Om te onthouden I Vervolg: Het spookhuis in de Sriwedari te Solo Ook vroeg hij waarom zijn schoon ouders die en die hem niet op zochten. Hij was toch zo ziek. Tussen haakjes; de door de jongeman ge noemde namen kwamen precies over een met die, welke men later te weten kwam! De "ziekte" verergerde met de dag. Wanneer hij niet sliep, dan staar de hij wezenloos voor zich uit, steeds de naam van zijn "echtgenote" mur melend. Op het laatst herkende hij niemand meer. Hij stierf plotseling. Zijn ouders kwamen deze slag niet te bo ven en stierven kort na elkander. Sindsdien spookte het in dat huis. Bij gebrek aan een opvolger kwam een familielid in het huis, maar lang kon die er niet wonen omdat het er spookte. Wat dat was werd er niet bij verteld. Het was wel beangstigend! Een volgende familie, die meer bra nie was, hield het er slechts een paar dagen uit. Die vluchtten des nachts en lieten de boel de boel. Niemand dorst er in te wonen. De bedienden liepen weg en tenslotte raakte de woning in verval omdat niemand het durfde te betreden om reparatiewerkzaamheden te verrichten. Om de spoken te verdrijven gaf de Soenan opdracht om het huis te "drel- len" d w z. te beschieten met kanon nen (met los kruit?). Het hielp natuur lijk geen zier, want het bleef in het huis even lustig spoken. Tot zover het verhaal "Hoe het be gonnen was". "En nu denk ik", vervolgde Dirdjo zijn verhaal, "dat op die plek de kan- dang kandang van de panters, reptie len, beren werden gebouwd. Daarvan daan vermoedelijk de manifestaties van de diverse beesten". Toen ik hem vroeg, waarom hij dat verhaal niet op schrift had gesteld, antwoordde hij, dat hij dat niet drufde "sebabnja bawah sial". Trouwens, wie interesseert zich voor zo'n verhaal. Men wil iets hebben in de trant van "Babad Diponegoro, Babad Mataram" en zo. "Dit verhaal", zo eindigde Dirdjo, "zal vermoedelijk voor Christenen niet geloofwaardig zijn, maar er gebeuren hier op Java en andere eilanden zoveel ongeloofwaardige dingen, men onder vindt het, maar spreekt er liever niet over". Dit verhaal werd mij verteld om streeks 1910 en de gebeurtenissen wa ren vermoedelijk van de jaren 1820 en 1860. Tenslotte dit. Voor mijzelf ben ik overtuigd, dat dit in grote trekken zo gebeurd is. Ditzelfde werd mij verteld door iemand van het Hof en de be kende Oom Jan R. (Domakker), archi tect van de Soenan. T.R. (dari Solo) Vervolg: Van Hier en Gunder méér ontving aan ons terug gaf. Zodat wij de Bruine Bus f 300,terug kon den geven. Is dat niet een mooie "be legging" geweest voor ons "voor schot"? Mevr. V. kent alleen één voorbeeld uit haar nabije omgeving en hoopt nu dat wij allemaal wakker worden voor haar voorbeeld. Ach, mevr. V., in Tong Tong kennen wij al zo lang zóveel men sen in nood, dat we al lang niet eens meer praten over bodemloze putten. Want doodgewone mensen kunnen het zijn en hele volksgroepen, ja zelfs vol ken! We vragen al lang niet meer: waarom? We vergelijken al lang niet meer of Jantje eerder aan de beurt moet komen dan Pietje. Of X verhou dingsgewijs méér moet hebben dan Z. We denken aan de duizenden en dui zenden die niet eens aan de beurt komen omdat niemand hun leed kent en zijzelf nooit klagen. Met hoeveel symphatie en achting denken wij daarnaast aan de zwijg zame wérkers met onze Bruine Bus. Die op gezette tijden komen overwip pen om b.v. een grote kruik of bus leeg te schudden, allemaal centen en stuivers! Bedragen van dertig, veertig gulden en meer. Hoe lang en hoe kop pig is daarvoor verzameld! Die hun naam niet genoemd willen hebben, noch een bedrag! Omdat zij weten hoe groot en wijd de nood elders is. De regenwolk vraagt ook niet welke plek op aarde het droogst en het dorstigst is. Wees een wolk! T.R. WONDERLIJKE LOF Je aantekeningen bij de voorplaten zijn altijd "to the point" en brengen ons weer terug in tempo doeloe. Dat kunnen ze hier toch niet begrijpen. Maar een vriend van me, werkzaam bij de KLM, die voor 14 dagen bij de Garoeda was tewerkgesteld, kwam wild enthousiast over Indone sië terug en zei: "Nu kan ik begrij pen dat jullie altijd zo naar dat land terug verlangen!" Hoogewoud Terug van een buitenlandse reis, kreeg ik TONG TONG nr. 15 van 15 febr. in handen. En weer voor de zoveelste keer heb ik genoten van de VOORPLAAT. Inderdaad T.R., deze is wel de mooi ste en wijste van de voorplaten die TONG TONG ooit had. Ik zou haast zeggen: de mooiste van de aller mooiste! Als ik dan zo je begeleiding bij zo'n voorplaat lees ik zei dit al eerder krijg ik toch een geweldig heimwee naar datgene wat eens was en voor mij en velen met mij, nooit zal wederkeren. Om weer zo zorge loos en vrij te leven in ons schoon en dierbaar INSULINDE. Hetgeen waarachtig het hoogste geluk is dat elk leven op aarde kent, zoals jij dat weer zo treffend weet te zeggen. Morren De voorplaat en bijbehorend arti kel van het nummer van 15 febr. hebben mij er weer eens van over tuigd hoe noodzakelijk het is dat Tong Tong blijft voortbestaan. Ruibing Zo maar willekeurig één greep uit één postbezorging van "dit-moet-me- toch-even-van-het-hart-soeratjes" die we letterlijk maand in maand uit, jaar in jaar uit, op de redactie krijgen. We zijn er al zó aan gewend, dat we ons niet eens meer realiseerden dat dit eigenlijk wel héél bijzonder is, omdat vermoedelijk waar is wat v.d. Kamp ons schreef: "...geen enkele andere Nederlandse groep heeft over welk ander deel van de wereld ook zó aan houdend en zó enthousiast getuigd als wij over Indië, ja zelfs Nederlanders over Nederland niet als ze elders in groten getale "verbannen" zitten (Au stralië, Amerika), zoals wij hier". Het is inderdaad vreemd, of als het logisch is, wie zou het kunnen ver klaren? T.R. 1. Om foto's in ons blad af te druk ken hebben wij cliché's nodig. 2. Als U foto-afdrukken wilt hebben, hebt U cliché's nodig. U ziet: tweemaal het woordje cliché. Daarom denken veel mensen dat het in beide gevallen om hetzelfde ding gaat. FOUT! Wat U uit Uw foto-toestel haalt en waar de foto-handel een afdruk van maakt, dat mica-filmpje, ook wel nega tief genoemd, HEEFT NIETS TE MA KEN met het cliché dat krantendruk kers gebruiken: dat zijn zware metalen platen (koper, zink, lood). Als U denkt ons een plezier te doen door van een foto die U heeft, een "cliché" te maken, maar U maakt een negatief, zo'n filmpje dus, en U stuurt ons dat toe, BEWIJST U ONS DAAR MEE GEEN DIENST. Want aan dat fladdertje mica hebben wij niets. Dan moeten wij opnieuw een afdruk maken en van die afdruk maakt dan 'n cliché fabriek het cliché dat wij nodig hebben, ini nama-nja "de mijl op zeven". Stuurt U ons ALTIJD de foto toe. En het cliché? Forget it! Nooit meer opsturen. 10

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1969 | | pagina 10