f 2000,- VOOR DE DOKTER Wajang Purwa Tientallen giro's, wissels en bankpapier zijn ons kantoor binnenge stroomd. Bedragen van 5, 10, 25, 50 maar ook bankjes van f 100, Allemaal voor dr. Mie de Vries, "van een oud Soerabaiaan", "voor een kampvriend", "voor een vriend in nood", simpele notities op de giro of op een briefje geschreven als bewijs dat men een medemens niet in de steek liet. Veel gevers wensten onbekend te blijven, wat doet een naam er ook toe, als de daad boekdelen spreekt? Er is spontaan, royaal geholpen, de auto van dr. Mie de Vries is nu allang afbetaald en er is nog meer dan hetzelfde bedrag over voor andere uitgaven! U weet misschien wel dat het Alg. Dagblad te Rotterdam, attent gemaakt door een van onze abonnees, de actie heeft overgenomen. Met dagelijks en dan nog veel meer plaatsruimte ter beschikking, heeft men de actie grootscheeps kunnen opzetten en via het dagblad is meer dan 5000,binnengekomen! De actie Mie de Vries is een geweldig succes geworden. Beste vrienden in nood, nogmaals véél, véél dank voor uw hulp, de familie de Vries kan haar dank niet eens onder woorden brengen. Ik heb namens U gezegd dat het wel goed was. Namens Tong Tong wilde ik U zeggen, hoe dankbaar en trots we zijn op onze lezers! Wij hebben de actie gesloten op f 2000,het geld is overgemaakt. Wat er na deze dag nog binnenkomt, mogen wij dat storten in onze Bruine Bus? U weet dat is het potje voor vele noden, waaruit altijd zonder tijdverlies, direct geholpen kan worden. God zegene U allen! Lilian Ducelle WAJANG In ons vorige nummer maakten we reeds beknopt melding van de aparte expositie van wajang koelit in het Mu seum voor Land- en Volkenkunde te Rotterdam (Willemskade 25, Tel. 010- 11.10.55), alsmede van de wajangvoor stelling die daar op 19 en 26 mei ge houden wordt en waar de ons bekende E. Flohr zal figureren als dalang. De expositie loopt nog het hele jaar door, maar het is (van uitstel komt afstel!) toch wel wenselijk om er gauw eens een kijkje te nemen. Want het is werkelijk een PRACHTIGE expositie, waarvoor de samenstellers, mej. Dja- jasoebrata en de hr R. Wassing, niet alleen onze lof maar ook onze bewon dering toekomt. Slechts zij die zelfs maar een beetje gegrasduind hebben in deze wonder lijke cultuurvorm, en dus wat af weten van de immense uitgestrektheid van dit terrein en de diepte van alle sym boliek erin, kunnen begrip opbrengen voor de voortreffelijke wijze waarop in deze onmetelijke materie tekening is gebracht in een aantal combinaties van poppen die op een overzichtelijke wij ze diverse aspecten van de wajang in beeld brengen. Ook aan de artistieke presentatie en de belichting is grote aandacht besteed. Wie in de grote "wajang-zaal" rondwaart, komt in een wonderlijke droomwereld "van schoon heid en mystiek", als we deze afge zaagde uitdrukking gebruiken mogen. Maar hier is zij ten volle verdiend. Wie er extra goed in wil komen, koopt bij het betreden van het museum ook de beknopte "handleiding" die aan deze expositie gewijd is. Wie dan nog denkt dat wajang "een Onze bekende Indische dalang E. Flohr treedt hij een tweetal voorstellingen ook op. soort poppenspel" is, is van een lelijk misverstand genezen. Hij zal inzien, dat wajang "de geschiedenis der mensheid en menselijkheid" is in al zijn eeuwige vormen, boeiend, tra gisch, betoverend, aangrijpend, "im mer unvollendet". In de wajang vinden wij onszelf terug, onze voorvaderen en nakomelingen, onze maatschappij en de levensgeschiedenis aller maat schappijen sinds de schepping tot eeuwen en nog eens eeuwen na ons. DUS is elke collectie wajangfiguren een ontdekkingsterrein vol verrassin gen voor een ieder die in staat is in deze poppen de Mens en het Leven te ontdekken. Wij hopen dat vele lezers een be- GELOOF Op het artikel "Geloof" in de Tong Tong van 15 april is een onthutsend aantal reacties binnengekomen. We zouden enkele van deze inzendingen graag in hun geheel willen plaatsen; van andere in elk geval bijzondere passages willen overnemen, maar het wordt allemaal toch wel wat erg veel voor een niet-religieus blad als het onze. Ook ben ik ze allemaal nog steeds aan het doorworstelen. We ko men er later zeker nog op terug. OBAT Oom Pong (zijn leven lang met dja- moes opgegroeid) moet nog steeds niets hebben van moderne patentge neesmiddelen, die hij alleen maar schadelijk en gevaarlijk acht. En als men met klemmende bewijzen en alle overredingskracht duidelijk kan maken dat een bepaalde "fabrieks-obat" per sé niet gevaarlijk kan zijn, geeft Oom Pong zich nóg niet gewonnen en bromt alleen maar: "Ah! Schaadt het niet, het baat ook niet!"... Onze groenteboer: "Ach, Holland is toch wel een mooi land als er maar een dak boven zat. In Den Haag is een Indische vereni ging die zeer veel goeds doet en daar om algemeen bekend en geëerd is. Die vereniging is de PIGL (Protestants Indisch Geestelijk Leven). Zelfs niet- Indische Hagenaars kennen de PIGI maar nog steeds weten massa's men sen niet wat Indisch is. Dus lazen we dezer dagen in een groot Haags dag blad deze wonderlijke mededeling: "PIGL telt onder haar leden veel ge repatrieerde Indonesiërs"... Deze uitgave van het Museum voor Land- en Volkenkunde te Rotterdam met vele mooie foto's geeft de lezer "in a nutshell" een uitstekend inzicht in de vormen van wajang en haar achtergronden, alsmede van de bete kenis van de wajang in het dagelijkse leven in Indonesië; 87 pagina's. Verkrijgbaar in Boekhandel Tong Tong f 7,50. zoek aan de expositie zullen brengen. Het Rotterdamse Museum heeft er zijn bijzondere "vakmanschap" mee be wezen: een collectie "voorbije en dode zaken" te arrangeren tot een schouw spel van vers en vibrerend leven. 4

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1968 | | pagina 4