OUDE BOMEN (II) ooooooooooooooooooooooooooco J. G. YSSEL DE SCHEPPER O ALLE VERZEKERINGEN o EVENWICHTSKUNSTENAAR Zie vrijdagavond 28 juni zijn adembenemende stunts op een ladder op de TIENDE PASAR MALAM 26 t/m 29 JUNI 1968 HOUTRUST DEN HAAG Met aandacht heb ik dit artikel gele zen (TT 30 maart pag. 4). En ik pro testeer tegen het feit, dat hierin wordt beweerd, dat bijna iedereen zich niet voor oude mensen interesseert. Ik heb mij wèl voor oude mensen ge ïnteresseerd. En bewust getracht o.a. mijn moeder in mijn maatschappij te houden. Misschien is het interessant iets van mijn ervaringen te vertellen. Het beroep (hetzij vrij of in werkne- mersverband) vereist 'n eeuwige aan passing aan de maatschappij. De werk nemer wordt voortdurend gecorrigeerd door zijn medemensen en gedwongen actief te blijven door de veranderingen, die de maatschappij in technisch op zicht ondergaat. Zodra hij 65 jaar is, heeft de praktijk uitgewezen, wordt hem het werken verboden. Wanneer hij solliciteert, krijgt hij geen baan, op grond van zijn leeftijd. Is hij niet grondig voorbereid op het vrijwillig nietsdoen, verliest hij contact met de maatschappij en wordt toeschouwer. De radio, t.v. en de krant lichten hem in, maar hij heeft er geen deel meer aan. Wanneer de gezondheid achteruitgaat dan kan het niet anders, heeft dit ook geestelijke achteruitgang tengevolge. Meerdere malen heb ik moeten con stateren, dat mensen na hun 65 jaar absoluut geen interesse meer hadden voor hun omgeving, voor de jongeren, voor hun medemensen. Ik heb gecon stateerd, dat ouderdom een inkeer tot zichzelf is en dat dit een ontwikkeling is, waar noch de omgeving, noch de persoon zelf iets aan kan doen. "Het gedachtenwisselen op grond van ge lijkheid" gaat niet. Bejaardentehuizen zijn noodzakelijk, omdat anders mensen verkommeren. Ik ben niet teruggeschrokken voor de oudere. Ik ben met belangstelling te- gemoetgetreden, maar had de keus: of op alles ja en amen te zeggen, of in twist te treden; in beide gevallen voel de ik een kloof tussen mij en de oude re generatie. In Indië was het familieverband door klimaat en ruimte groter, kón het ook zijn. Hier zijn de woningen te klein. Bezoek aan oude mensen is vaak el lendig; niemand wordt graag gecon- £ronteerd met het lijden, dat de ouder dom brengt. Mijn moeder wilde niet in een bejaar dentehuis, zij wilde niet wonen met een verpleegster. Zij vereenzaamde vrijwillig in een uitgewoond huis. Vijf jaar lang heb ik bewust met mijn moe der gepraat, voor mijn moeder gezocht, een jaar lang in vier verschillende ty pen huizen gewoond om te zien wat het beste voor haar was. Bij een so ciaal werkster kwam ik wanhopig. "U moet haar daar laten", zei deze, "ze is daar gelukkig". Mijn broer en ik stonden doodsangsten uit, dat haar wat kon overkomen. En mijn voorgevoel kwam uit; ik vond haar op een dag naast haar bed ge vallen, helemaal in de war. Ze had daar twaalf uur gelegen. De ouderdom is een problematiek. Maar het is onjuist de jongeren te ver wijten, dat zij deze mensen laat ver kommeren. Meestal willen de bejaar den dat zelf. Laten wij liever reëel zijn: laten wij onze kinderen opvoeden naar een har monische ouderdom. Dat betekent: dat zij hun gezondheid in acht nemen, na denken over de tijd, die ook voor hun zal komen, zorgen dat ze over vol doende financiële middelen beschikken dat ze zelfstandig kunnen zijn. Ik ken een dame van 82 jaar. Zij is een beauty. Zij woont in een beeldig huis, werkt in de tuin, omringt zich met bloemen, ontvangt veel bezoek. Zij is blij met iedere dag. Aan de overkant woonde een andere eenvoudige dame. Ze was wit gekuifd. En iedere woensdag stond een witge- kuifd heertje met bloemen en bonbons. Boven mij woont een oude dame, die vreugde vindt in haar huishouding. Dat ze met haar jongere buurvrouwen niet spreekt, vindt de oorzaak in haar ka raktertrekken. Het is aan de ouderen om lief te zijn voor de jongeren niet omgekeerd. Mijn moeder was lief voor ons wij waren het voor haar. Wij hebben on telbare herinneringen aan haar liefde volle verstandige opvoeding daarom konden wij haar tragiek van haar ou derdom aanvaarden. U ook, Tjalie, wordt oud. Maar dank zij Tong Tong heb je er geen seconde tijd voor om daar over te denken. Ik heb Uw werkprogramma eens gelezen; ik werd er grijs van, toen ik het las. Ik ben 42 jaar. De jongeren moeten hun leven maken; geen wonder, dat zij het te druk heb ben. De ouderen hebben de tijd en kunnen veel voor de jongeren doen. Mijn moeder deed het ik zal haar voorbeeld volgen. Bij eventuele publicatie geen naams vermelding. Ik vind mijn schrijven hard. X Na lang beraad besluiten wij deze brief tóch te plaatsen, ook al vindt de schrijfster zélf hem hard. Oude men sen hebben in hun lange leven wel geleerd hardheden te aanvaarden. Overigens stelt de schrijfster (in de. vijfde alinea) ook vast dat "Bejaarden tehuizen zijn noodzakelijk, omdat an ders de mensen verkommeren". M.a.w. omdat de mensen zelf niet voldoende kommer kunnen opbrengen (oorzaken daargelaten!) voor oude mensen, zal de Staat het moeten doen. Maar kom mer moet er zijn! En dat was alles wat Tong Tong vaststelde. CITATEN VAN BEROEMDE SCHRIJVERS Een kort leven is ons door de natuur geschonken, maar de herinnering aan een welbesteed leven duurt eeuwig. Cicero Terwijl de senaat in Rome beraad slaagt, gaat in Spanje Saguntum ver loren. Livius Het is gemakkelijker zich van twist te onthouden dan zich er vrij van te maken. Seneca Het is alle mensen eigen voor zichzelf excuses te vinden, niet kwijt te schel den aan anderen en zich met zijn er gernis over gebeurtenissen niet op de oorzaak, maar op de gezindheid der personen te richten. Vellejus Paterculus In de regel geloven de mensen graag, wat zij zelf willen. Caesar O Alg. Ass. bedrijf „Argo" O Kantoor en woonhuis Corn, de Witt- O laan 83, Den Haag, Telef. 55 71 72 O 300000000000000000000000000(5 15

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1968 | | pagina 15