VERMAAT ZONEN maandagochtend kijkochtend Tjandi Gapura Badjang-Ratu in de desa Ro- wulan ten zuiden van Modjokerto. vaardige Vorst over het nieuwe rijk van Madjapahit zal heersen, dat hij zal komen herstellen? Hebben de Indonesiërs Hem nog te verwachten of staat Hij reeds in hun midden, en hebben Hem niet herkend? Met betrekking tot deze vragen het volgende: Nog vóór de Heer Emde uit Sura- baja naar Modjokerto vertrok om er in het jaar 1814 het Christendom te prediken en voordat hij in Ngoro met de landheer Kroon en de Heer Coolen in aanraking kwam (zie Kerst nummer Tong Tong 1967), vestigde mijn grootvader zich in de desa Betek (Modjoagoeng) als bibit- en rijstplan- ter, terwijl hij ook brood zag in de ontzaglijke hoeveelheden rode bak stenen van de in puin vervallen bouw werken. Hij kocht deze stenen van de bevolking op en verzamelde en stapel de ze op om ze aan diverse suiker fabrieken te verkopen, terwijl ook openbare diensten er gebruik van maakten om er wegen mede te ver harden. Door al dit werk onder de Javanen werd ook hij Javaan onder de Javanen en wist hij dus precies, wat er in hen leeft. Aangezien hij zeer re ligieus was en derhalve volkomen thuis in de Bijbel, vertelde hij hetgeen hij erover wist aan zijn medewerkers en naaste omgeving. Zo ontmoette hij een beroemde dalang (bespeler van het wajangspel) en met deze man werden stukken uit de Bijbel ten tonele ge bracht, waarvan de hoofdpersoon is Eru Tjokro, de Rechtvaardige Vorst, in wie wij de persoon van Jezus Christus herkennen. Vele jaren later ontmoette hij de Heer J. H. van Thiel, met wie hij een hechte vriendschap sloot, maar die al spoedig naar Ngoro vertrok, waar hij zich vermaatschapte met de Heer Coolen. De Heer van Thiel was zeer artis tiek aangelegd. Hij vervaardigde vele wajangfiguren, schilderijen en dieren- plastieken, die grif ingang vonden bij de Indonesische hoofden van Zuid- Surabaja en Noord-Kediri, waardoor hij onder hen zeer gezien werd tot wijd in de omtrek, zodat zijn kunst producten in bijna elk voornaam In donesisch huis te bewonderen waren. Alhoewel hij veel ouder was dan mijn vader, was hij wegens de oude con necties zeer met hem bevriend en er kon bij ons bijna geen familiegebeur tenis plaats vinden of de oude heer van Thiel was ook van de partij. Thans ligt hij naast wijlen de Heer Coolen op het kerkhof te Ngoro be graven en staat zijn graf bij de Chris tenbevolking van wijd en zijd in de omtrek in een geur van heiligheid. Wat betreft de lakons met Eru Tjokro in de hoofdrollen, deze kwamen met de komst van de zendelingleraren in Modjowarno hoe langer hoe meer in onbruik, maar inmiddels hebben deze dongéngans bij de bevolking ingang gevonden. Het kan in de wereld soms heel gek lopen, dat door de samenloop van om standigheden, door toedoen van totaal onbekende personen soms dingen van het allergrootste belang tot stand wor den gebracht. W. F. W. Schardijn ninniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiifliiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii TOEZICHT op HUISWERK en BIJWERKEN door bevoegd lerares op alle vakken j voor leerl. MULO - H.B.S. - GYMN. Tarieven billijk. Mevr. A. v. Eljsbergen Ouerldostr. 82, Voorburg, Tel. 862581 j liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiNiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiniiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiniiiii DE VLUGSTE MANIER van bestellen bij Tong Tong: be stelling op de giro schrijven, giro zenden naar Tong Tong, Prins Mauritslaan 36, Den Haag. Dus NIET in de girobus doen, duurt soms 4 dagen voor wij de giro ontvangen Wij verzenden uw bestelling direct na ontvangst van uw giro, incasseren komt later. Op deze manier kunt u de barang binnen 3 dagen thuis hebben APARTHEID Je kan (onder meer!) aan één ding zien dat Tong Tong een onvolwaardig blad is zonder opinie: er wordt nooit in geschreven over de apartheids-pro blemen die elders de wereld verscheu ren. Ze durven of kunnen geen kik geven over de apartheid in Zuid- Afrika. Of over de dito in Amerika. Over apartheden die overal elders de wereld onleefbaar maken. Ja, dat is zo. Over deze zaken zeg gen we inderdaad nooit iets. Neem ons dat niet kwalijk. We zijn nog steeds bezig te assimileren en hebben allerlei positieve inzichten nog niet gewonnen. We zitten b.v. nog steeds in de war met een verschijnsel in Nederland zelf, dat op de een of andere manier ook op apartheid lijkt. En even hard en genadeloos lijkt als al die andere apartheden. Je moet weten, toen we Indië moes ten verlaten, dachten we dat apartheid inderdaad alleen maar tussen mensen bestond van verschillende kleur. Hier in Holland waren alle mensen van één kleur. Dus kon er geen apartheid be staan. Maar merkten we dat er tien tallen politieke, religieuze en sociale apartheden bestonden, waar we nog steeds geen lor van begrijpen. De fel heid en onbarmhartigheid waarmee men elkander b.v. in de Kamers,, de Pers, voor radio en TV te lijf gaat, slaat ons nog steeds met verbijstering. Ja, onlangs zagen we nog in een krant een reportage van een dodenakker in Roermond, waar zelfs hoge muren wa ren tussen de graven van katholieken, protestanten, joden en "algemeen", met vlak daarnaast (schande!) de plaats waar vuil gestort moest worden (Haagse Courant 20 april), en waar kennelijk de apartheid bestaat tot voor bij de dood! In onze domheid vragen we ons af waarom we ons zo druk moeten maken over apartheid elders, terwijl we HIER van de apartheid geen raad weten? Ja maar...ja, maar dat is van een an dere soort. Die Democratie heet. Ing- gih, ndorooo...! En in ons oude Indonesië zijn nieuwe apartheden (telkens weer nieuwe!) tussen Javanen en Soendanezen, tus sen Siliwangi's en Brawidjaja's, tussen communisten en democraten, tussen... ampoen. Ik weet al genoeg. En het is allemaal logisch. Inggih, ndorooo! De perioek verwijt de dandang dat hij zwart ziet. En omgekeerd. Waar voor verwijten, si! Eten rijst maar! En zwijgen. Juweliers - Horlogers 3x Den Haag THOMSONPLEIN 18 7

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1968 | | pagina 7