„WAARDELOOS" bracht. Als de Goedertieren God (het Lot, Karma, de biologische techniek, kies wat U wilt) oude mensen waarde loos en onbruikbaar zou vinden, zou den wij nooit oud worden. Dan zouden wij leven tot ons veertigste, vijftigste jaar. Maar juist omdat wij daarna nog (lang) leven, moet dat leven een (ver borgen) betekenis hebben. En is de Mens of de Maatschappij die oude mensen afdankt, FOUT. Wat Tong Tong doet is met deze "laatste Mohikanen uit Indië" kalm, maar be slist, vaststellen dat wij ons niet laten afdanken, niet laten opzijschuiven, zo lang wij nog leven. Howgh! Wat wij vinden zullen voor andere mensen, wat wij überhaupt zullen vin den aan essentiële waarden, doet er weinig toe. Hoofdzaak is dat wij ons niet als "toenggoe-matiërs" opzij willen laten schuiven, maar onvermoeibaar zoekend in ons verleden de rechtvaar diging zoeken voor ons bestaan, voor élk bestaan. Hoe oud, hoe voorbij we ook heten. Maar zo lang maatschappijen dit nog niet inzien, zal ons lachwekkende, wrakke oude bootje eenzaam zijn laat ste vaart moeten maken. Een vaart die op zijn eigen wonderlijke manier tóch ook een ontdekkingstocht is: de her ontdekking van de waarde van het oud zijn. Is dit een verzinsel, een fantasie, van Tjalie? Neen mijn waarden, kijk in de wereld om U heen. Weliswaar is geen beschaving verder als deze voortge drongen in de toekomst met computors en ruimteschepen, maar nimmer ook hebben wij dieper gedolven in het ver leden en dragen eindeloos nieuwe ar cheologische ontdekkingen nieuwe ken nis aan, zijn wij dichter gekomen bij "de wieg der mensheid". Aan de ene kant maken wij voortdurend synthe tische producten en aan de andere kant ontdekken wij met ongeëvenaard geluk de waarden van primitieve kunst, het mondaine uitgaansleven verveelt ons meer en meer, en men brengt zijn vakanties door tussen vissers en boe ren in vergeten gehuchten. Schept men geluk in een comfortloze ontspanning, terwijl de wereld vol staat met de mo dernste en meest luxueuze hotels... de mensheid is bezig "De Oude Dag" te herontdekken...! Day and night... Met Tong Tong leven wij in de sche mering tussen dag en nacht. Tussen leven en dood. Het leven hébben wij alle gezien. De dood zullen wij alle zien. Maar alleen in de schemering is het gegeven te zien naar beide kan ten... T.R. De Indische Nederlander heeft bij zijn intrede in de Nederlandse maat schappij leren kennismaken met een woord dat hier min of meer op ieders lippen ligt en gebruikt wordt om de meest uiteenlopende zaken te kwalifi ceren: het woord "waardeloos". Bij de één is moderne sport waardeloos en bij de ander het amateurisme, TV is waardeloos en cultuur is waardeloos, Indonesië is waardeloos en moderne technologie is waardeloos. Het woord is gewoon een afsluiting geworden van menige discussie en leidt bij individuën en groepen tot isolatie en twist. Vele Indischgasten kunnen met deze kwalificatie nog steeds niet overweg: de ene helft van alles waar wij mee te maken hebben schijnt hier "waarde loos" voor de andere helft en omge keerd, maar hoe dan ook: we leven alleen maar met een halve wereld en de rest is goed genoeg voor de vuil nishoop. Of is ALLES waardeloos en bestemd voor de vuilnishoop en is dus het eind van de beschaving nabij? Of zit er in alles toch WEL min of meer enige waarde, maar verstaan wij de kunst van het selecteren en propor- tionneren niet meer? Of is ons leven met een beperkte combinatie van waar den al vol genoeg en is de rest alleen maar irritant? Wij gebruikten in Indië dat woordje "waardeloos" maar heel zelden. Omdat alles waar wij mee te maken hadden zo niet voor ons dan toch voor een ander wél waarde had. En wij geleerd hadden die waardering van anderen te respecteren en er zelfs aan tegemoet te komen. Zelfs rasechte Totoks von den dus b.v. trassie niet waardeloos en zelfs de rijkste man kon met oude kran ten, flessen en blikjes andere mensen een genoegen doen. Onze internatio nale Indische wereld vond voor elke zaak wel érgens een leefterrein, zo niet bij Europeanen, dan toch zeker bij In donesiërs, Chinezen, Arabieren, enz. En dan de twee werelden van de rijken en van de armen. Van de exacte den kers en de "magiërs". De meest absurde uitersten kunnen elkaar hierbij ontmoeten. Een buur of een voorbijganger kan ons vragen om de wortels of blaadjes van een on kruid op ons erf. Voor obat. Ja, weg gegooide absoluut waardeloze lampe peertjes konden (zoals ik zelf heb mee gemaakt) gevraagd worden door een fakir om in scherven te worden opge geten om te bewijzen dat geestkracht pijn en letsel konden overwinnen! Daarom zijn Indische mensen over het algemeen milder in hun beoorde ling van waarden. Op zijn minst maken ze er veel minder ruzie over en zoeken altijd naar een "excuus" om voor het schijnbaar waardeloze een nuttige be stemming te vinden. Dat was zo in de Kleine Wereld die Indië heette. Of nóg kleiner: Betawie of Salatiga. De moderne beschaving heet interna tionaal te zijn, maar dat dierbare ken merk van internationaal samenleven dat wij kenden: het zó intiem samen leven dat er een vriendelijke uitwisse ling van waarden kon zijn zonder twist en oorlog, dat ontbreekt helaas in de grote internationale wereld. En daar om staan wij voortdurend op de drem pel van een nieuwe wereldoorlog. Om dat wij nog steeds voor alles wat wij waardeloos noemen geen medemensen kunnen vinden die wij er een plezier mee kunnen doen. En kan menig In dischman bij het kennisnemen van ver oordelingen in krant, radio en TV al leen maar triest het hoofd schudden. Wetend dat als wij maar wérkelijk "mijns broeders hoeder" konden zijn, d.w.z. "toeloeng menoeloeng", er geen "waardeloze" zaken zouden kunnen bestaan. "DOEKOENS" Volgens 'n artikel in de "Telegraaf" van 12 januari neemt het onbevoegd uitoefenen van de geneeskunst in Ne derland steeds meer toe. Min of meer oogluikend wordt toegestaan dat en kele honderden "praktizerende onbe voegde genezers", voor een groot deel ondergebracht in twee organisaties, wekelijks zo'n 80 a 100.000 patiënten behandelen. Ook in Frankrijk, Duitsland, Enge land en de Ver. Staten kent men dit verschijnsel en is men Nederland zelfs ver vooruit in het innemen van een vrijer standpunt hiertegenover. D.w.z. deze "practizerende genezers" worden al lang niet meer automatisch be schouwd als waardeloze kwakzalvers. Ook al omdat velen hunner inderdaad beschikken over para-normale gaven die een heilzame uitwerking kunnen hebben. Dit verschijnsel is in Indonesië (en heel Azië) overigens al eeuwen bekend en elke Indischman is opgegroeid met doekoens, waarvan wij weten dat er inderdaad kwakzalvers bij lopen, maar ongetwijfeld ook mensen die "wonder lijke" genezingen kunnen bewerken. Voor de Indische toeschouwer voltrekt zich nochtans het merkwaardige ver schijnsel dat het Westen dat in het Oosten de doekoengeneeskunst moet bestrijden, in eigen gelederen de "doe- koenerij" in steeds groter omvang ziet toenemen! Gaat men in het Westen meer en meer ontdekken dat het rationele den ken geen oplossing vinden kan voor alle ziekten van de mensheid en dat er geestelijke gaven bestaan (hoe vaag bekend ook) die redding kunnen bren gen waar het gevorderde academische denken faalt. Ook op dit terrein zal het jaar 2000 opmerkelijke verschuivin gen brengen. En heeft de Indische Nederlander in zijn lange verblijf in Indonesië ervaringen opgedaan die méér inhoud hebben dan men in het Westen kan bevroeden. 5

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1968 | | pagina 5