ik BIJ EEN OUDE FOTO IN TONG-TONG Schoktherapie Hierbij het beloofde bijschrift van foto nr. 5 uit T.T. no. 18 van 30-3-'67. Batavia 1928 of was het '29 of '30? Och, wat doet dat er eigenlijk toe? Het was echt wel: Pintoe Besi no 47, bij "moeder" Stoetzer,. zoals we haar oneer biedig noemden, tegenover dr. Kayadoe. Dertig jaar en langer..., waar bliijft de tijd! Simon, (uit Padang) jong, je was toen im mers niet echt ziek, weet je 't nog? Het was meer voor de gein, die zakdoek om je hoofd! Achter jou staat Gijssels van de Javasche Bank, z.g. te tokkelen op een mandolien. Helemaal rechts op de kiek zit Jip van Kes- teren (Veka, noemden we hem), een hele blonde jongen... je zou haast zweren, dat-ie totok was! Naast hem zit z'n broer Frits, destijds op de T.H. in Bandoeng: was bij ons op bezoek vandaar die pakean-deftig. Dan volgt ondergetekende, vervolgens diens dochter, veel gelijkend op een licht gekleurde kongolees. ON-BE-SCHOF, hoor ik m'n vrouw nog zeggen. Allemaal gewoon in pyama, omdat 't toen de gewoonte was en het gewoon heerlijk koel was om na een verfrissend bad in zo'n praktisch ding te stappen. INDISCHE KERSTHERINNERING voor Annie (uit 1923) Jettie (4 jr) maakte met vele andere Eu ropese Fröbelschoolkindertjes Kerstfeest in de plaatselijke Soos mee, ergens in Indië. Tijdens het grote feest vroeg moeder (Vader was helaas "toevallig" verhinderd door een kleine diensttoumé): "En Jettie, ben je niet een beetje angstig voor de Kerstman met zijn witte baard?" "Neen, moeder," zei toen kleine Jettie, "ik ben helemaal niet bang voor het lieve Kerstmannetje, want hij heeft net zulke gro te schoenen (mijn oude tournélaarzen) als Vader, en ook heeft hij net zo'n zwart vlek je in zijn oog als Vader!" Had Jettie dus in de oude Kerstman haar vader herkend en dit haar moeder op keu rige wijze verteld? L. C. HEYTING Thzn. Goed gezien, Redactie T.T. Het was inder daad een koffergrammofoon, niew nog wel, beplakt met pin-up-girls. Maar de muziek ging niet over "I wonder where my baby is to-nicht". Neen, de eigenaar, de man in het midden, met die napoleon-steek (onze kende bivakmuts) was weg van Kreissler en Sam Swaab en de Zoveelste Zus Sere nade van Zo. Die man was M. R. Kuipers, die twee jaar geleden betoel-betoel gone was. Ik heb Mein Ruurd Kuipers nog meege maakt in Nagasaki, toen ik hem tijdens z'n ziekte opzocht. "Joost", zei hij, "als je het er levend af brengt, geef dan mijn bijbel en mijn Rode- kruis-trui aan Pilly". Ik weet niet of hij die (voor hem zo) be langrijke dingen, na de hereniging aan zijn vrouw heeft gegeven. Van Pilly en haar kinderen: Dieuwke en Jelle en van Jip Veka weet ik de adressen maar waar zouden de andere zitten?? Ik wilde nog verder uitwijden over de war me koewé poetoe tegenover de Kouda Hoek op Pasar Baroe en over de atoombom in Nagasaki..., maar uw tijd is kostbaar en daarom eindig ik. Met vriendelijke groeten J. van den Doren. "IM WUNDERSCHÖNEN MONAT MAI..." Adoeh! Blij dat die maand mei voorbij is. Van het eind van april af (de geboorte van Prins Willem-Alexander) waren er telkens weer vrije dagen. En dat vinden gewone mensen natuurlijk erg leuk, maar de be drijven klagen steen en been. Telkens is er geen personeel binnen (en daarna vaak ziek) terwijl orders toch tijdig afgewerkt moeten worden! Als er dan ook nog tech nische stoornissen bij komen en "mense lijke foutjes" (vergeten; verlegd; niet aan gedacht; verkeerd begrepen, enz. enz.) is zo'n maand gewoon niet om door te komen. En dan veel gemopper van mensen die te kort gedaan zijn of zich tekort gedaan voelen! Poesing, Peh! Poekoel teroes, Peh En intussen is ook juni voorbij. Met Pa sar Malam en personeelsvacanties. Tambah poesing-nja...en tambah poekoel teroes! Een haastige lunchpauze ergens Oost van Den Haag. Een krant op tafel. Het "Dagblad van Rijn en Gouwe". Nooit van gehoord. Pagina's verstrooid doorgebladerd. Hella Haase. Wél van gehoord, Artikel: "Schrijver schokt uit bittere noodzaak" (om) massa voor verstarring (te) behoeden, geschreven n.a.v. een actueel verschijnsel: De aan stootgevers. Het mensbeeld in de heden daagse literatuur. Knap geschreven. Wel doordacht. Hedendaagse literatuur? Je denkt aan de moderne Brazilianen, Mexicanen, Indiërs, Japanners, Chinezen. Neen, het gaat niet over de hedendaagse literatuur, maar alleen over die van Nederland. Of misschien N.W. Europa. Toch ook nog interessant genoeg. Want er word inderdaad verbijsterend veel "geschokt" in de laatste tijd. Vooral sexu- eel. Waarvoor? Om "massa" te behoeden? De ochtendbladen: moordaanslagen, psy chopaten, gruwelmoorden, aanrandingen. Deze "massa" dus. Die zichzelf schokt. Waarom dan? Wie is die massa en hoe oud is ze? Hoe oud het "schokproces"? Al bijna driekwart eeuw - sinds Les Fauves - wordt de west-Europese cultuur nu al "geschokt". Soms om de zoveel jaar; soms meer keren per jaar. Vanaf de Maupassant tot Frangoise Sagan. Ja en nog één. En nog één. En nog één en morgen wéér een. Het is een continue schok-procedure. Het is voorgeschreven therapeutische(?) electri- sche schokbehandeling van neurotici. Kijk ze telkens springen! Helpt het? Natuurlijk helpt het! Schokspringende mas sa's behandeld door schokspringende dok toren. Good, good! Vraag: zou het schudden van een pan met een massa grauwe erwten de erwten ver anderen of verbeteren? Bij elke schudding ratelt de pan. Soms vrolijk. Soms onheil spellend. Maar nauwelijks houdt het schud den op of alle leven is er weer uit! Om ze werkelijk te veranderen zouden ze mis schien opgegeten moeten worden. Of uit gegooid op een stuk grond -buiten zonder veiligheid van wieg tot graf. En daar zou misschien 90 procent omkomen. En tien procent zou tonnen nieuwe erwten voort brengen. Maar ja, waarvoor!... Intussen - buiten de eeuwige vragen van Tijd en Ruimte, buiten, "Is God er wél of niet!" observeren we het verschijnsel van de schoktherapie aandachtig. En analiseren het dieper en dieper en dieper. En als bij de ontleding van de stof vinden we na het molecule het atoom en daarna de lambda en de sigma en de pion en de kaon en de qark en... en... en... er komt nooit een eind aan. En de erwten blijven de erwten. Dood T.R.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1967 | | pagina 9