ALIDA REBEIRA-RUSCH Radio Bolland I Een kunstcriticus is een bevoorrecht wezen: zijn ervaring, zijn kennis van zaken, maken dat hij op elk ogenblik een oordeel klaar kan hebben en dit mag uitspreken. En alle leken die on der dezelfde kunstbelevenis ijverig hebben geapplaudisseerd voelen zich na zijn deskundige uitspraak of opge heven tot zijn niveau, of, als hij hun enthousiasme niet deelt, diep ontgoo cheld. Er was, wat de zangvoordracht van Alida Rebeira - Rusch op 9 november voor de Indische Kulturele Kring be trof, geen muziek-criticus te bekennen. Wel een zaaltje vol dankbare kunst kringleden die genoten van wat deze prachtige mezzo-sopraan en haar ac- compagnatrice op de piano, Maja van der Veen ten gehore brachten. Toch ligt mij, als leek, behalve het warme applaus, wat meer op het hart. Niet alleen omdat Alida Rusch een meisje uit Meester Cornelis is, maar omdat haar stem een ontdekking voor de meesten van ons was. Een gave en uitstekend geschoolde mezzo-sopraan, die in het warme timbre van de lage regionen zowel als de hoge kristal heldere tonen volmaakt zuiver en "echt" was. Alida Rusch heeft altijd van zingen gehouden en zong ook vaak. Als jong meisje toen ze nog op de kweek zat en later. Ze kreeg fes bij de bekende paedagoge Lien de Waard, in Holland rondde ze de studie af. In 1955, na het overlijden van haar man, die ze na de oorlog gevolgd was naar Ceylon, keer de ze terug naar Amsterdam, kwam weer bij het onderwijs. Om te bestaan. Van een mooie stem kun je niet leven, of je zou publiciteit moeten zoe ken. Dat heeft Alida Rebeira - Rusch nooit gedaan, hoewel ze genoeg op trad in besloten kring, wel eens voor de radio. In Maja van der Veen, (ook uit Indië) vond zij een uitstekend begeleidster en een ideaal muziekgenoot en het succes van elk optreden wordt dan ook door beiden gedeeld. Het rijke volume, de gebalanceerde schakeringen in Alida's stem lenen zich uitstekend voor de vertolking van het Lied. Ik vond in haar zang hetzelfde wat me in Schwarzkopf en Ferrier altijd zo treft. Maar op deze avond kregen we géén liederen te horen. Geen Schu bert, Schumann of Kalman, maar volks liedjes uit Zuid-Amerika. Verzameld en getoonzet door Aibert Friedenthal. Welke bedoeling heeft Friedenthal ge had deze simpele liedjes weg te halen uit het milieu van hun oorsprong, een piano de gitaar te laten vervangen en ze op te dienen als Lied? Is hij werke lijk willens en wetens doof geweest voor de bekoring van de simpelheid van die volksliedjes, heeft hij opzette lijk niet willen luisteren naar de men sen, die de liedjes maakten? Volksliederen, de naam zegt het im mers al, worden gemaakt door een voudig volk, dat blijheid, droefheid, verlangen of uitdaging wil uiten in een lied. Een boodschap zonder het ver langen cultureel te zijn, zonder zelfs het besef van cultuur. En van dit besef waren Alida Rusch en Maja van der Veen in alle ernst bezield. De zangeres zweefde met haar prachtige stem voorbij de steppen van de gaucho's in Argentinië. Zij was niet hartstochtelijk verliefd in Peru, niet wanhopig of gelaten in Venezuela en Cuba, maar evenmin zorgeloos en vro lijk in Mexico. Ze was Alida Rebeira- Rusch met een schitterende mezzo sopraan, begeleid en toegelicht door Maja van der Veen, die ons geen ogen blik kon doen vergeten dat ze piano speelde. In ieder geval: daar sta ik als leek, ik applaudisseer en besef meer dan ooit dat Zuid-Amerika meer dan een halve aardbol van de Indische Kunstkring verwijderd is. Maar dan volgt ook meteen de wens (die door allen in de zaal gedeeld zal zijn) Alida Rebeira nog vaker te mogen horen, in een genre waar haar stem voor geschapen is: het Lied. Dat er na deze avond nog vele uit nodigingen mogen volgen voor meer recitals, in open of besloten kring. Waar blijven eigenlijk die mooie, elegante soiré's, waar mensen elkaar kunnen ontmoeten voor prettige con versatie, voor het luisteren naar mu ziek? Waarom moeten we altijd wach ten op een concert, op een uitvoering om van muziek te kunnen genieten? Een vreemd einde voor een recen sie, ik zei het U al, geen groter leek dan Lilian Ducelle TOEN, NU Oude heer, oude dame, fam. S. Net uit Indonesië terug waar ze 10 maan den geweest zijn. Ze zouden 3 maan den blijven maar het werden er 10. Voor familiebezoek, Djakarta. Ze zijn nog vol van het weerzien en de confrontatie met al die dingen waar hun leven vroeger uit bestond. "Was het niet helemaal anders, was het geen teleurstelling, dat moderne Indonesië?" vragen we. "Anders? Er is niets veranderd, alles is hetzelfde", zegt ze met blijde ver rukking. "We hebben alles teruggevon den zoals we het gekend hebben. Er is veel bijgekomen, het is drukker en bedrijviger geworden, maar er is niets veranderd, heus niet". En dan vertellen ze van de stad, de straat waar ze gewoond hebben en het lekkere eten. Er is zoveel nieuws bij gekomen, de mensen zijn nog vinding rijker, nog pienterder geworden in het bereiden van bijzondere gerechten. En goedkoop, veel goedkoper dan hier. Ja, omgerekend in ons geld hier na tuurlijk, maar goede, voedzame en lek kere dingen blijven goedkoper dan hier. Alleen naar het Oosten toe is de armoede merkbaar. Oost-Java is arm, Bali is nog armer. "Het is geweldig zoals men elkaar helpt, zoals de hulpverlening geregeld is. Er zijn wijken met wijkhoofden en die vallen weer onder de sectie. En als er ergens nood is, dan staan er altijd wel mensen klaar om te helpen, voor zover geholpen kan worden", ver telt hij. "De mensen zijn niet veranderd, ze zijn zo lief weet U, zo vrolijk, zo aloes. De vrouwen zijn zo mooi in hun sarong kabaja. Zo heel anders...", zegt ze, breekt ineens de zin af. We begrijpen het wel. We weten het immers in ons hart ook? L.D. Stationsweg 143 tel. 070 - 60.17.03 Stationsweg 77 tel. 070-60.15.12 DEN HAAG Herenstraat 157 tel. 070 - 86.32.01 VOORBURG Eindelijk uit Japan aangekomeni Dubbelalbum George de Fretes met Hawaii- muziek. Nimmer in Nederland uitgekomen platen. Beperkte voorraad. Jim Reeves L.P. He'll have to go van f 18,50 voor 7,90111! Speciale import L.P.'s Hawaii en Japanse moderne muziek. U kent ons adres: het beste voor krontjong en pamalan platen en tophits. GRÜNDIG radio-grammofoons met f 100,— tot f 200,korting. Aristona T.V.'s kleuren en zwart-wit tegen de léégste prijzen. 14

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1968 | | pagina 14