fAMSTEL> PILS PRACHTPILS A T M.\fnl K forüf f öiri<f VAN HIER EN GUNDER BIJ DE VOORPLAAT l'/> RADJA BOEAH En dat staat toch maar brutaal op de voorplaat van Tong Tong, de ERE- plaats zegezegd! Die stinkerd! En toch zullen duizenden lezers, Totok en Indo gelijk, Njonja Besar en Kleine Boeng gelijk, de doerian deze ereplaats van harte gunnen. En zelfs met een ap plaus begroeten. Alsof het een be kroond teelproduct was van een super proeftuin. Terwijl juist de zwervers door Indonesië's oetans zullen zweren dat de lekkerste doerians komen uit de maagdelijkste bossen! Waar of niet. Trader Horns van Tong Tong? De doerian is misschien wel de meest contrastrijke vrucht ter wereld. Gehuld in een krokodillenpantser en "een ondraaglijke stank" verspreidend, herbergt hij in zijn karkas het zoetste, romigste en rijkste vruchtvlees dat wij kennen. Wie eenmaal de "barrière van afweer" van de doerian overwonnen heeft, is voor de rest van zijn leven een trouw minnaar van deze vrucht. Wonderlijker: wat hij eens "stank" noemde, noemt hij voortaan "welrie kend". In de vruchtenkraam van de populaire en gerenommeerde vruchten met een gladde, kleurige huid, wordt zijn oog het aangenaamst getroffen door 't grijsgroene pakje van de vecht jas, a.h.w. behangen met slag en steekwapens. Dat is de sobat kentel die hij zoekt! Zo voelen zich ook in het leven vele mensen zich juist aangetrokken tot de schurken met een gouden hart, tot de ONpopulaire geneugten in het leven, omdat juist daarin de hoogste charme verborgen is. Die laten zich door het "jasses!" van de massa's niet afschrik ken en vinden een beloning van aparte excellence. Oef! Vooral nu de Indischman in Holland al jaren heeft genoten van de fluweligste perziken en de nobelste peertjes-in-blik, zoetgeurend en smel tend op de tong, kan hij af en toe on redelijk verlangen naar die barbaarse "Jungle Jim" de Doerian. Had hij er nu maar eentje hier! Dan een haast vergeten kapmes opgescharreld uit de kelder, wijdbeens midden in de kamer op de vloer zitten en een half uurtje kloppartij maken met de doerèn. En dan...! Laat de buren maar komme, jonges! Laat de buren maar komme! Je lust ze nét zo rauw als deze Radia Boeah van de Oetan! T.R. DIENEN "Er zijn twee aspecten aan Tong Tong, waarvan ik me afvraag of ze wérkelijk zo aanslaan bij de lezers als je wel denkt (anders zou je er niet mee dóór gaan). Dat zijn je blijkbare ontzag voor het monarchis me (te veel brave Oranjeliefde die toch uit de tijd is) en al dat zweren bij de bijbel. Een progressiever en DUS nuchterder instelling zou je be slist méér lezers bezorgen." de V. Je moet een beetje dieper kijken: er is in essentie alleen sprake van een "Bereidheid om te dienen" en van het "Vermogen om te geloven". En eigen lijk is het eerste ook maar een vorm van het tweede. Men kan immers met geduld en toe wijding een Gezag dienen dat al eeu wen lang met ups en downs ons geleid heeft. Of men kan bij onderlinge af spraak telkens wanneer een zelfgeko zen gezag ons niet bevalt een ander gezag kiezen. Men kan één God die nen of men kan zelf telker.s 'n nieuwe (af)god maken. Eerlijk gezegd maak ik er geen twist over welk "systeem" het best is, het gaat voor mij alleen om het zo consequent mogelijk Dienen, het vermogen om te dienen, het Ver mogen om te geloven. Veel Indische mensen raken alleen maar vermoeid van het voortdurend en grillig onbestendig veranderen van ge zagsdragers, modevormen, bouwstijlen, kunstnormen, enz. enz. Goede diena ren van de Koning en goede dienaren van God richten geen ongelukken aan. T.R. NAUWKEURIG Ook in ons blad is nauwkeurigheid niet helemaal zonder belang. Het stuk je van de Heer Wijtman in Tong Tong van 30 april geeft aanleiding tot een paar opmerkingen, die overigens de strekking en waarde van het stuk niet aantasten. Maar er komen enkele his torische onjuistheden in voor die recht zetting verdienen. Er heeft nooit een "vorst van Bali" bestaan. Er waren er zeven n.l. die van Boeleleng, Karangasem, Kloengkoeng, Bangli, Gianjar, Badoeng, Tabanan en Diembrana. Daarvan was de Dewa Agoeng van Kloengkoeng de eerste onder zijn geliiken. Kloengkoeng ligt od 40 km van Den Pasar en onze aoe- de Dewa Agoeng zal niet veel meer dan vervolgschool hebben gehad. Wat aan zijn waardigheid overigens niets af deed. De toelating van zending en missie kwam omstreeks 1932/33 (opnieuwl ter snrake Het hotel in Den Pasar werd in 1929 nebouwd. Het verhaal speelt dus kenneliik in de dertiger iaren. Maar van de zeven radia's. voldoet er geen een aan de beschrijving en de naam De naam stemt wel overeen met die van de zoon van de vorst van Gianjar n.l. Anak Agoeng Gdeh Agoeng, die toen ca. 15 jaar was. Ofschoon zijn opleiding beter was dan die der oudere generatie (Rechtshogeschool Djakarta) heeft hij toch niet de Sorbone, Eton, Oxford of Amsterdam bezocht. Gianjar ligt ook op ca. 30 km van Den Pasar. De enige poeri van enige betekenis op ca. 7 km van Den Pasar is die van Kesiman, maar de bewoner daarvan is bepaald niet de figuur als door Hr. Wijtman beschreven. Desondanks is de filosofie van de Baliër in het algemeen, door het stuk uitnemend weergegeven. Over historische onjuistheden ge sproken, in dezelfde Tong Tong komt een stukje voor over de stadhouder Prins Maurits waarin deze de "Stede dwinger" wordt genoemd. Maar deze bijnaam komt tenrechte toe aan zijn opvolger Frederik Hendrik. G. A. Schotel Noot van de Redactie: voor zulke cor recties kan Tong Tong alleen maar dankbaar zijn. ONAFH. IND. TIJDSCHR. 12e JAARG. No. 23 Pr. Mauritsl. 36, Den Haag - Telegramadres: Tong Tong DenHaag - Tel. 070-54.55.00/54.55.01 - Giro 6685 Uitgave: Publ. en Handel Mij Tong Tong N.V. Directie en Hoofdredactie: Tjalie Robinson. Verschijnt de 15de en 30ste van iedere maand. Prijs per nummer 0,90. Abt. Nederl.: kwart, f 4,50; halfj. f 9,Jaar f 18,Abt. Europa: jaar f 23, Abt. buitenl. (p. jaar en p. luchtp.): Australië en Nw. Zeeland f 63,Indonesië f 58,Z.-Afrika en Z.-Amerika f 48,Canada en V.S. f 39, Suriname en Antillen f 33,Abt. buitenl. (p. jaar en p. zeepost): voor alle landen f 28, ZOEKT OP BASIS VAN DE NUTTIGE ERVARIN GEN IN DE GORDEL VAN SMARAGD NIEUWE INTERESSEN IN NEDERLAND TE WEKKEN VOOR DE TROPENGORDEL. De directie behoudt zich het recht voor hen die schadelijk geacht worden voor het welzijn van Tong Tong als abonnee te weigeren of af te voeren. ALLE ABONNEMENTSGELDEN ZIJN BIJ VOORUITBETALING VERSCHULDIGD. ADVERTENTIES KUNNEN ZONDER OPGAAF VAN REDENEN GEWEIGERD WORDEN

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1968 | | pagina 2