DE VROUW
OVER MANIEREN, OPVOEDEN EN LIEFHEBBEN
o 8
8 erbÜ- S
Q
Soooooooooo ooooooooooooooooo
Er werd mij gevraagd, hoe ik over de oplossing dacht voor een uiteindelijke
Wereld-Vrede. Merkwaardigerwijze werd mijn aandacht getrokken door een arti
kel in de Telegraaf van 15 sept. j.l. over Prof. Polak, die een nieuw vak bestudeert
„Futurologie" genaamd en waarin de Professor vertelt dat in Amerika, z.g.
„Dènkfabrieken of Thinktanks" bestaan en terzelfder tijd komt ons tijdschrift
„Dénken en Doen" met een opschrift: „Opleiding tot Dénken", en ineens wist
ik wat „mijn hoop voor de toekomst der mensheid is, n.l. OPLEIDING TOT
LIEFDE, MET WIJSHEID.
Het klinkt je misschien wat vreemd
in de oren, maar met „liefde" bedoel
ik „liefhebben" en met „Wijsheid" be
doel ik „Gods Wijsheid" oftewel „in
tuïtie, tact". Een leervak dus voor het
hart en niet steeds voor de hersenen.
Het vermogen tot denken wordt sedert
eeuwen goed geleid en getraind vanaf
de kleuterschool, via lagere-middel-
bare-hogere- en speciale scholen, met
dèskundige leerkrachten, dag-in-dag-
uit, 8 uren per dag en dan thuis nog
zoveel leren, memoreren, problemen
oplossen, repetities, etc. etc. oefenen,
oefenen, oefenen.
Het lichaam krijgt nu ook zijn aan
deel met gymnastiek, athletiek, sport,
etc., oefenen, oefenen, oefenen, oefe
nen, opvoeren!
Het vermógen tot denken en het
vermógen tot spierontwikkeling zijn
dus reeds eeuwen onder de loupe ge
nomen en zelfs internationaal tot on
derlinge uitwisseling gekomen, maar
helaas geven déze vermogens-ontwik
kelingen dikwijls meer aanleiding tot
jalouzie, verkeerde eerzucht, achter
docht, etc. dan tot meerder begrip, ver
trouwen, betrouwbaarheid, etc. Als de
wereld nu eens wakker werd voor de
Ontwikkeling van Het Vermogen tot
Liefhebben en de bewustwording van
dit bezit en de beoefening van dit ver
mogen, óók in handen gaf van dèskun-
digen op dit gebied en met minstens
gelijke aantal uren, leiding en oefe
ning als de hersenen, en ook van
jongs-af-aan??? Want HET HART is nog
veel voornamer dan DE HERSENEN en
DE LIEFDE (de medemenselijkheid) zal
het moeten winnen van DE TECHNIEK,
willen wij niet, door te weinig ontwik-
0000000000000)000000003000000
O Maak Uw rozen- en vanillestroop 0
0 zelf. Zo makkelijk: 1 kilo suiker. O
O 1 liter water opkoken, essence
0 Drinken met een scheutje koffie-
O melk, heerlijk!
8 Toko Tong Tong verkoopt 8
NECTAR-ESSENCES, de beste!
O 80 ct per flesje. O
kelen van het vermogen tot liefhebben,
de ontwikkeling van HET DENKEN (Ro
bots, Computers, Thinktanks) tot een
ramp maken.
Is het niet onrustbarend duidelijk dat
al die gepensioeneerden, die er plan
ten, honden, poesen, vogels, vissen,
etc. op na houden, een objèct (geen
medemens) zoeken om hun zorg en
liefde aan kwijt te kunnen?
Ik vertelde eens een pas gepensioe-
neerde kennis, hoe blij ik was dat hij
nu vrije tijd en vrij inkomen had om
bij Sociale Werken te helpen.
„Ik?" was het antwoord, „Ik zou niet
weten wat en hoe ik dat werk doen
moest, dat heb ik nooit geleerd!"
Ik zei: „Dat is niet erg, je hebt het
zó geleerd als je een paar keer hebt
meegelopen met een geroutineerde
kracht."
„Ik? Op mijn leeftijd? Mijn hond en
mijn planten, daar heb ik verstand van
en daar houd ik van en daar zal ik
mijn tijd mee zien te vullen."
Zo zie je, Onbekend (met mensen
werk, sociaal werk) maakt Onbemind
(het sociaal werk).
En de jongeren? De Provo's? De
Love-inners? De L.S.D.'ers? Wijst dit
ook niet naar 'n leegte, 'n onbehagen,
een geen raad weten met „de liefde"?
Herinner jij je nog hoe wij eens
een uitleg hoorden van Het Onze Va
der? Daar trof mij de uitleg van: „Geef
ons heden ons dagelijks brood", n.l.
„Geef ons uw genade, voed het hon
gerend liefdevermógen" en het is na
tuurlijk de beïnvloeding daarvan, dat
ik tot deze toekomst-visie kom. Maar
zou dit werkelijk niet een Genade van
God zijn als wij er toe kwamen om het
hart een even groot (zo niet groter)
deel van onze aandacht te geven, als
de hersenen of het lichaam en de „op
mensen-gerichte" leervakken even
„verplicht" op de scholen kregen van
af je 6e tot je 20e jaar? Theorie in Le
vens-begrippen en Praktijk in Sociale
vraagstukken en Sociaal werk?
MYANA BROCHES
Een origineel sieraad.
In de kleuren: rood-groen, lila-groen,
groen-lila. f 3,50.
OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOC
0 VERRAST Uw familie met de wereld- 0
0 bekende 0
8 SPEKKOEK 8
O (van Oma Thio) 8
O O
O Franco in Nederland ƒ11,O
O O
O Franco Amerika p. zeepost 15,O
8 KOKKIES Rijstwinkels 8
O O
0 Witte de Withstr. 128 - Tel. 89438 0
0 Slotermeerlaan 125 - Tel. 130362 0
0 AMSTERDAM - W. 0
O O
0 P.S. Bestel tijdig, anders uitverkocht. 0
O Wij verzenden over de hele wereld! O
O O
OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOC
Dan zou het nooit meer zijn: Onbe
kend terrein en daardoor Onbemind
werk en zou de zorg en liefde voor
plantjes, hondjes etc. ten goede ko
men aan ménsen, omdat wij allen ge
leerd zouden hebben, onder dèskun
dige tactvolle leiding, hóe wij contact
kunnen leggen en een kloof overbrug
gen tussen mensen? Onwillekeurig zul
len wij dan deze kostbare lessen be
nut en beoefend hebben in al onze
menselijke contacten tijdens onze
maatschappelijke loopbaan en er dan
als gepensionneerden niet vreemd te
genover staan. De jongeren zullen
geen Love-ins voor zichzelf en voor
een besloten eigen kringetje houden,
omdat zij geleerd zullen hebben, door
de praktijk, dat de vervulling en de
voldoening ligt bij het „liefhebben en
geven aan de anderen, in nood.
ADRIENNE.
Mijn dochtertje was bezig huiswerk
te maken. Toen ik me over haar heen
boog om te zien welk vak ze deed, be
dekte ze het boek met beide handen
en het schrift waarin ze schreef, met
haar hoofd.
„Wat voor griezeligs ben jij aan het
doen?" grapte ik, intussen toch wel
dol nieuwsgierig naar haar werk.
„Och," zei ze, „zoiets onnozels". En
ineens liet ze me heel bereidwillig het
boekje zien. „Onze manieren" heette
het.
Vraag en antwoord spelletjes hoe
je je als kind moet gedragen, wat je
moet denken en doen om een fatsoen
lijk volwassen mens te worden. Geen
vieze spjkerbroeken en jongensach
tige bloeses, beleefd zijn in woord en
beeld. Een nuttig boekje met goede
raadgevingen en lessen voor het leven.
Er was praktisch niets overgeslagen;
boekje uit het hoofd leren, de lessen
zo ingepompt hebben dat je ze uit je
zelf en automatisch in praktijk zou
brengen, dan zou je een volmaakt mens
genoemd kunnen worden. Beleefd, at
tent, behulpzaam, opgewekt, hartelijk,
noem maar op.
Kun je leren een goed mens te wor
den? Ik heb er uren over zitten pie
keren en kwam tot de slotsom dat het
een tragisch boekje was. Een boek
12