(AMSTEbi PRACHTPILS ZEVENVOUDIG... U zult het vermoedelijk ook al vaker gehad hebben. U pakt de krant op en laat Uw oog gaan over de belangrijkste berichten en dan heeft U er opeens GENOEG van. Het is toch alle dagen hetzelfde: daden van geweld aan wijzen wie er weer fout is veroor delen straffen. Het is allemaal zó duidelijk. Het is allemaal zó logisch wat er gebeurt en het is allemaal bijmekaar een ver schrikkelijk eentonig verhaal van wraak, wraak, wraak en nog eens wraak. Het schijnt alsof alle mensen rondlopen met een Kainsteken (dus dood moeten) en wie géén Kainsteken draagt, is Abel...en die wordt in één moeite door) óók doodgeslagen. En zeggen de filosofen dit is al zo oud als de wereld. Het is "nor maal"... •k Pas als je het woord "zo oud als de wereld" in je mond neemt, ga je toch even op zoek of het wérkelijk zo is. Je graaft in historische werken, in oude filosofieën en gedichten, ja zelfs in archaeologische opgravingen. En je vindt inderdaad "een geschiedenis van wapentuig" zo oud als de mensheid is. Ook lees je er de Bijbel nog eens op na: de eerste mensenmoord (die dus een BROEDERmoord moest zijn). Bekend verhaal. Kain slaat (uit af gunst! onthoud dat!) Abel dood. En vlucht. Normaal. Menselijk. Maar Kain beseft wat hij gedaan heeft (deden WIJ dat allemaal maar!). Hij zegt: "Mijne misdaad is groter dan dat zij vergeven worde..." En hij stelt zélf zijn straf vast: "...ik zal zwervende en dolende zijn op de aarde, en het zal geschieden dat al wie mij vindt mij zal dood slaan..." Verhaaltje uit. Nou, en dat verklaart toch waarom de mensheid tot heden den dag nog steeds vervolgt en dood slaat? Wat wil je, Tjalie! Het is ver drietig, maar het is normaal! Nou, het verhaaltje was nog niet helemaal uit! In het volgende vers komt God zelf de ongelukkige Kain terzijde staan met een waarschuwing: "Daarom al wie Kain doodslaat zal zevenvoudig gewroken worden!" Nou Tjalie, wat wil je! Dat verklaart alles nóg duidelijker! Elke doodslag heeft zeven doodslagen tot gevolg! En als dat in de loop der eeuwen verder gaat, krijg je op den duur wereldoor logen tot alles vergaat. Klopt toch? Logisch toch? Het is normaal!... Eh we weten allemaal drommels goed, dat het NIET logisch en NIET normaal hoeft te zijn. Want er staat duidelijk: "al wie Kain doodslaat...". Dus alleen zij die inderdaad Kain doodslaan maken de wereld alleen maar erger. We hebben nog zoiets als een "vrije keus". We kunnen vergeten en vergeven. Maar als we rondkijken in onze maatschappij en de krant le zen, merken we wel dat we van die vrije keus geen gebruik maken. Dat we het heel logisch en normaal vinden als er een SYSTEEM bestaat van Kains doodslaan. M.a.w.: onze vrije keus maakt ons eigen leven kapotter en ka potter. De schuld van "verergering in tweede instantie" ligt NOOIT bij Kain, maar bij ONS. Bij ons, "rechtvaardige straffers"! Zou het werkelijk wel anders kun nen? Zouden er werkelijk wel mensen zijn die groothartig genoeg zijn, ver gevensgezind genoeg, zwijgzaam ge noeg om inderdaad Kains NIET te ver volgen? Ja. Onze Indische samenleving heeft zelfs verhoudingsgewijs erg veel van zulke mensen gehad. Daarom hebben wij in Indië zo opvallend weinig schan dalen en rellen gehad. Hebben wij "dolende Kains" beschermd door ze niet aan de kaak te stellen.Door te zwijgen. Door op zijn hoogst alleen te zeggen: "God slaapt niet!" Door zelfs te zwijgen over wat ONS werd aange daan. Dit is het mooiste en dierbaarste aan de Indischman dat ik gevonden heb. En ik wéét dat velen nu roepen zul len: "Wat kóóp je ervoor? Ze lópen alleen maar over je...!" M.a.w.: als je niet Kain bent, dan ben je Abel. Dood slaan doen ze je toch! Ja, ja, dat is waar. Maar weet je, we dragen dan geen schuld aan het "zeven maal voortplanten" van onze doodslag. En we maken daardoor het leven van ons nageslacht leefbaarder. En pas dan, weet je, krijgt ons kort stondige en kommervolle leven enige zin. En langer en zegenrijker waarde Tot heel ver voorbij onze eindigheid. Adoeh, maar wat is het moeilijk om Kains NIET te vervolgen, ja?... T.R. I I BLIJVEN SCHRIJVEN! In ons nummer van 15 april waar schuwden we er ernstig voor dat als onze lezers niet zouden blijven schrij ven, onze voorraad copy snel uitgeput zou raken en ons blad zou sterven door "koerang napas". Tot onze ver bazing en vreugde kwam er in deze maand alleen al genoeg binnen om er drie nummers mee te vullen! Terima kasih banjak! En poekoel te- roes, Oude Garde! We staan nog véél langer dan anderen denken... Veel nieuw copy en veel brieven. Wees niet teleurgesteld als wij U niet terug schrijven. We hebben nog steeds maar twee handen...! Bij het (vaak ongevraagd) ontvangen van hartelijke brieven, goede copy en kleine giften ("de rest: hou maar!' voel ik me vaak erg schuldig en on dankbaar omdat ik niet prompt reageer met al was het maar zó'n klein brief kaartje Toch zie ik in dat dit nu eenmaal hoort bij ons Indisch leven, dat spon taan en royaal moet zijn uit zichzelf. En zonder dank. Meestal juist als wij ARM zijn! Vaak gaan mijn gedachten onwille keurig terug naar mijn verste jeugd toen wij periodiek "erg arm" waren. Mijn vader was in zijn jonge jaren nogal avontuurlijk en we scharrelden vaak van de ene plaats naar de an dere, altijd in goedkope huizen aan doodlopende gangen. Diep achterin, waar het eigenlijk kamponghuizen wa ren. Van bilik en zo. Maar met royale "Inlandse erven" met veel vrucht bomen. Altijd hadden wij buren op wier erven vruchtbomen stonden die wijd vertakt waren tot voorbij de af- scheidingspaggers. Die het hele jaar door bloesems en vruchten afschud den ook op ons erf. Zo maar gratis en cadeau voor ons! Ook zullen onze er ven wel bomen gehad hebben, die onze buren "tracteerden", al herinner ik me dat nauwlijks. Hoe dan ook: juist in die arme tijd was er weelde van en naar alle kanten. Toen we later rijker en deftiger werden, woonden we in betere buurten met kleinere erven met hoge scheidingsmuren en geen vrucht bomen. Of, als ze er stonden, zó ge plant of gesnoeid dat buren "er geen last van hadden", leder voor zich en God voor ons allen, ja? En juist: hoe arm werd ons leven toen! Nu, met onze arme Tong Tong-club, zijn de "arme kamponghuizen" weer terug. We scharrelen maar onvervaard de toekomst in. Hoe lang nog? En toch denken we er niet aan, want we zijn weer rijk! T.R. 3

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1968 | | pagina 3