f 2000,- VOOR DE DOKTER
Wajang Purwa
Tientallen giro's, wissels en bankpapier zijn ons kantoor binnenge
stroomd. Bedragen van 5, 10, 25, 50 maar ook bankjes van f 100,
Allemaal voor dr. Mie de Vries, "van een oud Soerabaiaan", "voor
een kampvriend", "voor een vriend in nood", simpele notities op de
giro of op een briefje geschreven als bewijs dat men een medemens
niet in de steek liet. Veel gevers wensten onbekend te blijven, wat
doet een naam er ook toe, als de daad boekdelen spreekt? Er is
spontaan, royaal geholpen, de auto van dr. Mie de Vries is nu allang
afbetaald en er is nog meer dan hetzelfde bedrag over voor andere
uitgaven!
U weet misschien wel dat het Alg. Dagblad te Rotterdam, attent
gemaakt door een van onze abonnees, de actie heeft overgenomen.
Met dagelijks en dan nog veel meer plaatsruimte ter beschikking, heeft
men de actie grootscheeps kunnen opzetten en via het dagblad is
meer dan 5000,binnengekomen!
De actie Mie de Vries is een geweldig succes geworden.
Beste vrienden in nood, nogmaals véél, véél dank voor uw hulp, de
familie de Vries kan haar dank niet eens onder woorden brengen.
Ik heb namens U gezegd dat het wel goed was. Namens Tong Tong
wilde ik U zeggen, hoe dankbaar en trots we zijn op onze lezers!
Wij hebben de actie gesloten op f 2000,het geld is overgemaakt.
Wat er na deze dag nog binnenkomt, mogen wij dat storten in onze
Bruine Bus? U weet dat is het potje voor vele noden, waaruit altijd
zonder tijdverlies, direct geholpen kan worden.
God zegene U allen!
Lilian Ducelle
WAJANG
In ons vorige nummer maakten we
reeds beknopt melding van de aparte
expositie van wajang koelit in het Mu
seum voor Land- en Volkenkunde te
Rotterdam (Willemskade 25, Tel. 010-
11.10.55), alsmede van de wajangvoor
stelling die daar op 19 en 26 mei ge
houden wordt en waar de ons bekende
E. Flohr zal figureren als dalang.
De expositie loopt nog het hele jaar
door, maar het is (van uitstel komt
afstel!) toch wel wenselijk om er gauw
eens een kijkje te nemen. Want het is
werkelijk een PRACHTIGE expositie,
waarvoor de samenstellers, mej. Dja-
jasoebrata en de hr R. Wassing, niet
alleen onze lof maar ook onze bewon
dering toekomt.
Slechts zij die zelfs maar een beetje
gegrasduind hebben in deze wonder
lijke cultuurvorm, en dus wat af weten
van de immense uitgestrektheid van
dit terrein en de diepte van alle sym
boliek erin, kunnen begrip opbrengen
voor de voortreffelijke wijze waarop in
deze onmetelijke materie tekening is
gebracht in een aantal combinaties van
poppen die op een overzichtelijke wij
ze diverse aspecten van de wajang in
beeld brengen. Ook aan de artistieke
presentatie en de belichting is grote
aandacht besteed. Wie in de grote
"wajang-zaal" rondwaart, komt in een
wonderlijke droomwereld "van schoon
heid en mystiek", als we deze afge
zaagde uitdrukking gebruiken mogen.
Maar hier is zij ten volle verdiend.
Wie er extra goed in wil komen,
koopt bij het betreden van het museum
ook de beknopte "handleiding" die aan
deze expositie gewijd is.
Wie dan nog denkt dat wajang "een
Onze bekende Indische dalang E. Flohr treedt
hij een tweetal voorstellingen ook op.
soort poppenspel" is, is van een lelijk
misverstand genezen. Hij zal inzien,
dat wajang "de geschiedenis der
mensheid en menselijkheid" is in al
zijn eeuwige vormen, boeiend, tra
gisch, betoverend, aangrijpend, "im
mer unvollendet". In de wajang vinden
wij onszelf terug, onze voorvaderen en
nakomelingen, onze maatschappij en
de levensgeschiedenis aller maat
schappijen sinds de schepping tot
eeuwen en nog eens eeuwen na ons.
DUS is elke collectie wajangfiguren
een ontdekkingsterrein vol verrassin
gen voor een ieder die in staat is in
deze poppen de Mens en het Leven
te ontdekken.
Wij hopen dat vele lezers een be-
GELOOF
Op het artikel "Geloof" in de Tong
Tong van 15 april is een onthutsend
aantal reacties binnengekomen. We
zouden enkele van deze inzendingen
graag in hun geheel willen plaatsen;
van andere in elk geval bijzondere
passages willen overnemen, maar het
wordt allemaal toch wel wat erg veel
voor een niet-religieus blad als het
onze. Ook ben ik ze allemaal nog
steeds aan het doorworstelen. We ko
men er later zeker nog op terug.
OBAT
Oom Pong (zijn leven lang met dja-
moes opgegroeid) moet nog steeds
niets hebben van moderne patentge
neesmiddelen, die hij alleen maar
schadelijk en gevaarlijk acht. En als
men met klemmende bewijzen en alle
overredingskracht duidelijk kan maken
dat een bepaalde "fabrieks-obat" per
sé niet gevaarlijk kan zijn, geeft Oom
Pong zich nóg niet gewonnen en bromt
alleen maar: "Ah! Schaadt het niet,
het baat ook niet!"...
Onze groenteboer: "Ach, Holland is
toch wel een mooi land als er maar
een dak boven zat.
In Den Haag is een Indische vereni
ging die zeer veel goeds doet en daar
om algemeen bekend en geëerd is.
Die vereniging is de PIGL (Protestants
Indisch Geestelijk Leven). Zelfs niet-
Indische Hagenaars kennen de PIGI
maar nog steeds weten massa's men
sen niet wat Indisch is. Dus lazen we
dezer dagen in een groot Haags dag
blad deze wonderlijke mededeling:
"PIGL telt onder haar leden veel ge
repatrieerde Indonesiërs"...
Deze uitgave van het Museum voor
Land- en Volkenkunde te Rotterdam
met vele mooie foto's geeft de lezer
"in a nutshell" een uitstekend inzicht
in de vormen van wajang en haar
achtergronden, alsmede van de bete
kenis van de wajang in het dagelijkse
leven in Indonesië; 87 pagina's.
Verkrijgbaar in Boekhandel Tong Tong
f 7,50.
zoek aan de expositie zullen brengen.
Het Rotterdamse Museum heeft er zijn
bijzondere "vakmanschap" mee be
wezen: een collectie "voorbije en dode
zaken" te arrangeren tot een schouw
spel van vers en vibrerend leven.
4