Pasar Malam piekerans THUIS Elk jaar weer als de Pasar Malam nadert, en er honderden contacten opge nomen moeten worden met toekomstige standhouders en bezoekers, staan we weer verbaasd over het getawar op kosten en de hoge eisen die men blijft stellen aan wat geboden diende te worden. Niet kwaai-kwaai, hoor! Gelukkig! Bijna altijd heeft men het beste voor ogen voor onze Pasar Malam, maar heeft men geen ervaring van wat op de Europese markt op dit gebied "te koop" is, en dus leggen (altijd de ouderen) de maatstaven aan van de Pasar Malams van "toen froeher". Tja! En dan komt zelfs onze beste Pasar Malam er bekaaid van af. Want zelfs de rijkste ondernemer in Holland zou geen kans zien om b.v. bamboe en atap hier te krijgen. Bovendien zou alles op brandweer-voorschrift geïm pregneerd moeten zijn (peperduur!) en tenslotte zou in elk geval de atap, als die na elke Pasar Malam weer een jaar in de goedang bewaard moest worden, in dit droge klimaat snel ver gaan. Heus, zet die aankleding van Indonesische pasarmalams maar defi nitief uit het hoofd! Ook blijft het elke Indischman elk jaar weer spijten dat niet "overal ver- kopertjes van katjang goreng en pala manis rondlopen". Maar a. heeft u wel eens nuchter nagerekend hoeveel ka tjang hier in Holland kost, b. hoeveel jongetjes U zou kunnen vinden om over het terrein rond te zwerven voor die paar stuivers die ermee verdiend zouden kunnen worden? Anderen weer betreuren het dat niet alle dames in sarong en kebaja komen opdraven. En meestal doen juist die het, die er zélf niet aan zouden dénken het te doen. De organisatoren van de Pasar Malam zouden het zelf ook toe juichen, maar men doet het immers tóch niet? Hierover ook maar niet ge klaagd, dus! Ook vindt men het eten altijd duur. Dat is pertinent ONwaar. En dat weet iedereen die regelmatig andere jaar beurzen in Nederland bezoekt. B.v. de Utrechtse jaarbeurs, waar een "dinert- je" 8,kost (kentang, doppertjes, mini-biefstukje), in een aparte restau ratiezaak waar je niet gezellig middenin de feestdrukte zit, waar je altijd maar weer dezelfde flesjesdrankjes krijgt tegen abnormaal hoge prijzen. Neen, hier houden we kalm voet bij stuk: NERGENS is op welke jaarbeurs ook het eten zó goedkoop en gevarieerd als op onze eigen Pasar Malam. Waarom gaan in verhouding zo erg weinig Indischgasten naar Nederlandse jaarbeurzen? Omdat het er "zo duur en zo saai" is. Alle stands staan in saaie hokken in het gelid; niet zoals op de Pasar Malam vrolijk en zorgeloos kris en kras over het terrein. Op geen en kele jaarbeurs heb je zoals bij ons "altijd wat op het toneel": muziek, zang, dans. Op geen enkele andere jaarbeurs kom je zoveel ouwe kontjo's tegen als bij ons. En nergens vind je zo'n bonte afwisseling van koopwaar. Op de doorsnee jaarbeurs vind je b.v. alsmaar souvenirwinkeltjes of dames tassen of aardewerk in onafzienbare rijen. Je loopt in lange, saaie gangen, terwijl je op de Pasar Malam leuk alle kanten uit rondzwerft. De Pasar Malam van tempo doeloe: het onvergetelijke scheppingswerk van "Paatje' Antonisse in 1920. Voorgoed voorbij? In Den Haag organiseren dankbare nazaten koppig elk jaar weer een nieuwe Pasar Malam. Djangan loepd! Pasar Malam? Dat is (zelfs bij al zijn beperkingen) tóch wel oud-Indische zorgeloosheid en vrijheid. Je slentert maar kris en kras over het terrein. Alles staat zorgeloos door mekaar. Hier is kunst en daar is gado-gado, hier is koopwaar en daar muziek, hier zijn planten en bloemen, en daar schilderijen. En overal wandelen kontjo's "fan toen froeher". "Hallo, Peh!" "Ait, Tjitjih!" Duur? ALLES is duur tegen woordig, maar op de Pasar Ma lam ben je eindelijk weer thuis...! Wie over het algemeen NIET klagen of wat aan te merken hebben op de Pasar Malam zijn jonge Indische men sen, die het oude Indië niet goed kenden, en dus de Pasar Malam alleen kunnen beoordelen naar wat ze op andere jaarbeurzen meemaken. En die zijn dol op de PM. Zo ook de Hollan ders die nooit Indië zagen, gewend zijn aan alleen Europese jaarbeurzen, en dan op ONZE Pasar Malam opeens middenin een oer-gezellige kermis zit ten, waarbij bovendien geen onorde lijkheden voorkomen. Wie eens uit nieuwsgierigheid is komen kijken, slaat geen Pasar Malam meer over! Dan betreurt men het dat barang uit Indonesië zo duur is. Maar hier blijkt men zelden of nooit eens importeurs te polsen. Dan zou men leren dat a. die artikelen in Indonesië (het Oosten) zélf sinds "voor de oorlog" tien tot honderdmaal in prijs gestegen zijn, b. dat de opslag- en verzendkosten in de laatste tijd duizelingwekkend hoog zijn, c. dat uitvoer- en invoervergun ningen en -kosten zo hoog zijn. En tot slot: de verschepingsmogelijkheden zijn zó gekrompen ,dat een Indonesiër natuurlijk liever 1000 ton rubber ver scheept, waarop hij tenminste nog een redelijke winst boekt, dan met enorm veel soesah een paar krandjangs met b.v. bakoels of tjanggoks! We mogen blij zijn dat we nog wat binnenkrijgen! De beste vergelijking kan nog ge maakt worden met b.v. de barang die in de Bijenkorf of V D verkocht wordt uit India of Japan of Perzië. Ook deze barang is (om precies dezelfde redenen) peperduur. Maar geen enkele Indischman heeft deze prijzen vóór de oorlog gekend. Dus heeft niemand "ge wetensbezwaren". Daarom zijn op de Pasar Malam totoks verhoudingsgewijs betere ko pers dan Indischgasten. De totok vindt zo'n matje of hoedje of mandje uit In donesië origineel en vindt er in zijn huiskamer als "art-object" vaak een leuke tampat voor. De Indischman, die veel artikelen alleen maar gekend Lees verder pag. 11 4

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1968 | | pagina 4