foH§ fOHjl
BIJ DE VOORPLAAT
VAN HIER EN GUNDER
HET PARADIJS IN DE MODDER
Deze ons door Samudradatta toege
stuurde foto is eigenlijk een foto "ty
pisch voor ons, Indischgasten". Wie
Indië niet gekend heeft, zou misschien
nog wel een beetje bekoord worden
door dit "exotische vredige landschap
je", al zouden er anderen zijn die dan
wel wat mooiers gewenst zouden heb
ben dan zo'n stel vuile karbouwen in
de blubber. En "opheffers" zouden mis
schien zeggen: "Zie je! Hoe schande
lijk arm leven deze mensen! Geen kle
ren aan d'rlui lijf! Vergelijk dat met
onze welvarende boeren! Koloniale uit-
buiterij I
En er zullen misschien Amerikanen
zijn (zoals ik ondervonden heb) die
zouden zeggen: "Wat een achterlijk
gedoe. Geef die lui toch één bulldozer
en in no time is één vent klaar met de
hele rataplan!" En als je zou vragen:
"Wat moeten we dan met die andere
ploegers doen?" Dan zou hij zeggen:
"Daar bouwen we een grote fabriek
voor met lopende banden voor massa-
produktie!"
En al deze wereldhervormers begrij
pen niet hoe we daarmee een volk zijn
wijsheid en cultuur zouden ontnemen.
Dat dankzij dit "arme gezwoeg" (dat
nog altijd drie oogsten per jaar moge
lijk maakt in Bali!) ook nog de vrijheid
en creativiteit mogelijk zijn gemaakt
van een Kunst, die de hele wereld
getroffen heeft en nog steeds inspire
rend werken kan voor eeuwen.
Voor de Indischman (die voor zijn
geestesoog al de prilgroene rijst-
scheutjes planten ziet straks, en de
gouden oogsten later) zijn deze "arme
knoeiers" ook nog bouwers van adem
benemend mooie tempels, musici en
dansers van indrukwekkende festivi
teiten, mensen die leven in een won
derlijk en zeldzaam soort broeder
schap. Want hij weet (misschien) dat
deze grote lap sawahgrond niet het
eigendom is van één hereboer, maar
gemeenschappelijk bezit van verschil
lende boertjes die elkaar helpen el
kanders akkers te ploegen, ieder met
één span ossen. En met "persauda-
raan" en "toeloeng menoeloeng" hun
arbeid en bezit samen cultiveren. Ook
Baliërs hebben beslist zo hun ruzies
en jaloersheden en misschien werkt
op deze akker ook wel een "rotvent"
tussen brave burgers, maar als er ar
beid verzet moet worden, vergeet men
onderlinge twisten en verschillen, is
ook de "rotvent" een man met arbeids
kracht en een span ossen, is hij mede
bouwer aan welvaart en harmonie!
met arbeidskracht en een span ossen,
is hij medebouwer aan welvaart en
harmonie!
Ach (schreef Samudradatta): "Kon
den wij Indischgasten óók maar zo
werken voor Tong Tong!" Ja, zo'n grote
groep van bijna een half miljoen In
dischgasten, wij zouden samen mis
schien een "Bali in Holland" opbou
wen met al onze gebundelde krach-
HOOFDLETTERS
"Ik vind dat je in je artikelen veel
meer dan nodig is woorden vet of
in hoofdletters afdrukt, terwijl alles
al duidelijk genoeg is. Waarom die
nadruk? We zijn toch niet onmon
dig?" Eddy G.
1. Er zijn altijd ook lezers die te
vluchtig of te verstrooid lezen. Of voor
wie het geschrevene niet duidelijk ge
noeg is. Maar ook zij zijn betalende
abonnees en hebben recht op servi
ce". Die service verleen ik.
2. Jarenlange ervaring met Tong
Tong heeft mij geleerd dat "slordig"
lezen enorm veel misverstanden heeft
veroorzaakt die TONG TONG schade
doen. Soms hoor ik bij toeval NA JA
REN dat men mij uitlatingen verwijt die
ik nooit gezegd kan hebben. Wordt dan
de Tong Tong opgesnord, waarin het
gestaan zou hebben, dan blijkt dat men
een klemtoon verkeerd gelegd heeft,
een komma over het hoofd gezien. Dan
wordt een beetje verlegen toegegeven
dat men verkeerd gelezen heeft, maar
intussen is JAREN LANG verkeerde
anti-propaganda gemaakt. Dat Tjalie al
die tijd "op het hakblok" heeft gelegen
is zo erg niet, maar de grote schade
aan ons werk (b.v. verlies van tien
tallen abonnees, het scheppen van een
valse reputatie) is erger; zelfs fataal.
Het grootste gebrek van de Indische
groep is HET GEBREK AAN MOED om
als iets onduidelijk is of verkeerd
klinkt, OP DE MAN AF Tjalie om re
kenschap vragen, maar liever einde
loos rondlopen met wrokgevoelens.
Soedah, daar is niets aan te verande
ren. Maar ikzelf kan in de toekomst
zoveel mogelijk onheil voorkomen door
veel "vet of in hoofdletters" te schrij
ven.
TE RIJK
"...en heb je b.v. al vaker in Tong
Tong gezegd dat wij hier TE rijk
leven. Wat is TE rijk? Is rijk-sadja
dan goed genoeg?" L. M. N. Prins
Wat is rijk? Wie tevreden is, is rijk.
De Europese beschaving is een einde
loze "steeds-méér-jacht". Records in
sportwedstrijden en records in bezit.
Wie aan deze jacht meedoet, is al
gauw TE rijk. En dat betekent: ver
arming. Want wie voor méér leeft dan
zijn geluk nodig heeft, doet óf zichzelf
óf anderen tekort. Wie b.v. zestien uur
per dag werkt i.pl.v. acht, berooft zich
zelf van gemoedsrust, dus van harmo
nie, sloopt zijn lichaam, mist andere
levensvelden, waar hij eigenlijk ook
ten...
Maar wij zijn op duizend-en-één mo
tieven vaak Kain en Abel voor elkaar.
En wij weten het. Misschien daarom
verlangen we tóch allemaal naar het
Paradijs van deze ploegers in de mod
der. Hadden wij het maar dieper ge
kend, dan zouden we nu anders le
ven... t.r.
vertoeven moet voor de rijkdom te
vredenheid) van zijn geest.
Denk aan "arme" Indo's en Indo
nesiërs in ons oude Indië. Die zó
schrikbarend weinig hadden om mee
te leven, maar nochtans een rijkdom
hadden aan tevredenheid en wijsgerig
heid, waar zelfs de "Toewan Besar
zich aan laven kon. Er zit méér wijs
heid in "het is beter te geven dan te
ontvangen" dan wij beseffen...
Ik weet dat dit "goedkope filosofie"
jS en dat we dus toch wel ons heil
zullen moeten vinden met onze moder
ne maatschappelijke filosofie ook
al vinden we ONheil.
VOOR NA ONZE TIJD
In het maandblad "De Indische
Pensioenbond" no. 2/68, komt o.a.
voor:
Verhoging Pensioenen met 3.63
pet.!
Het rappel over januari en febru
ari 1968 volgt gelijktijdig met uitke
ring pensioenen over april 1968.
It is a long way to april, dus stort
ik mijn 10 pet reeds nu. (mijn vorige
remise was ook 10 pet van mijn
buitenkansje. 5 pet leek mij zo
schriel.)
Als je de 80 nadert en bovendien
de eenzaamheid dubbel zo zwaar op
je drukt, dan begin je te sukkelen.
In nog geen 2 weken heb ik de
"Medicijnman" tot tweemaal toe
moeten ontbieden. De diagnose van
de tovenaar was: "Niets bijzonders".
Toch meen ik verstandig te han
delen door de huid nu reeds te ver
kopen, voordat ik de beer gevangen
heb. Je kunt nooit weten, niet waar?
Voor T.T. hoop ik, dat de pensioen
genietende abonnees hun 5 pet na
ontvangst van het hun toekomend
bedrag aan je zullen willen overma
ken.
Natuurlijk, SUKARELLA. 10 pet
nog beter.
RAPETÜ! NAP
(Lees verder pag. 11)
ONAFH. IND. TUDSCHR. 12e IAARG. No 17
Pr Mauritsl. 36, Den Haag - Telegramadres: Tong
Tong DenHaag - Tel. 070-54.55.00f54.55.01 - Giro 6685
Uitgave: Publ. en Handel Mij Tong Tong N.V.
Directie en Hoofdredactie: Tjalie Robinson.
Verschijnt de 15de en 30ste van iedere maand.
Prijs per nummer f 0.90. Abt. Nederl.: kwart, 4,50;
half), f 9,— Jaar f 18.—. Abt. Europa: Jaar f 23,—.
Abt. buitenl. (p. jaar en p. luchtp.): Australië en
Nw. Zeeland f 63,—; Indonesië f 58.—; Z.-Afrlka
en Z.-Amerika f 48,—; Canada en V.S. f 39.—;
Suriname en Antillen f 33.—; Abt. buitenl. (p. jaar
en p. zeepost): voor alle landen f 28,
ALLE ABONNEMENTSGELDEN ZIJN BIJ
VOORUITBETALING VERSCHULDIGD.
ADVERTENTIES KUNNEN ZONDER OPGAAF VAN
REDENEN GEWEIGERD WORDEN.
ZOEKT OP BASIS VAN DE NUTTIGE ERVARIN
GEN IN DE GORDEL VAN SMARAGD NIEUWE
INTERESSEN IN NEDERLAND TE WEKKEN VOOR
DE TROPENGORDEL.
De directie behoudt zich het recht voor hen die
schadelijk geacht worden voor het welzijn van
Tong Tong als abonnee te weigeren of af te
2