DE PASAR MALAM TONG TONG, een echt Indische Marktonderneming, in gestadige groei. i 4 "precies goed". Zijn al die eigen versier selen van stands en kraampjes, al die zelf gemaakte letters en decoraties verkeerd? We hoeven maar te denken aan de door snee "genormaliseerde" Hollandse jaar beurs met zijn vaste "confectie-modellen" van geveltjes en de keurige standaard- letters (40 ct tot 1,20 per stuk, "en gros gekocht) om te weten dat we dat juist nóóit Met een recordaantal bezoekers van 26.000, meer dan welke Pasar Malam Tong Tong ooit heeft aangetrokken in zijn negenjarig bestaan, heeft deze typisch Indische marktonderneming in het Nederlandse bedrijfsleven een nieuwe grote stap gemaakt in een eigen karakteristieke carrière, die ongetwijfeld een duidelijk "tjap" begint te ontwikkelen met nog onafzienbare mogelijkheden in de toekomst. Nog steeds immers bevindt de ontwikke- leek op onze eigen Pasar Malam en het was ling van de Pasar Malam zich in een expe rimenteel stadium: elk jaar wordt weer wat nieuws geprobeerd, soms met posittief, soms met negatief effect. Elk jaar worden uit de lessen van het vorige jaar nieuwe verbeteringen geboren, maar ook elk jaar weer worden tijd, geld en moeite gewaagd in nieuwe experimenten, waarvan de orga nisatoren nooit weten of zij zullen aanslaan of niet. Het werk is splinternieuw, en ook al orienteren wij ons in zekere mate op de vooroorlogse Pasar Gambir in Batavia, we weten dat tijd en omstandigheden zó radi caal veranderd zijn dat onze Nederlandse Pasar Malam op divers gebied geheel nieu we wegen moet banen. Ook was de ons bekende Pasar Gambir het product van een groei van 155 jaren (sinds Raffles), terwijl de Pasar Malam Tong Tong nog maar een baby is van negen jarenl Hoe lang zal het nog duren vóórdat de exacte mogelijkheden van een Oosterse markt in het Westen ge peild zullen zijn, en er de gestalte aan ge geven Is, die maken zal dat onze Pasar Malam een logisch en onmisbaar aspect zal opleveren van het Nederlandse bedrijfsle ven? EINDELOZE PLANNING Hier moet gepland, gepland, gepland wor den. Met grote fantasie enerzijds, maar toch ook met een serieus en nuchter onder zoek van de reëele meetbaarheden. Met onaflaatbare branie en ondernemingslust! En ook hier net als bij het Tijdschrift Tong Tong is de staf klein, jong en on ervaren. De maatstaven die voor Europese jaarbeurzen en consumentenbeurzen gelden, gaan voor onze Pasar Malam niet op. Er moet een karakteristiek ontwikkeld worden, die "nlemals dagewesen" Is, waar de con servatieve Hollander vaak niets van hebben moet en die toch uiteindelijk burgerrecht moet verkrijgen. Elk jaar dus zijn we on gemerkt met heel wat opinie-onderzoek be zig, meestal aan de hand van wat "men" beweert, of wat algemeen aangenomen wordt als vanzelfsprekende waarheid. Voorbeeld: een Haags blad schreef o m. het volgende: "De trouwe bezoeker zal dit jaar iets meer (noodzakelijke) commercie tegenkomen (de schreeuwerige reclames en luid hun waar aan prijzende standwerkers), die de rustige Indi sche seer enigszins verstoren." IS DAT WAAR? Deze journalist kent kennelijk de Aziati sche markten niet, die door hun bonte aan zien en gezellige luidruchtigheid (die nooit grenzen overschrijdt) juist een opvallend en populair) contrast vormen met de on- verstooorbaar zijn rondjes makende bezoe ker. Nog in 1965 was ik op zo'n avondmarkt In Singapore, die als twee druppels water op een Pasar Malam moeten hebben. En de talloze Nederlanders die we op het ter rein aanschoten en om hun opinie vroegen, waren het voor de volle honderd procent met ons eens: OPINIES "Nee, meneer Robinson, zó is het goed! Zo is het recht gezellig. Zo is elk standje weer apart origineel! We zijn helemaal Holland UIT! In Bagdad of Constantinopel of zo! Op andere jaarbeurzen moet je altijd de zaal uit om ergens apart in een restau ratie te zitten, die in niets verschilt van de stadsrestauraties. Hier zit je gezellig tussen de mensen en de koopwaar exoti sche gerechten te genieten in wijde keus. Zo stonden ze het IXde jaar van onze Indische Pasar Malam (28 juni - 1 juli) weer voor de loketten. En elk jaar komen er meer. Sinds jaren ook meer en meer Hollanders om van die bijzondere Oosterse sfeer te genieten. Alweer een mijlpaal ver vooruit in de toekomst van "de wegstervende Indische groep"! Alweer een werk dat ons vér voorbij zal leven. Anak-anak Tong Tong, banjak selamat! (Foto-reportages in het volgende nummer, alsmede andere vermeldenswaardigheden)

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1967 | | pagina 4