PASAR GAMBIR. 1920 M Helpen herinneren Oosterse magie Fakir Le Hachek ■I IIIIIHIII 1 Juli begint het tweede halve jaar 1968. Hebt U Uw abonne- ment al betaald? Djangan loepa, 1 sobat kentel! 1 Moet je meemaken'. Daar lopen we wéér! In toetoep en met helmhoed! En de "jongeluis" met nog van die lange broeken tot op de knie. Apa lagi met lange kousen alsof er helemaal geen "moordhitte" was, maar een zacht winterzonnetje! Gekke luis zeg! En moet je die draaimolen met vliegtuigen zien. Zelfs voor die tijd (1920) met een hopeloos verouderd model vergeleken bij de mooie tjapoengs van Olieslagers! Maar apa boleh boewat, je vlóóg man! Deze vliegtuigjes waren in mekaar getimmerd door Oesman van Kampong Lima. "Bisa bikin kapal oedara, O es?" "Bisa, toean!" Laat Oesman maar scharrelen. Hij staat voor niets. Als je nou in Indonesië terug zou komen, zou je nóg vaak stomverbaasd zijn van het improvisatievermogen en het vakmanschap van zulke luitjes, die vaak practisch alleen maar leven van nasi oedoek en een stukje gereh. Zonder super-ateliers, maar zo maar onder de asemboom, tussen de ajams en kambingsMaar die toch maar nieuwe stroomverdelers en krukassen en zo maken. En de opelettes, die al twintig jaar geleden afgeschreven hadden moeten zijn volgens Si Bartjes, lopen nóg! Zo'n kermisvliegtuigmolen was dus in een wip gemaakt Vind je overigens die twee jongeluitjes links niet machtig? Compleet met kniebroek, toetoep- jas en laarzen. Pa is misschien perronchef je van Pondoktjina of zoiets, maar nu is hï] Heer. Tongkatnja, Peh! En misschien zijn zijn zoons nu kolonel (met staf opleiding in Amerika, Peh!) of president van een handelsmaatschappij. Bon sang ne peut mentir! Twintig jaar geleden verstonden zij de kunst om zwijgzaam en bescheiden te zijn in "de wereld der Blandds". En toen de tijd rijp was, hebben zij doortastend en moedig de greep gedaan naar de onafhan kelijkheid. liija, betoel, het gaat nog steeds niet model! Maar wal wil je, ook in Engeland, Amerika en Frankrijk gaat het nog steeds niet model. Toch, als je maar teroes poekoelt, zal je je eigen paradijs wel bouwen! 1920. Pasar Gambir. Een "waardeloze generatie" is intussen ontwaakt en klimt naar groter daadkracht. 1968. Pasar Malam Den Haag. Honderden "waardeloze kleine boengs"Maar ook zij zullen ontwaken. Wacht tot de tijd rijp is! Jo, gaan we alvast eens kijken op de Pasar Malam? Vroeger verbazing wekkend en triomfen vierend in het wereld beroemde circus Barnum and Bailey, nü één van de grootste attracties van de Tiende Pasar Malam! Op woensdag-avond 26 juni zult U met eigen ogen kunnen zien dat een spijkerbed nét zo lekker ligt als Uw eigen tampat-je! MIS DIT NIET! MIS DIT NIET!! TIENDE PASAR MALAM 26 t/m 29 juni 1968 HOUTRUST DEN HAAG OP ZATERDAG, 29 JUNI in het BUDIDAJA- THEATER op de PASAR MALAM TONG TONG in HOUTRUST uniek optreden van de Beroemde Indiase Sitarspeler USTAD IMRAT KHAN jonge exponent van de beroemde school van Imdad Khan en de jongere broer van de we reldberoemde sitarspeler Ustad Vilayat Khan. Evenals zijn overleden vader, de fameuze Ustad Inayat Khan bespeelt Imrat Khan met ongeëvenaarde virtuositeit zowel de sitar als de surbahar, een getokkeld snaarinstrument, groter dan de sitar. Toegangsprijs f 2,50, plaatsbespreken in beperkte mate mogelijk, Tel. 070-54.55.01, dagelijks tussen 9 en 12 uur.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1968 | | pagina 3