Voorbij Bekasi zijn drie krachtpatsers uit gelopen op het peleton, van voor naar achter: Harms jr., Peters, van Loon. In die tijd gin gen nog geen TV-filmwagens mee met een race, zelfs geen fotoreporters. Gelukkig was gevaar vertegenwoordigde bij eventu ele pech. Ik probeerde nu zo econo misch mogelijk te rijden om eventuele aanvallen op mijn leiderspositie te kun nen opvangen en opeens, nog totaal onverwacht was die ellendige Tjiso- mang helling daar. Het was een moei lijk stukje weg. Eerst ging je steil de diepte in, dan kwam over de rivier Somang een brug amper haaks op de weg en dan heel steil bochten opklim mend was de vervloekte helling, die nu ten overvloede nog druk bezet was met Bandoengse supporters die de weg versmalden zodat je moeilijk kon zig zaggen zoals ik me voorgesteld had de helling te nemen. Met een ratelend hart en reutelende longen kwam ik aan de top en met de rest van de nog steeds steigende weg zou ik, wist ik, niet veel moeite meer hebben. Gerustgesteld en in een ge stadig tempo reed ik voort totdat ik bij Tagog Apoe achter mij gejoel en mo torgeronk hoorde. Ik keek om en zag Raes op een km afstand me snel in halen, gevolgd door een hele caravaan van motorrijders die hem fanatiek aan moedigden. In paniek wilde ik mijn fiets vooruit sleuren, maar ik reali seerde me opeens, die man heeft al kramp gehad en kan het steeds weer krijgen. In liet hem kalm komen en zag dat hij heel moe was, bijna groen van uitputting. Tezamen hebben we de Ta gog Apoe opgefietst en bij Padalarang onze "vlakke-weg-versnelling" gemon teerd. Snel renden we nu naar Bandoeng toe, totdat op 14 km van die plaats Eddies band sprong. Ik besloot op hem te wachten want hij was snel met wis selen van de tube d.i. buiten en bin nenband in een stuk. Ongelukkigerwijs bleek de om zijn nek hangende reser ve tube bij het oppompen ook lek en er af en toe een attente scholier met een kodakje of zo! Rechts: te Poerwakarta even een "shot" van de leiders: v.l.n.r. Harms, Peters, van Loon. Wat waren de wielrenhelden toentertijd "sratn- wanhopig begon Ed zijn plakgereed- schap uit te pakken terwijl hij mij wenkte door te rijden. Ook Corry mijn zuster smeekte om door te pesen. Ik voelde er ook alles voor, al wist ik wat er gezegd zou worden als ik won, n.l. "Raes zou je hebben geklopt zon der die pech". Gelukkig maakte een sportieve Indonesiër met een splinter nieuwe racefiets, die zo maar aan het toeren was een einde aan alle moeilijk heden door Sinjo Ed zijn Kar te leen aan te bieden. Snel werd het zadel op goede hoogte gemonteerd en haastig wielden wij naar de finish toe. Voor de oud-Bandoengers: de eind streep was vlak voor de Globe bios coop op Kebon Djati. Wel eindelijk dan om de laatste bocht nabij Pasar Andir zagen we de res terende 600 m en bijna meteen begon "locomotief-Raes" de eindspurt. Wan hopig probeerde ik aan zijn wiel te blijven. Wat haat je dan zo'n kerel, 180 km had je afgelegd en 50 km, de laatste, voelde je je superieur en zeker van de 1e prijs. De eerste Eerste Prijs over een afstand van meer dan 100 km, die ik ooit had gehaald. En dan maakt zo'n kerel, met een kramp aanval in het begin van de wedstrijd en een monsterachterstand ingehaald, die volgens Bartjes nu uit elkaar moest zijn gefietst er eenvoudig een eind aan. Ik nam dat niet, mijn hersens ston den scherp gesteld op winnen, mijn hart, longen, spieren, kortom elke ve zel van mijn lichaam combineerde zich in een geconcentreerde explosie en daar kon zelfs Eddy niet tegenop. Zijn moeie lichaam kwam een kwart-fiets- lengte achter mij aan over de streep... Wat een kerel, die Raes! Ik had geen fut meer om te remmen mijn stuur had ik scheefgetrokken pangan" gekleed en geschoeid. Wat een ver schil met de wielrenkoningen van vandaag. Maar de prestaties waren geen sepintjang minder! tijdens het trekken eraan en het duur de een tijd voor ik mijn trekkende en bevende spieren weer in bedwang had. Toen Raes en ik hoorden dat wij de race gedaan hadden in 5 uur en 43 min. en no 3, de taaie Henk Burki, nog een kwartier achterstand had, zijn we naar huis gegaan om ons te verkleden voor de prijsuitreiking. Mijn vader, anders geen fan voor mijn sportverrichtingen, vond de pres tatie zodanig voldoening gevend dat hij mee ging en bij de heildronk liet hij zich ook niet kennen. Na Burki kwamen Peters en Harms aan en Raes en ik voelden ons vol doende gewroken op de nederlaag die Soerabaia-Peters ons bezorgde met de al dan niet bewezen medewerking van vrienden die ons in de race Soerabaia - Bodjonegoro tegen de grond kwak ten. Er zijn nu nog twee belangrijke wed strijden te vertellen. Die van de I.S.I.B. games, "International Sport In Ban doeng" en de Bandoeng-Garoet race, die ik bij gelegenheid zal beschrijven, als er tenminste nog interesse voor bestaat. F. H. van LOON, Lindelaan 92, Loosdrecht Verkrijgbaar bij Boekhandel Tong Tong: ELSEVIERS MYTHOLOGISCHE ENCYCLOPEDIE door Dr. A. R. A. van Aken, voor de prijs van slechts 3,25. Dit handige boekje in pocketfor maat geeft een volledig over zicht van de Griekse, Romeinse en Germaanse mythologie en is rijk geïllustreerd en verduidelijkt met genealogische tabellen en kaartjes.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1968 | | pagina 9