I markiesringen oorknoppen %U DJOJÜA »/&Co Komt U van BUITEN Den Haag sebelah rotan armbanden van 24 krts goud (mas kertas) dienstoefeningen in de thans verlaten steengroeven op Signal Hill. Op Signal Hill ligt ook hun oude kerk hof, waar zich twee door hen als heilig vereerde graven bevinden, van Tuan Said, een rechtstreekse afstammeling van Mohammed, die op eigen initiatief naar de Kaap was gekomen om het geloof van de Maleiers levend te hou den. Volgens de legende beschikte hij over wonderbaarlijke gaven. Zo wordt van hem verteld, dat hij ongezien 's- nachts de afgesloten en bewaakte sla venverblijven wist binnen te dringen om de Koran voor te lezen en voedsel te brengen. Het andere heilige graf is van Tuan Guru, die de eerste moskee in Kaap stad stichtte. Hij zou de Koran uit het hoofd hebben opgeschreven, daar er in die tijd geen exemplaar van in de Kaap voorhanden was. Dit manuscript is thans in het bezit van een van zijn afstammelingen. Hun belangrijkste heiligdom is echter het graf van de hierboven genoemde Sjeich Joesoep te Faure, dat op de top van een heuvel vlak bij de Indische Oceaan is gelegen en druk door pel grims wordt bezocht. Zoals reeds ge zegd, werd hij in de Bantamse oorlog door de Compagnie gevangen geno men. Na een gevangenschap op het Kasteel van Batavia werd hij eerst naar Ceylon en tenslotte naar de Kaap ver bannen. Daar kwam hij in 1694 aan vergezeld van zijn twee vrouwen, veer tien volgelingen en enige bedienden, tezamen 49 personen. Hoewel hij een banneling was, werd hij met groot res pect behandeld. Gouverneur Willem Adriaan van der Stel raakte met hem bevriend en had grote waardering voor hem. Sjeich Joesoep had grote invloed op zijn landgenoten en werd door zijn grote geestelijke kwaliteiten de religi euze leider van de Maleise groep. Hij hield het Islamitische geloof onder hen levend en deed veel om het lot van de slaven en bannelingen te verlichten. Hun gemeenschapsleven is sterk ont wikkeld en de talrijke religieuze en familiefeesten worden trouw en op traditionele wijze gevierd. Daarnaast hebben zij als enthousiaste Maleise jongen, geschilderd door G. F. Angas, 1849. sportbeoefenaars hun eigen rugby- en cricketclubs. Vroeger was de meest populaire tijds passering buitenshuis het uitstapje met een rijtuig door paarden getrokken. Met de hele familie trok men er dan op uit. Als voertaal wordt tegenwoor dig het Afrikaans gebezigd. Het Ma leis-Portugees werd in 1855 nog door hen gesproken, maar was toen reeds in verval. Langzamerhand werd dit als omgangstaal door het Nederlands ver drongen, dat later weer, plaats maakte voor het Afrikaans. Enkele Maleise woorden worden nog altijd algemeen gebruikt, zoals terima kasih, slamat djalan en slamat tinggal. Sommige Indische gerechten zijn door de Maleise invloed in de Kaap zeer populair geworden; zoals nasi goreng en verschillende kerrie-gerechten, zo mede de sosatie (saté) en sambal. Om gekeerd zijn door het contact met de Hollanders Kaaps-Hollandse gerechten bij deJVlaleiers ingeburgerd. Waarschijnlijk is deze wisselwerking bevorderd door het feit dat ten tijde van de eerste vestigingen aan de Kaap vele Hollanders Maleise koks hadden. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii BRILJANTEN hangers gezet in 22 karaats goud Vlamingstraat 5, Den Haag, Tel. 11 66 77 MIDO Als strikte belijders van de Islam ver mijden zij het gebruik van alcoholische dranken. In de vorige eeuw echter was het gebruik van bier algemeen ver breid onder hen, welke gewoonte nu vrijwel verdwenen is. Hun oorspronkelijke kleding, die de zelfde was als in die tijd in Indonesië werd gedragen en die door Valentijn wordt beschreven als bestaande uit sarong, badju en tulband, werd in de loop van de vorige eeuw verdrongen door de Europese dracht. Aan hun Indonesische herkomst herinneren nog de ook nu nog in gebruik zijnde houten sandalen, kaparrings (op Java gampa- ran genaamd) en een puntige strohoed, de toering of tudong die enigszins aan de tjaping doet denken. Meer alge meen wordt de uit Turkije afkomstige fez gedragen, terwijl de vrouwen soms buitenshuis gesluierd gaan. Zang en muziek spelen een belang rijke rol in het leven van de Kaapse Maleiers. Hun oorspronkelijke, uit het Oosten meegebrachte liederen, zijn in de loop der tijden verloren gegaan. Ten gevolge van het contact met de Hollanders, hetzij met schepelingen hetzij als bedienden van Nederlandse burgers, namen ze veel Hollandse lied jes over. Naast allerlei populaire lied jes zijn officiële liederen, Wien Neêr- lands bloed, het Wilhelmus en Al is ons Prinsje nog zo klein favoriet bij hen. Veel oude Hollandse liedjes die thans vergeten zijn, worden door hen 'wafc. Kaparrings (in het Javaans: gamparan)de houten sandalen die nog steeds door de Ma leiers in Kaapstad gedragen worden. GOUDEN schakelarmbanden krintjing slangen colliers van 22 karaats goud polshorloges Wij betalen, bij aankoop vanaf f 200,de reiskosten voor één persoon geheel terug I I 11

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1969 | | pagina 11