njo's" vaak met primitieve middelen de lekkerste hapjes konden berei den. En de beste kenner is NIET de per soon die de duurste en ingewikkeldste schotel maken kan, maar de man die met de minste ingrediënten de perfectste kost jes maken kan. Cuisine kent geen onderschatting. In Frankrijk, de Iberische landen, Indonesië en China kan men b.v. pens-gerechten maken die de geadoreerde biefstuk volko men doen vergeten. Cuisine kent ook geen nationale bekrompenheid. Frankrijk heeft ontelbaar veel andere spijzen en bereidens- methoden van andere volken overgenomen. Er zijn Parijse bistro's die ook het pèpèsen toepassen (agneau harem- kebab en es calope de veau en papillotte), ook al ge bruikt men papier i.pl.v. pisangblad. En wij oeleken de schil van de z.g. dje roek sambel in die geurige sambel weet u wel, maar de Fransen snijden de schil van sinaasappel (zonder het wit) in zeer fijne reepjes (Julienne) en maken er dan zulke schotels mee als "Omelette Cardinal" en "Oeufs Bigarade". Heerlijk! En de "bacalao viscaine" bewijst toch dat je ook met gereh een subliem Europees ge recht kan maken! Wie naar kenners van een goede cuisine luistert, verneemt adjec tieven als 'boeiend" en "bovenaards", die toch eigenlijk thuishoren in de literatuur en muziek. Daarentegen worden begrippen als "perfect" en "gaaf" maar hoogst zelden gehoord en kan je b.v. chef-koks horen zeggen dat ze liever geen aardappelpuree maken omdat die zo steen -en steenmoeilijk goed te maken is. Of met tegenzin doperwt- tjes serveren omdat het uitzoeken van de juiste erwtjes zo'n hels werk is. Wij zijn zo gauw tevreden met een flinke hap op ons bord of een blikje uitgeschudde erwten! Dan leer je ook hoe je moet oppassen met onze "marktvervalsingen" en wordt je Sau ce Béchamel niet lekker omdat je marga rine gebruikt i.pl.v. boter of onze afge roomde melk i.pl.v. romige volle melk. En nu zijn we precies aangekomen waar we willen zijn. Bij de "kieskeurige" Indi sche fijnproever, die "hemels" kan praten over een "ordinair gerecht" of halsstarrig vasthoudt aan bepaalde trassie, uitjes, ket jap, tjabé. Die volmaakt tevreden kan zijn met rijst met toemis sec, een goede blênjik of karèdok en ijskoud onverschillig blijft voor een duur diner met menu's, zilverwerk en vlaggen. Deze Indische fijnproever weet wat cuisine is! Maar de Europese dame die meent de rijsttafel te "perfectioneren" door gember en boterletter toe te voegen maar knoflook weg te laten, heeft het betoel niet gesno pen! De ideale schotel is die, waarvóór of waarna men niets anders meer wenst...ja of niet, Peh! Okee bruine jongens en meisjes. Ga je gang dus maar. Want al is Tong Tong bui ten de deur gezet en staat de Indischman buiten de "Khultuur", zijn KEUKEN ver overt Nederland toch wel. Laat ze maar lachen en spotten. Praat veel en Poekoel Teroesl T.R MOESSON Weet U dat ook bij Hollanders die nooit in Indië waren dit boek er in gaat als spekkoek?! Boeiend, roerend, levend! f 2,95 plus dertig cent porto.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1967 | | pagina 7