nog weer ergens anders gezien te hebben, dan later op sommige, surrea listische schilderijen. "Magisch realis me", noemden ze dat. Maar dit is volkomen onvergetelijk! Om ons het witte licht, vóór ons het zilveren lint van de weg, en links en rechts, boven de vloedbossen de groe ne lichtjes van de vuurvliegjes, die in eindeloos golvende lijnen dansend on ze tocht door de nacht begeleidden. Geen ander geluid, dan 't sjj, sjj, sjj van de voeten van de Chinees op 't zand van de weg. Zouden wij het besef van wat wérke lijke stilte is, van de levende krècht van de stilte, hebben gehad, zonder déze ervaring? Ik mag mijn Moeder daarom wel dank baar zijn voor haar ongehoorzaamheid, voor deze ervaring, die zij ons dan toch maar meegegeven heeft! Doodstil waren we, niemand van ons sprak een woord, ook later niet over deze tochten. Pas bij het passeren van een bruggetje voor de eerste kampong brak de be tovering. Daar was de vijver met de heilige krokodillen, die als stille on beweeglijke stammen in 't vloeibare witte licht lagen te slapen. Verder door de schaduw tussen de ingeslapen huis jes, weer een wit stuk weg en dan reden we ineens onder de hoge, don kere bomen van het kampement, een rechthoek van huizen, die om de open vlakte van het exercitieterrein waren gebouwd. We reden onder de donkere asem- en kanaribomen, zwenkten plot seling af en daar lag in al z'n licht en eindeloosheid de zee! Het doel van onze tocht, de maanovergoten zee, eindeloos, eindeloos naar alle kanten, met alleen heel in de verte de donkere omtrek van een eiland en daarvóór de twee verlichte Russische oorlogssche pen. Toen al! Langs het strand de zacht aanrollen de lange zilverlijnen van de golven, in brede golven uitglinsterend op het zand, en als een groot insect op hoge, dunne poten in het water, zwart het restaurant, waar wij op zondagmorgen na het zwemmen bami- en nasi-goreng aten. Ja, dat zwemmen, dat was een heer lijkheid hier, vooral als de golven hoog waren, zó hoog, dat ze over het ijzeren hek sloegen, dat nu als een onbedui dend hekwerkje uit een kindertekening ver weg in 't zilver van de zee stond. Dat hek was wel nodig, want er waren haaien op deze kust en eens met hoog water was er één toch over het hek heengekomen en had zó van 't strand een onderwijzer mee de zee ingesleept. Een plas bloed op de deining was 't enige, dat de mensen ooit nog van hem gezien hadden! Griezelig, maar nog aantrekkelijker werd die plek voor ons door dat verhaal! WELLEVENDHEID Wellevendheid wordt vaak verward met etiquette. Nu verstaat men onder etiquette het geheel van door over levering geregelde omgangsvormen in meer deftige kringen (hofetiquette), terwijl wellevendheid eenvoudig welge- gemanierdheid is, en een bewijs van innerlijke beschaving. Ten onrechte be steedt men meer aandacht aan de uiterlijke beschaving: wie gaat het eerst een restaurant binnen, heer of dame; wie gaat vóór bij het afdalen van een trap; hoe eet men artisjokken of spaghetti; hoe is de volgorde van de bruidsstoet; en hoe groot moet een fooi zijn. Over het algemeen kwesties waarbij niemand benadeeld wordt in dien men anders handelt. Wei.evendheid is meer dan "hoe maakt u het" en "wat zit je haar leuk". Wel levendheid is de maatschappij leef baarder maken, rekening houden met de ander, heer in het verkeer zijn, de helpende hand bieden als iemand staat te stuntelen bij het fietsenrek. Opmerkelijk is dat men zich bij de kapper en in de wachtkamer van de arts keurig gedraagt waarom dan niet op straat? Voelt men zich daar meer geborgen door anonimiteit en het gevoel van "ik zie je toch nooit meer?" Of komt het doordat de ontmoetingen op straat zoveel vluchtiger zijn? In elk geval is veel lompheid terug te bren gen tot egoïsme en regelrechte lafheid. Kleren maken de man, maar manieren maken de heer Wellevende mensen zullen nooit na laten te bedanken voor een cadeau of voor toegezonden inlichtingen, zij zul len de zaak niet afdoen met een "ik had geen tijd om te bedanken". Wie geen tijd heeft om te bedanken, heeft ook geen tijd om te vragen! Geen tijd betekent: geen zin om de moeite te nemen. Dan een laatste scherpe bocht naar rechts en we verdwenen weer onder de bomen en achter ons lag voor goed (leek 't) het wonder van de zee. Al het andere, de krokodillenvijver, de blin kend witte weg, de vuurvliegjes werd verder als in een herinnering en half slapend beleefd en eenmaal onder de bomen en binnen de veilige muren van de kraton wérd alles werkelijk een droom, die niet paste in 't waakbe wustzijn en die, altijd weer onverwacht en altijd nieuw zich herhaalde, één, twee keer, totdat het nu na zoveel ja ren opnieuw tot 'n werkelijk gebeurde herinnering of toch een droom? ge worden is. YFKE Welhaast iedereen heeft films gezien over mensen in de ontwikkelingslanden die in de rij staan voor voedsel. Hem zal dan ongetwijfeld een verschil zijn opgevallen: daar de rustige, bijna ge laten wachtenden, hier, in winkels met een overvloed: mensen die voort durend ruziën, dringen en "op hun beurt passen". Voor wie vindt dat het maar droevig gesteld is met de beschaving in de ontwikkelde en beschaafde landen is hier een troost: wellevendheid werkt gelukkig aanstekelijk. Daarom: verbe ter de wereld, begin bij jezelf! Liz Dit bondige stukje "opvoeding" liet Liz (le rares) door de leerlingen van een type-cursus overtikken, met voorbedachte rade het mes aan twee kanten tegelijk te laten snijden. Er bleek nog een derde kantje mee te snijden collega's die hel werk ook onder ogen kregen. Men is nooit te oud om te leren! En te onderwijzen. FOUTENZOEKPLAATJE In Den Haag doet de politie een inval in een woning, waar jongens en meisjes van dertien tot zestien jaar een orgie hebben bij het gebruik van alcoholica. Schande! De zoveelste or gie van de jeugd. Het wordt steeds erger. Waar moet dat heen? Aan de andere kant wordt sexueel onderricht op de TV en op de scholen bevorderd. Weg met de hypocrisie! Openlijk en eerlijk mens zijn, is het parool. Waar zit de fout? In Amsterdam wordt de zoveelste exhibitionist na een wilde achtervol ging door de politie gepakt. Het zo veelste geval. Schande! Het wordt steeds erger. Waar gaan we heen? Aan de andere kant wordt op een boekenbeurs aan een bekend schrijf ster een boek overhandigd door een juffrouw "in haar blootje". Onder ap plaus. Bloot in films, op TV, op tijd schriften, enz. Bloot wordt steeds meer de mode. Weg met alle hypocrisie. Openlijk en eerlijk mens zijn, is het parool. Waar zit de fout? Als er niets fout is, waarom maakt de politie dan zo'n misbaar? Of moet het Wetboek van Strafrecht hoogst nodig worden bijgeschaafd? Zijn de oude normen fout of de moderne op vattingen fout? Als we er nog niet uit zijn, okay, maar waarom willen we dan zo hard nekkig achtergebleven volken bescha ven? 13

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1969 | | pagina 13