NIEUWE ABONNEE
THE FORSYTHE SAGA
Sinds enkele weken weet ik dat er
bij ons op kantoor iemand werkt die
op Tong-Tong is geabonneerd. Ik heb
de laatste weken zeer veel oude num
mers en uiteraard ook recentere van
haar mogen lenen.
Al een 10 jaar geleden las ik een
enkele maal Tong-Tong bij mijn
schoonfamilie en hoe vreemd het ook
klinkt, ondanks mijn grote interesse
is het er nooit van gekomen om me
te abonneren, uitsluitend gemakzucht
zoals het met zovele goede voorne
mens zo vaak gaat.
Ik heb een proefnummer van u ont
vangen, ik wilde me er van overtuigen
of een abonnement nog aantrekkelijk
is en ik vind het nog steeds een fijn
blad, waar nog bij komt dat ik bewon
dering heb voor allen die bij alle on
begrip blijven werken aan de verschij
ning ervan. Als ik in Amstelveen me
ten nutte kan maken ben ik gaarne
beschikbaar.
De abonnementsprijs is echter amat-
betoel, echter niet weer zo hoog
dunkt mij dat het verantwoord is alle
contact met Tempo Doeloe te verlie
zen, al moet ik direct stellen dat ik
Tempo Doeloe niet heb beleefd.
Ik ben eigenlijk baroe, kwam een
paar weken na de capitulatie in Priok
aan, vanuit Australië, als sergeant bij
het goeie ouwe KNIL (17e Cie-Djok-
jaweg en 1e Depot Bat. op Petodjo en
Lenteng Agoeng) eigenlijk nog voor
de bersiapperiode.
Sloot me spoedig aan bij het Ned.
Ind. Jagers Genootschap (wat is er
eigenlijk van geworden?), werd bur
ger, bouwde met een paar kontjo's 'n
klein bootje en was ieder weekend op
zee om te vissen. Ex-Inspecteur Breu-
kers uit uw Piekerans en zijn zoons
zijn meermalen met mij samen op de
pier van Priok gesignaleerd. Wat niet
veel totoks mij kunnen navertellen is
dat ik er zelfs pentjak-onderricht heb
gehad van een half verlamde hadji op
Kwitang (ex-djago Kwitang) en van
een Arabier wiens vader ook hadji
was en zijn moeder een Indisch meis
je. Pracht mensen en ik was er kind
aan huis. Dit was omstreeks '47-48.
Ik kruiste kris-kras kampong Kwi
tang door en had er nooit last. Ge
loof me maar wanneer ik u vertel dat
ik in de meeste eetstalletjes ben ge
weest tussen Senen en Bidaratjina en
ik voelde me best op mijn gemak aan
een es-stroop of soto babatkarretje
langs Gambir als ik moe was van het
fietsen in de hitte.
Toch heb ik veel ellende gezien en
zelf ook mijn portie wel gehad doch
ik geloof dat je in de ruimheid en
pracht van dat land genoeg te ver
werken kreeg om lang bij droeve za
ken stil te blijven staan, je moest
meedoen vrolijk zijn of je wilde of
niet.
Er is ook bij mij toch veel weemoed
als ik aan alles terug denk en aan
mijn dierbaren die ik op Tanah Abang
begroef en ik kan me zo voorstellen
hoe de mensen zich voelen die er ge
boren zijn of die er tientallen jaren
hebben doorgebracht. Ik merk het
trouwens dikwijls aan mijn eigen
vrouw en schoonfamilie die hun huis
en Vogelweg in Soekaboemi nog
steeds niet vergeten zijn.
Werkte er bij de Garoeda op Ke-
majoran en mijn kortzichtige collega's
vonden dat ik me teveel tot de Indo
nesiërs en zijn gebruiken en gewoon
ten aangetrokken voelde en vonden
het ongewoon wanneer ik tussen de
middag liever een portie goede Nassi
rames liet halen dan een boterham at,
helemaal een inlander was ik als het
nog in een pisangblad zat ook. Zou
u dat ook zo gek gevonden hebben,
Tjalie?
De Nederlandse mentaliteit is mij
niet vreemd uiteraard doch het let
ten van iedereen op alles en ieder
een stoort me toch wel, daar was alles
zo lekker makkelijk en ongedwongen.
Ik ben blij dat ik er 14 jaar geweest
ben, in eerste instantie dat ik me er
heb laten demobiliseren, toen ik met
die wens aan kwam verklaarde ieder
een me voor gek. Gek op het land
was ik.
Daarom vind ik Tong Tong zo be
langrijk. Dat gaat maar stug zijn gan
getje, stoort zich niet aan verkeerde
opvattingen, niet veel tenminste en
voorziet in een mijns inziens grote be
hoefte. Ik vind het overigens jammer
dat er zo weinigen, in vergelijking al
thans met het aantal hier woonachti
gen, gebruik van maken.
In ieder geval ik wel en geef me
op als jaar-abonnée, de abonnements
gelden zal ik per giro voldoen.
Djangan pesaban, poekoel teroes
H. M. Verhoeve.
Men hoeft geen „tempodoeloeist"
te zijn om abonnee te zijn van
Tong-Tong. Ook Hollanders die
Indië nooit zagen en heel jonge
studenten zijn abonnee van ons
blad. Het is begrip hebben van de
tropische levensfilosofie... Red.
EEN
ONOVER
TROFFEN
ARTIKEL
VAN
TONG TONG
HET MEEST
GEVRAAGD
RANTANG f 11,f 1.50 verzendkosten
Zoals U weet zijn onze rantangs afkom
stig uit oorlogsproductie, dus perfect alumi-
nium-alliage, solide model (je kan er in ko-
kenl), keurige afwerking. Probeer zélf een
vergelijking met elke andere rantang!
Een nuttig ding dat tjoetjoek nog ge
bruikt over een halve eeuw
Uit de bij ons binnengekomen be
stellingen van het boek ,,The Forsythe
Saga", waarvan de Vara-televisie een
filmserie verzorgt, blijkt dat onze In
dische lezers veel belang stellen in dit
werk. Een klein beetje verbaast dit
wel. Ikzelf las dit werk (deze cyclus)
ongeveer een dertig jaar geleden al,
maar practisch niemand kende het
toen. Men las wat er in de trommel
kwam en daarmee uit. Boeken kocht
men in die tijd weinig.
The Forsythe Saga is een roman
cyclus, handelend over de stand der
gegoede bourgeoisie rond de eeuw
wisseling, toen de crisis al kwam in
het na-Victoriaanse leven en denken.
Al te simpel denkende mensen van
eenvoudige allure zullen bij het kennis
nemen van de lotgevallen van de fa
milie Forsythe misschien denken: „Bij
al hun deftigheid en rijkdom zijn de
Forsythes toch ook maar zulke men
sen net als wijEn inderdaad
menselijk falen en zondigen komt in
en klassen. Maar het gaat juist om het
verschil in stijl en karakter. En wie
in eigen kring luistert naar het brave
geroddel over buren en kennissen, die
even „zondig" zijn als de Forsythes,
merkt wel dat het de kleinburgerlijk
heid en vulgariteit zijn, die maken dat
menige zondeval, waarin zulke grote
vormende waarden kunnen schuilen,
in massa's milieux nooit uitkomt bo
ven de buurtrel en het straatschan
daal.
En dat weet iedereen (desnoods
alleen maar intuïtief) ook wel. Want
in menige sensationele sexfilm (die in
de laatste tijd bij dozijnen geprodu
ceerd worden) zijn dezelfde thema's
te vinden als in de Forsythe Saga,
maar dan zonder de bekoring en ont
roering ervan. Een dame zei ons dit
op een heel merkwaardige manier:
„Van de Forsythe Saga kan je leren
hoe welgemanierd ongemanierde din
gen gedaan kunnen worden." Een uit
spraak die het overdenken waard is
Vooral in daadloze Indische kringet
jes, waar men zo graag met de bijl
klaar staat om medemensen te tuch
tigen (en dan liefst een héél klein
bijltje om érg lang te kunnen slaan)
kan de Forsythe Saga nog wat te le
ren brengen. Al was het alleen wat
Gerald Gould zei in deze versregels
„Here's a sin - I'll sin it; and there's
the price of sinning - and I'll pay.'
En betaal zwijgend en laat zwijgend
betalen. „Oordeelt ganselijk niet!" Ja,
in rel- en roddellievende milieux kan
van The Forsythe Saga nog wat ge
leerd worden
(Bij ons verkrijgbaar: The Forsythe
Saga, gebonden, geïll. 17,50).
t'JU (tl 'i I1-' JJJi 15 K-t
Bij ons verkrijgbaar:
"The Forsythe Saga" 17,50
Met de Vara-bon f 12,50
18