I
markiesringen
oorknoppen
%U DJOJÜA »/&Co
Komt U van BUITEN
Den Haag
sebelah rotan armbanden van 24 krts goud (mas kertas)
dienstoefeningen in de thans verlaten
steengroeven op Signal Hill.
Op Signal Hill ligt ook hun oude kerk
hof, waar zich twee door hen als heilig
vereerde graven bevinden, van Tuan
Said, een rechtstreekse afstammeling
van Mohammed, die op eigen initiatief
naar de Kaap was gekomen om het
geloof van de Maleiers levend te hou
den. Volgens de legende beschikte hij
over wonderbaarlijke gaven. Zo wordt
van hem verteld, dat hij ongezien 's-
nachts de afgesloten en bewaakte sla
venverblijven wist binnen te dringen
om de Koran voor te lezen en voedsel
te brengen.
Het andere heilige graf is van Tuan
Guru, die de eerste moskee in Kaap
stad stichtte. Hij zou de Koran uit het
hoofd hebben opgeschreven, daar er
in die tijd geen exemplaar van in de
Kaap voorhanden was. Dit manuscript
is thans in het bezit van een van zijn
afstammelingen.
Hun belangrijkste heiligdom is echter
het graf van de hierboven genoemde
Sjeich Joesoep te Faure, dat op de
top van een heuvel vlak bij de Indische
Oceaan is gelegen en druk door pel
grims wordt bezocht. Zoals reeds ge
zegd, werd hij in de Bantamse oorlog
door de Compagnie gevangen geno
men. Na een gevangenschap op het
Kasteel van Batavia werd hij eerst naar
Ceylon en tenslotte naar de Kaap ver
bannen. Daar kwam hij in 1694 aan
vergezeld van zijn twee vrouwen, veer
tien volgelingen en enige bedienden,
tezamen 49 personen. Hoewel hij een
banneling was, werd hij met groot res
pect behandeld. Gouverneur Willem
Adriaan van der Stel raakte met hem
bevriend en had grote waardering voor
hem.
Sjeich Joesoep had grote invloed op
zijn landgenoten en werd door zijn
grote geestelijke kwaliteiten de religi
euze leider van de Maleise groep. Hij
hield het Islamitische geloof onder hen
levend en deed veel om het lot van
de slaven en bannelingen te verlichten.
Hun gemeenschapsleven is sterk ont
wikkeld en de talrijke religieuze en
familiefeesten worden trouw en op
traditionele wijze gevierd.
Daarnaast hebben zij als enthousiaste
Maleise jongen, geschilderd door G. F. Angas,
1849.
sportbeoefenaars hun eigen rugby- en
cricketclubs.
Vroeger was de meest populaire tijds
passering buitenshuis het uitstapje met
een rijtuig door paarden getrokken.
Met de hele familie trok men er dan
op uit. Als voertaal wordt tegenwoor
dig het Afrikaans gebezigd. Het Ma
leis-Portugees werd in 1855 nog door
hen gesproken, maar was toen reeds
in verval. Langzamerhand werd dit als
omgangstaal door het Nederlands ver
drongen, dat later weer, plaats maakte
voor het Afrikaans. Enkele Maleise
woorden worden nog altijd algemeen
gebruikt, zoals terima kasih, slamat
djalan en slamat tinggal.
Sommige Indische gerechten zijn door
de Maleise invloed in de Kaap zeer
populair geworden; zoals nasi goreng
en verschillende kerrie-gerechten, zo
mede de sosatie (saté) en sambal. Om
gekeerd zijn door het contact met de
Hollanders Kaaps-Hollandse gerechten
bij deJVlaleiers ingeburgerd.
Waarschijnlijk is deze wisselwerking
bevorderd door het feit dat ten tijde
van de eerste vestigingen aan de
Kaap vele Hollanders Maleise koks
hadden.
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
BRILJANTEN
hangers
gezet in 22 karaats goud
Vlamingstraat 5, Den Haag,
Tel. 11 66 77
MIDO
Als strikte belijders van de Islam ver
mijden zij het gebruik van alcoholische
dranken. In de vorige eeuw echter was
het gebruik van bier algemeen ver
breid onder hen, welke gewoonte nu
vrijwel verdwenen is.
Hun oorspronkelijke kleding, die de
zelfde was als in die tijd in Indonesië
werd gedragen en die door Valentijn
wordt beschreven als bestaande uit
sarong, badju en tulband, werd in de
loop van de vorige eeuw verdrongen
door de Europese dracht. Aan hun
Indonesische herkomst herinneren nog
de ook nu nog in gebruik zijnde houten
sandalen, kaparrings (op Java gampa-
ran genaamd) en een puntige strohoed,
de toering of tudong die enigszins aan
de tjaping doet denken. Meer alge
meen wordt de uit Turkije afkomstige
fez gedragen, terwijl de vrouwen soms
buitenshuis gesluierd gaan.
Zang en muziek spelen een belang
rijke rol in het leven van de Kaapse
Maleiers. Hun oorspronkelijke, uit het
Oosten meegebrachte liederen, zijn in
de loop der tijden verloren gegaan.
Ten gevolge van het contact met de
Hollanders, hetzij met schepelingen
hetzij als bedienden van Nederlandse
burgers, namen ze veel Hollandse lied
jes over. Naast allerlei populaire lied
jes zijn officiële liederen, Wien Neêr-
lands bloed, het Wilhelmus en Al is
ons Prinsje nog zo klein favoriet bij
hen. Veel oude Hollandse liedjes die
thans vergeten zijn, worden door hen
'wafc.
Kaparrings (in het Javaans: gamparan)de
houten sandalen die nog steeds door de Ma
leiers in Kaapstad gedragen worden.
GOUDEN
schakelarmbanden
krintjing
slangen
colliers
van 22 karaats goud
polshorloges
Wij betalen, bij aankoop vanaf f 200,de reiskosten voor één persoon
geheel terug I I
11