Amulet en Talisman Als een amulet misschien niet afdoende zou mogen werken, droeg men er verscheidene aan een ketting om de bals, waaronder gezegende munten, een martergebit, het oog Gods, enz. enz. Alle foto's uit Amulett und TalismanVerlag Georg D. W. Callwey Miinchen). Niets is zo weinig aan veranderingen onderhevig geweest ais volksgebruiken en volksgeloof. Bepaalde gewoonten, bijgeloof, geloof in de magische kracht van natuurelementen en voorwerpen, zijn van generatie op generatie overqe- nomen. Vanzelfsprekend is één en ander natuurlijk in de loop der tijden qe- wijzigdmaar men zou versteld staan als men de betekenis ging ontleden van verschillende handelingen en gewoonten in onze "geciviliseerde" samenleving. Onze voor-voorouders kenden reeds sinds de oudheid het gebruik van on- heilwerende middelen. Tegen het zo genaamde "boze oog", tegen de de monische en vijandelijke krachten die in hun verbeelding bestonden, moes ten zij zich wapenen. Tegen deze bo vennatuurlijke machten, tegen tovenarij en beheksing, die hen ongeluk, dood en verderf brachten, maakten zij ge bruik van natuurlijke geneesmiddelen (kruiden, wortels, aftreksels e.a.) en magische middelen. Daaronder ver stonden zij ook: amulet en talisman. Het woord "amulet" is ontleend aan het Latijnse woord amuletum (of amu- litum) dat zoveel betekent als een be schermend middel of een onheilweren- de handeling. In sommige encyclope- dieë vindt men dat het woord afkom stig is uit het Arabisch, namelijk af geleid van hamalet, maar dat betekent iets heel anders. Het zou te ver voeren op de definitie in te gaan; volstaan wij te verklaren dat "talisman" afkomstig is van het Arabische 'tamina" een snoer, bestaande uit schelpen, stenen en andere dingen die "toverkracht" be zaten. In India hangt de bruidegom bij de huwelijksceremonie de bruid een Tali om de hals, een soort amulet. De leek verwart deze twee begrip pen, amulet en talisman nogal eens maar er is in feite een essentieel ver schil. Een amulet is passief, dat is 6 onheil-werend, een talisman aktief, geluk-brengend! Wat is het allereerste begin geweest van een dergelijk "voorwerp"? Als eenvoudig voorbeeld kunnen wij een "primitief" mens nemen, die dicht bij de natuur leeft. Op een gegeven ogen blik vindt hij bij hevig onweer een merkwaardige steen. Misschien is het wel een versteende zee-egel, maar goed, hij noemt het een dondersteen, omdat hij meent dat het uit de hemel is gevallen. Nu vindt hij weer een steen die hij nooit eerder gezien heeft; in het midden is er een natuurlijke uit holling. Hij trekt er een stuk liaan door, versiert het met een vogelveer of schelp, hangt dit sieraad om zijn hals. Nu verliest hij de steen op een be paald moment en toevallig wordt er juist iemand van zijn familie ernstig ziek, slaat de bliksem in zijn hut of wordt hij aangevallen door een wild beest. Hij zoekt natuurlijk de oorzaak in het verloren voorwerp! Gelukkig vindt hij een soortgelijk objekt waar hij nu "kunstmatig" een gat in maakt en als sieraad amulet om zijn hals hangt. Bij primitieve volken maakt men geen onderscheid tussen talisman of amulet, het is eenvoudig medicijn en heeft meer dan één werking. In West- Afrika draagt een bepaalde negerstam een klauw van een luipaard bij zich die hem zowel trefzekerheid verschaft op jacht als hem onkwetsbaar maakt voor de vijand. Te vergelijken hiermee is een gebruik van een amulet op Sar dinië. De afbeelding van de Heilige Maagd, in een medaljon, samen met enige tarwekorrels en zout, beschermt de drager tegen kwade invloeden maar heeft ook de macht zijn vijand te dwin gen de waarheid te bekennen. In verschillende landen geldt een amulet met een afbeelding van zwijn, vis of hoefijzer als gelukbrenger in andere als onheil-afwerend. Zo komen wij onwillekeurig op het woord "mas cotte" dat wij geadopteerd hebben en betrekken op geluk bij het spel, of op de hond of een ander dier in het regi ment of op het schip. Het woord is in feite pas in 1880 in zwang gekomen en wel na de opvoering van de Franse operette "La Mascotte" waaruit wij enige regels citeren die voor zichzelf spreken: Op zekere dag koos de Duivel uit zijn grote ketel een paar demonen uit, die over "het boze oog" beschikten en stuurde hen naar de aarde Maar onze lieve Heer, onze beschermer stuurde direct een paar engelen die geluk konden brengen Deze afgezanten uit het Paradijs heten mascottes, beste vriend Gezegend hij, aan wie de hemel een mascotte stuurt! Is er iemand ziek? Hij geneest dan onmiddellijk! Een arme? Hij wordt direct rijk Is er een ongelukkige echtgenoot? Hij wordt onmiddellijk bevrijd van de vrouw die hem ergert! De amulet wordt bij negervolken als "fetisj" aangeduid, afgeleid van het woord "faticeira" uit het Portugees, wet betekent toverkracht. Oorspronke lijk werd het woord slechts gebruikt voor de amuletten uit de Rooms- Katholieke kerk. In de achttiende eeuw noemden Portugese zeelieden de voor werpen die door de negers aan de Westkust van Afrika vereerd werden ook zo. De missionarissen die de ne gers religieuse begrippen bijbrachten als God, Duivel en heiligen, maakten dat deze religie ook vermengd werd in het geloof aan het magische voor werp. Bij fetisj is er een onderscheid tussen twee soorten: het eenvoudige voorwerp en het "met krachtstof ge laden" objekt. Wij komen daarbij op magisch en nogal duister terrein. De medicijnman maakt het voorwerp ma gisch. Door toevoeging van giftige plantaardige stoffen, lugubere bestand delen van gifslangen, schorpioenen, padden, vogelveren, hars, bloed, speek sel enz., bewerkt hij 't voorwerp. Elk fetisj-voorwerp heeft een speciale,

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1969 | | pagina 6