Fietsrennen in Indonesia j J. M. VAN EXEL's Na de race Soerabaia-Bodjonegoro v.v. zie org. dd. 30-1-'68 waar wij Ban- doengers Raes en van Loon 2 en 3 werden dacht ons bestuur niet achter te kunnen blijven en organiseerden zij de race Batavia-Bandoeng, via Poerwakarta; een afstand van ongeveer 180 km waarvan 70 km stijgend terrein en waarin opgenomen de 14% helling Tjisomang. Uitnodigingen gingen uit naar de diverse clubs in Semarang, Djocja, Soerabaia en Malang. Behalve uit Batavia en Ban doeng die overvloedig inschreven kwam uit de elite van eerdergenoemde steden, slechts Peters alias Daricarière, die ons in Soerabaia had verslagen. Raes en ik en natuurlijk ook de an dere Bandoengers waren vast van plan om alle renners die dus interstedelijk zich de borst nat maakten te verslaan. Wel dat betekende elke dag berg- hellinkje op en afrijden met zondag bijwijze van rust bijv.: Bandoeng-Soe- kaboemi v.v. met zijn vervelend lange zware Kekbron-helling dus een afstand van 250 km. Daarbij nog de training van je arm- en schouderspieren door oefeningen aan de ringen, elke och tend 1 km hardlopen. Vanzelf dronken en rookten wij niet en beschouwden wij het doodeenvou dig kijken naar mooie meisjes al als strijdig met de sportmanstucht. We hadden er wel wat voor over toen! Wij repareerden ook alles zelf aan onze fietsen en snel-banden-plakken was onze specialiteit. Raes record was 1 min. 23 sec., compleet van velg tot opgepompt op velg! De race zou dus in Batavia begin nen, geld om in stijl met de trein er heen te reizen hadden wij arme jon gens niet, dus fietsten wij op onze zwaar beproefde karretjes op een avond Batavia-waarts. De licht-dynamo's die wij in het don ker inschakelden liepen in de buurt van Roerwakarta al vast en we moesten het toen doen met het olielampje van Harms jr. die dus steeds op kop moest rijden. Enfin, na een tocht van vele hindernissen, waaronder een uitgebrei de confrontatie met laten wij maar zeggen het natte eind van een groep karbouwen, klopte ik in de sche merige ochtend bij mijn tante in Bata via aan en werden wij na een verbaasd fronsen van de slaperige wenkbrauwen gastvrij in het paviljoen toegelaten. Henk Burki en ik hebben ons in die week voor de race goed laten ver wennen en ook bewonderen door de Bataviase jeugd. Mijn tante mevr. Iseger, moeder van de bekende krontjong-kreuner John Ise ger, verzorgde ons renners enthousiast en was ook bij de massale afrit van de schouwburg. Een onafzienbare rij van rugnum mers voorziene officiële renners en honderden "buiten-mededingers" ver oorzaakten na het startsein een krank zinnige wedloop naar de kop om vrien den en kennissen te laten genieten van hun athletische vermogens. Wij, ervaren artisten, moesten wel meedoen om uit het gedrang te blijven. Na Meester Cornelis kreeg Raes on- vewacht last van kramp en hoewel ik het voor hem rot vond, was ik blij van hem verlost te zijn, want op de hel lingen was hij door zijn uitloop pogin gen een zeer gevreesde tegenstander. Peters uit Soerabaja dacht: "Nu is het mijn kans" en met hulp van Harms jr., een stevige vlakke-weg-kunstenaar be gon hij aan een ontsnapping met een gecontroleerde snelheid van tegen de 50 km. Ik kon gelukkig net op tijd bij ze komen en ten koste van bijna al mijn lichaamsvocht wist ik aan ze te blijven hangen. Na Poerwakarta, in het stijgend terrein, kwam ik in mijn eigen rythme en kreeg ik mijn zelfvertrouwen terug, teveel zoals straks verteld zal worden. Op Poerwakarta stopten wij bij een bloedverwant van Peters, omdat we toch onze wielen moesten omzetten voor de bergtandrad-verhouding. In die tijd mocht je geen versnellingsmecha nisme gebruiken en moest je met de hand de vleugelmoeren van je achter wiel losdraaien en dan kon je de ket ting op een groter tandrad zetten waar door men met minder moeite hellingen nemen kon. Van die bloedverwant kregen we versnaperingen verstrekt en omdat ik het laatst klaar was, hielp Peters mijn wiel omzetten en begon tegelijkertijd al te fietsen. In goed vertrouwen en zoals ik hierboven zei een teveel aan zelfvertrouwen, gunde ik me de tijd om mijn gastvrouw te bedanken. Toen ik op mijn fiets stapte bleek het wiel tegen het frame te zijn vast gedraaid en de vleugelmoeren onwrik baar. Het duurde een hele tijd voor er ergens een Engelse sleutel opdook en ondertussen kon ik mijn tegenstanders snel zien verdwijnen. Toen ik weer vlot was, woedde moordlust in welige stormen door mij heen en wild trapte ik mijn fiets de helling op. Charly Burki op zijn "blue" of "gold" star B.S.A. motorfiets bood mij aan mijn achterstand op te nemen. Nou die bleek niet zo erg verontrustend 11 minuten op zwaar terrein en ik begon methodisch aan de achtervolging, trouw door Burki geholpen. Eindelijk kwam het zover dat ik ze om een bocht de helling op kon zien stuntelen; zigzaggend op de pedalen staand probeerden ze vooruit te ko men. Dit gaf me de kracht om met veel vertoon van kracht, keurig in mijn zadel, voorbij te stuiven terwijl ik hun kracht toewenste. Nu zat ik alleen vooraan en moest ik mijn positie verdedigen tegen een Henk Burki die naar men mij vertelde uit het peleton was opgerukt terwijl Peters ook nog altijd een potentieel iU|iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinininiiiiiii|iiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiHiiiiiii!iniiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii£ Schoenhandel j alleen Reinkenstraat 29 j Den Haag - Tel. 33 21 17 j Specialist in exclusieve dames- 1 schoenen met hoge of lage hak in de allerkleinste maten. vanaf maat 32 I a I Ruime keuze in dames- en kindersandalen a I HIMIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIillllllllllHIIIIMIIIIIMIIIIIIIIIUIIIIHNIIINHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIinUIIIIIIIIIIHUIIIIIIIIIinill "...kreeg Raes onverwachts last van kramp..." Ah, ALLE Indische jongens zullen in hun jonge jaren op grote fietstochten de stad uit wel eens pech gehad hebben. En altijd een vriend gehad hebben (al was het alleen maar een passerende paman) die vriendelijk helpen wou. Daarom kon leed zo gauw vergeten worden! 8

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1968 | | pagina 8