Spontane brief over apartheid Jos. van Arcken j 17 Uil deze brief hebben wij (net als uit b.v. de brieven van Si Klaas) geen woord geschrapt: een mens aan het woord gelaten zoals zij (de lezerES) is. Er bestaan een massa geleerde opinies over apartheid en nog veel meer politieke, sociale en culturele ruzies, waarmee elk verstandig mens zich maar liever niet bemoeit omdat men er alleen maar onaangename schofferingen door te verduren krijgt. Om de doodeenvoudige reden dat de wereld tjokvol apartheden zit van allerlei soort en alle commentatoren zich meestal beijveren om splinters in andermans ogen te zien en balken in het eigen oog niet. De doodgewone WERKELIJKHEID, waar mee ieder mens in zijn eigen apartheden toch maar leven moet, komt zelden in faire en grondig onderzochte waarheden uit de verf, omdat men zich al in heftige pro's en contra's stort voordat er nog goed geluisterd is. In dit artikel willen wij alleen maar luisteren naar een medemens. Wij, Indischgasten, komen alle uit een land (Ned. Indië) dat tot berstens toe gevuld was met apartheden: raciale, ethnologische, culturele, religieuze, adat-apart heden, etc. etc., maar waarin wij toch gemoedelijk samenleefden. Hier leven wij in een westerse beschaving waarin alle mensen gelijk zijn en waar toch vanuit allerlei apartheidshoeken op medemensen gescholden wordt dat de stukken er af vliegen. Mee praten doen we dus liever niet meer. Wel luisteren. En denken. Bij uit zondering hier een opstel vol gedachten. Waarom schrijft men toch altijd over de negers, die er niet waren toen Jan van Riebeeck in Zuid-Afrika kwam? Waarom nooit over de Maleiers ge schreven of over de Griekwa's (nako melingen van Jan Pos en Mina Baaitje) of Indiërs. Ik ken Zuid Afrika heel goed en heb zeker al 20 boeken gelezen over Zuid Afrika's historie. Men ver geet altijd, dat toen Jan van Riebeeck in Z-Afrika kwam er helemaal geen ne gers waren, 't Was veel te koud, want in de winter kan het bar koud zijn. Men liep toen nog naakt, zoals de Bosjesman nu nog steeds. Denk niet te min over die Bosjesman; ik bezocht ze en volgens geleerden is hun I.Q. 148 en van de gemiddelde Nederlander nog geen 1001! Bij de negers is het net zoals bij ons in Indië. Een Javaans regent kunt U niet op één lijn stellen met de inboorling van Borneo, die nog koppensnelt. In 1952 werd de R.Kath. non Dokter Elsie Quinlan (zuster Allan) door de negers in East London (Zuid Afrika) vermoord, in stukken gesneden en opgegeten. Deze dokter-zuster deed speciaal liefdeswerk onder de negers. Ook een paar jaar geleden werd Oome Keesie vermist en later bleek dat hij opgegeten was. Natuurlijk zijn niet alle negers menseneters. De negers die 3 generaties Christen zijn, zijn beslist niet slechter dan de Europeaan. Fout is te denken dat de negers uit één ras bestaan. Onder el kaar hebben ze vaak stammen-oorlo- gen. Een Zoeloe (zeer krijgshaftig) kijkt neer op een Basoetoe of Xhosa of Zuid of Noord Sotho of Venda of Tson- ga enz. Het is net zoals in Europa, nog niet zo lang geleden lagen Duitsland en Frankrijk altijd met elkaar overhoop. En hoevele Engelse oorlogen hebben de Nederlanders niet uitgevochten? Die apartheid zal nog heel lang blijven bestaan. Een Indiër zal nooit naast een neger willen lopen of zitten. Men krijgt ze ook niet op één foto. Wat dat zitten in bussen aangaat: in alle bussen in Z-Afrika zitten de blanken tegenover de neger. Ik zat eens in de bus in Kaapstad tegenover een neger, die na een tijdje heel kalm een levend muisje uit z'n broekzak haalde, 't beest even bewusteloos sloeg en hem toen kalm opknabbelde, Ik heb ook een foto van een neger politieman die een muis met huid en haar met z'n stompie tanden tracht te verwerken. Waarom schrijft men nooit iets goeds over Z-Afrika? Waarom al die leugens. Die bus waar die Dr. De Graaf in wilde (TT 30 mei, "Nebukad- nezar in Johannesburg"), was natuurlijk een arbeidersbus, speciaal om de ne gers te halen en brengen. Er zijn in Z-Afrika al 5 universiteiten voor negers. De oudste is Hare Uni versity: (dichtbij Durban); de nieuwste in in Turfloop. Alles is modern, ruim en groots opgezet. Er zijn studenten (negers) die afge studeerd zijn in Ned. Romeins recht. Er zijn ook negerdokters, maar de rijkste neger in Z-Afrika is een krui dendokter; hij is werkelijk goed. Zijn vader was koetsier bij de President Paul Krijger. Hij geeft 1 maal per jaar op 10 oktober een zeer groot feest voor 1000 Negers en 1000 Blanken. Er is dan Negermuziek en ook een Euro pese band. Hij loopt rond in een soep jurk in de kleuren van Transvaal. Hij woont in de Transkei, het land dat Ver woerd aan de negers cadeau deed. De Transkei is prachtig en zeer vruchtbaar en groter dan Nederland. De ruler is Kaizer (geen koning) Mantazani. U moet zo'n opening van 't Parlement meemaken, allemaal erg deftig en in pakean deftig, alles geleerd door de Z-Afrikaner. Eind december beginnen de grote feesten in Kaapstad en omgeving. De negers zijn dan prachtig uitgedost in zuiver satijn in alle kleuren, hoge hoed op en staf in de hand. De hele dag en nacht dansen ze door de straten. Ramé, ramé betoel! Waarom wordt daar nooit over geschreven. Maar ja, wat kan men van Holland verwachten? Ik heb heel vaak met een Indonesiër, zich nu noemende Maleier op een bank gezeten in 't Park van Jan van Riebeeck. Ik vertelde dan van de uit barstingen van de Kloet, de asregen van de Merapi en de overstromingen van de Bengawan enz. Er zijn in Kaapstad 20 Maleier koren. Zij spelen in de Stadszaal. Ook is er een operettegezelschap van kleurlin gen, er spelen ook mee 1 Hollander, 1 Duitser, 1 Italiaan, geen Engelsen of negers, want een operette ligt hun niet. Mevr. Z. Noot van de Redactie: in het Kerst nummer (of kort daarna) plaatsen wij in Tong Tong ook een artikel over de Maleiers in Z.-Afrika, waaruit blijkt dat een volksgroep, die zijn cultuurwaar den en tradities met waardigheid en ingetogenheid bewaart, onberoerd blijft onder alle apartheids-rumoer. I Voor Omega, Zenith en vele 4 andere goede merk-horloges 1 naar 1 J Laan van Meerdervoort 520 t Den Haag - Telef. 33 64 41 j DRS SOSRO KARTONO Toen de N.I.R.O.M. (Ned. Ind. Om roep Mij) tot stand kwam werden op verschillende punten z.g. controle pos ten ingesteld, waartoe door de Ind. PTT-dienst een radio-ontvangtoestel werd beschikbaar gesteld. Zo werd op Lembang daartoe belast de gep. techn. ambt. P.T.T., R. Bij een persoonlijke kennismaking bleek diens echtgenote ernstig ziek. Zij had een niet te stoppen buikloop en haar hae- maglobine-gehalte (verhouding witte en rode bloedlichaampjes) was tot ver onder het minimum gedaald. Mijn echtgenote stelde voor Drs. Sastro in de arm te nemen, waarvoor de man van de zieke vrouw weinig voelde. Mijn gade zette echter door, haalde een flesje gedistilleerd water in de apotheek en ging daarmee naar Drs. Sastro. Het is niet te geloven, ^doch na het gebruik van enige lepels water stopte de buikloop en het vrouwtje knapte volledig op. Helaas is Mevr. R. evenals zo- velen in één van de Jappenkampen omgekomen. ELWE

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1968 | | pagina 17