HOY! Vrienden en Politiek LEVEN IN FLATS „Mijn dochter die als kind hier kwam, beseft niet zo goed als ik wat haar kinde ren tekort komen vierhoog in een flatwo ning. Ik ben zelf opgegroeid met wijde voor- en achter-erven, met klimmen in djamboe- en djeroekbomen. Mijn kleinkin deren zitten aan zes kanten tussen beton. Zoet zijn voor de buren. Niet bij het open raam komen. Netjes aan tafel zitten met een legspelletje. Mijn hart loopt over. Maar zoals gezegd: mijn dochter weet al niet meer hoe het anders kan. Groeien mijn kleinkinderen op met „flat-neurose"? Ik kan er nooit lang genoeg diep over den ken en als je erover praat, krijg je meestal alleen maar ruzie. Want men zegt terecht: „Het is toch eenmaal zo?" Waarom hebben flats wel parkeerruimte en geen speelruim te? Op de grasvelden is het verboden te spelenMevr. Muilen. (brief bekort). INDISCHE KIJK OP VIET NAM Waarom schiet de oorlog in Viet Nam maar niet op? Dat ontzaglijke Amerikaanse leger dat de Tweede Wereldoorlog op twee fronten won, zit daar in dat putje van Viet Nam met maar eventjes ruim een half miljoen soldaten, de modernste superso nische vliegtuigen, het modernste geschut, de nieuwste tanks, radar, computers, slag schepen en 75 miljoen per dag, vech tend tegen een ongrijpbare troep „bloot- voetige kerels in zwarte pyjama's" en wint na zoveel jaren de oorlog maar niet. Viet Nam, waar ook de geweldige Fran se generaal De Lattre de Tassigny met zijn onverslaanbare Legionnaires in de eindstrijd van Dien Bien Phu in de pan gehakt is. Hoe kan het bestaan? Het bekende weekblad „Time" wijdde er in het nummer van 25 augustus een apart essay aan en komt er niet uit. x In dat essay staat onopgemerkt wegge scholen in breedvoerige opsommingen 'n zinnetje dat een sleutel geeft. Wat één van de zorgen van de intendance van 't Ame rikaanse leger is, is nl. „de regelmatige verkrijgbaarheid van verse eieren voor de artilleristen". Ik hoor ouwe ijzervreters van het KNIL al mopperen: „Ja, als de 'heren per sé hun zachtgekookt eitje moeten heb ben bij het ontbijt!..." Wie bij tijd en wijle leest wat er allemaal voor de voeding van het Amerikaanse leger ingekocht moet worden, staat stomverbaasd: de steaks and salades and ice-creams! Daarnaast de „Welfare" met films, tijdschrfiten, TV, front-oabaret-gezelschappen met beauty- queens, enz. enz. De Amerikanen zien het ook wel in, vooral de cracks uit de wereldoorlog, maar ook zij weten dat de moderne Amerikaanse burger een maag en een stofwisseling be zit, die helaas té zeer ingesteld zijn ge raakt op „pork-chops, candy and mayon naise". Zonder die voeding storten ze in. En aan de andere kant weer maakt juist al deze weelderige voeding de soldaten minder hard en taai. De Nederlandse mili tairen, die tijdens de politionele acties in Indonesië vochten, hadden het „aanmer kelijk beroerder" en moesten al heel gauw overschakelen op rijst en sajoer boentjies, maar ze waren daarom ook beter inge schoten op de toestanden van het ge vechtsterrein, het klimaat en de habitus van het volk. En toch hadden ook deze soldaten een „heer-lijk" leven vergeleken bij de ouwe fuseliers van het KNIL in de 90'er jaren. En vee! beter dan de gerilja's en pelopors van de Indonesische strijd krachten. Voeding/hardheid speelt een grote zo niet de grootste rol in elke oorlog, i x Indische jagers en KNIL-militairen van de buitengewesten weten verder ook wel uit lijflijke ervaring wat het betekent om te moeten leven en vechten in rawa's. Wie b.v. Borneo of de laagvlakte van Sumatra kent, hoeft maar één keer terug te blik ken om zich ten volle te realiseren hoe krankzinnig moeilijk de zwaar-gevoede, zwaar uitgeruste tóch al zwaar gebouwde amerikaanse soldaten het in Viet Nam hebben. Veel zwaarder dan de lichtvoetige licht bepakte Viet Cong-soldaten, die even licht en snel en geruisloos door de zwaar ste oetan dringen als nog steeds de Koe- boe's in Zuid Sumatra. x En hier wordt een essentieel verschil in oorlogvoering duidelijk waar ettelijke knap pe studies over geschreven zijn: de bot sing tussen legers die zijn gevormd in de strategische filosofie van Von Clausewitz en die gevormd zijn in de moderne strate gische filosofie van Mao Tse Tung. Het voert te vér om hier dieper op in te gaan, maar een beeld kan het duidelijk maken: „Wie wint, de reus Joe Louis of de kleine Een van de merkwaardigste karakteris tieken van de Indische samenleving in Hol land (Totok en Indo) is, dat zij zo weinig (tot geheel niet) „verpolitiekt" is. Zelfs de ijverigste enkelingen die zich voor het een of andere politieke ideaal inspannen, zijn in vergelijking met de doorsnee Hollandse burger, maar amateurs te noemen. Ook t.a.v. de politiek in Indonesië heeft de Indischman geen solide politiek stand punt en is op zijn hoogst sprake van een slecht gefundeerd „politiek sentiment". We zijn altijd verbaasd als we Indonesiërs se rieus over bepaalde Indischgasten horen oordelen over hun politiek standpunt. Op zijn sterkst is er sprake van een soort partijdigheid voor de belangen van een Indonesiër of een Indonesische groep uit solidariteitsoverwegingen. Waar dus privé- genegenheid of verbondenheid aan ten gronde ligt. Wij weten niet wat er in de laatste tien jaren in Indonesië heeft plaatsgehad. Daar voor ook is het conglomeraat van politieke verwikkelingen in Indonesië té complex en eist te veel historische kennis (waar het de Indischgast in grote mate aan ont breekt). Hij kent alleen Hasan of Saleh of Didi persoonlijk heel goed en zal deze school vriend tot aan zijn dood toe verdedigen. Hij weet niet dat Hasan communist gewor den is of Didi een contra-revolutionair of tengere poekoelanspeler Gandam van Ke- majoran?" En dan moet je weer iets afwe ten van poekoelan, dan razend beweeglijke snelle spel met bliksemende uitvallen en terugsprongen, met nooit één zware, lange slag, maar altijd van die korte, lichte kap- slagen die nochtans zó hard kunnen aan komen dat bakstenen erdoor gehalveerd worden. Met de blote hand, mind you! Ik heb eenmaal in Soekaboemi een de monstratie gezien van de technieken in een ontmoeting tusen Zwart Masker (wie herinnert zich hem nog, oudgardisten?!) en Zonder (siapa loepa?) en dat gevecht vergeet ik nooit. Verder: alle Indo's die een beetje afweten van pentjak, poekoelan en sikoe-sikoe, begrijpen welk tragisch ge vecht zich daar afspeelt in Viet Nam. x Een gevecht dat NU al verloren is. Want zélfs al staakt Viet Cong de strfjd, geen Aziaat zal ooit vergeten dat zo'n klein „pyjama-leger" het toch maar jaren lang volgehouden heeft tegen de gepantserde Grizzly van Noord-Amerika. En dan weet iedereen natuurlijk toch wel dat Rusland en China achter de Viet Cong gestaan hebben, maar staat niet de andere helft van de wereld achter Amerika? Welke impact deze morele overwinning zal maken op de oorlogsvoering van Mor gen, weten wij niet. Het jaar 2000 zal ech ter ongetwijfeld menige verbazingwekken de omwenteling brengen. Op elk gebied. Wat intussen ook veel toeschouwers ontgaat is dit: langzamerhand raken we gewend aan de totale oorlog, waarin vrou wen, kinderen en ouden van dagen even kansloos vallen als jonge frontsoldaten. De Tijden der Barbaren komen terug. Voet je voor voetjeT.R. Saleh op een andere wijze geraakt is in een onpopulaire oppositiegroep. Daarom laat hij zich vaak ook argeloos erg sym pathiek voor deze vriend uit (en vereen zelvigt met hem het hele Indonesische volk!). En dat maakt dat hij zonder het te weten óók in een verdacht blaadje komt te staan. Louter en alleen om zijn goede mense lijke eigenschappen moet elke Indischman die naar Indonesië gaat, erg oppassen met het maken van vrienden. Want via een uit de gratie liggende Hasan maakt hij snel kennis met vrienden van Hasan die in het zelfde politieke schuitje varen (wat de In dischman niet wéét!) en naar buiten toe maakt dat de indruk dat hij behoort tot een bepaalde politieke partij... Dit moet men de Indonesiërs niet kwa lijk nemen. Het is een politiek zeer woe lige en latent gevaarlijke tijd in Indonesië. In Holland zijn politieke gevaren gemoe delijke stormen in een 'glas water; in In donesië zouden ze je hachje kunnen kos ten. Toch, de Indischman kennend, weet ik dat hij zich daaraan niet storen wil. Hij zoekt alleen „ouwe sobats" op, tien, twin tig, dertig, en ze kunnen nét allemaal verkeerd liggen Juist ter wille van alle vriendschappen, mijn waarden, wees in uw persoonlijke en schriftelijke contacten bedaard en ingeto gen. Maar verzaak een vriendschap NOOIT. T.R. 4

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1967 | | pagina 4