toiT§ fmTjf VAN HIER EN GUNDER BIJ DE VOORPLAAT "WOERDA Van Mevrouw v.d. Made-Klein kre gen we als tandamata deze plaat toe gestuurd, niet een toto op kunstdruk papier in een rijke passepartout, niet in een zilveren lijst, maar zoals een tanda-mata hoort te zijn: simpel en eer lijk, sedernana en toch dierbaar. Zo n gambar als je in Indië op Pasar Senen of Pasar Toeri kocht voor een kwartje: een prent achter een stuk glas met een plakrandje van boekbinderslinnen: de wandversiering voor elk nederig In donesisch of Indisch huisje. Voor elk wat wils: prenten van filmsterren of van heiligen, van staatshoofden of voetballers, van landschapjes of bloem stukken. Lik op zijn manier gaf ergens in een huisje een eigen soort vreugde en schoonheid. Voor een kwartje. Zo is deze prent in het nederige huisje van het long Tong-kantoor ook een weldaad. Want "through this look ing glass" kunnen wij af en toe terug treden in een wereld van eenvoud, vre de en broederschap zoals alleen ons oude Indië ons onnavolgbaar gaf. Geen wereld van asfaltwegen, gemet selde pleinen en elektrische lichten, maar "God's lampen de sterren en de maan met in de bergen dat milde sluierachtige licht door de nevels dat zo rustgevend en verkwikkend was. En dan dit hutje zonder enig westers com fort, waarin broeders waken over broe ders. Eenvoudige mannen, een tani, een houthakker, een grobakvoerder, de nacht doorbrengend met bedaarde kout. En de onvergelijkelijke rijkdom van een téko met kopi toebroek mis schien. En een paar singkong knollen in de hete as...kan je het ruiken?! Zo heeft elke lezer bij het beschou wen van deze plaat zijn eigen herinne ringen en eigen filosofie, die zelfs nu nog in het verre Europa zijn onvermin derde troosting en volwaardigheid nog heeft. Voor ieder van ons. Onwillekeurig komt dan een angstige westerse vraag ook in onze gedach ten: "Wachter, wat is er van de nacht?" Hé, waar hebben we dat ook weer ge lezen? Na lang speuren vinden we Jesaja 21, vers 11. En in het daarop volgende vers het geruststellende ant woord op deze vraag: "De morgenstond is gekomen en het is nog nacht..." Maar als we dan lezen wat rondom deze vraag-plus-antwoord geschreven staat, staat ons hart stil. Hier staan de somberste voorspellingen en waarne mingen van Jesaja in zijn tijd van wan kelende beschavingen, van ten onder gaande staten, van instortende wel vaartssystemen: de last Babels, de last Moabs, de last van Egypte, de last der woestijn aan de zee, de last van het dal des ge- zichts... Met Jesaja dringen wij weer door in de Nacht die de mensheid periodiek TONG TONG NIET ONTVANGEN "Opeens kreeg ik Tong Tong niet meer en sindsdien heb ik het blad nooit meer gehad. Ik snap er niets van, wane ik heb toen altijd trouw betaald..." U gelooft het niet, maar zulke brie ven hebben wij VAAK genad. We vra gen ons af: doet men aat ook met zijn oagblad of een ander blaar We zetten toen niet zo maar de toezending van een blad stop? De meeste lezers realiseren zich niet goed dat ons kleine kantoortje natuur lijk geen uitgebreid distributie-appa raat onder eigen dak heeft, maar de verspreiding in handen heeft gegeven van een distributiebedrijf. Daar gaan al onze adressen naartoe. Er worden me talen adres-ponsen van geslagen en daarmee worden elke 15de en 30ste de adresstrookjes bedrukt en de krantjes de deur uit gestuurd. Als echter zo n ponsplaatje zoek raakt (en dat IS vaak gebeurd), merkt de verzender dat niet, want het afdruk ken van die ponsplaatjes gaat in noog tempo: djeglèk-djeglèk-djeglèk! Dus overvalt in tijden van oorlog en onder gang, elke zus en zoveel eeuwen weer opnieuw en naar het schijnt in deze eeuw in een versneld tempo. Pas als je dat goed beseft, als je niet als Jantje Vrolijk alleen maar luchthartig pape- gaait: "Het is zo erg niet. Het waait wel weer over!" zonder serieus onder zoek van feiten, dan word je iets ge waar niet van het pessimisme van Jesaja, maar van zijn kalme wijsheid, die doorklinkt in zijn antwoord van de wachter: "Ja, het is nacht, maar we zijn op het einde van de nacht, want de morgenstond is al gekomen!" Onder onze lezers zijn er (zoals mij uit correspondentie en gesprekken ge bleken is), velen die alleen maar nacht zien. Zij worden de "zwartkijkers" ge noemd. Veroordeel ze niet. Eens zagen ook Habakuk, Zacharia en Zefanja al leen maar nacht. En nochtans schreven zij de mooiste en onsterfelijkste verzen in de goede Bijbel. Ik hoop alleen dat zij bij een diepere peiling van deze nacht evenals Jesaja zien zullen dat tóch wel "de morgenstond gekomen is". En als de vele slapers in de wereld van thans opeens wakker worden en tot hun angst alleen maar duisternis zien, en roepen :"Wachter, wat is er van de nacht?", zullen onze oudste en wijste lezers in ons Tong Tong-gardoe- huisje geruststellend antwoorden: "De morgenstond is gekomen!" Houd ons gardoehuisje overeind, le zers, betrek kalm en onbevreesd de wacht. En laat ook in het diepst van de nacht deze twee menselijke kreten het Onvernietigbare Leven verkondigen: "Woerda!" "Preng!" TJALIE ROBINSON als er géén bandje afgedrukt wordt, gaat er ook géén tong tong de deur uit. Maar niemand weet dat. Pas als wij een briefkaartje krijgen van de abonnee, die zijn blad mist, bellen wij gauw de distributeur op en dan kunnen wij ontdekken dat 't pons plaatje zoek is en wordt er gauw een nieuw gemaakt. Maar als wij NIETS horen, gebeurt er ook niets... GEVECHT VOOR HET LEVEN Bij het betalen van mijn abonne mentsgeld voor Tong Tong bekroop me, niet voor de eerste keer, een soort schuldgevoel. Ik betaal nu wel dat be drag, maar ik ben er mij bewust van dat dit eigenlijk niet voldoende is. De moed, waarmee Tong Tong voor zijn leven vecht, dwingt niet alleen (passie ve) bewondering af, maar prikkelt, lokt uit tot een actieve eigen bijdrage. Wan neer U één ding bereikt hebt, althans bij mij, dan is het wel deze sterke identificering met Uw blad, met het wel en wee ervan, met de angst, dat het er weieens niet meer zou zijn en wat dan? Wie houdt dan zijn verbondenheid met "Indië" wakker, wakker op een zo bewegelijke en levendige wijze als Uw redactie, en daarin vooral Tjalie, dat doet? Drs. J. H. Ringrose DOORGAAN Dankjewel Tjalie, terimakassi seribu kali, dat je het vechten tegen de bier kaai volhoudt en ons nog steeds twee maal in de maand met Tong Tong komt verwarmen! Als het dan moet zijn "voor zolang als het duren kan", hebben we tenminste al een heleboel goede Tong Tongs om steeds weer op te slaan, net als de Bijbel D. Couwenberg-Molenaar (Zie verder pag. IJ) ONAFH. IND. TIJDSCHR. 12e JAARG. No. 14 Pr. Mauritsl. 36, Den Haag - Telegramadrea: Tong Tong DenHaag - Tel. 070-54.55.00/54.55.01 - Giro 6«S5 Uitgave: Pubï. en Handel Mij Tong Tong N.V. Directie en Hoofdredactie: Tjalie Robinson. Verschijnt de 15de en 30ste van iedere maand. Prijs per nummer 0,90. Abt. Neder!.: kwart, 4,50; halfj. f 9,— jaar f 18,—. Abt. Europa: jaar f 23,—. Abt. buitenl. (p. jaar en p. luchtp.): Australiè en Nw. Zeeland f 63,—; Indonesië f 58,—; Z.-Afrika en Z.-Amerika f 48,Canada en V.S. f 39. Suriname en Antillen f 33,—; Abt. buitenl. (p. jaar en p. zeepost): voor alle landen f 28, ALLE ABONNEMENTSGELDEN ZIJN BIJ VOORUITBETALING VERSCHULDIGD. ADVERTENTIES KUNNEN ZONDER OPGAAF VAN REDENEN GEWEIGERD WORDEN. ZOEKT OP BASIS VAN DE NUTTIGE ERVARIN GEN IN DE GORDEL VAN SMARAGD NIEUWE INTERESSEN IN NEDERLAND TE WEKKEN VOOR DE TROPENGORDEL. De directie behoudt zich het recht voor hen die schadelijk geacht worden voor het welzijn van Tong Tong als abonnee te weigeren of af te voeren. 2

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1968 | | pagina 2